Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kira Hilli i Speaking in Tongues av Stanislav Belyaevskij. Foto Mirka Kleemola

Kira Hilli i Speaking in Tongues av Stanislav Belyaevskij. Foto Mirka Kleemola

Hög nivå i den nationella balettävlingen 2014

HELSINGFORS: För fjärde gången ordnade Föreningen för balettpedagogerna i Finland en tävling för unga dansare. Vartannat år tävlas det i två dagar i kategorier för solistdansare i åldersgrupper 12-14, 15-17 och 18-20, samt i gruppdans för åldrarna 10-12, 13-15 och 16-20 år.

Denna gång ordnades tävlingen i den anrika Aleksandersteatern, före detta operahuset och dessförinnan en rysk teater från tiden då nationen ännu inte var självständig. Historiens vingslag kan alltså kännas i salongen och i korridorerna.

Solisterna skall dansa två nummer, en traditionell klassisk variation och en ny balettkoreografi, grupperna ska dansa en ny koreografi. Priserna är mellan 100 och 600 euro.

Pallotellen (Lek med boll) av Kati Nyyssönen. Foto Mirka Kleemola

Pallotellen (Lek med boll) av Kati Nyyssönen. Foto Mirka Kleemola

Juryn bestod denna gång av Saima Kranig, före detta solistdansare vid Estoniateatern i Tallinn, därefter länge pedagog och repetitör på olika håll i Finland. Vidare av ordföranden i juryn Jarkko Lehmus, dansare, koreograf och mångsysslare inom området samt Tarja Ranta, som gjort fin karriär som solistdansare och därefter länge repetitör vid Finlands nationalbalett.

Som sekreterare fungerade Kirsi Aromaa, före detta solistdansare på Operan, nu pedagog, med erfarenhet av att tävla och också vinna i tävlingar. Juryn sökte främst kunniga dansare med personlighet och närvaro på scenen. God teknik i balett är det främsta kravet för att kunna tävla. Om den unga dansaren också redan har tolkning i sitt framförande är det ett plus.

Tävlingen
De lyckliga deltagarna som gallrats ut för att delta på grund av insända videoband är egentligen alla vinnare, de är de utvalda och landets bästa just nu.

Kira Hilli får publikens pris av Enni Schorin, representant för sponsorerna. Längst t.v. med mikrofonen ses Maija Hänninen, ordförande för balettpedagogerna. Foto Mirka Kleemola

Kira Hilli får publikens pris av Enni Schorin, representant för sponsorerna. Längst t.v. med mikrofonen ses Maija Hänninen, ordförande för balettpedagogerna. Foto Mirka Kleemola

Tävlingen höll en bra nationell nivå
Vissa av dansarna i vinnande grupper hade mera i bagaget än andra, och ofta fanns det en ledande person som man tyckte om att följa: en ung personlighet.

Operans balettskola vann första pris i  gruppen 10-12 åringar, och i denna grupp hette personen med charm Colin Jacobs. Den andra pojken i denna koreografi Lumikeijut ja pakkanen (Snöälvorna och frosten), koreograf och repetitör Minna Stenvall) hade insjuknat och en ersättare hade kallats in på platsen.

Colin har förutom scennärvaro en utvecklad bra teknik med fina klassiska linjer och ypperliga piruetter. Flickorna Ada Kaijala, Aino Kannas, Silvia Kononen, Nea Kumpu, Ester Poussot och Rosa Säilynoja dansade graciöst.

Förutom Operans balettskola med nio erhållna priser kammade en annan stor skola hem mycket. Det var Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut) som fick fem priser. Espoon tanssiopisto (Dansinstitutet i Esbo) fick två priser och fyra skolor var sitt pris.

Se pristagarna i slutet av artikeln.

En del pedagoger och repetitörer hade satt sina fingeravtryck på flera av de främsta framgångarna, t ex Maj-Lis Rajala, Stanislav Belyaevskij, Anastasia Dunets, Minna Stenvall och Riikka Nyman. Även i andra enstaka fall kunde man se att solisten eller hela gruppen haft en pedagog som gjort ett väldigt fint jobb.

Bakom varje dansare syns det jobb som deras lärare och repetitörer gjort. Det gäller att lyfta fram pedagoger vars fingeravtryck är synliga då man ser deras elever dansa. Det ville pedagogföreningen göra och belönade Minna Stenvall från operans balettskola för det arbete hon gjort för åldersklassen 10-12 år, för den bästa balettpedagogiska undervisningen.

Viivi Ahola som Giselle. Foto Mirka Kleemola

Viivi Ahola som Giselle. Foto Mirka Kleemola

De yngsta visade på talang
En av pedagogerna jag vill framhäva är Teija Suova som har egen balettskola. Eleven Viivi Ahola fick andrapriset i klassen för 12-14 åringar. Viivi dansade en variation ur Giselle och som andra nummer Suovas egen koreografi Kukkaistyttö (Blomsterflickan). Suova hade varit repetitör för båda. Viivi i sin tur är en charmant och dansant ung ballerina med bra teknik.

Första pris fick dock Helsingin tanssiopistos Kira Hilli, mycket säker i sitt framträdande och begåvad med kunnande i både balett och modernt. I december fyllde hon 14 år, och med sina 169 cm och rätta mått och proportioner hos den slanka kroppen är hon en ståtlig dansare; och mogen för sin ålder.

Bakom hennes lyckade Esmeralda-variation stod erfarna Maj-Lis Rajala, med ballerinabakgrund, som repetitör. Kiras fina tolkning i Speaking in Tongues (Tala i tungor) i gul heltrikå höll intresset hos alla åskådare. Koreografen – här också repetitören – Stanislav Belyajevskij fick priset för den bästa nutida koreografin

Kira fick också publikens pris med namnet Tanssin Kipinä (Dansens Gnista). Och inte nog med det, hon var även med i klassen gruppdans för 16-20 åringar i Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri) – en modern och trevlig koreografi av Anandah Kononen. Döttrarna framfördes i folkdansanda och till folkmusik och vann första pris i sin grupp. Detta nummer var också favorit hos publiken.

En stor del av de unga dansarna är mogna i sina roller, vilket syns i deras framförande. Förutom baletträningen gäller det att ha koll på allt omkring som skola och läxor, ätande och mycket mer.

Rasmus Ahlgren i solo ur Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

Rasmus Ahlgren i solo ur Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

En sympatisk ung man med fart i framförandet och scenutstrålning tävlade i gruppen solister 12-14 år. Han heter Rasmus Ahlgren och kom från Helsingin Balettiakatemia (Helsingfors Balettakademi). Han var den enda solistpojken och en glädje att se.

Rasmus lärare Juha Kirjonen – tidigare solist vid Nationalbaletten – hade koreograferat Rasmus moderna nummer Klovni (Clownen) – vilket tillsammans med en variation från Esmeralda gav Rasmus ett uppmuntringspris.

Ett uppmuntringspris fick även Rosa Jääskeläinen från Vantaan tanssiopisto. Hon levde sig in i Prelude ur Chopiniana (Sylfiderna) av Mihail Fokin och visade sensibilitet för rollen.

I samma grupp hade även Operans balettskolas unga Viola Länsivuori en hel del talang men den här gången var det inte hennes tur att få pris. En bra flicka med utvecklingspotential, ännu med något fölaktigt i dansen – vilket man ju kan och får ha ännu i hennes ålder.  

Espoon tanssiopistos
Numret Pallotellen (Lek med boll) som fick tredje pris i de yngres serie hade passande rörelsematerial för sina små dansare och deras nummer var väl inövat för 15 dansare av desss koreograf Kati Nyyssönen.

De äldre deltagarna
Eliisa Nenonen hade en passande modern koreografi i vilken hon fascinerade i sin röda dräkt. Hennes dans var precis och stadig, och hon hade förmågan att fånga åskådarens intresse hela numret igenom. Hon belönades med ett delat andra pris, tillsammans med Katerina Torp, som var trygg i sina nummer, och som likaså övertygade. Båda flickorna från operans balettskola hade Anastasia Dunets som repetitör i sina klassiska nummer, och Terhi Räsänen i det nya numret I will follow you (Jag följer dig) där koreografin också var hennes.

Helmivalssi (Pärlvalsen), en gruppkoreografi av Riikka Nyman, som också inövat dansen, var vackert utförd. Flickorna hade fina armrörelser och plastiska poser. Första pris gick till operans skola i denna serie. Andrapriset gick till Esbo: Sanna Leino från Espoon tanssiopisto hade koreograferat och övat Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is) med nio unga damer. Snyggt och trevligt.

En lite annorlunda koreografi var Vilma Mehtonen-Laihos Merten sota (Havens krig) vilket Helsingin tanssiopistos unga pojkar och flickor dansade hurtigt och med inlevelse. Tredje pris i klassen för grupper 13-15 år resulterade detta i. De femton krigarna befann sig i en fantasivärld som avvek från alla andra världar vi såg på teaterns scen denna gång.

Ur Sanna Leinos Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is). Foto Mirka Kleemola

Ur Sanna Leinos Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is). Foto Mirka Kleemola


Något att anmärka generellt

Trots att det finns mycket kunnande i undervisningen vill jag dock lyfta fram en viktig sak: hur dansarna springer på scenen och dessförinnan förstås i klassen. Eller ignorerar man det – kanske barnen inte alls springer förrän de övar sig inför ett nummer.

Så sällan får man se ordentligt springande där fötterna inte ser lösa ut. Det är dock en stor del av dansen, med det förflyttar man sig på scenen, helst så att vristerna är ordentligt sträckta när det gäller. Även knäna skall ge lite efter när fötterna når golvet så att språnget inte ser stötigt ut.

Viola Länsivuori i D.M.V. av Marilena Fontoura. Foto Mirka Kleemola

Viola Länsivuori i D.M.V. av Marilena Fontoura. Foto Mirka Kleemola

Rosa Jääskeläinen i Chopiniana. Foto Mirka Kleemola

Rosa Jääskeläinen i Chopiniana. Foto Mirka Kleemola

Stämningen i salongen var förväntansfull och uppmuntrande
Ett enstaka långt hår lossnar när en av de uppträdande virvlar och vänder huvudet i sin dans, det faller långsamt ner i ljuset av strålkastaren.

Vid något skede upplyser man oss om byte i ordningen av uppträdanden: någon blöder från näsan och kan inte dansa just då, fast orsaken får publiken inte veta.

Vi befinner oss i mitten av tävlingen och spänningen är stor. Publiken bistår dansarna genom att stilla och koncentrerat följa med i numren, och genom att ge applåder åt alla deltagare – men någon får lite extra om personen ifråga visat gediget kunnande eller med dansen gett uttryck åt känslor på ett moget sätt.

Och – man lyfter hatten för pojkar som vågar dansa. Fortfarande tycks det ofta vara på det viset att man sätter sin dotter till balettskola medan pojken antas vara mer intresserad av något annat – trots att genren kräver mycket styrka och energi, och ingalunda är bara ett lätt glidande på scenen typ pas de bourré som småflickor antas vara experter i.

Familjens bistånd är viktigt för alla ungdomar för att de skall orka kämpa vidare och i bästa fall bli professionella dansare, koreografer, pedagoger, kulturaktörer eller aktörer i ett yrke där åren med baletträning är ett plus.

Leikitellen (Lekande), Foto Mirka Kleemola

Leikitellen (Lekande), Foto Mirka Kleemola

PRISER
Solister 12-14 år
1.    Kira Hilli, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut),
därtill publikens pris Tanssin Kipinä (Dansens gnista)
2.    Viivi Ahola, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)
3.    Maiju Marvaila, Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitos SKO (Operans balettskola)
Uppmuntringspriser
Rasmus Ahlgren, Helsingin Tanssiakatemia (Helsingfors Dansakademi)
Rosa Jääskeläinen, Vantaan tanssiopisto (Vanda Dansinstitut)

Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Eliisa Nenonen. Foto Mirka Kleemola

Katerina Torp i Keijuhaltijatar (Älvfén) av Nikolaj och Sergej Legat. Foto Mirka Kleemola

Katerina Torp i Keijuhaltijatar (Älvfén) av Nikolaj och Sergej Legat. Foto Mirka Kleemola

Solister 15-17 år
1.    –
2.    Delat: Eliisa Nenonen, SKO och Katerina Torp, SKO
3.    Delat: Erika Vilander, SKO och Anna Järvinen, SKO
Uppmuntringspris
Katariina Hietala, Lappeenrannan Tanssiopisto (Dansinstitutet vid Willmanstrand)

Helmivalssi (Pärlvalsen) av Riikka Nyman. Foto Mirka Kleemola

Helmivalssi (Pärlvalsen) av Riikka Nyman. Foto Mirka Kleemola

Anandah Kononens Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri). Foto Mirka Kleemola

Anandah Kononens Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri). Foto Mirka Kleemola

Grupper 10-12 år

1.    SKO – Lumikeijut ja pakkanen (Snöälvorna och frosten), koreograf Minna Stenvall.
Dansare se texten ovan.

2.    SKO – Leikitellen (Lekande), koreograf Riikka Nyman. Dansare: Aino Berglund, Sanni Eloranta,
Nuutti Kallio, Madlen Mäkelä, Aida Savonen, Alina Shor, Edith Stenvall, Lia Tarkkanen.

3.    Espoon tanssiopisto (Esbo Dansinstitut), Pallotellen (Lekande), koreograf Kati Nyyssönen
Dansare: Tuuli Ezer, Hilja Huovila, Lilja Kervinen, Emilia Tuominen, Silja Kähkönen, Sandra
Mäkelä, Inez Nevanlinna, Aino Paassola, Elli-Maria Pasonen, Viivi Patronen, Rosa Peltola,
Essi Peuhkurinen, Sara Tognetty, Sandra Työlahti, Venla Vuola.

Grupper 13-15
1.    SKO – Helmivalssi, koreograf Riikka Nyman.
Dansare: Birit Haarla, Kati-Maaret Haarla, Veronika Leinonen, Jasmin Markkanen/
Matilda Kokura, Matilda Nordberg, Erika Pastel, Maiju Rossi, Taika Tiesmaa.

2.    Espoon tanssiopisto, (Esbo Dansinstitut) Jäätyvät pisarat (Droppar som fryser till is)
koreograf Sanna Leino
Dansare: Siina Ailasmaa, Taru Heinaro, Ellen Mäkelä, Isabella Nevanlinna, Iiris Nissinen,
Isabella Nyström, Iiris Sääskilahti, Anna Vasa, Laura Vertanen.

3.    Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut), Merten sota (Havens krig),
koreograf Vilma Mehtonen-Laiho
Dansare: Egle Griciute, Phet Haanpää, Kirsikka Kotilainen, Sampo Lavonen, Sofia
Papadopoulos, Oona Patomäki, Anne Porkka, Sini Ruohomäki, Anna Skibjuk, Jiro Tanabe,
Milena Turunen, Vilma Turunen, Jasna Vuorinen, Emilion Wessman, Ada Westerholm

Grupper 16-20 år
1. Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors Dansinstitut), Tuuterin tyttäret (Döttrarna Tuuteri), 
koreograf Anandah Kononen
Dansare: Nasa Abibo Baptista Balde, Kira Hilli, Julia Holmén, Pilvi Kuronen, Sylvia Laulaja,
Kati Reinikainen, Sofia Salovaara, Tiia Tikkala, Ruusa Vuori, Anna Westerholm

Priset för den bästa nya balettkoreografin
Stanislav Belyaevskij för Speaking in Tongues, dansare: Kira Hill

Balettpedagogernas Specialpris för bästa balettpedagogiska undervisning: Minna Stenvall

Anita Jokela
23 feb 2014


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil