Artiklar från 2008 – till idag
STOCKHOLM: Koreografen Alexander Ekman får Birgit Cullberg-stipendiet 2015. Stipendiet är på 100 000 kronor och inrättades av regeringen 1999 i samband med att Birgit Cullberg fyllde 90 år. Kriteriet är att det ska tilldelas en ung koreograf.
Alexander Ekman är närmast uppmärksammad för sin tolkning av Midsommarnattsdröm som uppfördes på Operan i Stockholm, samt A Swan Lake med Nasjonalbaletten i Oslo.
Stipendieutdelningen sjedde 10 november hos Konstnärsnämnden. Stipendiet delades ut av filmproducenten Bengt Toll, ordförande för arbetsgruppen för teater-, dans och filmkonstnärer.
Tidigare stipendiater är bland andra koreograferna Jefta van Dinther, Gunilla Heilborn, Anna Vnuk, Örjan Andersson och Birgitta Egerbladh.
Motivering:
"Med outsinlig visuell fantasi, ett öppet förhållande till traditionen och en osviklig känsla för samtida populärkulturella strömningar skapar Alexander Ekman koreografier som lägger sig nära publiken.
Han är en scenisk allkonstnär som rör sig lätt och obehindrat mellan filmiska, teatrala och musikaliska uttryck i sina dansverk. Han överraskar, utmanar och provocerar, lockar både till skratt och eftertanke.
Ekmans koreografier präglas av en fullmogen konstnärlig fingertoppskänsla och exakt timing i kombination med en befriande absurd humor som leker med publikens förväntningar. Han räds inte de stora gesterna och uttrycken. Bombastisk ibland, men alltid med stil.
Han behärskar till fullo att arbeta med många dansare i stora och komplicerade scenerier där hans skarpa blick för samspelet mellan individen och det kollektiva framträder, vilket märks inte minst i "Midsommarnattsdröm” och "A Swan Lake". Alexander Ekman är en dansens magiker som redan satt ett skarpt avtryck och ger oss en längtan efter fler galna upptåg och ocensurerat drömmande."
Alexander Ekman
är född i Stockholm 1984 och utbildad vid Operans Balettelevskola 1994-2001. Under sin karriär som dansare arbetade han med koreografer som Jiří Kylián, Johan Inger och Mats Ek.
2005-2006 dansade Alexander i Cullbergbaletten där han fick sitt första genombrott som koreograf med verket The Swingle Sisters vid en internationell tävling i Hannover. Senare valdes han ut som koreograf för projektet Cullberg Växtverk. Han skapade koreografi, scenografi och musik till Flockwork för NDT II (Nederlands Dans Theater) som blev hans internationella genombrott som koreograf.
Ekman har sedan dess skapat verk för många stora scener i Europa som Ballet de L’Opéra du Rhin i Frankrike, Bern Ballet och Ballet Junior de Genève i Schweiz, IT-Dansa i Spanien, Iceland Dance Company och i Sverige för GöteborgsOperans Balett, Operabaletten och Stockholm 59° North.
Hans stycke Cacti (2010) gavs som gåva av Drottning Beatrix av Nederländerna till Operan i Oslo vid ett statsbesök. Alexander Ekman var därefter huskoreograf för NDT II 2011-2013.
Förra året fick han uppdraget av norska Nasjonalballetten att sätta upp Svansjön vilket han gjorde i en spektakulär version som blev A Swan Lake och utspelades i 8000 liter vatten.
Stor uppmärksamhet fick Alexander Ekman också för sitt senaste verk Midsommarnattsdröm på beställning av Stockholmsoperan, där han gjorde sin egen version av Shakespears drama för ett 40-tal dansare som spelades för utsålda hus.
Både A Swan Lake och Midsommarnattsdröm filmades och har visats på SVT, och båda dessa verk kommer att ha nypremiär 2016.
Framöver planerar Ekman dessutom att göra ett nytt filmiskt verk. Han började med film 2009 då han skapade videoprojektioner till Mats Eks Hållplats för Cullbergballetten, och 2010 hade Ekmans första dansfilm 40 M UNDER världspremiär i Stockholm. Filmen med Cullbergbaletten utspelades i en reaktorhall under Kungliga Tekniska Högskolan.
Sammanlagt har Alexander Ekman gjort drygt trettio dans- och filmverk i Sverige och utlandet, och han står ofta även för scenografin. Han har uppfört sina verk på över fyrtio scener runtom i Europa och USA.
Anders Jörlén
26 nov 2015
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision