Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Elsa Marianne von Rosen. Foto Enar Merkel Rydberg

Elsa Marianne von Rosen. Foto Enar Merkel Rydberg

Vi minns Elsa Marianne von Rosen

KÖPENHAMN: En av 1900-talets främsta svenska ballerinor har gått bort. Elsa Marianne von Rosen föddes 1924 som dotter till greve Reinhold von Rosen och tillbringade sina första år på Tessinslottet Åkerö i Sörmland. Nio år gammal flyttade hon till sin farmor Elsa i Stockholm för att gå i skola där.

I Stockholm upptäckte hon vid ett besök på Kungliga Operan, där hon såg Lille Petters resa till månen. En klasskamrat tog henne med till Vera Alexandrovas balettskola, där hon tog sina första klassiska danssteg. Väl hemma startade hon en egen skola där hon undervisade sina klasskamrater med egna påhittade steg.

Senare blev det mer regelbunden balettundervisning för Otto Thoresen som var premiärdansare på Operan och privat drev en egen balettskola. Elsa Marianne var mycket dansbegåvad och fick redan som elev uppträda vid olika dansuppvisningar och välgörenhetsevenemang. Sin första egna balettafton med flera verk i egen koreografi gav hon 1941 på Stockholms Konserthus.

1943 fick hon en inbjudan att dansa på varietén National Scala i Köpenhamn, något som fick stor betydelse för hennes utveckling som dansös. Hon fick tillfälle att ta lektioner för pedagoger som Birger Bartholin och Harald Lander och därmed kom hon i kontakt med den professionella dansvärlden. Hon blev också antagen som gästelev vid Den Kongelige Teaters balettskola.

Vid återkomsten till Stockholm erbjöds hon ställningen som premiärdansös vid Oscarsteatern, som förutom operetter även började ge särskilda balettaftnar i koreografi av George Gé och Albert Kozlovsky. Under en turné till bland annat Spanien och London dansade hon med Colonel de Basil's Original Ballet Russe.

Elsa Marianne von Rosen som Julie 1950. Foto Enar Merkel Rydberg

Elsa Marianne von Rosen som Julie 1950. Foto Enar Merkel Rydberg

Det stora genombrottet kom i och med Birgit Cullbergs Fröken Julie som hade premiär med Riksteatern i Västerås 1950, turnerade i Sverige och även besökte London.

Inbjudan kom så från Kungliga Operan att ge baletten där, vilket ledde till att hon utnämndes till premiärdansös vid Operabaletten 1951. Birgit Cullberg blev samtidigt anställd som koreograf på Operan.

Elsa Marianne blev snart mycket uppskattad och populär och firade triumfer i baletter som Törnrosa och Giselle, ofta med Björn Holmgren som partner – de hade dansat tillsammans redan på hennes egna dansaftnar.

Vid ett av de första besöken i Köpenhamn hade hon redan vid nitton års ålder träffat en ung akademiker som skulle bli hennes följeslagare genom livet. Han hette Allan Fridericia (1921-1991) och 1950 följde giftermålet. Fridericia blev med tiden erkänd som teaterchef, scenograf, ballethistoriker och kritiker.

Genom samarbete med Svenska Riksteatern fick Elsa Marianne chansen 1960 att tillsammans med Allan Fridericia starta ett eget danskompani, Skandinaviska Baletten, som turnerade i Skandinavien och övriga Europa under ett tiotal år.

Ett balettkompani kostar pengar och Skandinaviska baletten lades ner. Elsa Marianne blev då balettchef, först för Baletten vid Stora Teatern i Göteborg 1970 till 1976, sedan vid Malmö Stadsteater 1980 till 1987.

Under hela sitt dansarliv skapade Elsa Marianne koreografi. Ett par av hennes tidigaste verk redan som trettonåring var  Fråga utan svar till preludier av Chopin och Våren till musik av Mendelsohn på Alexandrovas elevuppvisning och hon gjorde många dansnummer både till sina egna dansaftnar och för sina kamrater på Oscartsteatern.

Som professionell koreograf arbetade hon för såväl Den Kongelige Ballet som Skandinaviska Baletten och i Göteborg och Malmö samt på Drottningholms slottsteater. Hon gjorde flera verk för television och medverkade som dansare i ett tiotal filmer.

Bland hennes verk kan nämnas Prometeus (Beethoven), Jungfrukällan (Alfvén), Don Juan (Gluck), Jenny von Westphalen (N V Bentzon), Irene Holm (Lumbye), Johannesnatten (de Frumerie) och Tavlor på en utställning (Musorgskij). Hon iscensatte även klassiker som Törnrosa, Svansjön och Romeo och Julia.

I Danmark hade hon tidigt kommit i kontakt med den legendariske koreografen August Bournonvilles arbeten. Hon arbetade mycket med den gamla Bournonvilledansösen Ellen Price och blev själv en erkänd Bournonvillekännare. Hon iscensatte bland andra hans Festen i Albano, Sylfiden och Napoli.

1989 rekonstruerade hon på Den Kongelige Teater hans sedan 1905 ej framförda Thrymskviden, baserad på nordisk mytologi. Elsa Marianne von Rosen satte även upp Bournonvilles baletter i Leningrad, London. Monte Carlo, Santiago i Chile och Washington.

Elsa Marianne von Rosens sista offentliga framträdande blev 2012 i den vackra och gripande filmen Ballerina av Maja Friis. Filmen har visats av Svensk Television.

Litteratur:
Elsa Marianne von Rosen: Inte bara en dans på rosor (2000)
Margareta Sjögren: Biljett till balett (1957)
Allan Fridericia: Elsa Marianne von Rosen (1953)

Elsa Marianne von Rosens och Allan Fridericias boksamling har förvärvats av 3:e Våningens arkiv och forskningsbibliotek i Göteborg. Den omfattar 900 volymer om dans. Litterära verk från 1600-talet fram till nu.

Anders Jörlén
10 sep 2014


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil