Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Elsa Marianne von Rosen. Foto Enar Merkel Rydberg

Elsa Marianne von Rosen. Foto Enar Merkel Rydberg

Vi minns Elsa Marianne von Rosen

KÖPENHAMN: En av 1900-talets främsta svenska ballerinor har gått bort. Elsa Marianne von Rosen föddes 1924 som dotter till greve Reinhold von Rosen och tillbringade sina första år på Tessinslottet Åkerö i Sörmland. Nio år gammal flyttade hon till sin farmor Elsa i Stockholm för att gå i skola där.

I Stockholm upptäckte hon vid ett besök på Kungliga Operan, där hon såg Lille Petters resa till månen. En klasskamrat tog henne med till Vera Alexandrovas balettskola, där hon tog sina första klassiska danssteg. Väl hemma startade hon en egen skola där hon undervisade sina klasskamrater med egna påhittade steg.

Senare blev det mer regelbunden balettundervisning för Otto Thoresen som var premiärdansare på Operan och privat drev en egen balettskola. Elsa Marianne var mycket dansbegåvad och fick redan som elev uppträda vid olika dansuppvisningar och välgörenhetsevenemang. Sin första egna balettafton med flera verk i egen koreografi gav hon 1941 på Stockholms Konserthus.

1943 fick hon en inbjudan att dansa på varietén National Scala i Köpenhamn, något som fick stor betydelse för hennes utveckling som dansös. Hon fick tillfälle att ta lektioner för pedagoger som Birger Bartholin och Harald Lander och därmed kom hon i kontakt med den professionella dansvärlden. Hon blev också antagen som gästelev vid Den Kongelige Teaters balettskola.

Vid återkomsten till Stockholm erbjöds hon ställningen som premiärdansös vid Oscarsteatern, som förutom operetter även började ge särskilda balettaftnar i koreografi av George Gé och Albert Kozlovsky. Under en turné till bland annat Spanien och London dansade hon med Colonel de Basil's Original Ballet Russe.

Elsa Marianne von Rosen som Julie 1950. Foto Enar Merkel Rydberg

Elsa Marianne von Rosen som Julie 1950. Foto Enar Merkel Rydberg

Det stora genombrottet kom i och med Birgit Cullbergs Fröken Julie som hade premiär med Riksteatern i Västerås 1950, turnerade i Sverige och även besökte London.

Inbjudan kom så från Kungliga Operan att ge baletten där, vilket ledde till att hon utnämndes till premiärdansös vid Operabaletten 1951. Birgit Cullberg blev samtidigt anställd som koreograf på Operan.

Elsa Marianne blev snart mycket uppskattad och populär och firade triumfer i baletter som Törnrosa och Giselle, ofta med Björn Holmgren som partner – de hade dansat tillsammans redan på hennes egna dansaftnar.

Vid ett av de första besöken i Köpenhamn hade hon redan vid nitton års ålder träffat en ung akademiker som skulle bli hennes följeslagare genom livet. Han hette Allan Fridericia (1921-1991) och 1950 följde giftermålet. Fridericia blev med tiden erkänd som teaterchef, scenograf, ballethistoriker och kritiker.

Genom samarbete med Svenska Riksteatern fick Elsa Marianne chansen 1960 att tillsammans med Allan Fridericia starta ett eget danskompani, Skandinaviska Baletten, som turnerade i Skandinavien och övriga Europa under ett tiotal år.

Ett balettkompani kostar pengar och Skandinaviska baletten lades ner. Elsa Marianne blev då balettchef, först för Baletten vid Stora Teatern i Göteborg 1970 till 1976, sedan vid Malmö Stadsteater 1980 till 1987.

Under hela sitt dansarliv skapade Elsa Marianne koreografi. Ett par av hennes tidigaste verk redan som trettonåring var  Fråga utan svar till preludier av Chopin och Våren till musik av Mendelsohn på Alexandrovas elevuppvisning och hon gjorde många dansnummer både till sina egna dansaftnar och för sina kamrater på Oscartsteatern.

Som professionell koreograf arbetade hon för såväl Den Kongelige Ballet som Skandinaviska Baletten och i Göteborg och Malmö samt på Drottningholms slottsteater. Hon gjorde flera verk för television och medverkade som dansare i ett tiotal filmer.

Bland hennes verk kan nämnas Prometeus (Beethoven), Jungfrukällan (Alfvén), Don Juan (Gluck), Jenny von Westphalen (N V Bentzon), Irene Holm (Lumbye), Johannesnatten (de Frumerie) och Tavlor på en utställning (Musorgskij). Hon iscensatte även klassiker som Törnrosa, Svansjön och Romeo och Julia.

I Danmark hade hon tidigt kommit i kontakt med den legendariske koreografen August Bournonvilles arbeten. Hon arbetade mycket med den gamla Bournonvilledansösen Ellen Price och blev själv en erkänd Bournonvillekännare. Hon iscensatte bland andra hans Festen i Albano, Sylfiden och Napoli.

1989 rekonstruerade hon på Den Kongelige Teater hans sedan 1905 ej framförda Thrymskviden, baserad på nordisk mytologi. Elsa Marianne von Rosen satte även upp Bournonvilles baletter i Leningrad, London. Monte Carlo, Santiago i Chile och Washington.

Elsa Marianne von Rosens sista offentliga framträdande blev 2012 i den vackra och gripande filmen Ballerina av Maja Friis. Filmen har visats av Svensk Television.

Litteratur:
Elsa Marianne von Rosen: Inte bara en dans på rosor (2000)
Margareta Sjögren: Biljett till balett (1957)
Allan Fridericia: Elsa Marianne von Rosen (1953)

Elsa Marianne von Rosens och Allan Fridericias boksamling har förvärvats av 3:e Våningens arkiv och forskningsbibliotek i Göteborg. Den omfattar 900 volymer om dans. Litterära verk från 1600-talet fram till nu.

Anders Jörlén
10 sep 2014


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil