Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lucas Jerkander från Choreographers Showcase 2014. Foto Chi Wai

Lucas Jerkander från Choreographers Showcase 2014. Foto Chi Wai

Lucas Jerkander – vår man i Hongkong

HONGKONG: Lucas Jerkander började i balettskolan i Göteborg, fortsatte till Stockholm, hann med att dansa i Chile och hamnade i Ljublana när han var på väg med tåg till Kroatien för att hälsa på sin bror som då dansade i kompaniet där. Han hoppade av tåget och gjorde en audition i Ljublana – och blev antagen. Brodern fick han åka till senare.

Nu är han sedan ett år tillbaka i Hongkong-baletten, som leds av Madeleine Onne. Lucas berättar för Dansportalen att det hela började på en skola i Göteborg.

Lucas Jerkander i Don Quijote med Hye-Min Kim. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander i Don Quijote med Hye-Min Kim. Foto Darja Stravs

Du åkte med Kungliga Svenska Balettskolan till Chile 2007, som yngste dansare. Vad fick du göra då och hur var det att ”debutera” så långt hemifrån?

Jag gick fortfarande i nian när vi åkte till Chile. Så från min klass var det enbart jag och en tjej som fick åka med (Melissa Mitchell). Hon stannade inte länge i Sverige, jobbar numera i Atlanta Ballet. Övriga var gymnasieelever. Det jag fick göra i Chile var ingenting stort, för jag var ju den yngste, men vi gjorde delar av Raymonda, Don Quijote, karaktärsdans (rysk och svensk) och en modern dans med alla elever, inspirerad av en chilensk poet.

Hur fick du jobbet i Ljubljana i Slovenien, berodde det på att du varit i Chile?

Chile hade ingenting med Ljubljana att göra. Jag gjorde många auditions i Europa under mitt sista skolår. Hade tänkt (med en vän från min klass) flyga till Wien i Österrike, där en kär vän till mig bodde, sen åka tåg till Zagreb i Kroatien, där min bror Ludwig då jobbade i nationalbaletten. Ljubljana låg mitt emellan, så jag stannade där en dag, gjorde audition och fick en chans att jobba med dem i deras Don Quijote en månad som toreador. Efter att jag visat vad jag kunde, fick jag jobbet som halvsolist, som varade några år.

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

I Ljubljana fick du vara med i många stora klassiska baletter, som Romeo och Julia, Nötknäpparen, Törnrosa, Sylfiden etc. Var det helt inhemska produktioner eller hade man lånat in personer som satte upp dem i Ljubljana?

Det var både och! De första åren gavs många baletter, alla olika, och många verk gjorda av mindre kända koreografer samt större verk som hade gått ganska länge.

Efter fyra år kom Irek Mukhamedov som Artistic Director för kompaniet, och han öppnade kompaniets säsong med sin egen Törnrosa, Don Quijote samt Bournonvilles Sylfiden, Balanchines Apollo, David Dawsons Giselle m.m. Han och hans fru Masha gjorde ett otroligt jobb med kompaniet, och de som verkligen ville utveckla sig själva fick chansen att göra så.

Hur stort var kompaniet? Gjorde ni några turnéer i regionen eller spelade ni alltid i Ljubljana?

Kompaniet var väl på runt 40-50 dansare. Vi hade många turnéer runt om i landet med olika föreställningar, men vi gjorde också många föreställningar i Italien, Österrike, Kroatien och Makedonien. Det blev också en gemensam turné till Singapore med Maribors balettkompani med David Clugs föreställning Architect of Silence.

Lucas Jeraknder som Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Lucas Jeraknder som Apollo i Ljubjana. Foto Darja Stravs

Du har dansat vid en gala i Korea 2013 med Pär Isbergs Nötknäpparen, hur kom det sig att du fick vara med i Korea?

Jag fick vara med på galan tack vare att min koreanska danspartner, Hye-min Kim, fick inbjudan att delta i en gala, och hon valde mig som partner. Det var en underbar jobbupplevelse!

Du sökte till Svenska Balettskolan i Göteborg, vad fick dig att söka dit? Vilka uppsättningar var du med i på Balettskolan?

Ha ha, rolig fråga! Min bror började på Balettskolan i Göteborg först, då han ville fixa sin Tiodans och få den teknik som behövs för att vinna fler tävlingar, dock hade jag inga planer på att börja med balett. Men när han vann sin första Tiodanstävling, och jag kom trea, så blev man ganska sur vid den åldern, och lite avundsjuk...  

Jag bestämde mig då att börja med balett, bara för att övervinna den lilla brodersavundsjuka som jag hade på den tiden. Ganska roligt att man ändrar sin framtid genom så'na små val.

Min första uppsättning var nog i fyran, då jag var soldat i Pär Isbergs Nötknäpparen på Göteborgsoperan. Sen blev det Sylfiden och barnföreställningar som Vem ska trösta Knyttet, där jag var Snusmumriken. I sjuan, när jag flyttade till Stockholm, så hade man mera Don Quijote m.m.

Har du medverkat i en film?

Jag var med i filmen Sandor/Ida i rollen som Henning – en lite mindre roll, men fortfarande en intressant upplevelse!

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo. Foto Darja Stravs

Lucas Jerkander och Marisha Nac i Apollo. Foto Darja Stravs

Nu är du i Hongkong? Hur hittar man dit, eller snarare vad lockade dig dit?

Varför inte? Hongkong är basen för Asien, härifrån kan man åka vart som helst för väldigt lite pengar. Hur många gånger i livet kan man säga att man har bott i HK? Såg också verkligen fram mot att jobba här med Madeleine Onne, som jag känt till sen jag var litet barn.

Bara för att förtydliga, jag hittade information om audition på nätet. Jag åkte till Royal Ballet School i London och gjorde en öppen audition för Madeleine Onne.

Det känns betryggande att man inte är den enda svensken här nere! Madeleine har varit mer än vänlig, och jag måste säga att hon har byggt upp ett bra och trevligt kompani att jobba i. Det är ett tufft jobb, men det finns inte en dag som går förbi utan ett leende :)

Vad du gör där idag?

Förra veckan blev vi klara med Turandot-turnéen i Minneapolis, USA, som var en stor succé! Innan Nötknäpparen börjar i december har vi en Choreographic Workshop, där dansarna får chans att vara koreografer och använda dansarna i kompaniet. Jag ser fram mot att både se och dansa de nya koreografiska idéerna! Tycker det är en bra chans för alla dansarna att få ett sådant tillfälle att ge liv till sina tankar och idéer!

Är du ende europé i kompaniet?

Inte alls! Det finns dansare från hela världen i Hongkongbaletten, vilket ger en trevlig stämning!

Du är ganska lång, åtminstone jämfört med asiatiska dansare, påverkar det dig vid ev rollbesättning?

Jag tror inte jag har varit i Hongkong länge nog för att svara korrekt på den frågan, tyvärr. Jag är ganska lång när jag går på gatan i staden, men i kompaniet finns det många dansare som också är långa.

Är det fler koreografer som kommer utifrån och arbetar med kompaniet?

Hongkongbaletten har ett intressant program med bland annat välkända koreografer som Nacho Duato och Balanchine samt före detta Prima Ballerinan vid Bolsjoj, Nina Ananiashvili, som gjorde vår Don Quiote.

Vad skulle du vilka dansa utöver det som ges i nuvarande repertoar?

Än så länge kan jag säga att jag har varit nöjd med de roller som jag fått! Jag tycker om känslan att jag måste jobba med mig själv från början igen, och sen se utvecklingen efteråt! Ser fram mot framtida roller så klart . . .

Cristian Hillbom
26 nov 2014


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil