Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset i en intensiv duett. Foto Carl Thorborg

Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset i en intensiv duett. Foto Carl Thorborg

Två gästspel och en storartad duett

STOCKHOLM: Två förstklassiga tvåaktsföreställningar och en storartad, lång duett var den stora behållningen under en vecka i Stockholms innehållsrika dansmånad november. Genast kan konstateras: Det var alldeles för länge sedan Skånes Dansteater och Norrdans gästspelade i Stockholm.

Under tio år som dansör vid GöteborgsOperan har brasilianske Fernando Melo parallellt lyckats göra internationell karriär som koreograf. Med In the Middle of Nowhere har han för Norrdans skapat ett förstklassigt stycke koreograferad teater.

Dansarnas uppgifter pendlar mellan det stramt behärskade och det utlevande expressiva i maktspel som vibrerar av undertryckta känslor. Gråa bord är både spelplatser och uttrycksfulla redskap i de mentala dragkamperna. 

I en scen sitter man och kvinna vid var sin kortsida på ett långt bord. De förblir praktiskt taget orörliga, men med var sin metronom antyder de underliggande känslostormar. Samtidigt uttrycker tre herrar (plus en betjänt) vid bordets bortre långsida de strider som fortgår mellan de tu. Aggressiv tystnad och känslor som framförs i tystnad: konfrontationerna är mustiga.

Anna Jirmanova i Middle of Nowhere. Foto Bengt Wanselius

Anna Jirmanova i Middle of Nowhere. Foto Bengt Wanselius

Mångsidige Patrick Kinmonths utsökt stiliserade kostymer bildar en levande 1800-talstavla i, med något undantag, svart, vitt och grått. Scenografin är delad i två spelplatser, där publiken ser en sida i taget. Mycket originellt, och det fungerar utmärkt.

Ljudbild: dovt muller, därtill ett vackert, långsamt Chopinstycke som framförs på piano i högtalare och separat, av två dansöser, på klockspelsklockor med handtag.

De nio dansarna i Norrdans framstår var och en som kompletta scenkonstnärer. Samspelet är förstklassigt. För mig var den största enskilda prestationen ett solo av Björn Nilsson. Vid ett bord står han med vänster sko i golvet och höger ovanpå bordet. I form av tema med variationer framför han i den postitionen ett mästerligt stycke i tentakelakrobatik.

I mina ögon är detta verk med Norrdans ett självklart inslag vid Scenkonstbiennalen i Malmö i maj nästa år.

Storartat av Kenneth Kvarnström
Doubletake
heter det nya tvåaktsverket av Kenneth Kvarnström. Samarbetet med den förnämlige barockmusikern Jonas Nordberg fortsätter. I första delen står Nordberg ensam för den levande musiken och spelar allemande, chaconne, saraband och andra tidens musikformer på luta, barock och (tvåmeterslutan) teorb.

DOUBLEtake, akt 2 av Kenneth Kvarnström. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake, akt 2 av Kenneth Kvarnström. Foto Mats Bäcker

Till denna musik har Kenneth Kvarnström för sina dansare i den egna ensemblen skapat ett läckert flöde av danser. Kostymer med mycket svart, men scengolv och fondvägg i vitt. Dansen är tydlig, behärskad och musikalisk. Och en egenskap jag i brist på bättre just nu vill kalla mjuk. 40 minuter flög iväg alldeles för fort.

I den andra akten har Jonas Nordberg, med titeln musikalisk curator, valt musik i tidsordning: J. S. Bach, Mozart, Beethoven, Ravel och den finländske kompositören Magnus Lindberg.

Den välvalda musiken framfördes av nitton musiker från Stockholms Konserthus/Kungliga Filharmonikerna och Stockholms läns blåsarsymfoniker, plus Dahlkvistkvartetten. Dirigent: Andrea Quinn, som har gedigen erfarenhet av att dirigera för dans.

DOUBLEtake, akt 1. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake, akt 1. Foto Mats Bäcker

För scenografi och uppfinningsrik ljussättning under kvällen ansvarade Jens Sethzman, för kostymer med intressanta, oregelbundna drag Astrid Olsson och för dansen i andra akten Skånes Dansteater.

Äntligen! utbrister i programhäftet ensemblens VD Åsa Söderberg för glädjen över samarbetet med Kenneth Kvarnström. Äntligen! utbrister också jag för glädjen över att Skånes Dansteater efter ett alltför långt uppehåll åter får gästspela i Stockholm.

De femton dansarna i ensemblen är förnämliga i framförandet av Kvarnströms flödande rörelsefantasier. I duetter förstärker dansarna styrkan i koreografin. I många fascinerande triosekvenser uppnår Kvarnström en dynamik med en alldeles särskild grad av spänning. Koreografi "i samarbete med dansarna" står det generöst i programbladet. Resultatet av det samarbetet är en lycka att skåda.

Komplikationen i musiken växer under aktens gång. Intensiteten i dansen likaså. Ett stort projekt växte till ett storartat. 

DOUBLEtake konstnärligt team: Kostymdesigner Astrid Olsson, koreograf Kenneth Kvarnström, ljusdesign Jens Sethzman. Foto Mats Bäcker

DOUBLEtake konstnärligt team: Kostymdesigner Astrid Olsson, koreograf Kenneth Kvarnström, ljusdesign Jens Sethzman. Foto Mats Bäcker

En tionde musa på Dansmuseet
Koreografen Sigge Modigh verkar ha en alldeles särskild talang för att hitta förnämliga dansare att arbeta med. The Tenth Muse är en 35 minuter lång duett för två karismatiska artister: pensionerade hovdansaren Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset, med bas i moderna tekniker.

Titeln går tillbaka på en passus av Shakespeare, där den tionde musan betyder så mycket mer än bara en vacker kvinnogestalt för en konstnär att inspireras av. Det är också idéinnehållet i dansen: Här är musan en stark, manlig gestalt, ibland starkare än konstnären/poeten.

Wikström är poeten, Sundstedt musan. Deras dans är oavbrutet fängslande, energin magnifik. Dynamiken mellan dem växer emellanåt till en elegant maktkamp. Tempot sjunker i ett par korta spelscener med pappersark, post it-lappar och tejp. Detta ändrar inte huvudintrycket: En härlig styrkedemonstration till musik av Philip Glass och Brahms.

Pontus Sundstedt och Jan-Erik Wikström i The Tenth Muse. Foto Carl Thorborg

Pontus Sundstedt och Jan-Erik Wikström i The Tenth Muse. Foto Carl Thorborg

I stället för dans
På MDT – the place to be serverade ccap, som leds av ständigt överraskande Cristina Caprioli, något mycket originellt. Här, här och här här och här, här här här och här, här visade sig vara ett projekt i form av en film (som visats veckan innan och som jag missat) och ett koreografiskt verk i form av en bok med samma namn. Föreställningen bestod i att åskådarna/besökarna fick ett glas vin och en bok att läsa i.

Boken titelsida lyder: Text: Dejana Dhanqui. Skriven av Anja Arnquist och Madeleine Lindh. Pådriven av Cristina Caprioli. Jag undrar så hur boken kommer att registreras i Libris.

På MDT presenterades boken på ett dubbelsidigt, engelskspråkigt programblad. Jag väljer två rader: "Här, här och här här och här, här här här och här, här" är historien om en okänd kvinnas färd mot mening. (Min översättning. Kanske ska sista ordet översättas med mening med tillvaron.)

Efter att ha läst enskilda stycken i boken kan jag inte meddela att jag blivit klokare, men jag skrattade gott åt den längsta sammanhängande texten, "Nyttan med Kon". Ett stycke börjar: "Kon har sju sidor." Projektet fortsätter med ytterligare två delar.

Peter Bohlin
16 november 2014


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil