Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gina Tse som den vita svanen. Foto Carl Thorborg

Gina Tse som den vita svanen. Foto Carl Thorborg

På återseende, Svansjön!

STOCKHOLM: Med två helaftonsverk för Kungliga Baletten har Mats Ek skapat rekordartat internationellt intresse för vår nationalbalett. Efter turnéer med Julia och Romeo till Parisoperan, London, Tyskland och Luxemburg följer i juni 2016 gästspel i Washington och Los Angeles.

Fler inbjudningar lär komma – rimligen också till Svansjön. Det är inget orimligt antagande att baletten snart återkommer på repertoaren. Den 17 november gavs säsongens sista framförande av verket. Dags alltså för summering.

De tre narrarna blev snabbt publikfavoriter. Foto Carl Thorborg

De tre narrarna blev snabbt publikfavoriter. Foto Carl Thorborg


Baletten är omsorgsfullt välbyggd, i den dynamiska och musikaliska dansstil Mats Ek utvecklat, med teatermässigt övertygande innehåll.

I effektiva anslag fördjupas roller från första början: en tveksam ung man som fyller år och blir myndig, en dominerande moder som valt honom en fästmö. Där har koreografen koncentrerat originalets grupp till en enda ung dam. I rollistan har hon fått namnet Presenten.

Till och med den vita svanen gör en tidig, kort entré. Då speglar hon prinsens rörelser när han står och skrattar med böjda knän. Där tar den unge mannens dröm/förhoppning gestalt.

Originalets onde makthavare Rothbart har genomgått en drastisk förändring. Han uppträder med långt, illrött skägg (tyska: rot och Bart) och uppträder omväxlande i vit och svart kostm. Vid ett tillfälle matar han sina svanar som en gubbe på en parkbänk, vid ett annat visar han sig vara prinsens mor förklädd.

Den svarta svanen är ändå den stora överraskningen. När hon i sin första entré gråtande släpar sig fram på stora fötter framkallar hon känslor som förmodligen ingen svart svan i danshistorien: Här är en som behöver tröstas och pysslas om.

Gina Tse som den svarta svanen. Foto Carl Thorborg

Gina Tse som den svarta svanen. Foto Carl Thorborg


I jämförelse därmed genomgår den vita svanen inte samma radikala förändring. Ett viktigt moment kan gå snabbt förbi: I sin första långa entré intar hon samma låga, bredbenta position som den svarta svanen i vad som leder fram till verkets välfunna avslutning.

En uppseendeväckande nyhet i Mats Eks version var kåren: barfota, skallig, med herrar och damer i olika hudfärger. 28 år efter urpremiären med Cullbergbaletten framstår detta val som både konsekvent och befogat i denna flödande kreativa, hejdlösa nyskapelse.

Den största musikaliska överraskningen är infogandet av en israelisk dans, till vacker klezmermusik, i de så kallade karaktärsdanserna.

För nyinstuderingen hade Mats Ek också valt en kvalificerad skara medarbetare. Hovdansaren och mycket mera Ana Laguna var assisterande koreograf, balettens koreolog Eva Säfström också huvudansvarig repetitör.

De före detta dansarna i Cullbergbaletten Monica Mengarelli, Allyson Way, Rafael Sady och Gunilla Hammar var repetitörer, liksom Kungliga balettens balettmästare Satoshi Kudo.

Marie-Louise Ekman skapade balettens scenografi och kostym. Hennes samarbete med Mats Ek var så lyckligt att de tu måste betecknas som ett av radarparen inom svensk scenkonst.

Mats Ek i Operans guldfoajé, Foto Kungliga Operan

Mats Ek i Operans guldfoajé, Foto Kungliga Operan

Välförtjänt utmärkelse till Mats Ek
Kungliga baletten är nu den ensemble som bäst behärskar Mats Eks scenspråk. Hans arbete med dansens uttryck torde vara av oskattbart värde för dansarna.

Efter föreställningen den 7 november tilldelades Mats Ek, på scenen, Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium för 2015.

Motivationen innehöll orden "för att han med ett helt nytt koreografiskt språk och sin högst personliga stil tagit sig an och nytolkat de stora klassikerna inom teater, opera och dans".

Gunilla Roempke var dansös och bland annat balettchef vid Kungliga baletten. Hon var också en framstående danshistoriker. Stiftelsen bildades efter hennes alldeles för tidiga död 2005. I juryn satt denna gång bland andra balettchefen Johannes Öhman, koreografen Pär Isberg och Gunilla Roempkes dotter Titti.

Peter Bohlin
20 nov 2015

Svansjön framfördes av två lag:
Prinsen: Clyde Emmanuel Archer / Jerôme Marchand
Odette/Odile: Gina Tse / Nadja Sellrup
Drottningen: Daria Ivanova / Sarah-Jane Brodbeck
Presenten: Sarah Jane Medley / Alina Lagoas
Rothbart: Oscar Salomonsson / Arsen Mehrabyan

Kungliga Baletten och Kungliga Hovkapellet
Dirigent: Jonathan Darlington


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil