Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Umeå2014. Vid invigningsfesten på Umeälvens is av deltog bland annat ett hundratal dansare från Balettakademien i Umeå. Foto Malin Grönborg

Umeå2014. Vid invigningsfesten på Umeälvens is av deltog bland annat ett hundratal dansare från Balettakademien i Umeå. Foto Malin Grönborg

Samproduktioner lockar till sig de stora namnen

UMEÅ är, liksom Riga, Europas kulturhuvudstad i år med ett stort kulturellt utbud där dansen är representerad främst vid NorrlandsOperan som är den främsta producenten av dansföreställningar och har ett rikt utbud av gästande koreografer och dansgrupper.

Dansportalen har talat med dansproducenten Johan Hallqvist som varit tillförordnad konstnärlig ledare för dans sedan Annelie Gardell lämnade Umeå för att tillträda som chef för Dansens Hus i Stockholm och innan den nya konstnärliga ledaren Birgit Berndt tillträdde.

Johan är själv inte dansare. Han har jobbat på NorrlandsOperan sedan 2006 med olika uppgifter och har jobbat sig upp genom åren innan han började på började på dansavdelningen 2010. Han har en bakgrund med akademiska studier i genusvetenskap och kulturanalys.

Vad har NorrlandsOperan presenterat under Umeå 2014?
Vi hade en stor premiär i början på året med  vårt Sami Chinese Project. Det har pågått sedan 2011. Annelie Gardell och Åsa Edgren från agenturen Loco World såg Tao Dance Theater i New York i samband med en danskonferens. De fastnade för deras specifika rörelsespråk och bjöd in dem till Umeå och 2011 framförde de verket 2 vid MADE-festivalen.

Då gjorde ledaren Tao Ye och dansaren Duan Ni även en improvisation kvällen före föreställningen med musik av en kinesisk musiker som jobbar med mongolisk strupsång. Annelie tyckte det påminde om jojk och så kom samarbetsprojektet till och hon förde ihop dem med en kinesisk kompositör, två samiska kompositörer, tre musiker och sju kinesiska dansare.

De jobbade i tre år och besökte platser som Umeå, Saxnäs, Övre Soppero, Kiruna, norra Norge, Beijing och Shanghai där de arbetade med residens i olika perioder. Urpremiären var i Black Box här på NorrlandsOperan i månadsskiftet januari-februari och de fick fantastiskt fina recensioner och bra publikreaktioner – utsålt alla föreställningarna. Sedan åkte de på en Sverigeturné via Dansnät Sverige och framträdde då bland annat på Dansens Hus i Stockholm.

Anne Nguyen, curator för MADE-festivalen. Foto Philippe Gramard

Anne Nguyen, curator för MADE-festivalen. Foto Philippe Gramard

Två festivaler
Nästa stora projekt var Spring Forward Festival den 24 till 27 april, en internationell dansfestival i samarbete mellan 36 europeiska medlemsländer i ett nätverk som utgör en viktig infrastruktur för dans i Europa. 32 föreställningar gavs i ett tjugotal lokaler runt om i Umeå. Tanken med festivalen är att man även skall lära känna den stad festivalen hålls i, därför är promenaderna mellan scenerna en viktig del av festivalen där publiken kan diskutera föreställningarna de just sett. På Västerbottens museum framfördes till exempel improvisationer av den norsk-samiska koreografen Elle Sofie Henriksen i den samiska utställning Rock Art in Sápmi, som passande nog visades på museet då.

Andra veckan i maj kom så årets MADE-festival Länk till annan webbplats. där man gav fyra dansföreställningar med temat street dance. Curator för den var Anne Nguyen, firad streetkoreograf från Paris och Compagnie par Terre. Hon hade handplockat några av Frankrikes mest intressanta streetstjärnor, artister som alla utmanar den egna genren och har skapat intressanta verk för scenen.

Sami Chinese Project samt Spring Forward och MADE var våra stora projekt under våren som var kopplade till Umeå2014.

Norrlandsoperan har ju ingen egen dansensemble och vi tycker att det är en fördel för oss. Då kan vi jobba med fler koreografer och det blir en helt annan budget. Vi jobbar väldigt mycket med samproduktioner för att locka till oss såväl de stora namnen som mindre etablerade, både nationellt och internationellt. Vi kan då gå in närmare i projekten och få många bra danserfarenheter genom detta. Vårt uppdrag är att presentera samtida dans – även om vi kan göra undantag ibland.

Héla Fattoumi och Éric Lamoureux. Fotoo Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie

Héla Fattoumi och Éric Lamoureux. Fotoo Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie

Franskt samarbete med symfoniorkestern
I november kommer vi att ha en urpremiär på ett verk med titeln Waves av koreograferna Héla Fattoumi och Éric Lamoureux som är konstnärliga ledare för Centre Chorégraphique National de Caen/Basse-Normandie i Frankrike. Det är en del av det årliga samarbetet med NorrlandsOperans Symfoniorkester då vi bjuder in en koreograf för att skapa ett nytt verk, ofta med en ny komposition som framförs live till dansföreställningen.

Den föreställningen räknas också som den sista årstidskonserten av de åtta under året som anknyter till de åtta samiska årstiderna, vilka utgör huvudtemat för kulturhuvudstadsåret Umeå2014. Paret Fattoumi/Lamoreux har varit här tidigare i med vår samproduktion Masculines under MADE-festivalen förra året och också med turnéföreställningen Manta, som turnerade via Dansnät Sverige 2012.

Vi arbetar på många olika sätt, ofta i samproduktioner eller egna projekt men också med enskilda föreställningar som vi köper in. Vi stöttar medvetet koreografer i vårt eget län och bjuder in dem till Umeå som är en betydande dansstad eller till någon annan kommun i vår region. Vi har också en länsdanskonsulent som huvudsakligen arbetar med föreställningar för barn och unga samt att sprida och tillgängliggöra dans och danskunskapande i Västerbotten.

Vi har en ganska ung publik, öppen för nya idéer. Umeå är ju en stad som har en stor grupp människor med kulturvana. Universitetet är också en bidragande faktor till vår publiks sammansättning. Här finns ju också många konstnärliga utbildningar som Arkitekthögskolan och Konsthögskolan – Umeå har en befolkning med en medelålder på 38 år.

Sedan har ju de namnkunniga kompanierna som Norrdans och Cullbergbaletten, nästan en egen trogen publik som kommer för att just se dem på grund av att de känner till namnen.

Under åren sedan NorrlandsOperan startade har publiken vuxit stadigt, det är en enorm skillnad. Vi har nästan utsålt till varje föreställning i Black Box som tar upp till 250 åskådare.

Ibland använder vi också Teatern – den scen som mest används för operaföreställningar – och dessutom B-salen som är mer en studio som framför allt lämpar sig för barn- och ungdomsföreställningar eller mer intima föreställningar och konserter. Under Spring Forward använde vi också Konsertsalen – som har en fantastisk akustik – för vissa föreställningar.

Idunteatern i Folkets hus, som är den största teatern i Umeå, tar oftast hand om de större gästspelen och de föreställningar som bokas av Riksteaterföreningen, till exempel Cullbergbaletten.

Ur Björn Säfstens Fictional Copies. Foto Nicklas Dennermalm

Ur Björn Säfstens Fictional Copies. Foto Nicklas Dennermalm

Ett omfattande nätverk
NorrlandsOperan är liksom Norrdans med i NMD – paraplyorganisationen Norrlands nätverk för Musikteater och Dans – och samarbetar om turnéverksamhet liksom med det rikstäckande Dansnät Sverige.

Annelie Gardell lade ner mycket arbete på att skapa vårt stora nätverk i Sverige och internationellt som nu gjort att vi kunnat locka de stora namnen, till exempel Akram Khan och Sidi Larbi Cherkaoui. Sverige är mer än Stockholm, även vi har fantastiska scener och en engagerad publik. Vi har också erfarenheten och kunskapen att producera föreställningar, vilket detta händelserika år är ett tydligt bevis på.

Genom våra samproduktioner är Umeå en av de viktiga dansstäderna i Norden. Vi vill inte bara ta världen till Umeå utan även Umeå till världen. De koreografer och kompanier som kommer hit blir intresserade av fortsatt samarbete och vi har arbetet med många av dem igen. Pontus Lidberg är en av de svenska koreografer vi har arbetat med flera gånger och Annelie har stöttat honom aktivt.

Vi har också något av en huskoreograf som vi arbetat kontinuerligt med sedan 2010-11, Björn Säfsten, som kommer från Umeå och har starka band till staden. Han är också knuten till ett forskningsprojekt tillsammans med filosofen Per Nilsson, forskare vid Konst- respektive Arkitekturhögskolorna där Per och Björn tillsammans bedriver forskning kring dans rörelse och filosofi. Det har också gjort det möjligt att anlita dansare till Björns dansproduktioner och delfinansierat verken.

Här i Umeå har vi gymnasieutbildning i dans, vi har Balettakademien och KFUM Umeå dansskola samt flera dansläger. Även Danscentrum Norr är baserat här och flera koreografer som kommer från Umeå och utbildat sig här och jobbar regelbundet i regionen, så det är en fantastisk plats att jobba på och även om vi uppfattas ligga i periferin så finns det en återväxt och ett intresse för att komma tillbaka hit. Här finns också många dansföreningar för amatörer. Det finns ett stort allmänt dansintresse och det är jätteroligt!

I år har vi genom Dansnät Sverige presenterat Gunilla Heilborns This Is Not a Love Story. Norrdans med Fernando Melos Middle of Nowhere och Örjan Anderssons The Name of the Next Song är föreställningar som vi också haft som gäster.

NorrlandsOperan är samarbetspartner i scenkonstfestivalen Festival Normal med fokus på scenkonst som problematiserar vad som är ”normalt”, genom att arbeta med och för personer med funktionsnedsättning. I festivalens utbud ingår dansföreställningarna Obscuro med danskompaniet Spinn samt Triple Bill av Candoco Dance Company.

NorrlandsOperans välkomnande entré. Foto Andreas Nilsson

NorrlandsOperans välkomnande entré. Foto Andreas Nilsson

NorrlandsOperan 40 år
Vecka 13 firades NorrlandsOperans 40-årsjubileum och vi bidrog från danssidan med Fictional Copies av Björn Säfsten – med stående publik i en 'strippad' Black Box. En ny dansfilm som heter Ume år av och med två dansare/danspedagoger, Emelie Boman och Minna Lindahl. Ume år bygger också på de åtta samiska årstiderna och är filmad huvudsakligen runt Umeå men även i Tärnaby.

Vi har minst två barn- och ungdomsföreställningar på turné i länet varje höst- respektive vårsäsong Vi har också ett stort projekt igång i huset under hela 2014 som kallas River Stories. Temat är de stora älvarna i Västerbotten och hur man skall sprida kulturen i länet med musik och dans på turné där man följer älvarna och gör olika nedslag. Älvdalarna har historiskt varit kommunikationsleder in i landet på ett naturligt sätt.

Det blir ett tjugotal projekt eller till och med fler. Där har vi ett dansprojekt som heter Hemvändarna, lett av danskonsulenten Clara West, som går helt i linje med vår uppgift att stötta koreografer i länet samt att stötta kulturarrangörer i Västerbotten. Det sker på fem platser: Umeå, Skellefteå, Tärnaby, Ånäset och Saxnäs.

Genom det samarbetet får kulturarrangörerna i länet mer erfarenhet av länsdansproduktion på de olika orterna. det är svårt att turnera med större verk i Västerbotten där scenerna varierar mycket i form och resurser. Man måste planera efter förutsättningar men också se möjligheterna och vara idérik.

Ludvig Daae i MM. Foto Yaniv Cohen

Ludvig Daae i MM. Foto Yaniv Cohen

Danshösten
Höstsäsongen öppnar med barnföreställningen Marmelad av Claire Parsons. Vi presenterar sedan två verk i samarbete med Dansnät Sverige, Joseph av italienaren Alessandro Sciarroni där han dansar själv och samtidigt blir filmad med webbkamera, med vilken bilden av honom själv liksom bilden som projiceras förändras och förvrängs. Temat projektion används även i andra akten av Ludvig Daae som gör MM som bland annat visats på Moderna Museet i Stockholm. Han samspelar med bilden av sig själv och leker med bildformen på scenen.

Virpi Pahkinen kommer med Scarabé, även den med Dansnät Sverige, följt av en delad kväll med Peter Jaskos Solo 2009 och Anton Lachkys Mind a Gap, båda medlemmar i danskollektivet Les SlovaKs.

Sedan kommer Waves som jag nämnde tidigare, där den svenske kompositören Peter von Poehl har gjort musiken. Han är mer känd i Frankrike, där han bor och verkar, än i Sverige. Han skriver ganska melodiös musik typ pop-rock-indie, mycket filmmusik och har skrivit orkestermusik tidigare. Det blir en spännande, ganska ny bekantskap för svensk publik.

Vi avslutar säsongen med efter efterlängtat gästspel från Skånes Dansteater och föreställningen …AND… i koreografi av Björn Säfsten och Philippe Blanchard.

Anders Jörlén
22 maj 2014


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil