Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Maria Chiara Mezzandri i The Big Noise. Foto Mats Bäcker

Maria Chiara Mezzandri i The Big Noise. Foto Mats Bäcker

Kvinnokollektivet triumferar i The Big Noise

GÖTEBORG: Häxprocesser i Sverige under 1600-talet må låta som ett mastigt ämne för ett dansverk. Den irländske koreografen Michael Keegan-Dolan har dock med The Big Noise för GöteborgsOperans Danskompani lyckats skapa ett verk som vibrerar av motkraft.

Den medverkande folkmusikensemblen, under ledning av Ale Möller, gör föreställningen till en fest.

Naturens feminina aspekter: fantasin-musiken-dansen-magin. Arika Yamada & ensemble. Foto Mats Bäcker

Naturens feminina aspekter: fantasin-musiken-dansen-magin. Arika Yamada & ensemble. Foto Mats Bäcker

Inför arbetet med The Big Noise besökte Michael Keegan-Dolan Torsåker i Ångermanland. Där ägde Sveriges största häxprocess rum 1674-75. 71 personer, de flesta kvinnor, halshöggs och deras kroppar brändes. Häxhysterin i Sverige kom att kallas Det stora oväsendet, därav verkets titel.

Koreografen fick se tre platser i Torsåker: källaren där kvinnor hölls fångna under sex månader, kyrkan där de dömdes till döden och kullen ("Häxberget") där de avrättades. Hur skulle han kunna göra ett dansverk om dessa Satans påfund, verkställda av den dåvarande statliga trolldomskommissionen?

The Big Noise. Therese Fredriksson och Elekterina Shushakova. Foto Mats Bäcker

The Big Noise. Therese Fredriksson och Elekterina Shushakova. Foto Mats Bäcker

Konstnärlig utgångspunkt
Den kreative fann ett svar: Varje skugga kräver en ljuskälla. Därför skapade han ett verk som hyllar precis vad makthavarna i Torsåker försökte kontrollera och avliva. Med koreografens ord: "Naturens feminina aspekter, fantasin, musiken, dansen och magin".

Föreställningens inledning är omskakande. Åtta svartklädda män med vita pipkragar, plus ett barn, står bakom en bänk. Två av männen går ut i salongen, tar en ung kvinna och släpar upp henne framför ridån på scenen. Barnet pekar på henne och skriker "Häxa!". Männen klär av henne i bara underkläderna och binder fast henne på bänken. De börjar vråla "Erkänn!" och trakasserar henne så att hon bara gallskriker. Till slut nickar hon.

Alexander Hedar. Den "skyldiga" utpekas. Foto Mats Bäcker

Alexander Hedar. Den "skyldiga" utpekas. Foto Mats Bäcker

Dansverkets innehåll
När ridån gått upp förs offret till en stiliserad källare med rödaktiga väggar. Där finns redan nio andra kvinnor.

Bakom ett räcke en våning upp tar de mäktiga herrarna plats. På källargolvet startar en knapp timmes motkraft. Där börjar också koreografin.

Michael Keegan-Dolan visar vad jag skulle vilja kalla dramaturgiskt mästerskap. Rena dansscener, där kollektivet firar triumfer, växlar effektivt med scener av berättande karaktär.

Koreografen räds därvid inte komplikationer. En kvinna börjar plötsligt utbrista i förbannelser. En annan kvinna tröstar henne, och så småningom lugnar hon ner sig.

I en annan dramatisk scen kommer en kvinna med en dolk för att hämnas på det barn som tidigare utpekade kvinnan som häxa. Men den långa scenen slutar i försoning. Motkraften växer till tillförsikt.

Herrarna på balustraden försöker emellanåt tillrättavisa kvinnorna med vrål. Men inte hjälper det. Här segrar kvinnokraften: På slutet står herrarna, inte så mäktiga längre, på golvet i källaren. Kvinnorna har tagit plats ovanför dem, bakom räcket, och tittar ned på dem.

Perspektiven är därmed omvända, i stil med historiens dom. För att kunna åstadkomma den omkastningen var det nödvändigt att inleda verket med en realistisk scen, även om den som sagt var riktigt otäck.

Mäktig tonkraft
Det var ett snillrikt drag att engagera Ale Möller och hans fyra folkmusiker till detta verk. De står till vänster bakom räcket en trappa upp och spelar och sjunger så att det riktigt lyser om folkkulturens tonkraft.

Själv trakterar Ale Möller (som också står för den musikaliska ledningen) här i verket flöjter, mandola, skalmeja, harpa, mungiga, kohorn, munspel och tramporgel. Sanna Eriksson, ensam sångerska, fyller hela GöteborgsOperan med välljud.

Musikens arton titlar är listade på GöteborgsOperans hemsida. De bildar en mäktig svit och utgör en stark stomme i dansverket. Jag önskar att musiken kunde ges ut – hela verket för den delen, även om det förmodligen inte vore enkelt att göra helheten rättvisa.

Ale Möller och hans folkmusiker. Foto Mats Bäcker

Ale Möller och hans folkmusiker. Foto Mats Bäcker

I det långa loppet
Detta välbyggda, dynamiska, och efter inledningen optimistiska och framåtblickande verk kan inte undgå att leda till eftertanke.

I en annan kommission i ett annat land har maktens män alldeles nyligen dömt en ung man att piskas tusen gånger för att han haft fräckheten att tänka en tanke högt. Jaja, historiens dom lär komma också där en dag.

The Big Noise
Koreografi och regi: Michael Keegan-Dolan
Musik: Ny och gammal nordisk folkmusik framförd av fem folkmusiker under ledning av Ale Möller
Scenografi: Sabine Dargent
Kostymdesign: Doey Lüthi
Medverkande: Tio dansöser ur GöteborgsOperans Danskompani, åtta manliga statister och ett barn

The Big Noise ingår i ett tvådelat program som fått samlingstiteln Shadowland / Neverland.
Som andra verk ges If We Shadows Have Offended, av den norske koreografen, dramatikern och regissören Alan Lucien Øyen. Detta visade sig vara en en och en halv timme lång pjäs, som framfördes på engelska, med dansinslag.

Enligt GöteborgsOperans hemsida skall verket ges med svensk översättning på textmaskin. Så skedde beklagligtvis inte under premiären, och så mycket av texten gick mig förbi att jag inte kan göra en bedömning. Jag hoppas kunna återkomma.

Peter Bohlin
31 mars 2015


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil