Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Iskra Ring. Foto Base23

Iskra Ring. Foto Base23

Ett liv fyllt av dans

STOCKHOLM: Vi är många som fått ta del av Iskra Rings genuina danskunskaper och erfarenheter. Min egen upplevelse är att Iskra brinner för dans och för att coacha närhelst det behövs och önskas. Vi träffas en solig sommardag på Dans och Cirkushögskolan (DOCH) där Iskra är huvudlärare i klassisk balett. Jag gratulerar till Ivo Cramér-stipendiet och hon är märkbart rörd. Jag inleder med att fråga hur hon började dansa.

"Häromdagen associerade en kollega klassisk balett med finkultur. Jag reagerade negativt och kände inte igen mig. När jag växte upp var kultur nästan gratis och tillgängligt för alla, inte något som förknippades med några få."

Iskra växte upp i Serbien efter andra världskrigets slut. Det var fattigt och ont om mat. Hon berättar:

"Mina föräldrar drabbades otroligt mycket av kriget. Hela barndomen präglades av skräck för svarta stövlar och hjälmar som blev som en symbol för rädslan att kriget skulle fortsätta. Dans, musik, konserter, böcker var nästintill kostnadsfritt, det fanns inte så mycket annat att bjuda på i ett land hårt härjat av krig."

Mormodern hittade en annons där Nationalbalettskolan sökte elever och Iskra blev antagen. Här gick hon i 9 år och ansågs musikalisk och uttrycksmässigt begåvad. Delar av utbildningen utfördes vid den anrika Vaganovaskolan i St Petersburg. Skolan är uppkallad efter Agrippina Vaganova, som utvecklade en träningsmetod för klassisk balett.   

Pjotr Silkin arbetar idag på Vaganovaskolan. Under en diskussion delade han med sig av sina tankar kring balettundervisningen.

"Han sa 'Iskra, numera finns inte Vaganovametodik. Idag finns bara Vaganovasystem. Det är din metodik, det är min metodik. Vi förvaltar och utvecklar systemet'. Jag tyckte det var wow. Vem vet exakt vad Vaganova pratade om. Det finns självklart böcker efter henne. Men hur vi planterar dessa steg i våra elever, det är vår metodik baserad på hennes system."

Iskra Ring tränar med elever på en skola i Serbien. Foto privat

Iskra Ring tränar med elever på en skola i Serbien. Foto privat

När Iskra kom till Sverige i början på 1970-talet möttes hon av en för henne annorlunda syn på pedagogik. Fram till Berlinmurens fall skiljde sig balettundervisningen radikalt åt i öst och väst. Intresserat tog hon sig an det för henne nya förhållningssättet.

"Som svenskarna brukar säga, mer morot än piska. Jag tycker att jag blivit duktig på det med åren. Jag kanske i början var lite svartvit. Så småningom tycker jag att jag blivit bättre att förklara, varför och hur, men framförallt varför."

Ett öppet sinne och nyfikenhet på omvärlden och de människor hon möter för henne framåt. Under resor till olika länder har Iskra tittat på och undervisat klasser med både amatörer och professionella dansare. Under hennes första tid i Sverige inspirerades hon bland annat av Ivo Cramér, Lillemor Lundberg, Björn Holmgren och Ulf Gadd. De gav henne chans att dansa och undervisa. Under en period tränade hon med Cullbergbaletten.

"Jag var konstigt nog en intressant modern dansare fast jag inte var skolad för den. I Köln dansade jag för Viola Farber, hon var Cunninghams högra hand. Hon var ganska intresserad om jag kunde åka över Atlanten. Men 1976 flyttade jag istället till Göteborg."

I Göteborg undervisade Iskra på Balettakademien, Svenska balettskolan och på Stora Teatern under ledning av Ulf Gadd.

"Så jag blev verkligen allt i allo på Stora Teatern. Jag jobbade med sångare, dansare, hjälpte folk att göra vals i Glada Änkan eller svimma när de blev skjutna på scenen. Jag hade en liten grupp som hette Kropp och själ. Koreografer som Gun Lund härstammar från den här gruppen som jag bildade, också flera av de tidiga medlemmarna i Rubicon."

Efter några år blev tjänsten som huvudlärare i klassisk balett på Danshögskolan ledig.

"Någon skickade Lena Malmsjö till Göteborg för att titta på Iskra Ring, att hon skulle vara väldigt bra för Danshögskolan och klassisk balett. Jag blev tillfrågad att komma på intervju. Jag, min man och min mor, som var och hälsade på, åkte till Stockholm och jag fick tjänsten."

När den svenska balettsyllabusen skrevs – som gavs ut 1981 – fick Iskra i uppdrag att översätta en stor tjock svart bok skriven av ryska Tarasov. Innehållet i boken inspirerade Lulli Svedin och hennes medförfattare när de formulerade sig i text. 

"Tyvärr nämndes det aldrig att någon konstig Iskra hjälpte till att översätta Tarasov i de här kretsarna. Men när jag gjorde det, förstod jag, att jag kommer bli en ganska duktig lärare, pedagog."

2003 publicerades Iskras egen metodikbok ”Den röda tråden”. Iskra är noggrann med att förtydliga att hennes egen bok är ett resultat av egna erfarenheter samt något som växt fram genom workshops, diskussioner med lärarkårer på balettskolor. Utgivningen av boken har lett till fler uppdrag för svenska balettskolan i Göteborg och Stockholm i syfte att hjälpa till att formulera en ny syllabus.

Under de senaste åren har den klassiska balettens plats på DOCH minskat.

"För några år sedan sa en person till mig att DOCH var på väg från att vara en dansskola till att bli ett lärosäte. Jag tror han hade rätt. Självklart är allt föränderligt, det accepterar jag. Jag själv tycker om att pröva nya saker, jag var 53 år när jag lärde mig stå på huvudet. Men jag tycker faktiskt att baletten är ett genialiskt system om du vill bli duktig på något som kräver en fysisk förmåga som utvecklar både hjärnans och kroppens styrka och flexibilitet."

Iskra talar varmt om både yoga och klassisk balett vilka hon beskriver som två genialiska system som överlevt i flera hundra år. Här blandas det intellektuella, emotionella och det fysiska. Iskra menar att träna balett som grundteknik inte betyder att man ska dansa sylfider. Däremot finns möjlighet till att utveckla koordination, styrka, balans och stabilitet.

Med en önskan att öppna för samtal fortsätter hon:

"Det finns så mycket jag vill prata med mina kollegor om. Ibland har jag fått höra att jag inte ska stå för länge på ett ben, inte göra övningar i olika riktningar, inte göra pirouetter vid stången osv för att det är onödigt. Men jag tycker att det är viktigt att inte ta bort det från vardagsträningen.

I dansen ska du använda olika riktningar, flytta din skulptur i rummet på olika sätt och inte bara stå i en face (mitt emot publiken). Jag tycker att DOCH skulle vara en plats för sådana diskussioner. Det kanske görs men jag involveras inte. Däremot för jag den diskussionen på andra platser som på Base 23, balettskolan i Göteborg, i Belgrad, Finland och Norge."

Hur ser du på din undervisning?

"Det är svårare och svårare att stimulera unga människor och få dem med sig och göra det du önskar. Du måste verkligen ha fysik, kärlek, passion till det du gör. Du måste också vara övertygad om varför de ska göra det och vilken upplevelse eleverna ska uppnå. För mig är det ett behov, dansen kan bli ett behov. Jag agerar på ett sådant sätt så att eleverna instinktivt eller medvetet kan uppleva att jag har rätt, antingen de vill fortsätta eller inte. Också hur jag förmedlar baletten verbalt och genom kroppsspråk."

Iskras kraft, energi och brinnande engagemang för klassisk balett lyser igenom under hela samtalet. Med lite mer än ett år kvar till pension har hon så mycket mer att ge. Att allt är dynamiskt och under ständig utveckling tror jag Iskra ser som stimulerande. Hon förespråkar också att klassisk balett är en tradition värd att bygga vidare på.

Jenny Berkán
1 sep 2014 


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil