Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Weld 2013-14: Sittande på golvet Noah Hellwig. I halvcirkeln fr.v: Caroline Byström, Marie Fahlin, Josefin Larson Olin, Sybrig Dokter, Elias Girod, Kajsa Sandström, Robin Dingemans, Per Sacklén och Anna Westberg. Foto Anna Koch

Weld 2013-14: Sittande på golvet Noah Hellwig. I halvcirkeln fr.v: Caroline Byström, Marie Fahlin, Josefin Larson Olin, Sybrig Dokter, Elias Girod, Kajsa Sandström, Robin Dingemans, Per Sacklén och Anna Westberg. Foto Anna Koch

Att återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar

STOCKHOLM: En lokal på Norrtullsgatan i Stockholm var under många år bas för Efva Liljas nyskapande verksamhet, under namnet E.L.D. (Efva Lilja dansproduktion). Aktiviteterna i studion fortsätter sedan 2006 som en konstnärsdriven plattform för dans och konst, under ledning av Anna Koch, f. d. dansare i E.L.D.. Detta centrum bär nu det vidareutvecklade namnet Weld.

Aktiviteterna i studion fortsätter sedan 2006 som en konstnärsdriven plattform för dans och konst, under det vidareutvecklade namnet Weld. Chef och konstnärlig ledare är Anna Koch, som varit verksam som koreograf och dansare under de tjugo år som gått sedan hon inledde sin konstnärliga bana som dansare i E.L.D..

Förra året startade Anna Koch en egen ensemble. Sex dansare med olika bakgrund samlades under gruppnamnet Weld Company 2013. Praktiskt taget nyutbildade och mycket erfarna dansare, från olika länder, arbetade sida vid sida.

I den inte helt lättgenomträngliga programförklaringen står bland annat: "Weld Company är ett förslag till hur man kan återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar. Weld Company uppdaterar kompaniformen och utgår från ett kollektivt arbete som förs genom en av Weld tydligt given struktur."

Dokumentation är en mycket viktig del av arbetet. Ambitionen är att årligen producera en bok, "som en kompletterande förlängning av projektet".

Helt nyligen utgavs den första boken med titeln "No Talking, No Props. Weld Company 2013" (redaktör Anna Koch, Stockholm 2014). Boken är skriven på engelska. För mig är boken en oumbärlig ledsagare/hjälpreda till ensemblens föreställningar. Ty, som Marie Fahlin antyder i sin artikel: Kanske innebär arbetet förnyelse i högre grad för dansarna är för publiken.

I grova drag ser en grundmetod för utarbetande av ett blivande verk ut så här: Dansarna skapar egna "performance directives", vilket jag med tvekan översätter till idéprinciper. (Jag gissar att det i detta egna skapande finns en anledning till att Kajsa Sandström i sin text uttrycker glädjen över att hon i detta kompani inte behöver kompromissa.)

Vidare: alla "performance directives" får inte plats i varje föreställning. Något måste uteslutas. Därför kommer varje framförande att till en del leva sitt eget liv, inom den givna ramen. Spännande för dansarna, som måste vara alerta för vad som pågår. Svårare för den oinvigde åskådaren att inse vad som är på gång, utöver spännningen dansarna emellan.

Det kanske bör framhållas att det i föreställningarna inte finns något meddelande att tolka, inte något chiffer som skall knäckas.

Koreografens uppgift eller Åt vilket håll skall man bege sig för att upptäcka vad man inte redan vet?
Jag må vara lättroad, men jag har haft väldigt roligt under läsningen av boken. Skrattet har varit besläktat med den upptäckandets glädje som drabbade mig första gången jag kom i kontakt med en pjäs av Ionesco: "Den skalliga primadonnan". Där skapade han en teaterform som så småningom fick beteckningen absurdism.

En höjdare i boken är koreografen Rebecka Stillmans text. Den börjar med tanken på ett verk man inte minns när det tagit slut. I fortsättningen skisserar Rebecka Stillman en metod för att hitta luckor och/eller skärningspunkter mellan befintliga kunskaper för att hamna – inte i absurdism, som Ionesco, men ändå i obanad terräng.

Där anar jag en humanismens version av vad matematikerna predikar: På avgränsad yta finns det plats för ett oändligt antal prickar. (Sådana kan ju vara oändligt små.)

När Rebecka Stillman senare, med utgångspunkt från material som är svårt att minnas, söker sig fram till okända strukturer och resonerar om en fortsättning ett steg längre – då blir jag glad som över en fin present.

Boken är knappt 60 sidor lång, men det har tagit tid för mig att läsa – faktiskt har jag inte läst alla texter i boken än. Många stycken har jag velat fundera på och återvända till. För mig har boken inte enbart handlat om gruppens skapande dans utan också om utvecklandet av min egen fantasi.

Av Rebecka Stillman för Weld Company 2014. Fr v: Anna Westberg, Elias Girod, Per Sacklén, Josefine Larson Olin, Caroline Byström och Pavle Heidler längst bak t.h. Foto: Kajsa Sandström.

Av Rebecka Stillman för Weld Company 2014. Fr v: Anna Westberg, Elias Girod, Per Sacklén, Josefine Larson Olin, Caroline Byström och Pavle Heidler längst bak t.h. Foto: Kajsa Sandström.

Föreställningar
2014 startade Anna Koch en andra ensemble, Weld Company 2014 med sex nya dansare. Åter: Praktiskt taget nyutbildade och mycket erfarna dansare, från olika länder, sida vid sida. I ett förträffligt åskådningsexempel gavs en kväll på Weld först ett stycke av den tyske artisten och koreografen Litó Walkey med 2013-ensemblen. Efter en paus gavs så samma stycke, där dansarna i 2014-kompaniet fick medverka, efter repetitioner med de ursprungliga dansarna.

Det var en stor upplevelse att se hur olika de två styckena blev. Dels kunde man iakttaga hur dansare samverkade på olika sätt, dels var skillnaderna i det tematiska innehållet så stora eftersom några rörelsesekvenser framstod som nya, samtidigt som andra (enligt arbetsmodellen) inte fick plats.

Författaren av programbladet beskriver samarbetet i följande poetiska ordalag: "Adepterna ur Weld Company 2014 besöker repertoaren som fantomer från framtiden (min kursivering).

När detta skrives arbetar det nya kompaniet under en period tillsammans med Margaretha Åsberg - lysande idé!

Tillägg
Dansare i Weld Company 2013: Robin Dingemans (NZ/GB/SE), Sybrig Dokter (NL/SE), Marie Fahlin, Noah Hellwig, Sandra Lolax (FI) och Kajsa Sandström.

Dansare i Weld Company 2014: Caroline Byström, Elias Girod (FI), Pavle Heidler (HR), Josefine Larson Olin, Per Sacklén och Anna Westberg.

I boken förekommer i en inledande text termen diskursiv praktik. Enligt Wikipedia lanserades denna term av en lingvist 1989 och betydde då "produktion och konsumtion av texter". Jag anar att termen med tiden fått en bredare innebörd.

Den skalliga primadonnan spelas denna höst på Boulevardteatern i Stockholm.

Peter Bohlin
20 nov 2014


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil