Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lucas Jerkander från Choreographers Showcase 2014. Foto Chi Wai

Lucas Jerkander från Choreographers Showcase 2014. Foto Chi Wai

Lucas Jerkander – vår man i Hongkong

HONGKONG: Lucas Jerkander började i balettskolan i Göteborg, fortsatte till Stockholm, hann med att dansa i Chile och hamnade i Ljublana när han var på väg med tåg till Kroatien för att hälsa på sin bror som då dansade i kompaniet där. Han hoppade av tåget och gjorde en audition i Ljublana – och blev antagen. Brodern fick han åka till senare.

Nu är han sedan ett år tillbaka i Hongkong-baletten, som leds av Madeleine Onne. Lucas berättar för Dansportalen att det hela började på en skola i Göteborg.

Lucas Jerkander i Don Quijote med Hye-Min Kim. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander i Don Quijote med Hye-Min Kim. Foto Darja Stravs

Du åkte med Kungliga Svenska Balettskolan till Chile 2007, som yngste dansare. Vad fick du göra då och hur var det att ”debutera” så långt hemifrån?

Jag gick fortfarande i nian när vi åkte till Chile. Så från min klass var det enbart jag och en tjej som fick åka med (Melissa Mitchell). Hon stannade inte länge i Sverige, jobbar numera i Atlanta Ballet. Övriga var gymnasieelever. Det jag fick göra i Chile var ingenting stort, för jag var ju den yngste, men vi gjorde delar av Raymonda, Don Quijote, karaktärsdans (rysk och svensk) och en modern dans med alla elever, inspirerad av en chilensk poet.

Hur fick du jobbet i Ljubljana i Slovenien, berodde det på att du varit i Chile?

Chile hade ingenting med Ljubljana att göra. Jag gjorde många auditions i Europa under mitt sista skolår. Hade tänkt (med en vän från min klass) flyga till Wien i Österrike, där en kär vän till mig bodde, sen åka tåg till Zagreb i Kroatien, där min bror Ludwig då jobbade i nationalbaletten. Ljubljana låg mitt emellan, så jag stannade där en dag, gjorde audition och fick en chans att jobba med dem i deras Don Quijote en månad som toreador. Efter att jag visat vad jag kunde, fick jag jobbet som halvsolist, som varade några år.

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

I Ljubljana fick du vara med i många stora klassiska baletter, som Romeo och Julia, Nötknäpparen, Törnrosa, Sylfiden etc. Var det helt inhemska produktioner eller hade man lånat in personer som satte upp dem i Ljubljana?

Det var både och! De första åren gavs många baletter, alla olika, och många verk gjorda av mindre kända koreografer samt större verk som hade gått ganska länge.

Efter fyra år kom Irek Mukhamedov som Artistic Director för kompaniet, och han öppnade kompaniets säsong med sin egen Törnrosa, Don Quijote samt Bournonvilles Sylfiden, Balanchines Apollo, David Dawsons Giselle m.m. Han och hans fru Masha gjorde ett otroligt jobb med kompaniet, och de som verkligen ville utveckla sig själva fick chansen att göra så.

Hur stort var kompaniet? Gjorde ni några turnéer i regionen eller spelade ni alltid i Ljubljana?

Kompaniet var väl på runt 40-50 dansare. Vi hade många turnéer runt om i landet med olika föreställningar, men vi gjorde också många föreställningar i Italien, Österrike, Kroatien och Makedonien. Det blev också en gemensam turné till Singapore med Maribors balettkompani med David Clugs föreställning Architect of Silence.

Lucas Jeraknder som Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Lucas Jeraknder som Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Du har dansat vid en gala i Korea 2013 med Pär Isbergs Nötknäpparen, hur kom det sig att du fick vara med i Korea?

Jag fick vara med på galan tack vare att min koreanska danspartner, Hye-min Kim, fick inbjudan att delta i en gala, och hon valde mig som partner. Det var en underbar jobbupplevelse!

Du sökte till Svenska Balettskolan i Göteborg, vad fick dig att söka dit? Vilka uppsättningar var du med i på Balettskolan?

Ha ha, rolig fråga! Min bror började på Balettskolan i Göteborg först, då han ville fixa sin Tiodans och få den teknik som behövs för att vinna fler tävlingar, dock hade jag inga planer på att börja med balett. Men när han vann sin första Tiodanstävling, och jag kom trea, så blev man ganska sur vid den åldern, och lite avundsjuk...  

Jag bestämde mig då att börja med balett, bara för att övervinna den lilla brodersavundsjuka som jag hade på den tiden. Ganska roligt att man ändrar sin framtid genom så'na små val.

Min första uppsättning var nog i fyran, då jag var soldat i Pär Isbergs Nötknäpparen på Göteborgsoperan. Sen blev det Sylfiden och barnföreställningar som Vem ska trösta Knyttet, där jag var Snusmumriken. I sjuan, när jag flyttade till Stockholm, så hade man mera Don Quijote m.m.

Har du medverkat i en film?

Jag var med i filmen Sandor/Ida i rollen som Henning – en lite mindre roll, men fortfarande en intressant upplevelse!

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo. Foto Darja Stravs

Nu är du i Hongkong? Hur hittar man dit, eller snarare vad lockade dig dit?

Varför inte? Hongkong är basen för Asien, härifrån kan man åka vart som helst för väldigt lite pengar. Hur många gånger i livet kan man säga att man har bott i HK? Såg också verkligen fram mot att jobba här med Madeleine Onne, som jag känt till sen jag var litet barn.

Bara för att förtydliga, jag hittade information om audition på nätet. Jag åkte till Royal Ballet School i London och gjorde en öppen audition för Madeleine Onne.

Det känns betryggande att man inte är den enda svensken här nere! Madeleine har varit mer än vänlig, och jag måste säga att hon har byggt upp ett bra och trevligt kompani att jobba i. Det är ett tufft jobb, men det finns inte en dag som går förbi utan ett leende :)

Vad du gör där idag?

Förra veckan blev vi klara med Turandot-turnéen i Minneapolis, USA, som var en stor succé! Innan Nötknäpparen börjar i december har vi en Choreographic Workshop, där dansarna får chans att vara koreografer och använda dansarna i kompaniet. Jag ser fram mot att både se och dansa de nya koreografiska idéerna! Tycker det är en bra chans för alla dansarna att få ett sådant tillfälle att ge liv till sina tankar och idéer!

Är du ende europé i kompaniet?

Inte alls! Det finns dansare från hela världen i Hongkongbaletten, vilket ger en trevlig stämning!

Du är ganska lång, åtminstone jämfört med asiatiska dansare, påverkar det dig vid ev rollbesättning?

Jag tror inte jag har varit i Hongkong länge nog för att svara korrekt på den frågan, tyvärr. Jag är ganska lång när jag går på gatan i staden, men i kompaniet finns det många dansare som också är långa.

Är det fler koreografer som kommer utifrån och arbetar med kompaniet?

Hongkongbaletten har ett intressant program med bland annat välkända koreografer som Nacho Duato och Balanchine samt före detta Prima Ballerinan vid Bolsjoj, Nina Ananiashvili, som gjorde vår Don Quiote.

Vad skulle du vilka dansa utöver det som ges i nuvarande repertoar?

Än så länge kan jag säga att jag har varit nöjd med de roller som jag fått! Jag tycker om känslan att jag måste jobba med mig själv från början igen, och sen se utvecklingen efteråt! Ser fram mot framtida roller så klart . . .

Cristian Hillbom
26 nov 2014


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil