Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettchefen Ingrid Lorentzen. Erik Nerg

Balettchefen Ingrid Lorentzen. Erik Nerg

Klassiskt och nyskapande modernt i Oslo

OSLO: Ingrid Lorentzen är konstnärlig chef för den norska Nasjonalballetten sedan hösten 2012, men det här spelåret är det första som hon har kunnat bestämma helt själv.

Dansportalen träffade henne i foajén till det populära operahuset i Oslo för ett samtal om hennes mål och drömmar.

Säsongen började med ett stort Fokinprogram där dagens nyskapare inom koreografin fick ta sig an några av de verk som skapades av Fokin, Stravinskij, Nijinskij och de andra som var revolutionerande för 100 år sedan.

Jag såg bara att inom den idén kunde vi få plats med mycket, säger Ingid Lorentzen. Jag ville lyfta upp ny koreografi på stora scenen. Vi har gjort nya verk tidigare, men oftast på lilla scenen och med korta repetitionstider, så jag ville ge chans till nya koreografer och ge dem rejäl repetitionstid.

Man har bara en chans att göra en öppningsföreställning. Det var också att ta en kalkylerad risk att använda den fantastiska musik som redan fanns, något av den bästa balettmusiken någonsin. Musiken är en klar inspiration och jag tänkte att det skulle bli intresant att till exempel se Ina Christel Johannesen arbeta med Rimskij Korsakov – ett intressant möte.

Det hjälper också publiken att ge riktiga handlingsbaletter som Liam Scarletts Eldfågeln – kan vi göra sådana idag, tänkte jag. Jag undrade också om publiken skulle acceptera att vi gör baletter med prinsar och prinsessor idag – och skulle vi klara av det?.

Men Fantasy-boomen är ju så framgångsrik. Jag satt en dag i salongen och tänkte på hur kvällen skulle tas emot och det var just det jag tänkte – det här är ju ren Fantasy! Det hade jag inte tänkt på förrän jag såg det på scenen, i studion ger det ett helt annat intryck. Jag kom att tänka på TV-serien Game of Thrones och skrev om det i programmet och det blev citerat av Financial Times kritiker, vilket jag tyckte var morsomt!

Aarne Kristian Ruutu som Kasttjej i Liam Scarletts Eldldfågeln. Foto Erik Berg

Aarne Kristian Ruutu som Kasttjej i Liam Scarletts Eldldfågeln. Foto Erik Berg

Liam Scarlett ska också göra ett till verk här. Jag såg hans verk när jag just hade tillträtt och den rätta känslan fanns där med det samma – då var det bara att köra på.

Han var redan engagerad för att göra något på lilla scenen, men när jag såg hans Asphodel Meadows i Londontänkte jag: den måste upp på stora scenen. Jag frågade honom om han ville göra något ur Eldfågeln dessförinnan. Han sa att 'det var märkligt, jag har suttit och lyssnat på den musiken under flygturen hit och blev genast tänd på den'. Ja, så fick han göra Eldfågeln också.

Nu blir det alltså två verk här av honom – det är väldigt fint att få arbeta med samma koreograf så snart igen. Man får lära känna hans sätt att arbeta bättre. Vi måste ju utveckla klassisk dans. Det finns mycken fantastisk samtida koreografi, men de som lyckas att använda den klassiska tekniken och utveckla den måste vi ta väl hand om. Och han kan verkligen det.

Programmet det här spelåret är ju väldigt varierat och ni har många gästande grupper, har det alltid varit så i det nya Operahuset?
Det har det faktiskt, det nya i år är att vi har blivit fast spelplats för våra två huskoreografer, Jo Strømgren och Alan Lucien Øyen, som också har var sitt eget kompani. Det startade egentligen med idén att vi ville tala om att om man vill se dem, så ska man komma hit. Vårt hus är också deras hem. Och så får vi arbeta med dem på Operan. Den här säsongen gör de ju Orfeus respektive Petrusjka. Men det viktigaste är helheten – att de faktiskt hör hemma här och likaså deras kompanier.

Jo Strømgren kommer hit med sitt kompani i fem olika verk: Society, Strømgren för barn med The Kitchen, och så har han en Munchföreställning med dockor för vuxna och ett polskt gästspel med hans koreografi. Nu har han också gjort regi och koreografi till operan Orfeus.

Alan Øyen gör samtidigt ett teaterstycke på lilla scenen: sin egen kommentar till Orfeusmyten, Det är fem timmar långt i tre akter med levande orkester och massor av kulisser –  ett riktigt överflödighetshorn säger vi. Det är ett slags 'sit-com' med skådespelare och dansare som agerar. De möter en verklig person, Lisa Reynolds, som berättar sin hsistoria och så våxer den samman med Orefeusmyten. Det blir många lager.

Glucks Orfeus och Eurydike är också första gången operaensemblen och baletten samarbetar på likas villkor. Jag och chefen för operaverksamheten, Per Boye Hansen, är överens om att vi skall utöka detta samarbete.

Breakdansgruppen Gingways möter Nasjonalballeteen på Stora scenen. Foto Erik Berg

Breakdansgruppen Gingways möter Nasjonalballeteen på Stora scenen. Foto Erik Berg

Hur lång mandattid har du fått och hur ser planeringen ut?
Fem år har jag fått på mig nu. Vi har den klassiska repertoaren som ligger kvar och det är jag tacksam för, den är vår grundval. Till Champs Elysées Teatern i Paris i höst reser vi med ett Kyliän-program.

Kylian-repertoaren och verken av Litghtfoot och Leon (från Nederlands Dans Theater) är vi mycket angelägna att behålla. Vi har också Crankos Onegin på programmet nästan samtidigt som i Stockholm, – det vore intressant om vi kunde byta solister med varandra och få se andra dansare med våra egna kompanier.

Jag har väldigt god kontakt med Johannes Öhman, han är ett stort stöd för mig. Vi pratar ofta med varandra och utbyter råd och erfarenheter – medan barnen skriker i bakgrunden hemma hos oss båda. Jag kom ju direkt från att vara solist i baletten här till chefsjobbet, så jag hade ingen egen erfarenhet av att leda ett kompani.

Vilken är din dröm för Nasjonalbaletten?
Jag vill gärna behålla en stor del av den modernare repertoaren och fortsätta bygga på den med nya signaturverk, som ingen annan har. Vi har varit bra på den typen av verk och blivit kända för det. Det vore dumt av mig att bryta nu och kasta bort den goodwill det har gett oss.

Vi har 17 baletter av Kyliàn i repertoaren, så tillsammans med klassikerna och det helt nya blir det de tre grundstenar jag vill bygga repertoaren på. 

Vi har 59 dansare i kåren, men många är sjuklediga eller har mammaledigt, så vi har en hel del vikarier och extra anställda. Det är hundra roller i Fokinprogrammet och samtidigt är baletten med i Orfeus, så det vill till att fylla alla platser.

Mina drömmar för den närmaste tiden är att vi ska få fler av de där signaturbaletterna i repertoaren som man förknippar med Nasjonalbaletten – som det var med Stormen och Glen Tetley på åttitalet. Och så är det en dröm att vi ska få komma ut mera, vi har inte dansat utomlands sedan 1999, då vi var på Sadler's Wells i London..

Nu besökte vi Mikhailovskijteatern i S:t Petersburg i höstas och så blir det Paris till hösten så det är på gång. Jag vill också fortsätta samarbetet med det fria moderna danslivet  i Norge och den samtida kulturen. Vi har ett stort ansvar där – att inte isolera oss från det övriga kulturlivet.

Norges främsta grupp för samtida dans Carte Blanche gästspelar regelbundet i Operahuset. Här i Crystal Pites Ten Duets on a theme of Rescue. Foto Erik Berg

Norges främsta grupp för samtida dans Carte Blanche gästspelar regelbundet i Operahuset. Här i Crystal Pites Ten Duets on a theme of Rescue. Foto Erik Berg

Men vi har resurserna att göra det exceptionella och det skall vi också göra, annars är det ingen annan som gör det! Därför kan Alexander Ekman få 200 kvadratmeter vatten på scenen i sin A Swan Lake i vår! Och för att nu tala om klassikerna: några dagar efter Alexanders balett ger vi den traditionella Svansjön i Ann-Marie Holmes iscensättning.

Operahuset har blivit en stor succé, förstår jag
JA! På de fem år som gått sedan operahuset invigdes har det varit över 10 miljoner besökare här, som kommit för att se och besöka Operan – i ett land med 5 miljoner invånare! Det har blivit Norges största turistattraktion – större än Wigeland och Monch, konstaterar Ingrid stolt!

Anders Jörlén
14 feb 2014


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil