Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Samuli Poutanen som Kullervo med kör och dansare. Foto Sakari Viika

Samuli Poutanen som Kullervo med kör och dansare. Foto Sakari Viika

Ett njutbart verk som väcker tankar

HELSINGFORS: Kullervo är en storsatsning. Det är 150 år sedan kompositören Jean Sibelius föddes och jubileumsåret till ära har Nationaloperan satt upp detta nya dansverk på scenen. Koreograf är Tero Saarinen.

Baletten baserar sig på Sibelius symfoni Kullervo, en tondikt i fem delar från 1892. Den handlar om den mytomspunna gestalten Kullervo, en av de centrala figurerna i Finlands nationalepos Kalevala.

Terhi Räsänen, David Scarantino och Samuli Poutanen i Kullervo. Foto Sakari Viika

Terhi Räsänen, David Scarantino och Samuli Poutanen i Kullervo. Foto Sakari Viika

Kullervo är en hjälte med en orolig själ. På grund av familjens historia är han full av hämndlystnad, en tragisk gestalt som misslyckas i sitt liv och som slutligen i förtvivlan väljer att begå självmord. Kullervos och Systerns förhållande är ett centralt tema i detta verk. Han har, utan att ha känt till släktbandet, skändat systern och blir förtvivlad efter att ha insett detta. Även allt annat har gått snett.

Tero Saarinen berättar att föreställningen ständigt lever vidare, förnyas något från kväll till kväll med hjälp av de 25 dansarna. De kommer, förutom från operan, också från Saarinens egen grupp Tero Saarinen Company, tolv plus tolv.  Förutom dem finns både kör och sångsolister (65 personer) på scenen, vilka har sin del i koreografin.

Saarinen berättar vidare att han i skapandet av den visuella bilden helt utgått från musiken, dess idé, dess arkaiska väsen, allt det som hörs via tonerna. De berättar även om den primitiva, jordnära heroismen, idealismen och även om det något ”smutsiga” som är kännetecknande för Kalevala, där människan har sina preferenser, typ animaliska drifter.

David Scarantino som vännen Kimmo i Kullervo. Foto Sakari Viika

David Scarantino som vännen Kimmo i Kullervo. Foto Sakari Viika

Huvudpersonerna
Kullervo och hans syster framställs både av en dansare och av en sångare. Kullervo dansas av Nationalbalettens Samuli Poutanen, som i denna roll är ordentligt hemma – både i rolltolkningen och i rörelsespråket, vilket tycks växa ur den egna kroppen och hans gestalt som människa. Angenämt jordnära och starkt.

Terhi Räsänen, även hon från Nationalbaletten, som Systern, är en något mer kontroversiell typ, konturen är inte lika klar som Kullervos. Kantigheten i hennes karaktär både finns där och inte. Det blir inte klart att hon är syster till Kullervo, hon kunde vara vilken flicka som helst, som han råkar. Systern har tidigare rövats bort från familjen men vad hon heter här anges inte heller, lite vagt alltså. 

En tredje huvudperson är Kimmo, Kullervos vän, som in i det eviga förstår honom och hans agerande i olika livssituationer. Kimmo förekommer inte i Kalevala men däremot i Aleksis Kivis pjäs på ämnet. David Scarantino från Tero Saarinen Company gör rollen trovärdigt, värdigt och energiskt – såsom hela dansensemblen.

Kvinnornas dans ger en känsla av naturmystik. foto Sakari Viika

Kvinnornas dans ger en känsla av naturmystik. foto Sakari Viika

Gestaltningen
Scenbilden är fin, scenografin och ljussättningen av Mikki Kunttu för en ständig och i allmänhet mycket lyckad diskussion med händelserna på scenen.

Dansspråket är bekant från Tero Saarinen, ställvis känner man igen koreografiska lösningar från andra verk, här något utvecklade i beaktande av produktionshelheten och den stora scenen på operan. Grupperna rör sig med en inifrån flödande energi. Det finns många upprepningar av rörelser – till den grad att många förundrat sig över detta, hur skall det tolkas?

Det finns inslag som nästan liknar stilleben – till exempel när 12 kvinnor i vita dräkter rör sig på det roterande golvet – länge, som i en dröm. Som om de skulle återspegla naturen, växter i skogen, något mystiskt.

Männen däremot framstår som forntida krigare i sina lite pansarliknande och mörka dräkter. Och männen, de springer, från första början, och i repriser. Man kan tänka sig att de rör sig över vidsträckta markområden. Springer också bort från oangenäma händelser.

Armrörelser, spretande fingrar i formationer, förvridna kroppar, ett oändligt färdande någonstans, kännetecknar koreografin. Också starka, kantiga rörelser med syfte att visa det primitiva i Kalevalas värld anno dazumal.

Johanna Rusanen-Kartano sjunger systerns parti. Foto Sakari Viika

Johanna Rusanen-Kartano sjunger systerns parti. Foto Sakari Viika

Musiken
Kören och sångsolisterna –  med Ville Rusanen i Kullervos och Johanna Rusanen-Kartano i Systerns roll i spetsen – kompletterar den visuella bilden. I sina inslag utvecklar de den diskussion som ses i dansen.

Musiken är magnifik, ofta så stark att den stundtals innehar huvudrollen. Mäktiga rader av manliga körmedlemmar i formationer som fängslar blicken, tyvärr ibland bort från dansarna. Speciellt en duett mellan Kullervo och Systern lider av att det händer för mycket annat på scenen och i den högljudda musiken.

Sångerna textas på finska, svenska och engelska på tavlan ovanför rampen, vilket man kanske också vill fästa uppmärksamhet på.

För den effektfulla ljussättningen svarar Mikki Kunttu. Foto Sakari Viika

För den effektfulla ljussättningen svarar Mikki Kunttu. Foto Sakari Viika

Överväldigande slutscen 
Kullervos död bildar ett mäktigt slut. Han står bredbent i strålkastarljuset.. Som en hund kryper han fram mot rampen och frågar sitt svärd om det är berett att skära i hans kött.

När det hela är över blir belysningen mycket stark, även publiken badar i starkt bländande ljus. Allt är slut.

I Kullervos död säger Saarinen sig se en möjlighet till ett slags renande element, som kunde befria honom från sitt trauma och ge människan en liten chans att komma ur den onda cirkel där historien upprepar sig. – Om det vore så lätt!

Det är tydligt att man haft viljan att satsa stort på detta verk. Det är njutbart och det väcker tankar.

Föreställningen har visats också på TV. Den finns till påseende även på nätet (till Yle Länk till annan webbplats.), och ligger kvar där till den 29 mars. Visas även på ARTE Länk till annan webbplats..

Anita Jokela
12 mars 2015


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil