Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Simon Rydén, 18. Foto privat

Simon Rydén, 18. Foto privat

Hip-hopen har lärt mig mycket som dansare

STOCKHOLM-NEW YORK: Simon Rydén är 18 år och har kommit in på den berömda Juillard School på Manhattan i New York. Han var en den ende dansaren från Sverige som sökte och lyckades passerade nålsögat på sin audition.

En bana som började i och med att han redan som åttaåring såg en dansföreställning med Bounce, som motiverade honom att söka – och komma in – på Kungliga Svenska Balettskolan. Han har även hunnit med ett år i Österrike innan resan går mot "The Big Apple" i augusti.

Dansportalen träffade Simon när han var i Stockholm och packade inför resan till New York.

Hur var det när du fick besked om att du kom in på Juilliard School?

"Jag var tvungen att samla mig och ta in den informationen, jag fick telefonsamtalet sent på kvällen vid 23-tiden. Då befann jag mig i Österrike.

"Hello we are calling from the Juillard school and congratulations because you have been admitted to the class of 2018 at our school."

Min första reaktion var: "what?!"

"Varför har de valt mig? Jag är intresserad av skolans linje, en kombination av både det klassiska och det moderna. Utmärkta moderna koreografer har gått ut från skolan. Samtidigt har man även en hög klass på deras klassiska linje. Ofta måste man välja klassiskt eller modernt, men denna skola har både och. Det vill jag syssla med," säger Simon med en betoning som gör att man förstår att idéerna har funnits länge hos honom.

Simon Rydén och Maya Mayzel i Arthur Kolmakovs "Time". Foto Wolfgang Mayer

Simon Rydén och Maya Mayzel i Arthur Kolmakovs "Time". Foto Wolfgang Mayer

Först skickade Simon en video där han gjort några klassiska övningar och ett modernt solo. Som dansare utanför USA måste man först göra denna presentation. Därefter blir man inbjuden till en audition. Skolan har audition på flera ställen över USA och Simon blev kallad till Miami i Florida.

"Man fick välja vad man ville framföra och jag valde ett verk som jag hade koreograferat, ett solo som fick vara högst två minuter. Vi hade även balettklass, modern klass, solo, repertoar och intervju!"

"När vi började balettklassen var vi 50 personer - efter klassen var vi endast sju kvar!  Jag var troligen den ende icke-amerikanen som blev antagen," säger Simon med en viss stolthet i rösten.

"Jag såg Bounce när jag var i 8-9 års åldern och de inspirerade mig att börja med balett. Stycket hette Score och jag läste att de var utbildade på balettkakademin."

"Och då sa jag hemma:

Jag vill dansa balett för jag vill bli lika bra som de är", säger Simon med ett stort leende.

Reaktionen hemma blev ett - va?!

"Det var en märklig koppling tyckte man, men man stödde mig och när jag var 10 år kom jag in på Kungliga Svenska balettskolan. När jag var 15 träffade jag en medlem i Bounce (Ambra Succi) som tillåt mig att träna med henne och hennes gäng. Det inspirerade mig väldigt mycket," säger Simon med tyngd i rösten som visar att det var ett möte som betydde mycket för hans utveckling som dansare.

Simon Rydén. Foto privat

Simon Rydén. Foto privat

På Kungliga Svenska Balettskolan gick Simon fram till och med årskurs 1 i gymnasiet.

"Jag kände att jag ville byta miljö, jag hade ändå varit där sedan jag var 10 år. Jag kom in på ett sommarläger i Österrike och träffade en ledare för Ballett St.Pölten som erbjöd mig en plats. Jag svarade nästan direkt - OK! Ersättningen var 400 euro i månaden och jag bodde och åt gratis. Vi gjorde cirka två produktioner per månad."

"Jag valde klassiskt för att man kan inte byta till klassiskt senare. Däremot kan man byta till modernt senare i livet."

"Ett av de första verken jag sett som ung dansare var en inspelning av Mats Eks Törnrosa som jag tyckte var så häftig. Tyvärr missade jag Julia & Romeo, jag åkte då iväg till Österrike, men jag hann se en repetition – och den inspirerade mig mycket."

"Jag älskar klassiska verk, det är mycket uppvisning av teknik men det är oerhört vackert när det framförs av skickliga klassiska dansare. När jag såg New York City Ballet i ett Balanchinegästspel i Köpenhamn för ett par år sedan gjorde de ett stort intryck på mig."

"De stora klassiska verken som Svansjön griper mig inte på samma sätt. Jag kan tycka det är vackert, att dansarna gör ett fantastiskt jobb. Abstrakta verk tilltalar mig, när de förmedlar en känsla eller ett uttryck", säger Simon.

Simon Rydén och Marina Zimmerman i hennes koreografi "Tango". Foto Wolfgang Mayer

Simon Rydén och Marina Zimmerman i hennes koreografi "Tango". Foto Wolfgang Mayer

Det egna verket som skulle vara med vid min audition på Juillard School, blev ett eldprov för Simon att genomföra.

"Jag sköt upp koreograferandet väldigt länge, medan idéerna for igenom mitt huvud hur jag skulle framföra det. En vecka före min audition hade jag valt musik och satte igång. Jag utgick från musiken jag hade valt, Villa Lobos Vocalise, ett verk för åtta cello och en sopran. Jag spenderade ett par timmar i en studio varje dag efter skolan, det var ju ett solo för en audition. Det gällde att visa upp mig och vad jag hade för idéer runt det."

Första stycket Simon koreograferade var för en liten gala i Österrike på endast 1,5 minut till körmusik.

"Jag har dansat ganska mycket hip-hop och där följer man musiken nästan slaviskt. De är de mest musikaliska dansarna som finns. Hip-hopen har lärt mig mycket som dansare. Och det är ett intressant sätt att närma sig den klassiska dansen", och Simon visar i luften hur hip hop och klassiska rörelser går ihop.

"Efter mina fyra år i New York vill jag komma till ett kompani som inte bara betalar mig för att jag ska överleva, utan även för att jag gillar deras verk."

"Men jag hoppas även att jag får chans att komma igång med att koreografera. Jag har idéer och tankar men kan inte riktigt koppla ihop tankarna. Jag behöver utveckla mitt eget verktyg för att komma vidare," avslutar Simon med en säkerhet som gör att vi förstår att Juiliard School sett att det finns talang i den 17-årige Simon från Stockholm.

När vi lämnar kaféet mitt i centrala Stockholm, säger Simon, kanske mera till sig själv, "oj, det var min första intervju". Vi tror nog att det blir flera under de kommande åren.

Cristian Hillbom
11 augusti 2014


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil