Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Iskra Ring. Foto Base23

Iskra Ring. Foto Base23

Ett liv fyllt av dans

STOCKHOLM: Vi är många som fått ta del av Iskra Rings genuina danskunskaper och erfarenheter. Min egen upplevelse är att Iskra brinner för dans och för att coacha närhelst det behövs och önskas. Vi träffas en solig sommardag på Dans och Cirkushögskolan (DOCH) där Iskra är huvudlärare i klassisk balett. Jag gratulerar till Ivo Cramér-stipendiet och hon är märkbart rörd. Jag inleder med att fråga hur hon började dansa.

"Häromdagen associerade en kollega klassisk balett med finkultur. Jag reagerade negativt och kände inte igen mig. När jag växte upp var kultur nästan gratis och tillgängligt för alla, inte något som förknippades med några få."

Iskra växte upp i Serbien efter andra världskrigets slut. Det var fattigt och ont om mat. Hon berättar:

"Mina föräldrar drabbades otroligt mycket av kriget. Hela barndomen präglades av skräck för svarta stövlar och hjälmar som blev som en symbol för rädslan att kriget skulle fortsätta. Dans, musik, konserter, böcker var nästintill kostnadsfritt, det fanns inte så mycket annat att bjuda på i ett land hårt härjat av krig."

Mormodern hittade en annons där Nationalbalettskolan sökte elever och Iskra blev antagen. Här gick hon i 9 år och ansågs musikalisk och uttrycksmässigt begåvad. Delar av utbildningen utfördes vid den anrika Vaganovaskolan i St Petersburg. Skolan är uppkallad efter Agrippina Vaganova, som utvecklade en träningsmetod för klassisk balett.   

Pjotr Silkin arbetar idag på Vaganovaskolan. Under en diskussion delade han med sig av sina tankar kring balettundervisningen.

"Han sa 'Iskra, numera finns inte Vaganovametodik. Idag finns bara Vaganovasystem. Det är din metodik, det är min metodik. Vi förvaltar och utvecklar systemet'. Jag tyckte det var wow. Vem vet exakt vad Vaganova pratade om. Det finns självklart böcker efter henne. Men hur vi planterar dessa steg i våra elever, det är vår metodik baserad på hennes system."

Iskra Ring tränar med elever på en skola i Serbien. Foto privat

Iskra Ring tränar med elever på en skola i Serbien. Foto privat

När Iskra kom till Sverige i början på 1970-talet möttes hon av en för henne annorlunda syn på pedagogik. Fram till Berlinmurens fall skiljde sig balettundervisningen radikalt åt i öst och väst. Intresserat tog hon sig an det för henne nya förhållningssättet.

"Som svenskarna brukar säga, mer morot än piska. Jag tycker att jag blivit duktig på det med åren. Jag kanske i början var lite svartvit. Så småningom tycker jag att jag blivit bättre att förklara, varför och hur, men framförallt varför."

Ett öppet sinne och nyfikenhet på omvärlden och de människor hon möter för henne framåt. Under resor till olika länder har Iskra tittat på och undervisat klasser med både amatörer och professionella dansare. Under hennes första tid i Sverige inspirerades hon bland annat av Ivo Cramér, Lillemor Lundberg, Björn Holmgren och Ulf Gadd. De gav henne chans att dansa och undervisa. Under en period tränade hon med Cullbergbaletten.

"Jag var konstigt nog en intressant modern dansare fast jag inte var skolad för den. I Köln dansade jag för Viola Farber, hon var Cunninghams högra hand. Hon var ganska intresserad om jag kunde åka över Atlanten. Men 1976 flyttade jag istället till Göteborg."

I Göteborg undervisade Iskra på Balettakademien, Svenska balettskolan och på Stora Teatern under ledning av Ulf Gadd.

"Så jag blev verkligen allt i allo på Stora Teatern. Jag jobbade med sångare, dansare, hjälpte folk att göra vals i Glada Änkan eller svimma när de blev skjutna på scenen. Jag hade en liten grupp som hette Kropp och själ. Koreografer som Gun Lund härstammar från den här gruppen som jag bildade, också flera av de tidiga medlemmarna i Rubicon."

Efter några år blev tjänsten som huvudlärare i klassisk balett på Danshögskolan ledig.

"Någon skickade Lena Malmsjö till Göteborg för att titta på Iskra Ring, att hon skulle vara väldigt bra för Danshögskolan och klassisk balett. Jag blev tillfrågad att komma på intervju. Jag, min man och min mor, som var och hälsade på, åkte till Stockholm och jag fick tjänsten."

När den svenska balettsyllabusen skrevs – som gavs ut 1981 – fick Iskra i uppdrag att översätta en stor tjock svart bok skriven av ryska Tarasov. Innehållet i boken inspirerade Lulli Svedin och hennes medförfattare när de formulerade sig i text. 

"Tyvärr nämndes det aldrig att någon konstig Iskra hjälpte till att översätta Tarasov i de här kretsarna. Men när jag gjorde det, förstod jag, att jag kommer bli en ganska duktig lärare, pedagog."

2003 publicerades Iskras egen metodikbok ”Den röda tråden”. Iskra är noggrann med att förtydliga att hennes egen bok är ett resultat av egna erfarenheter samt något som växt fram genom workshops, diskussioner med lärarkårer på balettskolor. Utgivningen av boken har lett till fler uppdrag för svenska balettskolan i Göteborg och Stockholm i syfte att hjälpa till att formulera en ny syllabus.

Under de senaste åren har den klassiska balettens plats på DOCH minskat.

"För några år sedan sa en person till mig att DOCH var på väg från att vara en dansskola till att bli ett lärosäte. Jag tror han hade rätt. Självklart är allt föränderligt, det accepterar jag. Jag själv tycker om att pröva nya saker, jag var 53 år när jag lärde mig stå på huvudet. Men jag tycker faktiskt att baletten är ett genialiskt system om du vill bli duktig på något som kräver en fysisk förmåga som utvecklar både hjärnans och kroppens styrka och flexibilitet."

Iskra talar varmt om både yoga och klassisk balett vilka hon beskriver som två genialiska system som överlevt i flera hundra år. Här blandas det intellektuella, emotionella och det fysiska. Iskra menar att träna balett som grundteknik inte betyder att man ska dansa sylfider. Däremot finns möjlighet till att utveckla koordination, styrka, balans och stabilitet.

Med en önskan att öppna för samtal fortsätter hon:

"Det finns så mycket jag vill prata med mina kollegor om. Ibland har jag fått höra att jag inte ska stå för länge på ett ben, inte göra övningar i olika riktningar, inte göra pirouetter vid stången osv för att det är onödigt. Men jag tycker att det är viktigt att inte ta bort det från vardagsträningen.

I dansen ska du använda olika riktningar, flytta din skulptur i rummet på olika sätt och inte bara stå i en face (mitt emot publiken). Jag tycker att DOCH skulle vara en plats för sådana diskussioner. Det kanske görs men jag involveras inte. Däremot för jag den diskussionen på andra platser som på Base 23, balettskolan i Göteborg, i Belgrad, Finland och Norge."

Hur ser du på din undervisning?

"Det är svårare och svårare att stimulera unga människor och få dem med sig och göra det du önskar. Du måste verkligen ha fysik, kärlek, passion till det du gör. Du måste också vara övertygad om varför de ska göra det och vilken upplevelse eleverna ska uppnå. För mig är det ett behov, dansen kan bli ett behov. Jag agerar på ett sådant sätt så att eleverna instinktivt eller medvetet kan uppleva att jag har rätt, antingen de vill fortsätta eller inte. Också hur jag förmedlar baletten verbalt och genom kroppsspråk."

Iskras kraft, energi och brinnande engagemang för klassisk balett lyser igenom under hela samtalet. Med lite mer än ett år kvar till pension har hon så mycket mer att ge. Att allt är dynamiskt och under ständig utveckling tror jag Iskra ser som stimulerande. Hon förespråkar också att klassisk balett är en tradition värd att bygga vidare på.

Jenny Berkán
1 sep 2014 


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil