Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Simon Rydén, 18. Foto privat

Simon Rydén, 18. Foto privat

Hip-hopen har lärt mig mycket som dansare

STOCKHOLM-NEW YORK: Simon Rydén är 18 år och har kommit in på den berömda Juillard School på Manhattan i New York. Han var en den ende dansaren från Sverige som sökte och lyckades passerade nålsögat på sin audition.

En bana som började i och med att han redan som åttaåring såg en dansföreställning med Bounce, som motiverade honom att söka – och komma in – på Kungliga Svenska Balettskolan. Han har även hunnit med ett år i Österrike innan resan går mot "The Big Apple" i augusti.

Dansportalen träffade Simon när han var i Stockholm och packade inför resan till New York.

Hur var det när du fick besked om att du kom in på Juilliard School?

"Jag var tvungen att samla mig och ta in den informationen, jag fick telefonsamtalet sent på kvällen vid 23-tiden. Då befann jag mig i Österrike.

"Hello we are calling from the Juillard school and congratulations because you have been admitted to the class of 2018 at our school."

Min första reaktion var: "what?!"

"Varför har de valt mig? Jag är intresserad av skolans linje, en kombination av både det klassiska och det moderna. Utmärkta moderna koreografer har gått ut från skolan. Samtidigt har man även en hög klass på deras klassiska linje. Ofta måste man välja klassiskt eller modernt, men denna skola har både och. Det vill jag syssla med," säger Simon med en betoning som gör att man förstår att idéerna har funnits länge hos honom.

Simon Rydén och Maya Mayzel i Arthur Kolmakovs "Time". Foto Wolfgang Mayer

Simon Rydén och Maya Mayzel i Arthur Kolmakovs "Time". Foto Wolfgang Mayer

Först skickade Simon en video där han gjort några klassiska övningar och ett modernt solo. Som dansare utanför USA måste man först göra denna presentation. Därefter blir man inbjuden till en audition. Skolan har audition på flera ställen över USA och Simon blev kallad till Miami i Florida.

"Man fick välja vad man ville framföra och jag valde ett verk som jag hade koreograferat, ett solo som fick vara högst två minuter. Vi hade även balettklass, modern klass, solo, repertoar och intervju!"

"När vi började balettklassen var vi 50 personer - efter klassen var vi endast sju kvar!  Jag var troligen den ende icke-amerikanen som blev antagen," säger Simon med en viss stolthet i rösten.

"Jag såg Bounce när jag var i 8-9 års åldern och de inspirerade mig att börja med balett. Stycket hette Score och jag läste att de var utbildade på balettkakademin."

"Och då sa jag hemma:

Jag vill dansa balett för jag vill bli lika bra som de är", säger Simon med ett stort leende.

Reaktionen hemma blev ett - va?!

"Det var en märklig koppling tyckte man, men man stödde mig och när jag var 10 år kom jag in på Kungliga Svenska balettskolan. När jag var 15 träffade jag en medlem i Bounce (Ambra Succi) som tillåt mig att träna med henne och hennes gäng. Det inspirerade mig väldigt mycket," säger Simon med tyngd i rösten som visar att det var ett möte som betydde mycket för hans utveckling som dansare.

Simon Rydén. Foto privat

Simon Rydén. Foto privat

På Kungliga Svenska Balettskolan gick Simon fram till och med årskurs 1 i gymnasiet.

"Jag kände att jag ville byta miljö, jag hade ändå varit där sedan jag var 10 år. Jag kom in på ett sommarläger i Österrike och träffade en ledare för Ballett St.Pölten som erbjöd mig en plats. Jag svarade nästan direkt - OK! Ersättningen var 400 euro i månaden och jag bodde och åt gratis. Vi gjorde cirka två produktioner per månad."

"Jag valde klassiskt för att man kan inte byta till klassiskt senare. Däremot kan man byta till modernt senare i livet."

"Ett av de första verken jag sett som ung dansare var en inspelning av Mats Eks Törnrosa som jag tyckte var så häftig. Tyvärr missade jag Julia & Romeo, jag åkte då iväg till Österrike, men jag hann se en repetition – och den inspirerade mig mycket."

"Jag älskar klassiska verk, det är mycket uppvisning av teknik men det är oerhört vackert när det framförs av skickliga klassiska dansare. När jag såg New York City Ballet i ett Balanchinegästspel i Köpenhamn för ett par år sedan gjorde de ett stort intryck på mig."

"De stora klassiska verken som Svansjön griper mig inte på samma sätt. Jag kan tycka det är vackert, att dansarna gör ett fantastiskt jobb. Abstrakta verk tilltalar mig, när de förmedlar en känsla eller ett uttryck", säger Simon.

Simon Rydén och Marina Zimmerman i hennes koreografi "Tango". Foto Wolfgang Mayer

Simon Rydén och Marina Zimmerman i hennes koreografi "Tango". Foto Wolfgang Mayer

Det egna verket som skulle vara med vid min audition på Juillard School, blev ett eldprov för Simon att genomföra.

"Jag sköt upp koreograferandet väldigt länge, medan idéerna for igenom mitt huvud hur jag skulle framföra det. En vecka före min audition hade jag valt musik och satte igång. Jag utgick från musiken jag hade valt, Villa Lobos Vocalise, ett verk för åtta cello och en sopran. Jag spenderade ett par timmar i en studio varje dag efter skolan, det var ju ett solo för en audition. Det gällde att visa upp mig och vad jag hade för idéer runt det."

Första stycket Simon koreograferade var för en liten gala i Österrike på endast 1,5 minut till körmusik.

"Jag har dansat ganska mycket hip-hop och där följer man musiken nästan slaviskt. De är de mest musikaliska dansarna som finns. Hip-hopen har lärt mig mycket som dansare. Och det är ett intressant sätt att närma sig den klassiska dansen", och Simon visar i luften hur hip hop och klassiska rörelser går ihop.

"Efter mina fyra år i New York vill jag komma till ett kompani som inte bara betalar mig för att jag ska överleva, utan även för att jag gillar deras verk."

"Men jag hoppas även att jag får chans att komma igång med att koreografera. Jag har idéer och tankar men kan inte riktigt koppla ihop tankarna. Jag behöver utveckla mitt eget verktyg för att komma vidare," avslutar Simon med en säkerhet som gör att vi förstår att Juiliard School sett att det finns talang i den 17-årige Simon från Stockholm.

När vi lämnar kaféet mitt i centrala Stockholm, säger Simon, kanske mera till sig själv, "oj, det var min första intervju". Vi tror nog att det blir flera under de kommande åren.

Cristian Hillbom
11 augusti 2014


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil