Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alexander Ekman. Foto Urban Jörén/Cullbergbaletten

Alexander Ekman. Foto Urban Jörén/Cullbergbaletten

En svensk dröm tar form

STOCKHOLM: Den 17 april är det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb berättade han och kompositören Mikael Karlsson om verkets tillblivelse och sitt fleråriga samarbete.

Alexander Ekman, varför Midsommarnattsdröm?
Det var Johannes Öhman som frågade mig för nästan två år sedan om jag ville göra En midsommarnattsdröm. Jag tänkte efter länge – Shakespeares pjäs är ganska komplicerad och jag funderade på hur jag kunde göra den. Där finns många karaktärer och jag tror inte riktigt det är min grej att göra redan existerande saker.

När jag gjorde A Swan Lake i Oslo, också tillsammans med Mikael Karlsson, så utgick vi från ett helt nytt koncept. Det var mer en svansjö om Svansjön, och min Midsommarnattsdröm utgår från vårt svenska sätt att fira midsommar, så Johannes får inte riktigt det han ville ha kanske, men någonting nytt i stället.

Är det någonting kvar av Shakespeare?
Det skulle vara drömmandet i så fall och att det handlar om olika världar. Andra akten är en stor drömscen, så det är kvar. Och det är inte en ton av Mendelssohn kvar heller, Mikael Karlsson har skrivit helt ny musik.

Ur Left Right Left Right med NDT2. Foto Rahi Rezvani/NDT

Ur Left Right Left Right med NDT2. Foto Rahi Rezvani/NDT

Har ni jobbat ihop länge?
Förra året gjorde vi A Swan Lake i Oslo, det var en jätteproduktion, sedan har vi bland annat gjort Left Right Left Right för Nederlands Dans Theater och Tyll som dansats här på Operan. Vid Juilliard School i New York gjorde vi en liten grej – det har blivit ganska många grejer nu.

Vi har känt varandra sedan jag flyttade till New York, 2011 ungefär, en ganska kort tid alltså.

Vi har haft ett fantastiskt samarbete och jag känner mig väldigt lyckligt lottad att få arbeta med honom.

Vi har hittat ett så bra sätt att jobba ihop och det är extremt unikt att arbeta så tätt tillsammans med en kompositör och att hela verket är nytt – att ingenting redan existerar är så otroligt spännande.

Att skapa på det sättet i stället för att skapa till musik som redan existerar. Här växer allt fram tillsammans.

Mikael Karlsson, hur har samarbetet varit för dig?
Det har blivit en vänskap mellan oss och jag känner mig också lyckligt lottad. Det är få människor som jag jobbat så intimt med. Vi jobbar utifrån en 'orädsla' och en lekfullhet som vi båda uppskattar och det kommer någonting nytt ur det.

Du bor och komponerar i New York. Har du också någon tjänst där?
Jag undervisar ibland på ett konservatorium i komposition, musikteori, gehör och pianoharmonik.

Kan man lära sig gehör?
Ja absolut! Du kan få några lektioner – det är aldrig för sent.

Kan du beskriva hur du arbetar?
Jag skriver väldigt många olika sorters musik, och jag tycker om att prova olika genrer. Min kammarmusik låter annorlunda än min dansmusik till exempel.

Den svenska midsommaren har inspirerat Alexander Ekman. Foto Carl Thorborg

Den svenska midsommaren har inspirerat Alexander Ekman. Foto Carl Thorborg


Alexander, när du börjar med ett nytt stycke, sitter du och funderar länge, eller sätter du igång direkt med att göra steg?

Det är olika, varje gång faktiskt, kreativiteten är ett mysterium egentligen. Jag vet inte varför jag gör ett nytt verk ibland, eller varför vissa verk börjar som de gör.

Jag får idéer och blir inspirerad av vad som rör sig runt omkring. Och när idéerna kommer så är det mitt jobb att skriva ner och bearbeta dem. Nu handlar det om svensk midsommar och där finns det mycket hö till exempel, då har vi hö över hela scenen – och vad kan man göra med hö . . .

Det är en konstant process, och nu när vi är inne i slutfasen är det ganska jobbigt. Nu kan vi inte leka längre, nu måste det bli klart – fast för mig blir ett verk aldrig riktigt klart. Det är en levande konstform, och det blir alltid litet olika också – jaa, det är spännande!

Blir det litet av 'kill your darlings' ibland?
Absolut! Man kanske får 50 idéer och av dem kanske inte hälften funkar i verkligheten. Då måste man kunna säga det, även om man står framför 40 dansare, 20 tekniker, en kompositör och alla musikerna. Då är det mitt jobb att rädda alla från det misslyckandet,

Det är en enorm maskin att dra runt på en sån här teater, folk blir irriterade och arga och de blir rädda för att de tror att jag inte vet vad jag gör – men ingen vet ju vad jag har för slutvision. Jag ser ju den och måste bara köra på den, gå vidare med den och hoppas på att den är bra – men det är jätteläskigt!

Mikael får du också ändra på mycket?
Ja, när jag landade här så var väl ungefär 30% av musiken klar och nu kanske 60%. Poängen är att jag ska kunna anpassa musiken till vad Alex behöver. Det är inte min musik som ska styra slutresultatet. Alla förstår kanske inte varför man ändrar eller stryker i ett verk, men om slutresultatet är bra, då är allt förlåtet.

Marie-Louise Sid, Mikael Karlsson, Alexander Ekman och dansarna Rena Narumi och Anton Valdbauer besökte Balettklubben. Foto Cristian Hillbom

Marie-Louise Sid, Mikael Karlsson, Alexander Ekman och dansarna Rena Narumi och Anton Valdbauer besökte Balettklubben. Foto Cristian Hillbom

Alexander, vad kommer härnäst?
Jag tror att jag ska lämna dansen för ett tag. Jag vill arbeta mer med film och andra projekt. Jag känner att jag vill göra något annat. Men först semester – sedan vill jag upptäcka nya världar.

Jo – och så ska jag debutera som solodansare på Bolsjojteatern i maj! A Swan Lake har blivit nominerad till priset Benois de la Danse och då ska man visa upp något. Men att ta dit en föreställning med scenen full av vatten är ju inte så lätt, så jag tänkte att då får jag väl dansa själv i stället. Det blir en utmaning!

Intervjuare Anders Jörlén
9 april 2015


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil