Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Ett samtal med dansaren Anna Pehrsson

STOCKHOLM: Anna Pehrsson är en dansare som sätter rörelsen i fokus. En dansare som inte är rädd för att testa olika sätt att experimentera med tyngd och flöde för att få fram nya dimensioner av vad dans kan vara.

Efter många år som frilansare är Anna Pehrsson anställd av Cullbergbaletten, just nu är hon inne på sin tredje säsong med kompaniet. 

I november var det urpremiär för Against the current glow, koreograferad av Cristian Duarte på Weld i Stockholm. Verket består av fyra solon uppdelade på två kvällar med dansare från Cullbergbaletten. Pehrsson är en av solisterna. 

Anna Pehrsson. Foto privat

Anna Pehrsson. Foto privat

Vi träffas en regnig kväll på ett café på Söder i Stockholm. Under vårt samtal berättar Pehrsson att hon i slutet av sin utbildning på Balettakademien blev tillsagd av en av lärarna att hon inte skulle vara ledsen, men någon Cullbergdansare skulle hon aldrig bli.

Hur kommer det sig att du sökte till Cullbergbaletten?

Jag sökte inte till Cullbergbaletten. De frågade mig. Efter alla år som frilansare längtade jag efter en mer säker anställning, men under flera år så var jag inte typen av dansare som Cullbergbaletten sökte. Egentligen kanske jag inte var det för resten av danssverige heller. Jag har jobbat mycket utomlands.

För några år sedan gjorde jag ett arbete på DOCH (Dans- och Cirkushögskolan) som Anna Grip var inblandad i. För mig var vårt samarbete helt underbart. Kanske var det så som kompaniet fick upp ögonen för mig. Just då behövdes det en ny kvinnlig dansare eftersom en var mammaledig och en annan hade sagt upp sig.

Erbjudandet var omskakande och jag bad om lite betänketid. Jag hade inte tänkt på mig själv i den miljön, men kompaniet var på väg mot ett håll som jag var intresserad av att vara med i. Anna Grip hade satt tonen på en riktning som jag ville stötta och se vad jag kunde bidra med och få vara med om. Jag kan aldrig tacka Anna tillräckligt för chansen.

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Vad skulle du säga är största skillnaden på hur Cullbergbaletten såg ut för 10-15 år sedan jämfört med idag?

Repertoaren och hur vi jobbar med koreografier är annorlunda. Dansen är mer abstrakt om man jämför med hur det var under till exempel Mats Eks tid. Mats Eks arbete bygger mer på en kombination av balett, teater och mim.

Det har försvunnit och kompaniet har på något vis gått tillbaka till en undersökning av vad dans och koreografi kan vara om det inte är kopplat till teater. Jag hoppas att Cullbergbaletten ska tillgängliggöra experimentell konst för en bredare publik vilket annars oftast görs på en liten scen för få åskådare.

Med Deborah Hays ”Figure a Sea” hade vi en bra publikuppslutning på Dansens Hus, det var roligt att så många kom.

Brukar det inte göra det?

Det har varit några år när det varit lite svårt för publiken att förstå vad profilen för kompaniet är. Jag tänker att Cullbergbaletten kan hjälpa till att utveckla dans och koreografi både som separata konstformer och som en kombination av dem båda.

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Anna Pehrsson i Against the Current, Glow. Foto Urban Jörén

Hur är det att jobba med Cristian Duarte?

Det är spännande. Arbetet utgår från en tanke om kroppen som arkiv, att kroppen kommer med vissa influenser från olika dansformer som vi jobbat med under våra karriärer. Vi har arbetat med kontinuerligt långsamma rörelser som ständigt driver kroppen framåt och vidare, denna metod kallar Duarte för the current.

Flödet både binder och suddar ut dansarens intränande rörelsemönster. Steg och bilder antyds som spöken från förr. Jag blev mycket förvånad över att jazzdansen satt så starkt inom mig, det är inte någon dansstil som jag varit så intresserad av.

Duarte har använt improvisation som material i verket men inte som grund för kompositionen. Han arbetar därmed inte med en dramatisk höjdpunkt. Åskådaren ser ett utsuddande av referenser och bjuds in att betrakta små detaljer i en kropp som hela tiden rör sig. Precis som de flesta koreografer vi jobbar med nu så kom Duarte inte med några färdiga steg.

Den här ingången har blivit ett vanligt sätt att jobba med dans och koreografi inom modern och nutida dans under de senaste åren. Koreografen tar ett steg tillbaka och lämnar lite av sin kontroll över verket till dansarna. Dansarna tillåts influera verket samtidigt som det fortfarande från koreografens sida är ganska kontrollerat i sin form.

Varför blev just ni fyra utvalda?

Det var Gabriel Smeets som beställde Duarte att jobba med oss. Från början skulle vi vara två stycken men utökades senare till fyra. Det ökar chanserna för att kompaniet att få spela stycket mer. För processen har det varit bra att vara flera, vilket inneburit ytterligare influenser.

Det kan lätt bli lite väl isolerat om man är för få. Vi varierar kända Cullbergsteg med yoga eller andra rörelser. När man tror sig veta hur något ska ta sig uttryck så suddas det plötsligt ut och blir något okänt. 

Var hittar du din egen inspiration?

Jag vill förstå verket. Genom att aktivera mig och tro på processen så blir arbetet självgenererande. Att vara dansare handlar ju inte om mig utan om verket och hur jag kan få det dit det ska.

Emellanåt behövs återhämtning, då tycker jag om att läsa och att leka med mina syskonbarn. Under min karriär har jag fått jobba med många spännande koreografer.

Idag finns det flera koreografer som är i början av sina karriärer som jag tycker är intressanta. Jag skulle även vilja fortsätta göra egna grejer. Än känner jag mig inte på något sätt färdig som dansare.

Jenny Berkán 
25 nov 2015


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil