Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vadim Nunes Belusova som Kungen i  A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Vadim Nunes Belusova som Kungen i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Stiliserat mästerverk blommar på GöteborgsOperan

GÖTEBORG: Det är inte ofta Dansportalen känner sig manad att skriva om opera. Nu kan vi inte låta bli.

Skandinavienpremiären på GöteborgsOperan av John Adams opera från 2006, A Flowering Tree, visade sig vara något så ovanligt som en förstklassig, modern opera med bara tre sångare, men tio dansare! Plus 40 sångare i teaterns förnämliga kör och nästan hundra musiker i teaterns förträffliga orkester.

Musik av John Adams har många gånger kommit till användning i dansverk. Hans pulserande, medryckande rytmiska och emellanåt hetsiga musik har inspirerat många koreografer. Minimalism har för Adams varit en utgångspunkt, inte ett mål. Så har hans musik också blivit unikt mångbottnad och dynamisk.

En mångbottnad historia
I samarbete med den genialiske mångsysslaren och idésprutan Peter Sellars (Polarpristagare 2014, bland mycket annat) författade Adams ett libretto med utgångspunkt från en enkel men mångbottnad historia ur sydindisk berättartradition.

En ung kvinna vid namn Kumudha vill hjälpa sin fattiga mamma, och Kumudha ber sin syster om hjälp. I en omsorgsfull rit lyckas hon ta gestalt av ett träd! Dess vackra, väldoftande blommor säljer de på torget i byn. En ung spoling till prins får se underverket och kräver att få gifta sig med Kumudha. Inte förrän hon i hans närvaro förvandlar sig till ett träd skänker han henne en bröllopsnatts kärlek och ömhet.

Det är detta som händer i första delen av operan. Solisterna sjunger på engelska, kören på spanska, som i originalet. En textmaskin ovanför scenramen förmedlar texterna i vacker svensk översättning. Vill man följa den (rekommenderas) är det då på parkett en fördel att sitta inte allra längst fram.

Scenografin är nedtonad till det yttersta. En vacker bröllopsbädd, en elefant (två, faktiskt!) som dyker upp snabbt som ögat och försvinner lika snabbt. I stället målas scenen praktfullt med enhetligt ljus, företrädesvis rött och blått. Svart kan komma från en fondvägg. Likadant med kostymerna: kören i nyanser av rött, berättaren i vitt, prinsen i grönblått, Kumudha i rött som byflicka, i vitt som brud. Dansarna byter kostymer flera gånger.

Omar Ebrahim, Julia Sporsén och Eric Fennell i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Omar Ebrahim, Julia Sporsén och Eric Fennell i A Flowering Tree. Foto Mats Bäcker

Storartade sångare
Jag är ingen kännare av sång, men jag vill påstå att man inte behöver vara specialist för att inse att sångarna är storartade. Barytonen Omar Ebrahim är den fasta klippa som startar berättelsen och tryggt för den vidare.

Sopranen Julia Sporsén som Kumudha fyller GöteborgsOperan med välljudande styrka och intensitet i tolkningen av den högdramatiska musiken. Hennes fenomenala styrka gör de scener särskilt sorgliga där hon i andra akten drabbas först av tvivel, senare av förfärliga motgångar.

I den mindre rollen som Prinsen utmärker sig tenoren Eric Fennell i en roll som genomgår en drastisk förändring. En tanklös rikemansson växer till en gestalt som kommit till insikt om vad som är viktigt i tillvaron. Partiet verkar inte lättsjunget. Under långa scener i andra akten är hans uppgift dessutom att sitta still och tyst.

Den stora kören imponerar och är i sin rörlighet på scenen mycket viktig i handlingen.

Dansen
De tio dansarna, i utsökt, mångskiftande originalkoreografi av Renato Zanella, spelar många viktiga roller. Sara Suneson är den syster som första gången hjälper Kumudha att genomgå den rit som förvandlar henne till ett träd. Monica Milocco gestaltar modern. Ingen av dansarna hör till GöteborgsOperans danskompani, men före detta dansösen Milocco ansvarar annars för teaterns avdelning Dans, Unga.

Vadim Nunes Belusova spelar rollen som Kungen, i en storstilad kostym i mängder av rött, med hög huvudbonad. En viktig roll spelas av Vivian Koohnavard som prinsens avundsjuka syster. Det är hon som driver handlingen vidare.

Kumudha, Julia Sporsén, förvandlad till ett träd. Foto Mats Bäcker

Kumudha, Julia Sporsén, förvandlad till ett träd. Foto Mats Bäcker

Ny förvandling
Kumudha pressas av makens syster att genomgå en extra förvandling, ty denna syster och hennes ytliga vänner vill också smycka sig med de vackra blommorna. Kumudha ger så småningom med sig, men det ansvarslösa anhanget slarvar till den grad med ceremonin att prinsessan fastnar i en eländig mellanform som stubbe, varken träd eller människa, utan ben och med bara en stump till arm.

Amor omnia vincit
Kumudha har dock sin vackra röst kvar, och tiggare bär henne runt till by och stad. Prinsen har inte förstått vad som hänt. Han ger sig ut på planlöst sökande och hans yttre förfaller.

Efter sorger och bedrövelser förenas de två till slut. I en rörande scen masserar hon med sin armstump hans hopsjunkna bröst. Kärleken besegrar allt, och till slut går paret åter tillsammans mot en orange soluppgång. Jag gissar att det då fälldes glädjetårar här och var bland åskådarna.

Under stående ovationer efter föreställningen gav orkestern, med en fanfar, välförtjänt touche för dirigenten Joana Carneiro. Hon och regissören Nicola Raab samarbetade redan 2008 på Chicago Opera Theatre vid den första fullt sceniska versionen av A Flowering Tree. Resultatet i Göteborg har blivit enastående. Jag tvekar inte att kalla musiken genialisk och helheten ett mästerverk.

Julia Sporsén med kör och dansare. Foto Mats Bäcker

Julia Sporsén med kör och dansare. Foto Mats Bäcker

En jätteproduktion
Produktionsteamet omfattar även George Souglides (scenografi och kostymdesign), Benito Marcelino (instudering av koreografi), Aaron Black (ljusdesign) och Andreas Renhorn (ljuddesign).

A Flowering Tree är en jätteproduktion. I programboken listas ytterligare 38 projektansvariga. Bland dem vill jag framhålla biträdande regissören och danskoordinatorn Annika Lindqvist och dansassistenten Therese Fredriksson.

Jag skulle så önska att den svenska texten på något sätt kunde publiceras. Göran Gademan har gjort översättningen från engelska, Jens Nordenhök den från spanska.

Av programboken framgår att Adams och Sellars plockat in också ett dussin tvåtusenåriga indiska kärleksdikter som översatts till engelska av den lärde sydindiske poeten A. K. Ramanujan. Han har också på engelska publicerat samlingar av muntlig indisk berättartradition. Det var i en av dessa som Adams och Sellars hittade historien om det blommande trädet.

På GöteborgsOperan spelas verket till och med 28 mars. (Skynda! Skynda!) Jag för min del önskar A Flowering Tree ett liv långt som ett träds, minst.

Peter Bohlin
9 feb 2015


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil