Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Samuli Poutanen som Kullervo med kör och dansare. Foto Sakari Viika

Samuli Poutanen som Kullervo med kör och dansare. Foto Sakari Viika

Ett njutbart verk som väcker tankar

HELSINGFORS: Kullervo är en storsatsning. Det är 150 år sedan kompositören Jean Sibelius föddes och jubileumsåret till ära har Nationaloperan satt upp detta nya dansverk på scenen. Koreograf är Tero Saarinen.

Baletten baserar sig på Sibelius symfoni Kullervo, en tondikt i fem delar från 1892. Den handlar om den mytomspunna gestalten Kullervo, en av de centrala figurerna i Finlands nationalepos Kalevala.

Terhi Räsänen, David Scarantino och Samuli Poutanen i Kullervo. Foto Sakari Viika

Terhi Räsänen, David Scarantino och Samuli Poutanen i Kullervo. Foto Sakari Viika

Kullervo är en hjälte med en orolig själ. På grund av familjens historia är han full av hämndlystnad, en tragisk gestalt som misslyckas i sitt liv och som slutligen i förtvivlan väljer att begå självmord. Kullervos och Systerns förhållande är ett centralt tema i detta verk. Han har, utan att ha känt till släktbandet, skändat systern och blir förtvivlad efter att ha insett detta. Även allt annat har gått snett.

Tero Saarinen berättar att föreställningen ständigt lever vidare, förnyas något från kväll till kväll med hjälp av de 25 dansarna. De kommer, förutom från operan, också från Saarinens egen grupp Tero Saarinen Company, tolv plus tolv.  Förutom dem finns både kör och sångsolister (65 personer) på scenen, vilka har sin del i koreografin.

Saarinen berättar vidare att han i skapandet av den visuella bilden helt utgått från musiken, dess idé, dess arkaiska väsen, allt det som hörs via tonerna. De berättar även om den primitiva, jordnära heroismen, idealismen och även om det något ”smutsiga” som är kännetecknande för Kalevala, där människan har sina preferenser, typ animaliska drifter.

David Scarantino som vännen Kimmo i Kullervo. Foto Sakari Viika

David Scarantino som vännen Kimmo i Kullervo. Foto Sakari Viika

Huvudpersonerna
Kullervo och hans syster framställs både av en dansare och av en sångare. Kullervo dansas av Nationalbalettens Samuli Poutanen, som i denna roll är ordentligt hemma – både i rolltolkningen och i rörelsespråket, vilket tycks växa ur den egna kroppen och hans gestalt som människa. Angenämt jordnära och starkt.

Terhi Räsänen, även hon från Nationalbaletten, som Systern, är en något mer kontroversiell typ, konturen är inte lika klar som Kullervos. Kantigheten i hennes karaktär både finns där och inte. Det blir inte klart att hon är syster till Kullervo, hon kunde vara vilken flicka som helst, som han råkar. Systern har tidigare rövats bort från familjen men vad hon heter här anges inte heller, lite vagt alltså. 

En tredje huvudperson är Kimmo, Kullervos vän, som in i det eviga förstår honom och hans agerande i olika livssituationer. Kimmo förekommer inte i Kalevala men däremot i Aleksis Kivis pjäs på ämnet. David Scarantino från Tero Saarinen Company gör rollen trovärdigt, värdigt och energiskt – såsom hela dansensemblen.

Kvinnornas dans ger en känsla av naturmystik. foto Sakari Viika

Kvinnornas dans ger en känsla av naturmystik. foto Sakari Viika

Gestaltningen
Scenbilden är fin, scenografin och ljussättningen av Mikki Kunttu för en ständig och i allmänhet mycket lyckad diskussion med händelserna på scenen.

Dansspråket är bekant från Tero Saarinen, ställvis känner man igen koreografiska lösningar från andra verk, här något utvecklade i beaktande av produktionshelheten och den stora scenen på operan. Grupperna rör sig med en inifrån flödande energi. Det finns många upprepningar av rörelser – till den grad att många förundrat sig över detta, hur skall det tolkas?

Det finns inslag som nästan liknar stilleben – till exempel när 12 kvinnor i vita dräkter rör sig på det roterande golvet – länge, som i en dröm. Som om de skulle återspegla naturen, växter i skogen, något mystiskt.

Männen däremot framstår som forntida krigare i sina lite pansarliknande och mörka dräkter. Och männen, de springer, från första början, och i repriser. Man kan tänka sig att de rör sig över vidsträckta markområden. Springer också bort från oangenäma händelser.

Armrörelser, spretande fingrar i formationer, förvridna kroppar, ett oändligt färdande någonstans, kännetecknar koreografin. Också starka, kantiga rörelser med syfte att visa det primitiva i Kalevalas värld anno dazumal.

Johanna Rusanen-Kartano sjunger systerns parti. Foto Sakari Viika

Johanna Rusanen-Kartano sjunger systerns parti. Foto Sakari Viika

Musiken
Kören och sångsolisterna –  med Ville Rusanen i Kullervos och Johanna Rusanen-Kartano i Systerns roll i spetsen – kompletterar den visuella bilden. I sina inslag utvecklar de den diskussion som ses i dansen.

Musiken är magnifik, ofta så stark att den stundtals innehar huvudrollen. Mäktiga rader av manliga körmedlemmar i formationer som fängslar blicken, tyvärr ibland bort från dansarna. Speciellt en duett mellan Kullervo och Systern lider av att det händer för mycket annat på scenen och i den högljudda musiken.

Sångerna textas på finska, svenska och engelska på tavlan ovanför rampen, vilket man kanske också vill fästa uppmärksamhet på.

För den effektfulla ljussättningen svarar Mikki Kunttu. Foto Sakari Viika

För den effektfulla ljussättningen svarar Mikki Kunttu. Foto Sakari Viika

Överväldigande slutscen 
Kullervos död bildar ett mäktigt slut. Han står bredbent i strålkastarljuset.. Som en hund kryper han fram mot rampen och frågar sitt svärd om det är berett att skära i hans kött.

När det hela är över blir belysningen mycket stark, även publiken badar i starkt bländande ljus. Allt är slut.

I Kullervos död säger Saarinen sig se en möjlighet till ett slags renande element, som kunde befria honom från sitt trauma och ge människan en liten chans att komma ur den onda cirkel där historien upprepar sig. – Om det vore så lätt!

Det är tydligt att man haft viljan att satsa stort på detta verk. Det är njutbart och det väcker tankar.

Föreställningen har visats också på TV. Den finns till påseende även på nätet (till Yle Länk till annan webbplats.), och ligger kvar där till den 29 mars. Visas även på ARTE Länk till annan webbplats..

Anita Jokela
12 mars 2015


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil