Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Daphnis et Cloë av Benjamin Millepied. Foto Agathe Poupenay/ONP

Daphnis et Cloë av Benjamin Millepied. Foto Agathe Poupenay/ONP

Daphnis et Chloé: en sublim upplevelse

PARIS: När ridån går upp möts man av Daniel Burens svartvitrandiga signum på den jättelika ytan. därpå följer en, i mitt tycke, ganska fascinerande scenografisk uppvisning av olikfärgade kvadrater, romber och andra former.

Nästan som en konstutställning. Den svartvita randen återfinns i kanten på alla dessa former. Färgerna är också vackra utan att var påträngande.

Daniel Buren är en konceptuell konstnär född 1938 i Paris närhet. Han är välkänd i världen och de karakteristiska svartvita ränderna sägs vara inspirerade av tyget i gamla franska baldakiner.

Omärkligt smyger dansverket igång till extremt svagt ljud av den eminenta orkestern, sakta växer musiken i styrka.

Fram träder en värld av ungdomlig eufori, med vitklädda dansare som förefaller leva i något liknande Edens lustgård. Det är oavsett övriga åsikter otroligt vackert. Koreografin är luftburen, eterisk och lättflytande. Man upplever vårkänsla, allt är sublimt.

Aurélie Dupont/Hervé Moreau i Daphnis et Cloë. Foto Agathe Poupenay

Aurélie Dupont/Hervé Moreau i Daphnis et Cloë. Foto Agathe Poupenay

Koreografin av den tillträdande balettchefen Benjamin Millepied är neoklassisk, en koreografi som saknas och kan behövas i dagens dansvärld där klassiskt skolade dansare måste få möjlighet att använda sin teknik i ett modernare formspråk. Det går definitivt att ana en influens av Jiri Kylian.

Aurélie Dupont dansar huvudrollen absolut felfritt med oavbrutet flyt och fantastisk teknik, som man förväntar sig av en ”Danseuse Étoile” på Parisoperan.

Hennes moatjé Hervé Moreau gör detsamma men är ändå blek i sin utstrålning och lämnar mig ganska oberörd. De två utgjorde premiärlaget, men med Parisoperans kapacitet presenteras tre lag av toppdansare i huvudrollerna.

Den klassiska historien kan betecknas som banal, skriven av den grekiske författaren Longus på 200-talet före Kristus. I en mycket kort och förenklad sammanfattning händer ungefär följande:

Daphnis och Chloé är hittebarn i skogen och tas om hand av herdar. När de växer upp blir de förälskade i varandra men de är helt okunniga om kärlekens lekar och väsen. I äkta mening oskulder. Chloé blir invigd av en annan kvinna, Lycenion, vars man i sin tur slår lovar kring Daphnis utan att lyckas.

Ett band skurkar (i denna version pirater) rövar plötsligt bort Daphnis och det svartsjukedrama som kunnat inträffa kommer av sig. Rövarbandet besegras och de älskande kan återförenas, gifta sig och leva lyckliga i alla sina dagar.

Verket är nästan en timme långt, Ravels komposition är hans längsta och anses som en av hans bästa. Den innefattar även en kör. Som koreografin utvecklas, eller kanske inte utvecklas, utan snarare upprepas upplevs det tyvärr som aningen långt.

Ärligt sagt så var det flera i publiken som vaknade upp som ur en halvdvala, när dramatiken och musiken bröt den småsömniga stämningen. Den onda piraten och hans följe av virila män levererade en härligt kraftfull mansdans, klädda i svart.

Aftonens värsting var definitivt deras ledare Bryaxis, dansad av premiärdansören Francois Alu, som i några sanslösa solon späckade av spänst, kraft och virtuositet fick auditoriet att tappa andan och spärra upp ögonen extra.

François Alu som Bryaxis. Foto Agathe Poupenay/ONP

François Alu som Bryaxis. Foto Agathe Poupenay/ONP

När verket återgår till harmoni efter den utmaning som de älskande utsatts för så är allt som förut, framför allt saknas den laddning som borde blivit följden av vad de tu gått igenom. Deras kärlek borde ha mognat, passionen blivit mer vuxen och djupnat. Men det är som ingenting har utspelats i denna drömska värld.

Dansarna är fantastiska, scenografin vacker, musiken underbar och koreografin habil och utmärkt men det stora lyftet kommer inte. I slutet dyker kåren upp i knallgula och illgröna kostymer vilket effektivt bryter den eventuella förtrollningen. Varför? Vad är det med fransmännen och grälla färger helt plötsligt?

Det är ändå som helhet en mycket fin föreställning som med några nypor mer spänning och utveckling i allt det überbehagliga hade kunnat bli alldeles fantastisk.

Aurélie Dupont och Hervé Moreau. Foto Agathe Poupenay

Aurélie Dupont och Hervé Moreau. Foto Agathe Poupenay

Benjamin Millepied
Millepied har idigare skapat flera verk i USA för New York City Ballet där han också varit solist. I den franska pressen har han blivit hyllad, och ovationerna efter föreställningen var betydande. Naturligtvis finns enorma förväntningar på den blivande nya balettchefen. Benjamin Millepied tillträder som chef för Ballet de l´Opéra de Paris den 1 november 2014 då han efterträder Brigitte Lefèvre som nyligen tilldelades ett hederspris i Moskva.

Den franska pressen uppmärksammade också att flera halvsolister i ”Palais de Cristal” utmärkte sig och till och med överglänste solisterna ibland. Balettens ”ungdomar” bör få komma fram mer och inte vänta så länge på sina chanser, anses det. Det är ett tydligt budskap till Millepied att ändra en politik som tydligen rönt viss kritik och missnöje, och vars resultat nu visar sig på scenen.

En spännande afton är över och den jättestora, utsålda salongen i Theatre de Bastille töms snabbt. Nästa föreställning med andra lag dansare ges dagen därpå. 

Ballet de l'Opéra de Paris:
Daphnis et Chloé.

Koreografi: Benjamin Millepied,
Musik: Maurice Ravel,
Scenografi: Daniel Buren,
Kostym: Holly Hynes
Ljussättning: Madjid Hakimi

Marie Louise Waldenström
14 juli 2014


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil