Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ekaterina Schushakova och Florian Teatiu i Mongrel. Foto Mats Bäcker

Ekaterina Schushakova och Florian Teatiu i Mongrel. Foto Mats Bäcker

"Och hur identifierar man vem som är en främling?"

GÖTEBORG: I programmet The almost nearly perfect ger sig två kvinnliga koreografer och GöteborgsOperans Danskompani i kast med danssäsongens tema 'Gemensam/ensam'.

Marina Mascarell från Spanien har, "i samarbete med team och dansare", skapat Mongrel. Constanza Macras från Argentina står för regi och koreografi i soft cell.


I drygt timslånga Mongrel medverkar tolv dansare, i soft cell, ca 80 minuter långt, femton dansare. Båda verken innehåller mängder av texter, framförda på engelska. Jag kunde inte urskilja alla ord, långt därifrån, och begriper inte varför i hela friden man avstått från att använda Operans textmaskin.

Därför gick innehållet i det första verket till stora delar mig förbi och min text blir blott ett par kommentarer till texter i programhäftet.

Mongrel
"Med Mongrel (byracka) vill Marina Mascarell ge ett annorlunda perspektiv på hur en främling kan närma sig ett nytt samhälle eller en ny gemenskap. Och hur identifierar man vem som är en främling?"

Ur Mongrel, i förgrunden Lee-Yuan Tu. Foto Mats Böcker

Ur Mongrel, i förgrunden Lee-Yuan Tu. Foto Mats Böcker


Under verkets gång ställde jag mig många frågor, utan att kunna finna rimliga svar. Exempel: Under grupprörelser till högra sidan av scenen blir en dansös av med sina kläder. Två gånger. I en likartad rörelse till vänstra sidan av scenen, mot slutet av verket, kläs hon i stället på. Vilken funktion har dessa scener? Är meningen verkligen politisk?

"Mongrel visar också ett kollektiv/samhälle som inte längre tar ansvar när en individ i gruppen tar rollen som ledare." Exempel: En man står framför köande människor. En och en kommer de fram till honom. Han rabblar siffror och ger dem en örfil, var och en i hela raden. Men varför det? Ett svar finns förmodligen i ordet "visar" i citatet.  Här visas – i stället för varför. Det var inte tillräckligt för mig.

GöteborgsOperans Danskompani i Mongrel i Kristin Torps scenografi. Foto Mats Bäcker

GöteborgsOperans Danskompani i Mongrel i Kristin Torps scenografi. Foto Mats Bäcker

"Marina Mascarell skapar ett nytt verk per år och skapandeprocessen följer alltid samma regler:

- Först och främst tillbringar jag lång tid med att komma nära ämnet som jag vill utforska i verket. Sedan experimenterar jag tillsammans med dansarna, låter stegen födas ur en idé som motiverar rörelserna, innan det är dags att rädda det som fungerar och utveckla bitarna till en produktion."

"I våras delade Marina Mascarell ut frågeformulär till ett antal personer i Göteborg."

"Nästan alla medlemmar i GöteborgsOperans Danskompani kommer från andra länder än Sverige, och Marina Mascarell har samlat in deras personliga berättelser och intryck av vad som karaktäriserar det typiskt svenska."

Utmärkta upplysningar! Resultat: ett collage, med aktiv påverkan av dansarnas erfarenheter, om att leva i Sverige idag. Men då finner jag avslutningen svag. En person säger, i min översättning: "Låt oss hoppas att hundarna inte skäller igen. Jag tror alltid att det är mina." Innebörd?

Min behållning av verket var i stället Kristin Torps scenografiska objekt som kunde dras ut som dragspel eller vecklas ihop i överraskande, användbara formationer. Och en uppfinning till musikinstrument i form att ett isblock med infrusen mikrofon.

Jenna Fakhoury i soft cell. Foto Mats Bäcker

Jenna Fakhoury i soft cell. Foto Mats Bäcker


soft cell

På scenen ett rum med tre väggar, ett tvåvånings- och ett sexvåningshus – åter Kristin Torps. I Constanza Macras verk var det emellanåt väldigt mycket som hände samtidigt på olika spelplatser. Många soloprestationer var både beundransvärda och underhållande.

Ur ett rikt kalejdoskop vill jag särskilt framhålla Jenna Fakhoury: I lång, vit skjorta och blå långbyxor höll hon en monolog som bland annat handlade om den amerikanska södern. Hennes diktion var härligt tydlig, rösten poetisk. Den hade jag kunnat lyssna till hur länge som helst.

Crista Alfaiate och Mai Lisa Guinoo i soft cell. Foto Mats Bäcker

Crista Alfaiate och Mai Lisa Guinoo i soft cell. Foto Mats Bäcker


Verket börjar annars med en lång repetitionsscen. En regissör försöker förgäves hålla ordning i ett kollektiv med många starka viljor.

Denna inledning är symptomatisk för hela verket. Många goda enskilda infall – men helheten blir lidande. Mot slutet har koreografen-regissören lagt in obarmhärtiga monologer ur Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap.

En sorts höjdpunkt i den genren är en text hämtad från en inlaga till en domstol, där en man begär att domaren ska döma makan till att bli en bättre hustru.

Ur programhäftet hämtar jag tre citat: "Äktenskapet är det yttersta självständighetsoffret." Om livsuppdraget: "Du måste ju vara en del av samhället du lever i." Om verk av Constanza Macras: "... är ofta ett energiskt scencollage fullt av musik, fantasi, besk humor, melankoli och punkig galenskap".

soft cell verkar därmed vara ett typiskt verk för koreografen-regissören.


Scen: GöteborgsOperan
Verk: Mongrel
Regi och koreografi: Marina Mascarell
Scenografi och kostymdesign: Kristin Torp
Texter: Jérôme Delbey, Toby Kassell, Marina Mascarell

Medverkande: Astrid Boons, Jérôme Delbey, Toby Kassell, Maxime Lachaume, Fan Luo, Waldean Nelson, Anna Ozereskaia, Dorotea Saykaly, Ekaterina Schushakova, Florian Teatiu, Lee Yuan Tu och Arika Yamada (dansare)
samt Chris Lancaster, Yamila Rios och Maths Tärneberg (musiker)

Verk: soft cell
Regi och koreografi: Constanza Macras
Scenografi: Kristin Torp
Texter: Zygmunt Bauman, Ingmar Bergman, Hanif Kureishi, J. L. Nancy, Björn Ulvaeus och Slavoj Zizec

Medverkande: Jim de Block, Simone Deriu, Jenna Fakhoury, Therese Fredriksson, Takuya Fujisawa, Mai Lisa Guinoo, Janine Koertge, Pascal Marty, Maria Chiara Mezzadri, Jonathan Savage, Michael Munoz, Ján Spótak, Oleg Stepanov, Satoko Takahashi och Ingeborg Zackariassen (dansare)
samt Almut Lustig, Matthias Breitlow (musiker) och Crista Alfaiate (sångare)

Peter Bohlin
4 nov 2015


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil