Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Kameliadamen på Bolsjojteatern (Visas Live på Bio den 6 december)

Ur Kameliadamen på Bolsjojteatern (Visas Live på Bio den 6 december)

Spelet bakom kulisserna avslöjas

MOSKVA: Nick Read är en dokumentärfilmsregissör som gjort sig känd för att göra filmer från några av världens farligaste platser. Bagdad och Kabul är ett par exempel.

Nu har han gjort en film om Bolsjojteatern. Bolshoi Babylon heter filmen som just har visats på Stockholms filmfestival. Den kommer troligen även att visas på Folkets Hus och Parkers biografer under vårsäsongen.

Bolsjojbaletten kan ses 'Live på bio' i Sverige den 6 december. Foto Folkets Hus och Prker

Bolsjojbaletten kan ses 'Live på bio' i Sverige den 6 december. Foto Folkets Hus och Prker

Trailer till Kameliadamen Länk till annan webbplats.

Bolsjoj är mer än en teater. Den är för många ryssar helig, en symbol för den ”ryska själen”. Bolsjoj, särskilt dess balett, är också ett av Rysslands främsta varumärken och en exklusiv turistattraktion.

En parkettbiljett till Svansjön kostar omkring 1 600 SEK och köps säkrast från teaterns nätplats, men då måste man vara ute i mycket god tid eller helt enkelt ha tur. På nätplatsen framgår att Bolsjojteaterns huvudsponsorer är Credit Suisse och Nestlé.

Balettkompaniet är känt för sin bravurstil som anses mer 'show off' och akrobatiskt än Marinskijteaterns i St Petersburg, som har ett rykte som förfinad och romantisk. Det hindrar inte att Bolsjojs dansare tar andan ur vilken blaserad danspublik som helst och att balettkåren och dess solister ständigt räknas till världens främsta.

Ett par av Reads informanter liknar Bolsjoj vid en flaska fylld med ringlande ormar eller ”a rubbish damp full of rats”. Andra menar att Bolsjojteatern bara avspeglar samhället. Är det ryska samhället korrumperat eller 'sjukt' är Bolsjoj det också.

Hur som helst visar Reads film att Bolsjoj är en plats 'fylld av tårar och rykten', att den på ytan må vara kallt och glättigt leende, men att det därinunder kokar av känslor.

Sergej Filin. Foto Bolsjojteatern

Sergej Filin. Foto Bolsjojteatern

Utgångspunkten för Reads film är syraattacken på Sergej Filin 2013.

Efter en enastående karriär som dansare blev Filin balettchef 2011. Enligt vissa uppgiftslämnare ägnade han sig åt orättvis och nyckfull rollbesättning och favoriserade somliga dansare, medan andra blev helt utan arbetsuppgifter.

En inte helt ovanligt företeelse men förvisso ett ekonomiskt dilemma för Bolsjojs artister som får betalt efter vilka roller de gör.


En januarikväll 2013, på väg hem från teatern, överfölls Sergej Filin av någon som slängde syra i hans ansikte. Efter över 18 operationer lyckades läkare i Tyskland rädda synen på ena ögat, också ansiktshuden till största delen, dock blev Filin blind på det andra ögat.

Attentatsmännen var lejda av en konkurrent om balettchefspositionen, Pavel Dmitrichenk, som erkände att han låg bakom överfallet men förnekade att han uppdragit åt männen att angripa Filin med syra.

I filmens skildring av överfallet och dess följder börjar liknelsen av Bolsjoj som en flaska fylld av ringlande ormar kännas adekvat. Här blir det svårt att följa med i de olika intervjuades emotionella utsagor och det verkar som också regissören förlorar kontrollen över filmen, som faktiskt börjar påminna om en dokumentär på riktigt. (Och hur många dokumentärfilmer gör det?)

Vladimir Urin. Foto Bolsjojteatern

Vladimir Urin. Foto Bolsjojteatern

Bolshoi Babylon utvecklas i sin andra hälft till en film om management när vi får följa tillsättningen 2013 av en ny chef för teatern, Vladimir Urin, vars hustru lär ha gråtit hela natten när han väl tackat ja till utnämningen.

Det visar sig att det sedan gammalt finns en närmast patologisk misstro hos artisterna mot Bolsjojteaterns chefer.

Ryktet om dansare som får betala med sex för att få roller förnekas, men rollbesättningssystemet förvirrar. (Prima ballerinan Anastasia Volochkova har tidigare liknat Bolsjoj vid en jättelik bordell.)


Urin, som fick franska hederslegionen 2014, förefaller vara inställd på förändringar på Bolsjoj. Bland annat vill han införa öppna auditions så att alla dansare ska få en chans att pröva till vilka roller de vill.

Hur det ska gå för Filin, som samtidigt återkommer efter sin konvalescens, börjar man undra över eftersom det visar sig att Urin och Filin sedan tidigare inte är särskilt såta vänner. Filin får lämna Bolsjoj i mars 2015.

Filin, som säger att det är ett ”helvete” att vara chef, att Bolsjoj är som ett minfält, ger ett inte särskilt sympatiskt intryck. Men ingen ska behöva få syra i ansiktet av den eller någon annan anledning.

Ur filmen Bolshoi Babylon. Foto Stockholms Filmfestival

Ur filmen Bolshoi Babylon. Foto Stockholms Filmfestival


Bolshoi Babylon
bjuder på fascinerande bakom kulisserna-scener och vi får också se glimtar från balettföreställningar som lockar till en Moskvaresa. Bolsjoj verkar trots allt värd en sådan.

Peter Stenson
30 nov 2015


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil