Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lilly Zetterberg. Foto Hans-Olof Utsi för Institutet Dans i skolan

Lilly Zetterberg. Foto Hans-Olof Utsi för Institutet Dans i skolan

Isadora Duncan möter nytolkare

STOCKHOLM: Upplevelsen blir som en bris från historian när dåtidens koreografier möter nyskapat material.

Det fladdriga vita tyget framför fönstren fungerar som en skir 'backdrop' i den lilla danssalen högt uppe i Sensus lokaler vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Kanske kan gardinerna tolkas som en version av Isadora Duncans tunikor.

Kathleen Quinlan. Foto Weld

Kathleen Quinlan. Foto Weld

Kathleen Quinlan Zetterberg har bjudit in till en redovisning av ett, hittills 10 veckor långt, projekt där just gammalt möter nytt.

Dansarna Lilly Zetterberg, Sara Larsson Fryxell och Amelie Borg dansar bevarade koreografier av Isadora Duncan blandat med nya av Kathleen Quinlan och Sara Larsson Fryxell. 

Sara berättar hur hon i skapandet inspirerats av Duncans egna tankar kring att alla rörelser utgår från solar plexus.

Att alla känslor finns där och utan kontakt med kroppens centrum förekommer ingen energi.

Igenkännandet av Isadora Duncans egna rörelser låter inte vänta på sig. Speciellt inte för den som sett bilder på en dansande Duncan eller fått tillfälle att ta del av hennes egna koreografier i exempelvis workshops.

Ryggarnas förlängda bakåtböjningar där ansikten vänds mot himlen som för att ta emot solens strålar. Hopp där benen formas i attityder. Mjuka armar som både sveps med och noggrant placeras i förutbestämda mönster.

Det är lätt att tolka in att varje enskild rörelse och sekvens har en berättelse. Även i promenader över diagonalen, där blickens bestämdhet låter publiken förstå vart aktören är på väg.

Sara Larsson Fryxell. Foto Weld

Sara Larsson Fryxell. Foto Weld

Kathleen Quinlan och Sara Larsson Fryxell lyckas få det nya materialet att både bryta av och smälta in. Brahms valser främjar det dansanta och ramar in arbetet.

Kathleen berättar om musikens betydelse för Duncans koreografier. Här finns ingen räkning utan det är mer som att kroppen sjunger musiken genom rörelserna.

Hon återger hur hennes grupp 'Lilla baletten', bestående av unga dansare som får lära sig bibehållet Duncanmaterial, stannar upp just av den anledningen om pianisten spelar fel.

Upprepningar av rörelsesekvenser återkommer i både gammalt och nytt. Kanske sticker starten och slutet ut mer från helheten än någon annan del av de samlade koreografierna.

Dansarna springer baklänges för att ta sig ner på marken glidandes på rygg för att sedan springa fram och göra det om och om igen. Sekvensen är den mest rakaupplevelsen under det ca 35 minuter långa framträdandet.

Isadora Duncan 1877–1927.

Isadora Duncan 1877–1927.

Inom loppet av en timme får publiken lyssna till Kathleen, svepas med av dansarnas aldrig sinande flöde för att till sist bjudas in till diskussion om sina upplevelser av presentationen. Det känns alldeles för kort, som att bara få glänta under locket på en skattkista.

Hade gärna både lyssnat mer till hennes kunskaper om Duncans liv och sätt att arbeta, samt fått se mera dans.

Under samtalet uppstår flera intressanta kommentarer. Bland annat lyfts fram hur det kan ha varit för kvinnor i publiken som för ca 100 år sedan fick uppleva Isadora Duncan live.

Duncan räknas som en av de stora pionjärerna inom den moderna dansen. Hennes sätt att dansa skilde sig från samtidens klassiska balett som dåtidens åskådare med största sannolikhet var mer vana vid att se.

Duncan klädde sig i lösa fladdrande tunikor och vägrade bära korsett. Med bara ben och fötter och utsläppt hår gjorde hon succé på scener runt världen. Precis som Kathleen Quinlan uttryckte det så kan vi bara spekulera om den enskilda individens mottagande.

Men att tro att det måste varit upplyftande, spännande och kanske skrämmande att se en kvinna vara så självständig och fri i en tid när kvinnor inte hade rösträtt eller gick ensamma på restaurang, det går ändå att föreställa sig.

Isadora Duncan kunde nog aldrig visualisera att hennes verk och tankar kring dans skulle leva vidare i den utsträckning som de gör idag.

Även om hon själv bäddade för att föra vidare arvet genom sin grupp Isadorables och de i sin tur vidare till andra arvtagerskor.

Kathleen Quinlan är en av dessa arvtagerskor, verksam i Sverige undervisar hon om Duncans koreografier, tankar och förhållningssätt.

Hon berättar att Duncan trodde helt och fullt på att det hon gjorde var det rätta, så kanske kunde hon ändå ana hennes livsverks fortsatta existens.

Jag kan inte låta bli och undra hur hon skulle ställt sig till dagens utövare där den klassiska baletten och annan modern dans lyser igenom. Det är vackert, tekniskt, strikt hållet och fritt på en och samma gång. Förhoppningsvis skulle Isadora Duncan njuta av upplevelsen att allt, även det som bevaras, är föränderligt.

Jenny Berkán
3 december 2015


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil