Artiklar från 2008 – till idag
PARIS/AMSTERDAM/LONDON: Kungliga Baletten framförde Mats Eks Julia och Romeo under en hel veckas gästspel på Parisoperan i januari.
Också Nederländerna fick nyligen uppleva ett av Mats Eks storverk: Törnrosa. Emma Yuasa i titelrollen dansade sitt livs roll, skrev en lyrisk recensent i decembernumret av Dance Europe, om Nederlands Dans Theaters framförande av baletten i Amsterdam och Haag.
Lovorden över Törnrosa i Amsterdam haglar i artikeln: "Perfectly cast by Mats Ek himself" (Mats Eks egen rollbesättning var perfekt). Recensenten framhåller också sin glädje över att ensemblen för första gången på decennier framför en berättande helaftonsbalett. Därmed får dansarna samtidigt sällsynta chanser att fördjupa sig i rollgestaltning.
Detta är något som jag hjärtligen önskar för det kommande året, att många dansare får möjlighet till och många åskådare att uppleva.
Julia och Romeo gästspelar i Paris
Figaro skriver: En balett av Mats Ek är alltid en händelse. ..... Mats Ek erövrar territorier av surrealism genom att rikta förstoringsglas mot händelserna. Han formar också bilder med en effektivitet som överträffar vanlig teater.
Några höjdpunkter: Prinsen som kommer rullande in på scengolvet och utför en marsch på stället till nio minuter av Tjajkovskijs första pianokonsert. Niklas Ek, 72, bror till Mats, förkroppsligar galant denna bild av kamp för en omöjlig fred. – Eller Julia, som skall övertygas om att hon måste gifta sig med Paris, genom att den unge mannen hålls utsträckt vågrätt tätt ovanför hennes liggande kropp. – Eller när amman – en oförglömlig Ana Laguna – släpper ut Julia från gömstället under sina kjolar, och senare, i silhuett med allvarlig profil, från ett hörn överraskar Julias kärleksmöte. – Eller också när de älskande försvinner ner genom jorden medan kärleken annars oftast skildras mer naket. – Och slutligen, när Julia trotsar faderns auktoritet genom sin skakande vägran och ett blodbad uppstår. . . .
På dansarna i Kungliga Svenska Baletten finns inget att anmärka, deras spetskompetens är bländande."
Att få se baletten på Parisoperans enorma scen var en stor upplevelse. Där fanns så mycket rymd och vidd, vilket förhöjde effekten av huvudpersonernas utsatthet.
Vid en sammankomst efter andra speldagens föreställning förklarade operachefen Stéphane Lissner sin glädje över gästspelet och detsamma framhöll balettchefen Benjamin Millepied och Kungliga Operans chefer Birgitta Svendén och Johannes Öhman. Vi får hoppas att dessa ömsesidiga vänskapsförklaringar leder till ytterligare samarbete och gärna en visit av Parisoperans enastående dansare på Stockholms tiljor.
Kubanskt julgodis på BBC
BBC4 sände under julhelgen ett program av den kubanske balettstjärnan Carlos Acostas Cubanía. Han är Guest Principal Dancer vid Royal Ballet. I ensemblen medverkar dansare och koreografer från Kuba.
Andra aktens Tocororo Suite var en ny version av ett verk Acosta skapade 2003. Verket är en riktig smällkaramell av kubansk dans, till levande kubansk musik.
Historien är en sorts omvänd Askungesaga. En kille från landet (Acosta) hamnar i ett tufft storstadsgäng som dansar så det sprakar. Han vill bidra till underhållningen och visar vad han kan: en klassisk balettpiruett.
Gänget håller på att skratta ihjäl sig – hela gänget, med undantag av en tjej i flammande röd klänning. Hon tar sig an honom, och de dansar sensationellt härligt tillsammans. Slutet gott: killen från landet har tillägnat sig den kubanska dansstilen och vidareutvecklat den. Efter stor förvåning hos gänget dansar alla tillsammans.
Acosta (1973-) är en mångsidig och uppskattad artist. Hans läsvärda memoarbok No Way Home utkom 2008. 2013 utgav han sin första roman: Pig's Foot. 2014 hedrades han med medaljen Order of the British Empire, kommendörsgraden.
Peter Bohlin, Stockholm
Anders Jörlén, Paris
14 jan 2015
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision