Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En showstopper är numret med "be yourself". Kevin Haugan och Thomas Kvamme Urnes. Foto John Andresen

En showstopper är numret med "be yourself". Kevin Haugan och Thomas Kvamme Urnes. Foto John Andresen

Billy Elliot i Oslo sålde 25 000 biljetter i förköp

OSLO: Billy Elliot the Musical spelas nu för första gången i Norden. Showen är översatt till norska – en östoslodialekt – som bäst motsvarar den nordengelska dialekt som Londonversionen använder. Huvudrollen spelas i Oslo av Kevin Haugan, 12 år, som är scenvan från andra produktioner i Norge.

”Kevin Haugan som spelar huvudrollen i Oslo, har tränat på den rollen i ett år. I London tränade man i två-tre år före premiären. Vi hade rätt pojke för rollen som Billy och därefter fick vi som första produktionsbolag i Europa utanför England, kontraktet för att sätta upp musikalen i Oslo”, säger Andrea Volsdal Skirbekk på produktionsbolaget Scenekvelder.

Oslos Billy Elliot är Kevin Haugan, 12 år. Foto Cristian Hillbom

Oslos Billy Elliot är Kevin Haugan, 12 år. Foto Cristian Hillbom

”Att sjunga har jag gjort länge och jag har lyssnat till den engelska versionen på Youtube,” säger Kevin Haugan till Dansportalen efter premiären. Sjungandet finns även inom familjen där både mor och far sjunger professionellt på olika scener i Norge.

”När jag stod på scenen såg jag inte publiken, men när belysningen slogs på vid applådtacket såg jag plötsligt tusentals åskådare, det var väldigt roligt.”

Efter numret "electric dance" så ville aldrig applåderna ta slut, hur kändes det?

”Det var jätteroligt! Jag såg föreställningen två gånger i London för ett år sedan och i somras. När jag såg deras scenbilder tog jag dem till mig för att få inspiration.”

Hur orkar du hålla det höga tempot genom hela föreställningen?

”Jag får så mycket extra energi av att stå på scenen – och i morgon står jag på scenen igen med ett nytt lag”, säger Kevin med ett stort leende till Dansportalen.

”Vi har arbetat med Kevin i tidigare produktioner som Pippi Långstrump och Dyrene i Hakkebakkeskogen. Så han är en erfaren aktör trots sina 12 år.”

Den andre som alternerar (är understudy) i Billy-rollen var även med i Pippi Långstrump och den tredje fann man på en audition.

”Vi spelar i första hand fram till jul och förhoppningsvis får vi spela den även efter nyår. Billy spelas 4-5 gånger i veckan med dubbla föreställningar på lördagar," säger Andrea Volsdal Skirbekk på produktionsbolaget Scenekvelder.

Billy Elliot the Musical ges på klassisk mark i Oslo, nämligen den scen som var Den Norske Operas i många år innan man flyttade ut till det nya världsberömda Operahuset. Nu heter scenen Folkteateret – som den gjorde innan operan flyttade in.

Applådtacket med hela ensemblen på premiären. Publiken stod upp och applåderade. Foto Cristian Hillbom (För större bild - klicka på bilden)Förstora bilden

Applådtacket med hela ensemblen på premiären. Publiken stod upp och applåderade. Foto Cristian Hillbom (För större bild - klicka på bilden)

”Det har gått kämpebra – vi har redan sålt 25 000 biljetter i förköp före premiären. På de genrep vi hade i veckan fick vi stående applåder och folk var verkligen i extas efter showen. Till idag har vi sålt 35 000 biljetter," säger Andrea Volsdal Skirbekk.

I originalshowen talar man en nordengelsk arbetardialekt, hur får man det att låta på norska? Man har valt en östoslodialekt, som påminner om en arbetardialekt.

I östoslodialekten använder man tjocka L, t ex balett uttalas med betoning på L. Den mest kända refrängen i showen är ”be yourself” som skulle översättas till ”vær deg selv”, som på dialekt blir ”vær deg sjøl”…

För att förtydliga Margaret Thatchers betydelse i showen har man valt att berätta om händelserna vid gruvstrejken i norra England på ett mer tydligt sätt än vad som behöver göras i England.

Men den norska publiken vet ganska mycket om Järnkvinnan Margaret Thatcher, därför är det möjligt att göra julscenen som den spelas i London.

”Kose er nu i kväll,” säger Andrea Volsdal Skirbekk till Dansportalen innan shown börjar.

De tre Michael: Fr v Sebastian Hassfjell, Thomas Kvamme Urnes (premiärkvällens Michael, se även topp-bilden!) och Marcus Malling Breen. Foto Cristian Hillbom

De tre Michael: Fr v Sebastian Hassfjell, Thomas Kvamme Urnes (premiärkvällens Michael, se även topp-bilden!) och Marcus Malling Breen. Foto Cristian Hillbom

Dansportalen fick chans att tala med en av dem som ska spela rollen som Billys vän Michael. Sebastian Hassfjell, 13 år, berättar att han repeterat showen i sex månader. Han har spelat barnteater sedan han var sju år, bland annat i Ronja Rövardotter. I fjol medverkade han i Oliver på Oslo Nye Teater.

Mamma inflikar: ”Jag har även en 4-åring hemma som börjar tala ett lite mer fult språk eftersom han hör på när Sebastian tränar på rollen hemma. Det är många ord som är lite fräcka…”

Sebastian spelar ca två föreställningar i veckan, han ingår i ett lag av tre pojkar som gör rollen som Michael.

”Ja den här rollen som Michael är verkligen annorlunda!”, säger Thomas Kvamme Urnes med ett skratt. Han gjorde Michael-rollen på premiärkvällen. 

”Jag måste tänka mig in i rollen för att vara en Michael som bl a sätter på sig kjolar och sminkar sig. Men det är väldig roligt för han är väldigt intressant att spela. Han är annorlunda på så sätt att han är helt fri,” säger Thomas Kvamme Urnes.

”Jag måste göra en roll som är helt ovan för mig i vardagen, och de senaste två veckorna har jag noterat hur både Marcus och Thomas har utvecklat rollen,” säger Sebastian Hassfjell som alternerar med de två andra i rollen som Michael.

De tre Debbie: Julie Winther-Larsen, Nora Bratfors och Katarina Petrovic (premiärkvällens Debbie). Foto Cristian Hillbom

De tre Debbie: Julie Winther-Larsen, Nora Bratfors och Katarina Petrovic (premiärkvällens Debbie). Foto Cristian Hillbom

Många musikaler har uppnått status som klassiker och satts upp över hela världen på olika teaterhus. I motsatts till operaverk har många musikaler blivit uppförda på ett sätt som mycket liknar originaluppsättningen. Det är också en trygghet för produktionsledningen som kan luta sig mot en redan framgångsrik version och därmed också hoppas på att publiken ska uppskatta den lokala versionen.

Teaterföreställningar sätts upp efter ett helt annat manér. Där eftersträvar både teaterproducenter och regissörer en helt egen tolkning av en pjäs. Publiken förväntar sig också att man har skapat något nytt av en känd teaterpjäs.

I Norge ville man satsa på att göra en egen version av musikalen, dvs inte en kopia av originalversionen. Att få med sig rättighetsinnehavare och få dem att lita på att man ändå följer andan i själva showen. Som första teaterproduktionsbolag fick man den tillåtelsen från London och den norske producenten Scenekvelder tog den uppgiften på stort allvar.

F d Kulturminister Åse Kleveland med Magda och Anna på premiärkvällen. Foto Cristian Hillbom

F d Kulturminister Åse Kleveland med Magda och Anna på premiärkvällen. Foto Cristian Hillbom

Musikalen Billy Elliot kräver en stor ensemble, duktiga solister, skådespelare/sångare på en hög nivå och en stor orkester för att uppfyllla den sceniska potentialen.

I London har Billy Elliot the Musical spelats i mer än nio år. Elton John skrev all musik och Lee Hall alla sångtexter och dramatiserade det hela för teaterscenen. Musikalen bygger på filmen Billy Elliot, som var en stor filmframgång, både i Storbritannien och var den än visats.

Billy Elliot växer upp under tunga förhållanden i Norra England på mitten av 1980-talet. Landet står inför stora kriser och kolgruvorna gör stora förluster. Billys framtidsutsikter är ganska mörka. Trots det kan han inte låta bli att drömma sig bort till en helt annan värld. Det möter på motstånd både från familjen och omgivningen. Moralen i stycket kan ses som att bara genom hårt och målinriktat arbete kan vi visa vilken potential vi bär omkring på.

Underhållningsindustrin handlar idag om att lyckas, genom exponeringar i talangshower och på annat sätt. Billy Elliot visar att det inte finns genvägar för dem som vill nå framgång inom konstnärliga yrken.

Cristian Hillbom
9 okt 2014


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil