Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Marie Larsson Sturdy. Foto Didier Chape

Marie Larsson Sturdy. Foto Didier Chape

15 år som dansambassadörer

DANS I NORD bildades år 2000 och firar i år 15-årsjubileum bland annat med en Dansfest i Piteå mellan 19 och 27 september.

Dansportalen har träffat Dans i Nords verksamhetschef Marie Larsson Sturdy för ett samtal om verksamheten och jubileet.

Marie och Olof Westring i Christinasalen, Piteå, Dans i Nords största scen. Foto Mikael Sundkvist

Marie och Olof Westring i Christinasalen, Piteå, Dans i Nords största scen. Foto Mikael Sundkvist

"Dans i Nord började som en danskonsulenttjänst där man sedan ville samordna befintliga resurser för dans till ett utvecklingscentrum för dansen – ett regionalt centrum i Norrbotten" berättar Marie.

"Från början var det riksdanskonsulenten Cecilia Björklund Dahlgren som startade dansverksamheten i Norrbotten för över 20 år sedan. Hon var den första som bröt marken, men sedan blev Maria Rydén den första chefen för Dans i Nord där danskonsulentverksamheten ingick.

Sedan 2012 ingår inte den uppgiften längre i vår verksamhet, utan vi är mer likt en institution som ska jobba med professionella dansgästspel, koreografer i residens och skapa egna produktioner som vi kan turnera med och exportera.

Vår uppgift är att sprida dansen till publiken i Norrbotten, som tillsammans med dansutövarna är våra målgrupper. Vi har även en avdelning kallad Unga Dans i Nord där unga ska få ta del av professionell danskonst. Den startade jag när jag började som chef för tre år sedan.

Verksamheten har fem tjänster där jag är verksamhetschef  och konstnärlig ledare. Sedan har vi Olof Westring – tidigare premiärdansare vid Kungliga Baletten – som är utvecklingsstrateg och även har ett producentuppdrag.

Helen Markström är vår kommunikatör och sedan har vi en ekonom och en pedagogisk koordinator som är kopplad till Unga Dans i Nord. Vi håller på och utvecklar strukturen och ser över ekonomin och de personella resurserna, till exempel behov av tekniker och engagemang av dansare för våra projekt."

Daria Ivanova och Jérôme Marchand i Joakim Stephensons Falling Into Place. Foto Mats Lindgren

Daria Ivanova och Jérôme Marchand i Joakim Stephensons Falling Into Place. Foto Mats Lindgren

Hur väljer ni projekt?
"
Det är väldigt många som hör av sig – det kan bli ett eller två ebrev per dag – från hela världen – så det är ett väldigt tryck, vilket år jätte-jätteroligt. Det kan gälla väldigt olika saker att samarbeta med, många olika genrer inom dans- och scenkonst.

Just nu arbetar vi med att bygga upp ett förtroende hos publiken. Vi arbetar mycket med själva dansen som uttryck, men det finns också en etablerad verksamhet i Norrbotten kring performance-begreppet.

Vi ska skapa plattformar för koreograferna, både etablerade och nya. För jubileet gör till exempel Jérôme Marchand från Kungliga Baletten ett nytt verk för oss, The Reed Warbler, och förra året var det Joakim Stephenson. Vi har även regionala koreografer och vi ser alltid främst till det konstnärliga.

I år har vi två konstnärer som kommer just från Norrbotten: Markus Baldemar från Kiruna och Erika Pekula Pettersson som kommer från Piteå. Markus är annars verksam i Belgien och Erika i Stockholm. 

Jag ser det som viktigt att konstnärer med rötterna i Norrbotten kan komma hem, även om dansen är gränslös och artisterna finns där det finns jobb! Vi arbetar också med tonsättare som skapar musik för våra produktioner.

De medverkande vid jubilumsföreställningen i maj 2015. Foto privat

De medverkande vid jubilumsföreställningen i maj 2015. Foto privat

Från vänster: Joseph Sturdy, Marie Larsson Sturdy, Jens Rosén, Nathalie Nordqvist, Ana Laguna, Yvan Auzely, Soren du Hoffman, Martin Sävström, Tristan Robilliard, Oscar Salomonsson (delvis skymd), Laura Lamy, Nadja Sellrup och Olof Westring.

Vårt uppdrag gäller Norrbotten, som är en mycket inspirerande miljö och ett väldigt stort område med en relativt liten befolkning. Men vi ska även jobba nationellt och internationellt.

Det finns  ett stort intresse för dans. I maj hade vi ett program med bland annat Mats Eks Yxa, som visades i Haparanda och Piteå. Även om det var strålande försommar med midnattssol så kom folk från sina stugor och trädgårdar och fyllde två föreställningar med jubel och stormande applåder.

I Haparanda kom till exempel en balettskola från finländska grannstaden Torneå och de hade aldrig sett en tyllkjol ens. Vi hade bjudit in Nathalie Nordquist och Oscar Salomonsson för att dansa ett pas de deux ur Giselle, så det blev en stor upplevelse för dem."

Daria Ivanova och Jérome Marchand i Falling Into Place av Joachim Stephenson. Foto Mats Lindgren

Daria Ivanova och Jérome Marchand i Falling Into Place av Joachim Stephenson. Foto Mats Lindgren

Nu ska ni ha en dansfest i september, vad innebär det?
"Det är tredje året i rad som vi anordnar den Dansfesten. Den heter så för i Norrbotten är det så otroligt många som dansar själva för att det är så kul, så vi tänkte fånga in även den gruppen att komma och titta på dans.

I öppningsföreställningen kommer urpremiären på Jérômes verk The Reed Warbler (rörsångaren) Länk till annan webbplats. att vara huvudnumret, och det blir även filmat av SVT. Det är särskilt roligt att TV visar så stort intresse för dans.

Jérôme gjorde så starkt intryck på mig i Mats Eks Julia och Romeo och han var med i två verk som Joakim gjorde för oss förra säsongen, så jag blev intresserad av att samarbeta med honom. Han gör allt arbete i den här baletten, förutom koreografin både musiken, kostymerna och ljussättningen.

Det finns så mycket mer hos honom än bara dansaren. Han kan bli en inspiration för dansen i Norrbotten och han arbetar också med så fina dansare: Kungliga Balettens Daria Ivanova, Sarah Jane Medley, Clyde Emmanuel Archer, Anthony Lomuljo och Gil Shachar.

Jérôme Marchand checkar ljudkvalitén. Foto Dawid Kupinski

Jérôme Marchand checkar ljudkvalitén. Foto Dawid Kupinski

Uppe i Norrbotten är det ju viktigt att visa bra dans, då chanserna att se dans är så få, och publiken reser långa vägar för att komma till föreställningarna. Det gäller också att hitta program som lockar en ny publik, som annars inte kommer.

Som Parisbalettens förra chef Brigitte Lefèvre sa i en intervju: 'Vill man arbeta med de främsta dansarna så måste man som koreograf ha förmågan att använda deras kunnande – annars blir det som att köpa en Ferrari och låta den stå i garaget och bli beundrad, men inte köra med den.'

Jag känner så stor tillfredsställelse när jag får sitta längst bak i salongen och känna publikens reaktioner med stormande applåder och bravorop. Då är det värt allt slit!

Dansfesten innehåller bland annat fem urpremiärer plus Jeannette Langerts Jean som får sin andra visning efter urpremiären i Umeå. Det är en föreställning som tagits  fram för Dansnät Sverige där vi är medproducent."

Anders Jörlén
24 aug 2015


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil