Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lärare NANNA ÓLAFSDÓTTIR, BIRGITTE HEIDE och skolchef GUÐMUNDUR HELGASON med avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Lärare NANNA ÓLAFSDÓTTIR, BIRGITTE HEIDE och skolchef GUÐMUNDUR HELGASON med avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

1500 sysslar med dans i Reykjavik

REYKJAVIK, ISLAND: Den isländska balettskolan sänder varje år ett antal dansare till tävlingen Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition i Falun.

”Därför är Stora Daldansen ett bra stöd för våra dansare på den klassiska linjen, eftersom de inte har tillgång till att se den klassiska dansen hemma, då betyder det mycket att mäta sig med andra och se vad man själv bör göra för att bli en bättre dansare.”

”Det är viktigt för oss att vara med i tävlan med andra dansare i Falun,” säger Gudmundur Helgason, som idag är rektor för den isländska balettskolan. ”Här finns inte den konkurrens som är nödvändig, för att dansarna ska utvecklas och jämföra sig själv med andra ungdomar i sin ålder.”

Isländska balettskolans chef Gudmundur Helgason. Foto CH

Isländska balettskolans chef Gudmundur Helgason. Foto CH

Den isländska balettskolan startades redan 1952 på Nationalteatern och danske Erik Bidsted blev anställd som balettchef och skolledare. Avsikten var att främst få fram dansare till nationalteaterns föreställningar.

Under mer än 20 år leddes skolan av Ingibjörg Björnsdóttir – en isländsk dansarikon – och under hennes tid utvecklades den till att bli en etablerad och välrenommerad skola för dansare på Island.

Iceland Dance Company (Íslenski dansflokkurinn) startade 1973 och man delade träningslokaler med balettskolan. Till slut blev det inte plats för alla i lokalerna, och under 1989 köpte den isländska regeringen en ny lokal och flyttade dit både balettskolan och kompaniet. 

Iceland Dance Company är ett modernt kompani. Från början dansade de både klassiskt och modernt men när Katrin Hall tog över som chef 1996 beslöt hon att de endast skulle syssla med modern dans.

I ett litet land som Island är det svårt at få tag på tillräckligt många dansare som kan fylla upp en klassisk repertoar.

”Jag var 16 år när jag började i balettskolan”, säger Gudmundur. ”Street dance höll jag på med i några år innan jag kom till skolan, men det var en intervju med Helgi Tomasson (nu konstnärlig ledare för San Francisco Ballet), om att pojkar kunde börja dansa senare än flickor, typ från 16-17 år, som jag bestämde mig för att nu eller aldrig . . .”

Lärare EINAR ANTON AAS NIKKERUD med BENEDIKT och MARINO. Foto Cristian Hillbom

Lärare EINAR ANTON AAS NIKKERUD med BENEDIKT och MARINO. Foto Cristian Hillbom

Gudmundur kontaktade skolan för att få veta om det fanns möjlighet att få göra ett intagningsprov. Han godkändes och gick på skolan fram till 1991 när han flyttade till Stockholm och gick gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan mellan 1991 och 1993.

”Jag kommer ihåg hur det var att se professionella dansare, speciellt de manliga dansarna, på Operan i Stockholm under tiden jag gick på Kungliga Svenska Balettskolan. Det är en viktig del av undervisningen för att bli en professionell dansare.” 

Sedan flyttade han tillbaka till Island och redan vid återkomsten började han som assisterande lärare på den isländska skolan, samtidigt som han var med i Iceland Dance Company.

”Under 2004 åkte jag till New York för att studera till en Master's Degree i dans på New York University - Tisch School of the Arts fram till 2007. Jag återvände till Island och fortsatte med undervisning.”

Från 2012 är Gudmundur rektor för Isländska balettskolan, som idag har runt 140-150 elever från 9 års ålder och uppåt, samtliga är isländska. Den isländska staten stöder skolan ekonomiskt, men eleverna får även betala en skolavgift.

Avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Avgående elever från grundskolan våren 2015. Foto Cristian Hillbom

Island har en befolkning på 340 000, lite fler än vad som bor i Malmö. Hur lyckas man då att rekrytera dansare till ett kompani och till en balettskola?

 ”Det gjordes en undersökning här i Reykjavik och det fanns då cirka 1500 personer som sysslade med dans i olika former! För de flesta bara en hobby men självklart har många drömmen om att bli professionella dansare. Många kommer till vår skola för att få en mer seriös träning.”

Veckan efter Billy Elliot the Musical hade premiär på Island, började telefonen ringa på balettskolan av förväntansfulla föräldrar som ville veta om det fanns en möjlighet att få baletträning för sitt barn.

”Jag skulle inte säga att det väller in barn här som sett showen och som efter det vill själva syssla med dans”, säger Gudmundur med ett skratt. ”Men jag ser att det finns ett ökat intresse både här och på andra balettskolor. Vi tar in elever från 9 års ålder, är de yngre får de välja en förberedande träning på någon av de privata skolorna som finns i Reykjavik.”

MARINO och BENEDIKT under träning på skolan. Foto Cristian Hillbom

MARINO och BENEDIKT under träning på skolan. Foto Cristian Hillbom

”Går man hos oss är det ett 10-årigt program, som tar slut när man examineras vid 19-20 års ålder.”

Det är endast eleverna som går på gymnasiet som kan kombinera teori och praktik på Danslinjen. De yngre eleverna går i en vanlig skola i Reykjavik och dess omgivningar och tar sedan bussen eller blir skjutsade, till skolan för sin dagliga träning. Den börjar kl 15.30 med de yngsta och pågår sedan fram till kl 20.00 med de äldsta grupperna.

Under 2005 beslöt den isländska regeringen att de inte ville syssla med att driva skolor med konstnärlig inriktning. 

”De sa plötsligt att vi tar våra händer från skolan, skolan får drivas i privat regi i fortsättningen”, säger Gudmundur med en bekymrad min.

Isländska balettskolan. Foto CH

Isländska balettskolan. Foto Cristian Hillbom

Det här hände två år innan den isländska ekonomiska krisen 2008. Det var många protester från föräldrar och lärare på skolan för att eleverna inte hade någonstans att gå. Kulturdepartementet bad Iceland Academy of the Arts att ta över skolan 2006 eftersom man insåg att konstnärlig utbildning behöver någon form av offentligt stöd. Skolan är privat under Iceland Academy of the Arts men får ekonomiskt stöd av regeringen.

”Vårt goda rykte och att vi använder samma etablerade undervisningsmetoder med våra erfarna lärare gör att vi, trots att vi numera inte är en statlig skola, har en stabilitet i undervisningen”.

”Skolan har producerat de flesta professionella dansare som arbetar på den isländska dansscenen samt flertal dansare som arbetar utomlands bl.a. Sverige”, säger en nöjd Gudmundur Helgason.

Cristian Hillbom
28 sep 2015


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil