Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ludvig Daaes Fun, Laughs, Good Time. Foto Chrisander Brun

Ludvig Daaes Fun, Laughs, Good Time. Foto Chrisander Brun

Norsk feelgood och fenomenal isländska

STOCKHOLM: "Vi lovar att varenda åskådare går hem med ett leende på läpparna och värme i hjärtat." utbasunerar MDT – the place to be, som 3 – 6 december arrangerade festivalen Another Fine Selection, med artister från Belgien, Island, Nederländerna, Norge, Sverige och Tyskland i sju verk.

Spännvidden var oerhört stor. Dansportalens utsände såg fyra verk och rapporterar här om de två mest intressanta.

Norsk feelgood
P.A.R.T.S. (The Performing Arts Research and Training Studios) är en internationell, tvåårig utbildningsinstitution som startades i Bryssel 1995 av den berömda belgiska koreografen Anne Teresa de Keersmaeker.

Skolan har blivit något av ett Mecka för den samtida dansen. Där är (efter bland annat tre år på Svenska Balettskolan i Stockholm) den norske koreografen och dansaren Ludvig Daae utbildad.

Under en "working residency" – en numera ofta förekommande form av fördjupat arbetsstipendium – skapade han på MDT förra året Fun, Laughs, Good Time. Detta stycke, i två kortare akter, är precis vad titeln säger: ett glatt och trevligt stycke som gör åskådaren på gott humör.

Daae verkar dessutom vara en ödmjuk konstnär. I programbladet kallar han sig själv initiativtagare till verket. Som skapare och medverkande listas dansarna samt ljus- och ljudteknikerna Marcus Baldemar, Tove Berglund, Chrisander Brun, Robin Jonsson och Rebecka Stillman, tillsammans med Daae.

Ett välkommet innehåll i verket är presentationen av de medverkande. Det är annars en alltför ofta förbisedd faktor att åskådare väldigt gärna vill veta vem som är vem. Rebecka Stillman passade också på att upplysa om att den på MDT just framförda versionen är den nionde i ordningen.

Fun, Laughs, Good Time. Foto Chrisander Brun

Fun, Laughs, Good Time. Foto Chrisander Brun

Strukturen i verket är lös, men det gör ingenting tack vare de många lustiga infallen. Under en stillsam dans, där de tre dansarnas fötter verkar vara klistrade vid golvet, utbredde sig bakom mig hörbar glädje. Jag undrade vad detta berodde på, tills också till mig anlände en burk med pepparkakor att förse sig ur.

Kakor, radiostyrda bilar och ett glas vin må ha föga med koreografisk verksamhet att göra, men sådant sprider onekligen en grad av trevnad omkring sig. Och när det dansades bjöds rörelsekonst av angenäm art, framför alllt av Rebecka Stillman och Ludvig Daae själv.

Direkt sensationell var Chrisander Bruns ljusdesign. Han ansvarade också för scenografin. Enhetliga ljusgrå färger förbyttes snabbt till neonillgröngula kostymer (av Tove Berglund) och hudpartier i mörkblå neonglans. Dessutom lyckades han måla en del av fonden i illgröngult. Elegant trolleri!

Erna Ómarsdóttir  i Lazyblood. Foto Christphe Lucien

Erna Ómarsdóttir i Lazyblood. Foto Christphe Lucien

En fenomenal isländska
En jättesöt liten tjej med långt hårsvall, höga klackar, svarta strumpbyxor och snygg röd klänning kommer ut på scenen med en lång man. Den stillsamma presentationen låter ungefär så här (fast på engelska):

Hej jag heter Erna och kommer från Island. Det här är Valdimar. Vi skulle vilja tillägna publiken vår första sång.

Därefter bryter helvetet löst. Erna och Valdimar kör publiken genom en akustisk mangel. Kontrasten är bedövande. Efter en liten stund inser åskådaren dock att volymen inte är obehaglig. Det knastrar inte i öronen.Efter sångens slut är tystnaden kompakt. Erna bryter den med:

Hörde ni texten ordentligt? Var det tillräckligt högt? Texten är mycket viktig.

Där börjar åskådaren inse att programbladets anvisning är helt korrekt: Mellanrummet mellan sångerna är lika viktigt som sångerna själva. Kanske till och med ännu viktigare. Under den alltför korta timme som Lazyblood varar leder Erna publiken på en infallsrik färd, kryddad av hennes mångsidiga konstnärskap och varma personlighet.

Den här sången vill jag tillägna alla som har fyllt år, eller ska göra det.

Och så bjuds publiken på en födelsedagsdryck. Eller:

Den här sången vill jag tillägna alla mammor. Jag är också en. Jag hade tänkt tala om att föda barn och amma en baby, men jag är rädd att jag skulle börja gråta då. Men kanske i foajén efteråt ...

Denna konsert är också en högst fysisk föreställning, med betydande teatermässigt innehåll. Erna Ómarsdóttir far omkring som ett litet jehu på scenen och ut i publiken. Vid ett tillfälle står hon i hög brygga, i sina höga klackar, och vrålsjunger.

Enkla kostymbyten (en glittrande, höftlång jacka eller ett par änglavingar) fungerar som rörlig scenografi. Peruker åker omkring på teatern. Till slut har hon bara en peruk (om än lång) på överkroppen. Ungefär i mitten av konserten hade hon sagt:

Jag hade egentligen tänkt klä av mig här, men jag tror inte att jag törs.

Ur Lazyblood. Foto Christophe Lucien

Ur Lazyblood. Foto Christophe Lucien

Jag utnämner härmed Erna Ómarsdóttir till en komplett artist, ett fenomen. Hon tog examen vid P.A.R.T.S 1998 och har sedan dess drivit en intensiv karriär. Fem gånger har hon tilldelats det isländska danspriset "Griman" (ungefär Teatermasken). Hon har samarbetat med Björk – den kombinationen torde det ha slagit gnistor om!
Under flera års internationell verksamhet arbetade hon tillsammans med bland andra Ballet C de la B, Jan Fabre och Sidi Larbi Cherkaoui.

Tillsammans med Valdimar Jóhansson bildade Erna Ó. år 2008 dansgruppen Shalala. Han är mycket lång. När han mot slutet uppträder i kortbyxor, änglavingar och rödglittrande platådojor verkar han vara två meter. Han främst kompletterar henne, men gör det utomordentligt väl.

"Vi lovar att varenda åskådare går hem med ett leende på läpparna och värme i hjärtat" står det i programbladet. Jag ler fortfarande. Och inte är det så kallt än?

Peter Bohlin
 10 dec 2014


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil