Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carsten Jung och Alina Cojocaru i slutscenen av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Carsten Jung och Alina Cojocaru i slutscenen av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Mästarnas festivaldagar

HAMBURG: Den danska balettens nationalklenod, Auguste Bournonvilles Napoli, spelas inte så ofta utanför Danmark. Att den satts upp i Hamburg beror till stor del på att man där har en man som känner stilen in i märgen: Lloyd Riggins.

Dansportalens utsände gjorde en kort visit på tre dagar på Hamburgs balettdagar för att i första hand se spelårets två premiärer: Lloyd Riggins uppsättning av Napoli och John Neumeiers bearbetade Peer Gynt vars premiär inledde balettdagarna.

Ett återseende av fjolårets nyhet Tatjana fick avsluta mitt besök.

Leslie Heylmann och Karen Azatyan i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Leslie Heylmann och Karen Azatyan i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Napoli. Lloyd Riggins kom redan som 17-åring till Den Kongelige Ballet, där han stannade i åtta år och raskt nådde status som Solodanser – den danska beteckningen för premiärdansare.

Lloyd Riggins flyttade till Hamburg och John Neumeiers balettkompani 1985 där han som Erste Solist [premiärdansare] har varit en av koreografens främsta uttolkare.

Hamburguppsättningen följer i alla väsentligheter den gängse traditionen och Riggins har med lätt, men säker hand, förmedlat Bournonvilles koreografi till dansarna i första och tredje akterna.

Något har mimscenerna – en dansk specialitet – nedtonats.

Originalkoreografin till den andra akten anses sedan länge vara förlorad och där har dagens iscensättare känt sig fria att skapa nytt. Så till exempel Elsa Marianne von Rosen, Dinna Bjørn och Frank Andersen för att nämna några.

Riggins har gjort ett gott val. Tillsammans med scenografen Rikke Juellund har han skapat en mycket vacker blå grotta och najadernas kostymer är enkla raka tyllklänningar. Koreografin är lätt neoklassiskt romantisk.

Vattendemonen Golfo, utmärkt tolkad av Otto Bubeniček, är en myndig figur i en fantasifull kostymering som kunde hämtats från en modern fantasyfilm. Tricket med de snabba kostymbytena för hjältinnan Teresina har smidigt infogats.

Sista akten blev det sedvanliga dansfyrverkeriet med solon, pas de deux och livlig tarantella och med bron i bakgrunden, där byfolk och barn hejade på de dansande.

Huvudrollerna dansades med god stil av Leslie Heylmann, Teresina, och hennes älskade Gennaro av armeniern Karen Azatyan, solist i Hamburg sedan hösten 2014. (Armenien fostrar den ena stjärnsolisten efter den andra – Stockholmsoperan har liksom Hamburg två!)

Slutscenen i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Slutscenen i Napoli. Foto ©Holger Badekow

Peer Gynt
Baletten ges i en bearbetad nyuppsättning av John Neumeier och på fråga varför han ansåg att den behövde bearbetas, förklarar han bland annat att det var många besvärande omständigheter vid den ursprunglia uppsättningen (premiär 22 januari 1989).

Kompositören Alfred Schnittke råkade ut för en längre sjukdomsperiod och musiken färdigställdes därför sent. Dirigenten Gennadij Rozhdestvenskij avsade sig uppdraget strax innan premiären och ersattes av estländaren Eri Klas, som var väl bekant med både Neumeiers och Schnittkes tidigare arbeten.

Även om Neumeier var väl tillfreds med verket när det uruppfördes hade mer än 25 år förflutit. Andra baletter förändras genom att de ständigt står på repertoaren och anpassar sig till den allmänna utvecklingen.

Neumeier såg delar av urversionen på film 2013 vid en konferens kring Schnittkes musik. Han insåg då att det fanns skäl att tänka igenom sina val. Eftersom han utvecklats både som människa och koreograf ville han nu uppdatera verket.

Som åskådare märker man inte så lätt förändringarna. Berättelsen löper i stort som tidigare. Det rör sig huvudsakligen om karaktäriseringen av huvudpersonerna.

Det har hänt mycket under 25 år och nya erfarenheter har lett Neumeier till nya ställningstaganden när det gäller rollernas karaktärer och stegens utformning. Inte en scen är helt utan förändringar, vilket även gäller många kostymer.

En så sammansatt personlighet som Peers är inte lätt att sammanfatta i endast en geatalt. I den nya versionen omges Peer av fyra dansare/aspekter som företräder olika drag i hans personlighet: oskuld, vision, aggression och tvivel. Tidigare var de sju, vilket kunde verka förvirrande och svårare för åskådaren att förknippa med Peer. Nu kan de fyra mest betydande göras tydligare.

Solveig, Peers ungdomskärlek, har också givits en starkare karaktär. Tidigare såg Neumeier henne som en del av Peer, hans själ. Nu är hon  en mer självständig människa. Hennes mod – hon överger allt för att följa med utbölingen Peer, att fly – det är allt annat än romantik.

Även Peers mor Åse har givits en mer mångsidig personlighet, från att främst vara energisk och fantasirik har hon fått en mer tragisk utformning.

Peer med sina aspekter i inledningan av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Peer med sina aspekter i inledningan av Peer Gynt. Foto ©Holger Badekow

Huvudrollerna hade anförtrotts Carsten Jung (Peer), Alina Cojocaru (Solveig) och Anna Laudere (mor Åse). Jung är en kraftfull och uttrycksfull dansare som gör en övertygande prestation, från den unge spelevinken via framgång och storhetsvansinne till den luttrade och döende gamle Peer.

Alina Cojocaru är ett mirakel som Solveig. Hon finns så gott som hela tiden på scenen – eller strax utanför – och följer Peer som en skugga genom berättelsen – även om hon samtidigt troget väntar därhemma, broderande sitt liv och sina minnen på den vita klänningen.

Anna Laudere är en av Hamburgbalettens trogna solister. Hon gav mor Åse all den värme, kraft och sorg rollen kräver. Så gott som hela Hamburgbaletten medverkade till att göra föreställningen bådee imponerande och gripande.

Slutscenen med Schnittkes underbara musik, det första han skapade efter sin årslånga sjukdom – är en själens långa vandring till en bättre värld där alla själar saligt dansar i strålande ljus. Sublimt!

Gäater under Balettdagarna:
Som sedvanligt hade ett framstående internationellt balettkompani inbjudits att ge två föreställningar under festivalen. I år var det Houston Ballet från Texas USA, som gav tre enaktsbaletter av konstnärlige ledaren Stanton Welch: Tapestry, Velocity och Maninyas.

Inbjuden gästsolist var Diana Vishneva som var enastående i titelrollen som Tatjana. Hon medverkade även i den avlslutande Nijinskijgalan. Övriga galagäster var bland andra Svetlana Zakharova från Bolsjoj och Johan Kobborg, numera konstnärlig ledare för baletten i Bukarest.

Otto Bubeniček, som nu lämnar Hamburgbaletten efter 21 år (premiärdansare sedan 1997), avtackades med ovationer i samband med galan. Han kommer närmast att samarbeta med i dansprojekt tillsammans med sin tvillingbror Jiří Bubeniček.

Anders Jörlén
22 juli 2015


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil