Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneli Alhanko. Foto Per Andersson

Anneli Alhanko. Foto Per Andersson

Base23 vill förmedla teknik och passion

STOCKHOLM: Efter en lång och framgångsrik karriär som prima ballerina la Anneli Alhanko sina dansskor åt sidan för att på ett annat sätt arbeta för dansen fortsatta framväxt i Sverige.

Den egna dansskolan Base23 är en av huvudstadens största dansskolor med allt från hobbydans till en treårig yrkesmusikalutbildning (SMU, Stockholms musikalutbildning).

Under dryga fyra år har de från grunden byggt en dansutbildning för konstnärligt skapande inom såväl balett, modern dans, jazz, musikal som streetdance.

Anneli, 2010 startade du dansskolan Base23 tillsammans med Eva Johnson. Skolan har växt explosionsartat. Vad var tanken från början?
Att vara dansare idag är så otroligt krävande och man måste behärska flera stilar. Evas och min dröm vara att samla olika stilar under ett tak, för att underlätta för de som vill dansa olika genrer. Jag tycker att baletträningen är grunden för en bra danskarriär, så baletten var ju helt självklar. Sedan var också musikal givet.

Vi har även dansarlinjen där eleverna tränar klassisk balett, jazz och modern. Streetlinjen finns också och det är en genre som växer sig större och större.

När det gäller musikalutbildning så ville vi kunna konkurrera med London och New York och då tänkte vi att vi måste satsa på en eftergymnasial artistutbildning där man får lika mycket dans, sång och teater. Till våren går första årskullen ut. Det är så fantastiskt att se hur de har utvecklats och det ska bli jättespännande att se dem på olika scener. Avgångseleverna är superproffsiga.  
 
Vad upplever du är styrkorna med dansskolan Base23?
Styrkorna är lärarna och kvaliteten vi håller i vår undervisning. Vilket bland annat märks genom alla uppdrag som vi får och det är så roligt med alla föreställningar vi gör. Nyligen gjorde vi en fantastisk Drottning Kristina som spelades på slottet. En annan styrka är att när man vänder sig till den här skolan kan man få bra undervisning inom olika genrer som bland annat balett, musikal, jazz och street.

Uppdragen som Anneli nämner är många. Bland annat har elever från skolan medverkat i olika TV-program, galor med mera. Just nu pågår bland annat dansutbildning för de barn som fått roller i musikalen Billy Elliot som ska sättas upp i Malmö och Stockholm.
 
Vad skulle du vilja utveckla?
Vi är stenhårda med att kvaliteten ska vara bra och arbetar aktivt med att hitta nya sätt att nå kvalitet. Vi har uteslutande fantastiska lärare i och med att vi får välja dem själva. Det är inte lätt att vara lärare, man är väldigt ensam. Linjernas konstnärliga ledare har som uppgift att ge lärarkåren inspiration och verktyg att nå eleverna på bästa sätt.

Det är viktigt att eleverna förstår vad de ska göra och varför. Jag var i 20-årsåldern när jag åkte till Monte Carlo och Marika Besobrasova som hjälpte mig lägga om hela min teknik och öka min förståelse för hur och varför jag skulle träna. Jag har även vidareutbildat mig för fantastiska lärare i New York och för Annika Lööf. Annika och jag har jobbat väldigt nära i många år.

Det är det här som jag känner att jag vill ge ungdomarna. De ska få rätt grund från början, för att kunna utvecklas till skickliga dansare och minska skaderisken. Jag säger till musikaltreorna, tänk nu på vad ni har lärt er så ni har det med er i resten av livet.

Anneli Alhanko med elever vid Base23. Foto Per Andersson

Anneli Alhanko med elever vid Base23. Foto Per Andersson

Vad vill du förmedla till unga blivande dansare?
Dels att hitta en bra, inspirerande och kreativ miljö att dansa i. Hitta någon som kan förmedla både teknik, passion och locka fram det bästa ur dig. Men viktigast är att hitta sin egen drivkraft. Det är drivkraften, passionen och glöden i dig själv som för dig framåt, att kunna fortsätta trots motgångar. Det är väl den drivkraften jag själv har haft.

Det är tufft för dagens dansare. Konkurrens kommer från olika delar av världen på ett annat sätt än tidigare och det gäller det att vara bra på många olika sätt och dansstilar.

Visst har jag undrat varför jag håller på, men slutligen är det för att jag älskar det jag gjorde och fortfarande gör. För mig är det så underbart att se unga människor utvecklas och utvecklas på rätt sätt. Att få en grundlig utbildning är något jag önskar att alla skulle få.

Jenny Berkán
22 maj 2015


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil