Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alexander Ekman. Foto Urban Jörén/Cullbergbaletten

Alexander Ekman. Foto Urban Jörén/Cullbergbaletten

En svensk dröm tar form

STOCKHOLM: Den 17 april är det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb berättade han och kompositören Mikael Karlsson om verkets tillblivelse och sitt fleråriga samarbete.

Alexander Ekman, varför Midsommarnattsdröm?
Det var Johannes Öhman som frågade mig för nästan två år sedan om jag ville göra En midsommarnattsdröm. Jag tänkte efter länge – Shakespeares pjäs är ganska komplicerad och jag funderade på hur jag kunde göra den. Där finns många karaktärer och jag tror inte riktigt det är min grej att göra redan existerande saker.

När jag gjorde A Swan Lake i Oslo, också tillsammans med Mikael Karlsson, så utgick vi från ett helt nytt koncept. Det var mer en svansjö om Svansjön, och min Midsommarnattsdröm utgår från vårt svenska sätt att fira midsommar, så Johannes får inte riktigt det han ville ha kanske, men någonting nytt i stället.

Är det någonting kvar av Shakespeare?
Det skulle vara drömmandet i så fall och att det handlar om olika världar. Andra akten är en stor drömscen, så det är kvar. Och det är inte en ton av Mendelssohn kvar heller, Mikael Karlsson har skrivit helt ny musik.

Ur Left Right Left Right med NDT2. Foto Rahi Rezvani/NDT

Ur Left Right Left Right med NDT2. Foto Rahi Rezvani/NDT

Har ni jobbat ihop länge?
Förra året gjorde vi A Swan Lake i Oslo, det var en jätteproduktion, sedan har vi bland annat gjort Left Right Left Right för Nederlands Dans Theater och Tyll som dansats här på Operan. Vid Juilliard School i New York gjorde vi en liten grej – det har blivit ganska många grejer nu.

Vi har känt varandra sedan jag flyttade till New York, 2011 ungefär, en ganska kort tid alltså.

Vi har haft ett fantastiskt samarbete och jag känner mig väldigt lyckligt lottad att få arbeta med honom.

Vi har hittat ett så bra sätt att jobba ihop och det är extremt unikt att arbeta så tätt tillsammans med en kompositör och att hela verket är nytt – att ingenting redan existerar är så otroligt spännande.

Att skapa på det sättet i stället för att skapa till musik som redan existerar. Här växer allt fram tillsammans.

Mikael Karlsson, hur har samarbetet varit för dig?
Det har blivit en vänskap mellan oss och jag känner mig också lyckligt lottad. Det är få människor som jag jobbat så intimt med. Vi jobbar utifrån en 'orädsla' och en lekfullhet som vi båda uppskattar och det kommer någonting nytt ur det.

Du bor och komponerar i New York. Har du också någon tjänst där?
Jag undervisar ibland på ett konservatorium i komposition, musikteori, gehör och pianoharmonik.

Kan man lära sig gehör?
Ja absolut! Du kan få några lektioner – det är aldrig för sent.

Kan du beskriva hur du arbetar?
Jag skriver väldigt många olika sorters musik, och jag tycker om att prova olika genrer. Min kammarmusik låter annorlunda än min dansmusik till exempel.

Den svenska midsommaren har inspirerat Alexander Ekman. Foto Carl Thorborg

Den svenska midsommaren har inspirerat Alexander Ekman. Foto Carl Thorborg


Alexander, när du börjar med ett nytt stycke, sitter du och funderar länge, eller sätter du igång direkt med att göra steg?

Det är olika, varje gång faktiskt, kreativiteten är ett mysterium egentligen. Jag vet inte varför jag gör ett nytt verk ibland, eller varför vissa verk börjar som de gör.

Jag får idéer och blir inspirerad av vad som rör sig runt omkring. Och när idéerna kommer så är det mitt jobb att skriva ner och bearbeta dem. Nu handlar det om svensk midsommar och där finns det mycket hö till exempel, då har vi hö över hela scenen – och vad kan man göra med hö . . .

Det är en konstant process, och nu när vi är inne i slutfasen är det ganska jobbigt. Nu kan vi inte leka längre, nu måste det bli klart – fast för mig blir ett verk aldrig riktigt klart. Det är en levande konstform, och det blir alltid litet olika också – jaa, det är spännande!

Blir det litet av 'kill your darlings' ibland?
Absolut! Man kanske får 50 idéer och av dem kanske inte hälften funkar i verkligheten. Då måste man kunna säga det, även om man står framför 40 dansare, 20 tekniker, en kompositör och alla musikerna. Då är det mitt jobb att rädda alla från det misslyckandet,

Det är en enorm maskin att dra runt på en sån här teater, folk blir irriterade och arga och de blir rädda för att de tror att jag inte vet vad jag gör – men ingen vet ju vad jag har för slutvision. Jag ser ju den och måste bara köra på den, gå vidare med den och hoppas på att den är bra – men det är jätteläskigt!

Mikael får du också ändra på mycket?
Ja, när jag landade här så var väl ungefär 30% av musiken klar och nu kanske 60%. Poängen är att jag ska kunna anpassa musiken till vad Alex behöver. Det är inte min musik som ska styra slutresultatet. Alla förstår kanske inte varför man ändrar eller stryker i ett verk, men om slutresultatet är bra, då är allt förlåtet.

Marie-Louise Sid, Mikael Karlsson, Alexander Ekman och dansarna Rena Narumi och Anton Valdbauer besökte Balettklubben. Foto Cristian Hillbom

Marie-Louise Sid, Mikael Karlsson, Alexander Ekman och dansarna Rena Narumi och Anton Valdbauer besökte Balettklubben. Foto Cristian Hillbom

Alexander, vad kommer härnäst?
Jag tror att jag ska lämna dansen för ett tag. Jag vill arbeta mer med film och andra projekt. Jag känner att jag vill göra något annat. Men först semester – sedan vill jag upptäcka nya världar.

Jo – och så ska jag debutera som solodansare på Bolsjojteatern i maj! A Swan Lake har blivit nominerad till priset Benois de la Danse och då ska man visa upp något. Men att ta dit en föreställning med scenen full av vatten är ju inte så lätt, så jag tänkte att då får jag väl dansa själv i stället. Det blir en utmaning!

Intervjuare Anders Jörlén
9 april 2015


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil