Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Johannes Öhman som Puck 1991 i John Neumeiers En midsommarnattsdröm tillsammans med Niklas Ek. Foto Mats Bäcker

Johannes Öhman som Puck 1991 i John Neumeiers En midsommarnattsdröm tillsammans med Niklas Ek. Foto Mats Bäcker

Balettchef Johannes Öhman: Hälften ska vara klassiskt, hälften modernt

STOCKHOLM: Johannes Öhman är Kungliga Operans balettchef, ett uppdrag som han förvaltat sedan hösten 2011. Tidigare ledarerfarenheter har han från sina år som balettchef på Göteborgsoperan samt som konstnärlig ledare för 59°North.

Under åren som dansare vid Kungliga Operan hann Öhman med ett flertal roller. Jag minns hans väldansade prestation som Puck i En midsommarnattsdröm. Med spänstiga hopp, artikulerade rörelser och en skicklig rolltolkning var han en av dem som förde berättandet vidare i Shakespeares komedi om förväxlingar och kärlek i en blandning av dröm och verklighet.

Johannes Öhman som Ariel i Stormen 1993 med Jan-Erik Wikström. Koreograf Glen Tetley. Foto Enar Merkel Rydberg

Johannes Öhman som Ariel i Stormen 1993 med Jan-Erik Wikström. Koreograf Glen Tetley. Foto Enar Merkel Rydberg


Under vårt samtal berättar Öhman att han under sin danskarriär fördjupade sig mestadels inom den klassiska och neoklassiska baletten, men hans danserfarenheter omfattar även den moderna och nutida dansen. Intresset för olika dansformer har alltid funnits med och besöken på Dansens Hus för att ta del av olika gästspel har varit frekventa.

Idag har Öhman lämnat det egna dansandet bakom sig, men förståelsen för livet som dansare kommer väl till pass i hans dagliga arbete.

Vi träffas på hans kontor högt upp i Operahuset. På väggen hänger en tavla av Gustav III, grundaren av Kungliga Operans balett 1773.

Basilio i Don Quijote 1994 av Rudolf Nureyev. Foto EM Rydberg.

Basilio i Don Quijote 1994 av Rudolf Nureyev. Foto EM Rydberg.

Hur ser du på ditt uppdrag som balettchef att både bevara den klassiska balettraditionen och samtidigt förnya och utveckla vad som spelas/dansas på Kungliga Operans scener?

När jag blev erbjuden jobbet på Operan frågade jag mig själv ”varför ska du göra det här Hannes?” Jag funderade mycket på vad ägaren, staten, vill med operan och hur uppdraget kan tolkas. Det är trots allt Sveriges nationalscen med en konstant pågående repertoarteaterverksamhet.

Jag tänkte på Gustav III och på hans vilja att visa den senaste moderna konsten och dansen i Sverige. Fundamentet i hans liv var konst och vetenskap. Det var förvisso 250 år sedan, men ur hans tanke och gärningar har vi fått ett arv och tradition inte bara på Operan.

När jag väl bestämde mig för att ta mig an jobbet beslöt jag att hälften av produktionerna skulle vara klassiska och hälften moderna.

För att lyckas engagera en bredd av intressanta koreografer och kreatörer behöver alla kompanier dansare med olika typer av spetskompetens. Jag har genomfört och fortsätter med just detta. Det har fört med sig att många kreatörer och koreografer vill och är intresserade av att komma hit till Stockholm.

Min högsta ambition är att det inom institutionens ramar, och med de möjligheter som Operan har, uppföra det absolut senaste och göra det jävligt bra. Både nya klassiska verk och nya moderna verk.

Colas i Sir Fredrik Ashtons La Fille mal gardée Foto E M Rydberg

Colas i Sir Fredrik Ashtons La Fille mal gardée Foto E M Rydberg

Vilka för- och nackdelar ser du med detta?

Konstnärligt är det enligt min mening bara uppsidor, men det finns givetvis många varningsflaggor exempelvis recettkrav. Helt enkelt att planera en säsong så att den är ekonomiskt hållbar vilket är en av de större utmaningarna.

Hur har reaktionen från dansarna sett ut?

Mina företrädare har programmerat ca 60 procent klassiska verk och 40 procent moderna. Jag har ändrat så att det är fifty-fifty rakt av. Dansar vi åtta produktioner under en säsong är fyra stycken klassiska och fyra stycken moderna.

Det innebär att de som är utpräglat mer klassiska dansare gör en produktion mindre per säsong än tidigare trots att den klassiska baletten är en viktig stomme. En säsong rymmer en viss mängd produktioner och då kan vissa repertoarbeslut bli på bekostnad av något.

Cupido i den fångne Cupido 2006 av Mary Skeaping. Foto M Bäcker

Cupido i den fångne Cupido 2006 av Mary Skeaping. Foto M Bäcker

Vilka andra visioner har du inom ditt uppdrag?

Koreografer som exempelvis Sasha Waltz, Anna-Thersa de Keersmaeker, Lloyd Newson, Jerome Bell och Wim Vandekeybus, arbetar under mer pressade förhållanden rent resursmässigt jämfört med Operan.

De lyckas ändå ofta genomföra långa processer och med ett bra resultat där konstformen många gånger rör sig framåt.

Min ambition och vilja är att vi, med all kompetens som finns på den här fantastiska teatern, lyckas genomföra långa processer och samtidigt driva en repertoarteater.


Johannes Öhman. Foto Morgan Norman

Johannes Öhman. Foto Morgan Norman

Längtar du själv tillbaka till scenen?

Nä, jag hade några bra år och nu känns det som att man får komma ihåg dem. Men ibland kan det ju spritta i benen, men inte så att jag skulle vilja gå in och göra en roll.

Johannes Öhmans arbetsdagar är fyllda av olika uppdrag. I samma ögonblick som jag lämnar hans kontor går några andra in för att påbörja nästa möte.

Repertoaren på Kungliga Operan rullar vidare och den 23 oktober var det premiär för Mats Eks Svansjön.  

Jenny Berkán
9 nov 2015


  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil