Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Alvin  Ailey American Dance Theater i Revelations. Foto Nan Melville

Alvin Ailey American Dance Theater i Revelations. Foto Nan Melville

Tivoli – en nöjespark med kulturella ambitioner

KÖPENHAMN: Tivoli är inte bara en nöjespark. Här har även kulturen sin givna plats. Den kända Påfågelsteatern från 1874 upprätthåller traditionen med pantomimföreställningar och Pierrot, huvudpersonen i dessa, är en idol för barn och gamla.

Sedan många år bjuder Tivoli också på gästspel av danskompanier av högsta internationella klass. Ansvarig för dessa är idag Peter Bo Bendixen, tidigare solodansare vid Den Kongelige Ballet och sedan 2005 år balettchef på Tivoli.

Dansportalen har besökt honom i Tivolis Konserthus, platsen för stora dansupplevelser.

Peter Bo Bendixen, Tivolis balettchef

Peter Bo Bendixen, Tivolis balettchef

Hur ser du på att ni har stora gästspel samtidigt med Det Kongelige Teater?
Det är inte planlagt, men då vi insåg att vi hade två gästspel och Det Kongelige teater samtidigt bjudit in Hamburgbaletten och hade nypremiär på Kameliadamen, övervägde vi om det skulle bli för mycket på en gång.

Men vi blev eniga om att det här var ett tillfälle att placera Köpenhamn på den internationella danskartan. Det blir ju ett slags mindre dansfestival, men vi har inte gått samman om en gemensam kampanj.

Vi har en stor och trogen publik för Alvin Aileys föreställningar här på Tivoli, de är här för fjortonde gången, och med gästspelet av Royal Ballet och vår egen premiär av Sylfiden på Pantomimteatern ansåg vi att vi hade en egen liten balettfestival här på Tivoli.

Att Det Kongelige Teater samtidigt hade fokus på John Neumeier och Kameliadamen gjorde det litet mer spännande, men vi har inte samarbetat direkt – även om vi talat med varandra. Jag känner ju Nikolaj Hübbe sedan vi var barn.

Alvin Ailey är ju mycket populär här och jag har läst att de är mycket starka och i strålande form nu.
Naturligtvis genomgår truppen en ständig utveckling och förändring. Nu har de en ny chef, Robert Battle, sedan tre år. Han tar kompaniet vidare i en delvis ny riktning och det har tillkommit flera nya dansare – som det bör göra – vilket alltid medför en utmaning och en utveckling. En stor förändring där kompaniet söker förnya sin identitet som har gjort det mycket starkare och vitalare. Det märktes tidigt när de var här för två år sedan och ännu mer i år.

Kommer ni att satsa på att bjuda in flera kompanier under samma period?
Köpenhamn är inte en stor metropol som London eller Paris och vi har inte en lika stor balettpublik. Det Kongelige brukar ha sina gästspel på vintern eller våren och vi har dem i september, men det är möjligt att vi kommer att förlänga den perioden lite.

Hur väljer ni gästspelen? Jag har sett New York City Ballet och San Francisco Ballet här, och tidigare kom American Ballet Theatre hit flera gånger.
Det är länge sedan ABT var här och om NYCB kommer hit igen vet man inte ännu, men det skulle vara spännande. Vi vill visa det bästa inom olika genrer här i konsertsalen och det är Royal Ballet och Ailey goda exempel på. De tillhör ju det bästa inom sina respektive områden och det gör ju också NYCB.

De här kompanierna har ju också en speciell anknytning till Danmark. Chefen i San Francisco, Helgi Tomason, startade ju sin karriär här på Pantomimteatern och New York City Ballets Peter Martins på Det Kongelige. 

Samtidigt måste vi också försöka bredda utbudet. Förra året hade vi till exempel Pilobolus här. Vi är ju inte främst en dansteater. Vi har symfonikonserter, vi spelar musikaler och vi har sångare och musiker som ger konserter och en del andra egna produktioner.

Därför är det viktigt att vi bjuder på något som är intressant och finner en publik. Det gör ju Alvin Ailey formidabelt, men det finns ju också andra som kan komma i fråga. Till jultiden ger vi Nötknäpparen, för vi vill ha en familjeföreställning och nå barnfamiljerna. De får en fin familjeupplevelse och en julupplevelse. Det är ju en tradition i en stor del av världen att ta barnen med på en nötknäpparföreställning.

Vi har en överenskommelse med Det Kongelige om att vi ger Nötknäpparen vartannat år och de vartannat – ett samarbete som fungerar riktigt fint.

Nötknäpparen återkommer på Tivoli 20 nov – 28 dec 2014. Bild Tivoli A/S

Nötknäpparen återkommer på Tivoli 20 nov – 28 dec 2014. Bild Tivoli A/S

I vår föreställning uppträder både vårt eget kompani och speciellt engagerade artister. Kompaniet på Pantomimteatern har 22 dansare, därtill engagerar vi extra dansare. Vi har ett nätverk som vi samarbetar med. Nu kommer till exempel sex dansare i Nötknäpparen från South African Ballet – de har inga föreställningar den perioden, vilket passar oss.

Dessutom har vi ett antal dansare från många andra ställen i världen. Det finns ju fler bra dansare än jobb i världen, så det är mycket attraktivt att få jobb här.

På Pantomimteatern har vi bara en dansk dansare förutom karaktärsdansarna. I Nötknäpparen har vi danskar i karaktärsroller som till exempel H C Andersen, men av sammanlagt 35 balettdansare är bara en från Danmark. De danskar som är tillräckligt bra kommer till Det Kongelige Teater.

Inom EU är det ju fritt att arbeta, men det har tagit fyra månader att få uppehålls- och arbetstillstånd för sydafrikanerna. Vi får många ansökningar från USA men vi har inte tid nog för att komma igenom byråkratin.

Dansarna på Pantomimteatern är engagerade för en period på sex månader, och sedan igen för Nötknäpparen, men vi samarbetar med Det Kongelige, så en del dansare kan få arbete där resten av året. I år är till exempel två av våra dansare engagerade för att vara med i Etudes och senare i Svansjön på Det Kongelige. Jag är glad att våra dansare har en nivå som svarar mot Det Kongeliges krav.

Ser ni Den Kongelige Ballet som en konkurrent?
Både Nikolaj och jag har den filosofin att ju mer vi gör som handlar om dans – bland annat har vi sedan 2012 en egen balettskola med 200 elever som är under uppbyggnad – desto bättre för oss båda. Så vi konkurrerar inte med Det Kongelige utan det är ett väl fungerande samarbete som gagnar båda.

Vår repertoar på Pantomimteatern är ju dels pantomimerna och dels klassisk balett, men till vår senaste premiär hade dansarna själva gjort koreografi. Det var fyra verk: ett klassiskt och ett neoklassiskt, medan de andra två verken är mycket moderna. Ska man vara intressant som dansare idag, måste man kunna spänna över flera genrer, inte bara klassiskt eller modernt.

Man kan till exempel se på Alvin Aileys dansare idag, att en del är mer klassiskt tränade än andra. Man ser det direkt och det ger en annan dimension till upplevelsen.

Sarah Lamb och Feerico Bonelli i Jerome Robbins In the Night. Foto ROH/Tristram Kenton

Sarah Lamb och Feerico Bonelli i Jerome Robbins In the Night. Foto ROH/Tristram Kenton

Är det är första gången Royal Ballet kommer till Tivoli?
Ja, och det ligger en hel del arbete bakom. De har varit på Det Kongelige med Manon, men det är många år sedan.

Vad blir det nästa år?
Vi ska utvärdera årets program nu, så jag kan inte säga vad som kommer, men vi talar med flera olika kompanier om de närmaste åren fram till 2017-18. Tivoli fyller 175 år 2018 så vi är igång med planeringen för hur vi ska fira det i Konsertsalen och dansmässigt.

Men du har rätt i att vi bör sätta oss samman och diskutera vad ska vi satsa på och vad ska Det Kongelige göra. Det ska vi börja med nu – när vi är färdiga med årets gästspel.

Har ni också samarbete med Dansk Danseteater?
Ja, jag är en stor beundrare av deras ledare Tim Rushton. Han har redan gjort en balett för Pantomimteatern och vi talar om att han ska göra en till. Tim och Dansk Danseteater har nått en stor och ung publik och de har fått en egen karaktär. De är mycket intressanta även för oss på Tivoli.

Har ni någon ny stor produktion på gång för Konsertsalen?
För närvarande bara Nötknäpparen, men vi talar om att ju mer vi utvecklar balettskolan, desto mer kan vi försöka göra något där vi involverar barnen och våra dansare. Nu är de äldsta eleverna i 15-årsåldersn men vi räknar med att kunna utbilda dansare som kan komma in i såväl vårt kompani som Den Kongelige Ballet och andra professionella kompanier världen runt. Det skulle göra oss stolta och glada.

Vi har ju endast dansundervisning och inte allmän skola, men vi funderar på hur vi kan erbjuda även allmän gymnasieutbildning för de äldre.

Tivoli är i princip självförsörjande ekonomiskt. Vi har inte statligt stöd, men vi har sponsorer för de stora gästspelen bland annat. Tivoli är ett affärsdrivande företag, så våra egna produktioner har helt andra förutsättningar än ett statligt kompani.

Hur ser du på din närmaste framtid?
Just nu är det spännande med utvecklingen av balettkompaniet, att få arbeta med duktiga dansare, att utveckla balettskolan – här finns massor att göra. Det innebär många utmaningar så jag ser fram emot att fortsätta här.

Ett nytt baletthus planeras

Ett nytt baletthus planeras

Tivoli skall också bygga ett nytt hus på 4 500 kvadratmeter som skall inhysa både balettskolan och barnorkestern Tivoli-Garden. Huset finansieras bland annat genom en donation på 50 miljoner danska kronor från A P Møller og hustru Chastine Møllers fond. Totalkostnaden beräknas till 130 miljoner. Huset ritas av den världsberömda arkitektfirman Pei Cobb Freed & Partners i New York.

Anders Jörlén
30 okt 2014


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil