Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Elsa Sylvestersson, troligen i Eldfågeln. Foto arkivbild

Elsa Sylvestersson, troligen i Eldfågeln. Foto arkivbild

Finländsk balettlegend firad vid stor balettgala

HELSINGFORS: Dansaren, balettmästaren och koreografen Elsa Sylvestersson (1924-1996) till ära firades årets Pro Dance gala på Aleksandersteatern i en mycket trevlig atmosfär.

Många i publiken hade känt den mångsidiga artisten som arbetskamrat, och andra hade njutit av hennes verk på Operan. Några äldre kan även minnas hennes dans på scenen eller klassträning med de berömda snabba piruetterna, eller Elsas speciella karaktärsdrag. Detta år blir det alltså 90 år från hennes födelse.

Som dansare hade Elsa Sylvestersson en säker teknik och därtill var hon en fin uttolkare av karaktärsroller. Förutom dessa var hennes Odette-Odile i Svansjön och titelrollen i Eldfågeln mycket uppskattade och välkända.

Elsa Sylverstersson i Svansjön med två icke namngivna herrar. Foto arkivbild

Elsa Sylverstersson i Svansjön med två icke namngivna herrar. Foto arkivbild

Speakern Aku Ahjolinna nämnde i sitt introduktionstal att Elsa Sylvestersson under sin tid säkert varit den mest produktiva koreografen i Europa. I Finland definitivt. Av hennes verk från 1954 till 1984 kan förutom de som omtalas nedan även nämnas t ex (i översättningar till svenska) Den lille prinsen, Så tuktas en argbigga, Prinsessan Törnrosa, Petrusjka, Otello, Kortspel, Raymonda, Orfeus, Agon, Phaedra.

Elsa Sylvestersson var mycket påhittig och hennes koreografier kunde visas ännu idag. Det är en annan sak hur de skulle kunna rekonstrueras. Många som dansat dem är ännu i gott skick och nu skulle tiden vara inne att tillvarata dessa personers kunskaper. En uppgift för Nationaloperan kunde man tänka sig.

I publiken på första bänkraden observerar Aku Ahjolinna en kollega från åren på Operan, Seija Silfverberg, och presenterar denna fina ballerina för publiken som en trogen dansare i Sylvesterssons koreografier. Seija Silfverberg med sina sjungande armrörelser och mjuka teknik kan ännu  många i denna publik minnas från hennes aktiva dansarår – bland annat som en ganska oförglömlig Phaedra eller Odette-Odile.

Elsa Sylvesterssons Gayaneh med Seija Silfverberg och Seppo Koski. Foto Kari Hakli

Elsa Sylvesterssons Gayaneh med Seija Silfverberg och Seppo Koski. Foto Kari Hakli


Vid galan visas ett bildspel om Elsa Sylvestersson samt delar av hennes baletter Gajaneh, Romeo och Julia, och Askungen. En scen ur den sistnämnda får börja kvällen, och framme på en bänk sitter de ljuvliga dansarna Jarkko Niininen (Styvmodern) och Anneke Lönnroth och Virve Olsson (systrarna). Niininen syr så att nålen flyger och systrarna Lönnroth och Olsson väsnas.

Man kunde gärna ha fortsatt med dessa från operan pensionerade dansares uppträdande – alla i ypperligt skick och fulla av dansglädje och energi – det var gediget kunnande på scenen med ett läckert minspel. Tuula Källström och Aku Ahjolinna, som själva sågs i Askungen på 70-talet, hade varit repetitörer.

Silvia Kononen förbereder sitt framträdande. Foto väninnan Nea Kumpu

Silvia Kononen förbereder sitt framträdande. Foto väninnan Nea Kumpu

Efter detta är det dags för tolkningar ur Gayaneh med Susmita Meyer-Rochow i Aishas variation, inövad av Tarja Ranta, f d solistdansare och repetitör vid Nationalbaletten, och Suvi Honkanen med partnern Samu Pakkanen i pas de deux ur andra akten.

Tuula Källström och Maija Hänninen hade arbetat med de unga dansarna från Nationalbaletten.  Ranta fungerade även som conferencier tillsammans med Ahjolinna under första hälften av föreställningen, den delen som var ägnad åt Sylvestersson. Den senare delen togs om hand av Timo Sokura.

Eun-Ji Ha och Frans Valkama i ett pas de deux ur Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Eun-Ji Ha och Frans Valkama i ett pas de deux ur Skönheten och odjuret. Foto Mirka Kleemola

Anna Jolma, en begåvad ung dam från operans balettskola, får inleda andra delen med Romeo och Julia. Annas dans i Julias variation var tekniskt lätt, fräsch och vacker. En mognare Julia sågs i Linda Haakana, en säker solistdansare med närvaro i allt hon gör, och med mycket inlevelse i den i sin kärlek redan säkra flickans dans med sin Romeo: Johan Pakkanen – även han med värme och trovärdighet. Ulrika Hallberg, som har gjort jobbet med dansarna, var själv en gång under sin ballerinakarriär bland annat en ljuvlig Julia.

Efter pausen ses först unga dansarelever av vilka vissa nyligen uppträtt och fått priser i den Nationella balettävlingen. Utan spänningen från tävlingen kunde många dansa sina nummer till och med bättre. Till exempel är nu Rasmus Ahlgren säkrare i sin Esmeraldavariation, ståtligt framförd!

Operabalettens unga Barbora Kubatova och Oliver Jahelka sågs i ett pas de deux ur Bajadären. och Piergeorgio Regazzo i hans och Duncan Rownes koreografi Beyond the Guilt dansar sitt solo övertygande, med stora lugna linjer och precist.

Anandah Kononens Colours är här ett trevligt mellanmål, i all sin lekfullhet. Operans dansare, klädda i dräkter i diverse färgtoner: grönt, gult och blått bland annat, kan gamet. I högtalare berättas vad som gäller, hur färgerna harmonierar eller kontrasterar med varandra.

Colin Jacobs i Snöälvorna och frosten som visades på galan. Foto Mirka Kleemola

Colin Jacobs i Snöälvorna och frosten som visades på galan. Foto Mirka Kleemola

Pas de deux ur Skönheten och Odjuret av Javier Torres dansas av Eun-Ji Ha och Frans Valkama till Ottorino Respighis musik. Som vi lite senare, vid stipendieutdelningen, får höra har man uppskattat den utveckling som Eun-Ji Ha visat sin karriär igenom. Hon kom till Nationalbaletten 2007, blev solist och nu är hon étoile.

Under tiden har hennes uttrycksförmåga utvecklats och här var hon rent fascinerande. Om Frans Valkama kan man säga att det varit en glädje att se hur han seriöst jobbat sig framåt, som dansare och partner, liksom i sin förmåga att ta itu med mycket varierande uppgifter, alltid med hög presence.

Föreningen Pro Dance representerar mycket kunnande i sin verksamhet med bland annat många professionella personer med dansar- och/eller pedagogbakgrund som medarbetare. Traditionellt har föreningen kunnat få sina önskemål ifråga om hjälp från fältet uppfyllda. I och med att tiderna ändrats mötte man denna gång vissa nya utmaningar, också finansiella.

Därför kan man tacka alla som ställt upp för att få till stånd denna fina kväll. Alla medverkande ställde upp gratis, och intäkterna gick till stipendiefonden.

Elsa Sylvestersson på Aleksandersteatern – gamla operahuset. Foto arkivbild

Elsa Sylvestersson på Aleksandersteatern – gamla operahuset. Foto arkivbild

Pro Dance delade ut stipendier till ungdomar som arbetat mål- och prestigemedvetet; de glada mottagarna i år var Rasmus Ahlgren, Kira Hilli, Eliisa Nenonen och Katerina Torp. Dessa prisbelönades nyligen även i den Nationella Balettävlingen (se artikel i februari).

Operans unga premiärdansare Maria Baranova och stjärndansaren Eun-Ji Ha fick var sitt stipendium för fortsatt positiv utveckling i konstnärskapet. Pianisten DimitriI Pavlov fick också motta ett stipendium.

Efter stipendieutdelningen fick publiken beundra och njuta av ett pas de deux ur den populära baletten Snödrottningen av Kenneth Greve till Tuomas Kantelinens musik. Maria Baranovas rena och finurligt ritade linjer i luften var oklanderliga, och säkra lyft i armarna på partnern Jani Talo fick vissa i publiken att hålla andan. Parets harmoniska bidrag till programmet var en fin avslutning till kvällen.

Anita Jokela
7 april 2014


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil