Artiklar från 2008 – till idag
Arsen Azatyan i With a Little Help from My Friends. Foto Ari Nakari
WILLMANSTRAND, FINLAND: En redan traditionell galaföreställning med internationella gäster sågs i Willmanstrand för femte gången i rad när sommaren vände mot höst. Den årliga balettgalan arrangeras av Nordic Dance Makers Oy i samarbete med staden och leds av eldsjälen Juhani Teräsvuori. Han är tidigare solistdansare och balettmästare bland annat vid Göteborgsoperan och Finlands nationalbalett, och senare känd pedagog med examen från Bolshojteatern.
Artisterna kom denna gång från olika håll i Europa. De var dansare med stort kunnande att visa upp och glans i dansen, men kanske inte så kända namn för de flesta i publiken. En del stjärnor, vissa på väg raka vägen uppåt i sitt artisteri.
Carmen med Laurence Laffon och Jean-Sebastien Colau. Foto Ari Nakari
Föreningen Pro Dance ordnade en bussresa från Helsingfors till staden med det finska namnet Lappeenranta, belägen nära gränsen till Ryssland, och till den av de tre föreställningarna som gavs lämpligt på dagtid. Resesällskapet märkte knappast hur tiden gick i bussen; sällskapet var likasinnat och man hann diskutera balett med många.
Stadsteatern i sin tur rymmer bara drygt 400 platser och detta betyder att föreställningarna tidigt blir så gott som utsålda vid den här sortens evenemang.
Sällskapet fick före matinén en möjlighet att följa artisternas uppvärmning som hölls på scenen. För vissa är det vardagsmat, detta med träning och repetitioner, för en det något helt nytt. Ett par manliga tränare fångade min uppmärksamhet, det gör att man blir förväntansfull inför det kommande.
Man kan uppskatta att åskådarna får och kan bekanta sig med allt som ligger bakom; på det sättet ökar kännedomen om vad en dansares vardag innehåller. Viktigt för den publik som annars inte har anknytningar till balett men alltid kommer på plats för att trivas med inspirerande föreställningar.
Att inse att dansarna inte är lediga fram till det föreställningen äger rum – de måste ju förbereda sig, se till att kroppen är färdig till prestationerna – och sinnet likaså. Att inse att varje steg och roll kräver övning.
Dortmundbalettens Arsen Azatyan med en kraftfull och precis tolkning av With a Little Help from My Friends koreograferad av Xin Peng Wang fick börja och erövrade alla i publiken.
Han åtföljdes av Laurence Laffon från Parisoperan och freelansaren Jean-Sebastien Colau i ett stämningsfullt dansat pas de deux ur Thaïs. Effektfullt och vackert koreograferat av Roland Petit till det symfoniska intermezzot Meditation ur operan av Jules Massenet.
Risa Tateishi och Arsen Azatyan i Cacti. Foto Ari Nakari
Azatyan sågs även med Risa Tateishi, också hon från Dortmund, i en rolig och fängslande duett av Alexander Ekman ur verket Cacti (Kaktusar). Ett nummer som publiken tyckte om liksom också Carmen med de tidigare nämnda parisdansarna Laffon och Colau i högst elegant utförande.
Det tredje numret i programmet, duetten Cantata av Mauro Bigonzetti, tolkades i sann stämning och med klarhet. Det var en studie om parrelation, vars utveckling vi följde med de kompetenta och uttrycksfulla premiärdansarna i Portugals Nationalbalett, Filipa de Castro och Carlos Pinillos.
Samma dansare stod även för ett annat nummer, Vent, koreograferat av Carlos Pinillos själv.
Filipa de Castro och Carlos Pinillos i Cantata. Foto Ari Nakari
Rendezvous, en urpremiär kreerad specifikt för Willmanstrandgalan av Mário Radačovsky, balettchefen vid operan i Brno, dansades intensivt av Klaudia Bittererová, Andrea Smejkalová, Ivan Popov och Arthur Abram.
Det var sista numret före pausen och utmynnade i flera positiva uttalanden bland folk i kaffekön. Övertygande, med dans som gled över scenen, med rörelserna som en förenande länk mellan de två damerna och herrarna. Säkert, dansant. Vacker upplevelse.
Ett plock ur Svansjön var traditionellt på sin plats. Denna nytolkning av den kanoniserade klassiska baletten enligt koreografens Xin Peng Wang uppfattning, dansades av Dortmundbalettens premiärdansare Monica Fotescu-Uta och Mark Radjapov.
Pas de deux ur Paquita med Katya Khaniukova och Davit Galstyan. Foto Ari Nakari
I Paquita Grand Pas och pas de deux ur Le Corsaire kunde man beundra Katya Khaniukovas och Davit Galstyans elegance. Davit Galstyan från Ballet du Capitole i Toulouse visade sig vara en mycket fin dansare med precis allt i bagaget, suverän teknik med elasticitet. Bra partnerskap med Khaniukova, trevligt att se på paret med kunnande och grace.
Galstyan – som kommer från Jerevan i Armenien har även varit partner till Jurgita Dronina som i sin tur, efter att ha dansat på Kungliga Operan, nu är mitt i en framgångsrik karriär i Nederländernas Het Nationale Ballet.
Denne Galstyan kunde man lägga märke till redan vid uppvärmningen. Virtuosa hopp i slutet av träningen, med den utstrålning som kännetecknar artister vilka koncentrerar sig på sin sak.
Solo for Three av Petr Zuska från Nationalbaletten vid Pragoperan framfördes till musik av kända ikoner. Tolkningen av sånger av Jacques Brel och Vladimir Vysotskij fick avsluta denna gala. Dansarna Alexandre Katsapov, Zuzana Šimáková, Klára Jelínková, Thomáš Kopecký, Ivanna Illyenko, Jiří Kodym, Lenka Hrabovská och Viktor Konvalinka gjorde bra jobb.
Koreografen och balettchefen Zuska står bakom det renommé som Tjeckiens nationalbalett är känd för, upplyser oss programbladet.
Anita Jokela
13 okt 2014
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision