Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Djävulen klipper i livets film, i rollen Ján Špoták. Foto Mats Bäcker

Djävulen klipper i livets film, i rollen Ján Špoták. Foto Mats Bäcker

Koreografin överröstas på GöteborgsOperan

GÖTEBORG: Med teater- och dansverket If we shadows have offended presenterar GöteborgsOperans Danskompani den norske regissören, koreografen och dramatikern Alan Lucien Øyen med ett originalverk.

2014 belönades han och medförfattaren Andrew Wale med norska Hedda-priset för årets bästa "scenetekst", i det fem och en halv timmar långa skådespelet Coelacanth (= kvastfening).

Med en blinkning till Shakespeare. Jonathan Savage i rollen som Peter föreställer Puck – ovanligt nog utklädd till träd. Foto Mats Bäcker

Med en blinkning till Shakespeare. Jonathan Savage i rollen som Peter föreställer Puck – ovanligt nog utklädd till träd. Foto Mats Bäcker

If we shadows have offended utgör andra delen av tvådelade programmet Shadowland/Neverland, vars första del är Det stora oväsendet (se Dansportalen 31 mars). Øyens verk är en en och en halvtimmes pjäs framförd på engelska, med dansinslag.

När jag såg verket andra gången hade man infört högtalare för de medverkande, vilket jag noterade med tacksamhet. Vid urpremiären hörde jag helt enkelt inte tillräckligt mycket av vad som sades. Dessutom visades nu texten i översättning till svenska på teaterns textmaskin. Jag tyckte att det behövdes.

Verket är nämligen inte lättillgängligt. I programhäftet beskriver Øyen projektet som en önskan att utforska psykologins Peter Pan-komplex, och som en önskan att ta reda på mer om förlorade barns vilsenhet.

Øyen beskriver också sin metod: att skapa "en serie minnen som slår i varandra, som i ett kalejdoskop. Den ena bilden avlöser den andra, nästan slår bort den, för att ännu ett minne ska få plats." Jag måste erkänna att jag finner metoden riskabel.

Arbetssättet har varit brett anlagt. Till den första repetitionen hasde Øyen bett dansarna att själva skriva texter med barndomsinnehåll. Några av dessa finns med i föreställningen. Det framhålls också att "både text och koreografi har utvecklats med bidrag från och i nära samarbete med dansarna."

Angelina Allen som 'Think' bärs in på sitt attribut, stegen. T.h. Lee-Yuan Tu. Foto Mats Bäcker

Angelina Allen som 'Think' bärs in på sitt attribut, stegen. T.h. Lee-Yuan Tu. Foto Mats Bäcker

Det färdiga verket
Verket har två huvudroller. Mamman spelas av Kate Strong, som utbildade sig till dansös. Efter tio år med William Forsythe i Frankfurt-baletten och arbete med bland annat Johann Kresnik i hans Koreografiska teater har hon omfattande erfarenhet och är en klar scenpersonlighet också när hon inte talar.

Hennes son Peter gestaltas av Jonathan Savage, utmärkt även i funktionen som skådespelare. Återkommande gestalter är en psykolog som fått namnet Think, utrustad med trollsländevingar, och en barndomsvän, Michael, som både är närvarande och död, klädd i skelettkostym.

Andra figurer går ut och in i roller. Vid en maskerad kommer en person klädd i röd kostym med svarta horn i pannan. I en annan scen är han Djävulen som sitter och klipper film, som om människors minnen vore reducerade till negativ.

Tydliga för innebörden är scener som när boken Peter Pan-syndromet kommer med posten, och ett kuvert som innehåller en röntgenbild med moderns lungor svarta av rökning.

Mindre tydlig är koreografins funktion, med ett par undantag. I en scen håller mamman på att möblera om. Tre svartklädda dansare gestaltar då möbler. Peter säger, flera gånger (i min återgivning): "Jag önskar att Du inte höll på sådär. Du bara flyttar omkring, men ingenting förändras." Där liksom på andra ställen, framstod för mig förfarandet med återkommande upprepningar som oklart till funktionen.

En central scen inleds med att mamman och Peter sätter sig på var sin stol långt fram på scenen och inleder ett resonemang om skuggor och drömmar. Det är första gången och kanske enda, som de talar till varandra som om de lyssnar på svaren. Förargligt nog kunde jag just där inte uppfatta allt som sades, och just där var texten på textmaskinen ofullständig.

Scenen övergår i verkets bästa. Stolarna blir en våningssäng. Peter och storebror Jan argumenterar om vem som ska få ligga på hedersplatsen, överst. De börjar leka tågresa, och just där blommar koreografin ut i fantasi och begriplig funktion.

Leken slutar med att Peter åter intar överslafen. Det blir kallt i kupén, med imma på fönstret. (Under tiden dras den andre bort från underslafen.) Peter frågar: Jan, är Du där? Därmed slutar scenen i en blackout.

Slutscenen: mamman går bort... Foto Mats Bäcker

Slutscenen: mamman går bort... Foto Mats Bäcker

För mig slutar då den scenen i ett frågetecken. Var Jan där från början eller också bara en önskedröm i Peters fantasi?

En rad från Pucks avslutningsmonolog i Shakespeares En Midsommarnattsdröm har fått ge titel åt Øyens verk: If we shadows have offended – i Hagbergs översättning "Om vi skuggor er misshaga", båda texterna mycket lämpligt tryckta i programhäftet. Men där blev jag riktigt förvånad. Också den texten knuffades bort, eller snarare överröstades av ljud och övergick i något annat. Det är nog inte ofta barden behandlas på det sättet.

Øyen skriver i programhäftet "Mina verk handlar ofta om vår rädsla för att dö." En till slut både känslosam och vacker scen handlar också om moderns död. Skärmar (som utgör praktiskt taget hela scenografin, mycket rörlig, i verket) flyttas runt.

Mamman blir ombedd av läkare att gå in genom en dörr, om och om igen. Nya läkare, nya dörrar. Till slut står alla skärmar till vänster på scenen, i rad. Där väntar den sista dörren. Mamman sträcker ut sin ena hand mot Peter till avsked. Utan ord. Den tysta scenen var också den mest talande.

Ambitioner
I programhäftet formulerar sig Øyen så här: "Vi befinner oss än i det ena minnet, än i det andra. Dansarna går ut och in i sina roller, ut och in i minnen, i pjäsen, i berättelserna."

Jag måste medge att Øyen därvidlag har lyckats i sin föresats. En förhoppning han uttrycker är "Jag vill beröra". – Inte mig, denna gång.

Och utforskandet av psykologins Peter Pan-komplex? Önskningen att ta reda på mer om förlorade barns vilsenhet? – Inte i mina ögon.

Vad jag i stället främst bär med mig är minnet av en självlysande dansör med en fascinerande, dynamisk rörelsekonst i några solon. Lee-Yuan Tu hoppas jag hädanefter få se i ledande roller.

If we shadows have offended
Koreografi, scenografi och text: Alan Lucien Øyen
Koreografiassistent: Daniel Proietto
Dramaturgi och text: Andrew Wale
Kostymdesign: Stine Sjøgren
Ljusdesign: Martin Flack
Ljuddesign: Gunnar Innvær
Gästartist: Kate Strong
GöteborgsOperans Danskompani
Musik: Michael Andrews, Dustin O’Halloran, Frédéric Chopin m. fl
Dialog på engelska. Både text och koreografi har utvecklats med bidrag från och i nära samarbete med dansarna.
Längd: 90 min. Dansare: (12 manliga, 1 kvinnlig)

Peter Bohlin
15 april 2015


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil