Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gabriella Kaiser, Alexander Larsson och Bianca Fernström i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Gabriella Kaiser, Alexander Larsson och Bianca Fernström i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Explosivt och underhållande på Chinateatern

STOCKHOLM, CHINATEATERN: Redan när publiken får tillträde till salongen strömmar 80-tals musiken ut ur högtalarna. När ljuset släcks ner hörs sång bakom en skir ridå och nostalgikänslan är påtaglig. Med explosiv kraft drar en fartfylld show igång och för publiken är det bara att åka med.

Efter att ha spelats på Chinateatern i Stockholm i snart ett år drar Flashdance fortfarande näst intill fulla hus. Än finns det chans att uppleva musikalen i huvudstaden, men 6 mars 2015 flyttas föreställningen till Göteborg. 

Ett ljusspel i Flashdance med Hanna Lindblad. Foto Mats Bäcker

Ett ljusspel i Flashdance med Hanna Lindblad. Foto Mats Bäcker

Alla medverkande både på och utanför scenen bidrar till helhetsupplevelsen. Övergångarna flyter och kreativa lösningar och temposkiftningar, där allt och alla på scenen, medverkar till någon form av ständig pågående rörelse. Jennie Widegrens koreografier är medryckande och dynamiskt uppbyggda. Rummet, kulisser, ljus och bildmöjligheter utnyttjas till fullo. Musikerna är placerade på balkongernas sidor vilket underlättar samarbetet med aktörerna på scenen.

En spektakulär scen ur Flashdance. Foto: Mats Bäcker

En spektakulär scen ur Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Musikalers främsta syfte är att vara underhållande för stunden och Flashdance är inget undantag. Det finns dock en underliggande ton av framtidstro, en uppmaning att ta vara på drömmar och våga satsa. Huvudrollskaraktären Alex vågar, låt det bära eller brista. Alex är en tuff och självsäker tjej som arbetar i ett mansdominerat yrke.

Hon tar för sig och ses som en i gänget. Snart blir hon involverad med företagets nya chef, gestaltad av Rennie Mirro. Kvällarna tillbringas på en nattklubb där Alex är verksam som dansare och det här är kärleken och drömmen om att bli yrkesdansare frodas.

Karl Dyall gör en karaktärsroll i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Karl Dyall gör en karaktärsroll i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Hanna Lindblads rolltolkning av Alex är kraftfull och energisk. Hon uttrycker passion, envishet och det hårda arbete som krävs för att kunna bli dansare. Energin och noggrannheten i både agerande och dansande är mycket inspirerande. Lindblad lyckas förmedla integritet och handlingskraft samtidigt som omgivningens stöd är viktigt. Förutom pojkvännen så finns där kompisen Gloria som gestaltas av Anna Hansson. De båda vännernas resa mot framtiden tar sig olika uttryck.

Ensemblen är sammansvetsad och förmedlar glädje på scenen. Här finns Karl Dyall som spelar en hård och krävande nattklubbsägare. Linus Wahlgrens Jimmy längtar efter att få utvecklas i det han brinner för. Siw Malmkvist gör en charmig dam med skinn på näsan. Till henne går Alex för att få perspektiv på tillvaron.

Andy är flerbarnsfar med oro inför framtiden och spelas av Marcus Söderberg. Under föreställningens gång får Söderberg och hans kollegor chans att visa åtskilliga sidor som aktörer och dansare.

Gabriella Kaiser i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

Gabriella Kaiser i Flashdance. Foto: Mats Bäcker

I ensemblen finns också Gabriella Kaiser. I Flashdance har hon förutom ensembleuppdrag även rollen som understudy till Alex. Tidigare har Kaiser bland annat medverkat i Jerry Williams Show, Gökboet av Bounce, The last Bounce och Svansjön av Fredrik Rydman. Parallellt med föreställningarna på Chinateatern repeterar hon American Idiot som sätts upp på Malmöoperan med premiär den 7 februari 2015. Jag fick en pratstund med Gabriella. 

Jag upplever dig som en musikalisk dansare. Vad tycker du själv är dina starka sidor och vad vill du utveckla?

Åh tack! Musikalitet är superviktigt för mig. Jag tycker det går att urskilja de bästa dansarna genom att känna och se deras känsla för musik. Jag tror att en av mina starka sidor är att jag lyckas förmedla en musikalisk känsla i olika kommersiella stilar. Freestyle är ett av mina utvecklingsområden. Att våga dansa utan att ha en satt koreografi. Jag har liten erfarenhet av detta. Breaking är något som jag fascineras av och hoppas på att träna i framtiden.

Hur kommer det sig att du sökte till Flashdance?

Jag har jobbat med koreografen Jennie Widegren förut. Det var hon som introducerade mig för kommersiell dans. Jennie föreslog att jag skulle söka. Eftersom jag sjungit de senaste åren kändes det som en perfekt musikal för mig att göra. Jag hade sett filmen och tyckte att den var ball. Jag tycker om musikalens budskap att följa sitt hjärta och tro på sin innersta passion.

Hur är det att arbeta med Jennie Widegren?

Jennie har en egen kommersiell stil som jag känner mig väldigt bekväm att utföra. Hon är noga med detaljer och håller en hög kvalité på sina koreografier, som är utmanande och roliga för dansare.

Vilka utmaningar som dansare finns för dig i musikalen Flashdance?

Att vara inhoppare för en så stor och bärande huvudroll som Alex Owens har varit min största utmaning hittills. Jag har aldrig gjort något liknande. Som cover får du inte så bra förutsättningar, men måste vara beredd att närsomhelst köra en hel föreställning för en betalande publik.

Flashdance är en fartfylld musikal, varifrån hittar du kraften att orka ge?

Hos mina fantastiska kollegor, vi har superkul på jobbet. Musiken inspirerar, och att alltid gå tillbaka till min grundkärlek för dans och möjligheten att dela den med publiken.  

Vad är roligast eventuellt sämst med musikaljobb?

Roligast är att jobba med så många olika konstnärer, dansare, sångare och skådespelare. Att få arbeta med alla tre är jättekul. Jag upplever arbetsförhållandena som fördelaktiga. Det sämsta skulle kunna vara att bli för trygg, – det kan vara svårt att lämna för att söka nya utmaningar.

I vår åker du till USA (LA.), vad ska du göra där?

Jag ska samarbeta med Marty Kudelka, Justins Timberlakes koreograf och regissör. Bland annat så ska jag assistera honom när han undervisar. Sedan blir det auditions för olika frilansjobb som min agentur skickar mig på. Och så ska jag träna, få nya kunskaper, lära av mentaliteten, allt i syfte att kunna ge tillbaka och dela med mig av något nytt när jag kommer hem.

Vad har du för framtidsdrömmar?

Även fast jag känner att jag börjar glida över mer på sång och så småningom teater så har jag fortfarande drömmar att som dansare få stå på de största scenerna i världen. Sedan skulle jag gärna göra större roller i en musikal och koreografera och skådespela. Haha! Det är så mycket jag vill göra. I framtiden vill jag även gärna skapa egna föreställningar.

Du är aktiv som dansare, danslärare och koreograf. Hur fungerar det att kombinera dessa områden?

Att kombinera områdena är absolut inga problem. Jag har svårt att välja vad jag helst vill göra. Men konst är väl konst och alla erfarenheter ger mervärde till varandra. Man får se till att vara helt närvarande i det man gör för stunden. Kunskaper och erfarenheter förs samman till en helhet som kan göra att man blir bättre inom varje område. 

Jenny Berkán
15 dec 2014


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil