Artiklar från 2008 – till idag
STOCKHOLM, KUNGLIGA OPERAN: Föreställningen av Raymonda på Kungliga Operan den 12 december, med Nadja Sellrup i titelrollen, blev extra lång. Efter blomsterutdelning och varma applåder trädde nämligen in på scenen fyra personer som inte medverkat i föreställningen: Kungliga balettens chef Johannes Öhman, koreografen Pär Isberg, finansmannen Mats Qviberg och Titti Gentele, dotter till Gunilla Roempke.
Det var nämligen dags att dela ut ytterligare ett stipendium ur Gunilla Roempkes dansstiftelse.
På skype-linje direkt från Hong Kong medverkade dessutom i högtalare Madeleine Onne, sedan 2009 konstnärlig ledare för Hong Kong-baletten och den femte medlemmen i stiftelsens stipendiejury. Det var också Madeleine Onne som läste upp juryns motivering. Hon sade bland annat:
"Nadja Sellrup har en stark och självklar dansteknik och ett spännande, uttrycksfullt artisteri. Hon tar sig an roller från de stora klassikerna, underfundiga karaktärsroller och nutida moderna verk med lika stor konstnärlig integritet… Nadja är en dansare med stor konstnärlig integritet och förmåga att engagera sin publik."
Dansportalen instämmer tillfullo och gratulerar helhjärtat Nadja Sellrup till ännu ett välförtjänt bevis på hennes storartade konstnärskap.
Nadja Sellrup fick ett fint penningpris, ännu fler blommor, en litografi i 1700-talsstil och ett exemplar av Gunilla Roempkes "Vristens makt", en innehållsrik bok om dansösers skiftesrika tillvaro i den gustavianska baletten.
Gunilla Roempke och hennes dansstiftelse
Gunilla Roempke (1940-2005) engagerades vid Kungliga Baletten 1958 som balettdansös och blev solist 1966. Gunilla arbetade från 1971 parallellt som koreografassistent och repetitör. För perioden 1980–1984 utnämndes hon till balettchef för Kungliga Baletten. Därefter fortsatte Gunilla sin karriär som koreografassistent, repetitör, balettmästare och regissör.
Gunilla var en viktig länk och stor inspiratör inom danskonsten inte enbart här i Sverige utan även internationellt. Som person och konstnär hade hon förmågan att få dansare att utvecklas både artistiskt och tekniskt i sina roller. Hon var ungdomligt nyfiken och öppen för alla former av dans. Hon hade också känsla och kunskap att sammanföra olika konstnärliga uttryck till en enhet.
Det som kanske framför allt kännetecknade Gunilla Roempke var hennes drivkraft, målmedvetenhet och stora passion för alla de projekt hon gick in i, stora som små. Från 1983 ägnade hon sig dessutom åt bl.a. svensk danshistorisk forskning.
Alltför tidigt avled Gunilla Roempke. En dansstiftelse till hennes minnebildades snabbt, redan 2005. Stiftelsen delar regelbundet ut stipendier till personer verksamma inom den professionella dansens område i Sverige. Belöningen utgår främst till dansare, repetitörer och koreografer med särskild artistisk ådra – personer som bidrar till fortsatt utveckling av danskonsten och är en inspirationskälla till kommande dansgenerationer.
Peter Bohlin
17 dec 2014
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision