Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Tones & Bones av Stina Nyberg. Foto Carl Thorborg

Tones & Bones av Stina Nyberg. Foto Carl Thorborg

Skickliga med sin närvaro att fånga in publiken

STOCKHOLM: Dansa, pausa, position, position, position. Rörelse efter rörelse avlöser varandra när delar av Cullbergbaletten utför Stina Nybergs koreografi ”Tones and Bones”. Nyberg tog examen från Dans och Cirkushögskolan, DOCH så sent som 2012 och har redan hunnit med att koreografera verk på bland annat Moderna Dans Teatern, MDT och Svenska balettskolan.

Denna gång får aktörerna experimentera med musikinstrument, röst och kroppen. Det mesta skapas i nuet. Ibland spricker dansarnas ansikten upp i ärliga och förvånande leenden vilket antyder att de inte vet vad som ska hända härnäst. 

Cullbergbaletten i Stina Nybergs Tones & Bones. Foto Carl Thorborg

Cullbergbaletten i Stina Nybergs Tones & Bones. Foto Carl Thorborg

Precis som flera andra koreografer så har Nyberg valt att låta publiken ta del av scenrummet redan innan föreställningen börjar. Instrument och nedsänkta lampor är på plats. Övergången från vardagen och in i verket sker lugnt med chans för publiken att finna sig till rätta i salongens uppradade fåtöljer. I en kort stund av mörker går dansarna in på scenen och allt kan hända. 

Allt tar avstamp i musiken och dansarna prövar sig fram bland olika instrument. Estetiken uttrycker en viss ansträngning. De fysiska ibland kanske obekväma positionerna hålls en kort stund för att i nästa forma kroppen till en ny skepnad. En efter en bryter sig dansarna ut från instrumentspelandet och använder sin fysik för att illustrera pulsen.

Tones & Bones med Cullbergbaletten. Foto Carl Thorborg

Tones & Bones med Cullbergbaletten. Foto Carl Thorborg

Till en början sker det kroppsliga experimenterandet tämligen solitärt. När dansarna mot slutet öppnar upp för kontakt med varandra sker överraskande och intressanta möten både för utövaren och åskådaren. Här- och nukänslan blir påtaglig och skapar en ny dimension av verket.  

Nyberg tillåter sig att utgå från en ganska enkel idé, där de musikaliska ljuden ger impulser för fortsatta rörelser. Situationer som uppstår påverkar handlandet. För att det 20 minuter långa verket ska hålla krävs koncentration och fysiskt engagemang från dansarna. Det skulle kunna vara hårfint mellan upplevelsen till att i smyg titta på en improvisationslektion till att få vara med om något sceniskt.  

Dansarna i Cullbergbaletten är skickliga på att med sin närvaro fånga in publiken och det känns tryggt att få åka med i händelseförloppet. 

Musiker i Stina Nybergs verk. Foto Carl Thorborg

Musiker i Stina Nybergs verk. Foto Carl Thorborg

När ridån går upp efter pausen sitter fyra musiker på en rad längst bak på scenen. Kontrasten mot första styckets musikutövande är påtaglig. Den specialskrivna tangoinfluerade musiken av kompositören Gavin Bryars och musikernas skicklighet följer verket som en varm matta. Bryars har tidigare samarbetat med olika koreografer, som till exempel Merce Cunningham. 

Ljussättningen är mörk och i viss mån dimmig. Det är som att vi har förflyttats till ett skumt danshak någonstans i världen.

Koreografen Edouard Lock har i sitt verk ”11th Floor” inspirerats av 1950-talets jazz och film. Culbergbalettens dansare kommer helt till sin rätt och både verket och aktörer är bländande. I skarpa strålkastarspots lyser dansarnas rörelser och vackra linjer. Dansen är snabb och armarna förmedlar det som skulle kunna uttryckas med ord. Kvinnornas snäva svarta klänningar och pumps med klackar förstärker en viss sort av feminina drag.

Tones & Bones med Cullbergbaletten. Foto Carl Thorborg

Tones & Bones med Cullbergbaletten. Foto Carl Thorborg

Detsamma sker för maskuliniteten då männen bär svarta kostymer och platta skor. Koreografin ger utrymme för skillnader mellan könen där kvinnorna rör sig jazzdansliknande med djupa hinchar och smidiga kattliknande förflyttningar. Männens språk är mer influerat från den klassiska baletten estetik och här ges chans att briljera med tekniska detaljer. Tangons tradition där alla kan dansa med vem som helst oavsett kön finns representerad.

Armkonversationen mellan dansarna uttrycks med viss stress och frustration. Alla talar samma språk, där ingen urskiljer sig från den andra. Ändå är det lätt att följa det som händer. Bland kvinnorna lyser systerskapet, genom gruppförstärkning och support när någon dansar solopartier och vid partnerdelar.   

I slutet ökar avståndet till dansarna genom förflyttningar av musikerna och att utrymmet på scenen bokstavligen förminskas. Det påminner om epilogen av en film där aktörerna fortsätter sin resa genom livet, längre och längre bort tills vi inte ser dem. 

Jenny Berkán 
22 okt 2014


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil