Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Polish Pieces med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Polish Pieces med Introdans. Foto Arto Forsblom

Gala skapade känsla av dansglädje

WILLMANSTRAND: Årets balettgala med gäster från när och fjärran var åter en lyckad helhet. Den konstnärlige ledaren Juhani Teräsvuori kunde vara nöjd med resultatet. Mycket planering krävs innan en föreställning blir till och Teräsvuori berättar för Dansportalen att hans utgångspunkt är utbudet. Därefter väljer han dansarna.

Denna sommar gavs balettgalan tidigare än vanligt, i stället för i augusti redan i mitten av juni. Den gamla stadsteatern skall stängas inom kort och verksamheten flyttas över till ett nybygge. Innan dess hann man dock njuta av galans högklassiga program.

Alexandra Kozmér & István Simon i On the Nature of Daylight. Foto Arto Forsblom

Alexandra Kozmér & István Simon i On the Nature of Daylight. Foto Arto Forsblom

Solistparet Alexandra Kozmér från Ungerns Nationalbalett och István Simon från Dresdens Semperoper, var sympatiska proffs som imponerade både
med talang och med stark inlevelseförmåga i två nummer.

Vi fick njuta av ett klassiskt pas de deux ur Talisman (koreografi: Aaron S. Watkin efter Petipa, musik: Rodrigo Drigo) och av vackert modernt i On the Nature of Daylight av David Dawson.

Ashley Ellis och Paulo Arrais i Promenade Sentimentale. Foto Arto Forsblom

Ashley Ellis och Paulo Arrais i Promenade Sentimentale. Foto Arto Forsblom

Detta kan man säga också om de långväga gästerna från Boston Ballet. Ashley Ellis och Paulo Arrais inledde med Promenade Sentimentale till den melankoliska Clair de Lune av Claude Debussy. Artistiskt och harmoniskt.

Parets andra nummer, Pas de deux ur tredje akten i Svansjön, med den svarta svanen, stärkte intrycket av gediget kunnande och artisteri.

Davit Galstyan i Les Bourgeois. Foto Arto Forsblom

Davit Galstyan i Les Bourgeois. Foto Arto Forsblom

Den Jerevanfödde karismatiska stjärnan Davit Galstyan från Toulouse var en dansare som med ett fint sätt presenterat sig redan vid galan förra året, då i ett pas de deux ur Paquita och ett annat ur Le Corsaire. Denna gång dansade han solot Les Bourgeois (koreografi: Ben van Cauwenbergh, musik: Jacques Brel). Publikfavorit blev både mannen och koreografin som är känd från andra galaföreställningar. 

Ur Polish Dances med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Polish Dances med Introdans. Foto Arto Forsblom

Alena Skatula och Denis Klimuk, solistdansare vid Estlands Nationalbalett, är långa och ståtliga. Deras grundteknik är bra, de är skolade i Vitryssland, och de har alla förutsättningar att göra fint ifrån sig.

Alena Skatula uppträdde först i det berömda numret Den döende svanen, och senare tillsammans med Klimuk i ett modernt: Svanen koreograferad av Olga Kostel till musik av Massenet. Detta nummer var  trevligt och fräscht dansat.

Alena Skatula och Denis Klimuk i Svanen. Foto Arto Forsblom

Alena Skatula och Denis Klimuk i Svanen. Foto Arto Forsblom

Pas de deux ur Törnrosa (kor. Thomas Edur enligt Petipa) var korrekt utfört men något andlöst. Ifall gnistan i dansen hade funnits med skulle också applåderna ha belönat paret bättre för det tekniskt svåra numret.

På Estoniateatern har jag sett Alena Skatula göra en fin tolkning i titelrollen av Manon och ser fram emot att både hon och Denis Klimuk ännu kunde utvecklas så att även själen i allt de gör skulle synas.

Gruppen Introdans från Holland var att betrakta som huvuduppträdaren och dess dansare fick också mycket utrymme i programmet med två verk. Polish Pieces av Hans van Manen till musik av Henryk-Mikolaj Górecki var en fröjd för ögat med sina formationer för 12 dansare.

Dessa vältrimmade dansare, utbildade i klassisk balett men med modernt rörelsespråk i föreställningarna, var ytterst precisa och effektiva i sina heltrikåer, färggranna i rött, gult, violett, grönt och blått – samtidigt också muntra och samstämmiga i sina poser och unisona rörelser i detta nummer, som är mycket passande för att erövra nya dansvänner. De underhöll sin publik och skapade en känsla av dansglädje.

Ur Maraschino Cherries med Introdans. Foto Arto Forsblom

Ur Maraschino Cherries med Introdans. Foto Arto Forsblom

Gruppens andra nummer Maraschino Cherries av spanske koreografen Cayetano Soto var fullträff även den. Kostymeringen var åter lite annorlunda – inte minst i ögonen på de åskådares som kommer mera sällan till teatern.

Männen inleder i bara överkroppar, klädda i kjolar och svarta knästrumpor, inget nytt numera med klädseln av denna typ, och de är hur manliga som helst. Damerna är likaså kvinnliga, i samma klockskurna kjolar ovanpå beige leotards [kropps-
strumpor] – hela gruppen i en rytm där alla andas unisont. Körsbär på en glassportion, en prick över i på denna gala, alldeles i slutet.

 Juhani Teräsvuori välkomnar Alexandra Kozmér och István Simon. Foto Eeva-Liisa Tarvainen

Juhani Teräsvuori välkomnar Alexandra Kozmér och István Simon. Foto Eeva-Liisa Tarvainen

Föreställningen är över och solisterna står i en lång rad och tar emot publikens hyllningar. De är alla ljuvliga. Ett litet skönhetsfel även i denna gala (som arrangören inte kan rå för): raden är inte rak. En fot kommer många gånger längre fram mot rampen än alla de övriga.

Nu är det dags att se fram emot nästa års arrangemang i ett nybygge för stadsteatern dit konferencieren Timo Sokura hälsar alla varmt välkomna. Själv är denne språkligt skicklige och humörodlande, före detta dansare och producent vid Operan, nominerad till teaterchef vid Lappeenrannan kaupunginteatteri – stadsteatern i Willmanstrand – där dansen alltid fått utrymme.

Anita Jokela
26 juni 2015


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil