Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Karl-Erik Wigle Andersson i A Solo for Diego, Lausanne 2014. Foto Gregory Batardon

Karl-Erik Wigle Andersson i A Solo for Diego, Lausanne 2014. Foto Gregory Batardon

Kalle Wigle till final i Lausanne (uppdaterad)

LAUSANNE: Karl-Erik Wigle Andersson gick till final i den prestigefulla tävlingen Prix de Lausanne i Schweiz. Hemma efter finalen berättar Kalle för Dansportalen:

"Det var en fantastisk vecka. Vi åkte ner förra söndagen och jag kom hem igår på söndagskvällen. Bara det att få se alla dansarkollegor från hela världen – och se hur duktiga alla var – det var helt galet. I början var alla så koncentrerade på sig själva och examinationen inför juryn så jag och Frei Ruhl höll oss litet för oss själva, men när finalen kom var vi alla vänner och stöttade varandra.

Kalle Wigle i A Solo for Diego. Foto Gregory Batardon

Kalle Wigle i A Solo for Diego. Foto Gregory Batardon

Vi tog skola i klassisk balett för Patrick Armand från San Fracisco Ballet School (tidigare stjärndansare bland annat i London Festival Ballet – nu ENB – och själv vinnare av Prix de Lausanne) och modernt för lärare från Basel och Japan. Patrick Armand var även vår coach för de klassiska solona.

Det moderna numret A Solo for Diego av engelsmannen Richard Wherlock (balettchef och koreograf i Basel) hade jag förberett redan hemma i Sverige. Vi fick se inspelningar av de moderna solon man kunde välja mellan och jag fastnade direkt för det här så fort jag såg det. Det passade mig allra bäst. Cilla Olsen var också med och hjälpte mig vid instuderingen.

 Visst blir man trött under tävlingen, men att somna i den här ställningen.... Foto Gregory batardon

Visst blir man trött under tävlingen, men att somna i den här ställningen.... Foto Gregory batardon

Mitt klassiska bidrag var prinsens solo ur Törnrrosa, akt III, och det hade jag repeterat hemma med Donald Kirkpatrick, som också var med som ledare och coach i Lausanne. Margareta Lidström och Nina Höglund från Kungliga Svenska Balettskolan kom ner på torsdagen för att följa upp och stötta oss.

Det var mycket hårt arbete hela veckan och man blev tröttare och tröttare. Bäst tyckte jag det gick i semifinalen – när finalen kom så var jag så trött att det var bara att lita till det inövade och göra sitt bästa. Det kunde gått bättre, men juryn följer ju oss hela veckan, så de vet nog vad man kan.

Det var jätteroligt att komma till final, även om jag inte fick pris – i stället fick jag kontakt med ledare från hela världen och jag fick faktiskt intressanta samtal med representanter från elva danskompanier och skolor världen runt. Bland annat talade jag med Tamara Rojo, chef för English National Ballet och träffade även Lindsay Fischer från National Ballet of Canada som erbjöd mig kontrakt som apprentice (aspirant).

Dessutom fick jag erbjudande om stipendier från Royal Ballet School, English National Ballet Shool och Central School of Ballet, alla i London, samt National Ballet School of Canada, John Cranko School i Stuttgart, Tanz-Akademie Zürich, Neumeiers skola i Hamburg och Ballett-Akademie i München och Houston Ballet Academy i USA.

Lausanne är en fin och vacker stad och allt var väldigt väl organiserat. Det mesta med tävlingen var positivt. Jag har utvecklats muycket och även om det var tufft att stå inför juryns bedömning, var det inte lika nervöst som när man kom till finalen och någon ropade: 'You're next!'.

Klarar man Prix de Lausanne – då klarar man vad som helst!" avslutar Kalle.

Han var en av de tjugo finalisterna: sju flickor och 13 pojkar. Kalle tävlade med Prinsens solo ur Törnrosa akt III och A Solo for Diego av spanjoren Goyo Montero. Han studerar vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Frei Ruhl, också från Kungliga Svenska Balettskolan, gjorde också en fin insats och gick till semifinal, men tyvärr inte vidare till final. De övriga finalisterna kom från Brasilien, Frankrike, Japan, Kina, Spanien, Sydkorea, Tyskland och USA.

Tävlingen i Lausanne har hållits sedan 1973 och av de sammanlagt 388 dansare som deltagit finns flera av dansens stora stjärnor, till exempel Carlos Acosta, Laetitia Pujol och Michel Gascard och årets finalvärdinna Deborah Bull. Priserna består – förutom guldmedaljen – av stipendier till gratis studier vid en av världens främsta balettskolor. Alla tävlande framför både ett klassiskt och ett modernt samtida solo. De samtida verken skapas av speciella koreografer som tävlingsledningen valt ut.

Haruo Niyama repeterar sitt klassiska solo. Foto Gregory Batardon

Haruo Niyama repeterar sitt klassiska solo. Foto Gregory Batardon

Pristagare i Prix de Lausanne 2014:


Första pris– guldmedalj och stipendium nr 1 – tilldelades Haruo Niyama, Japon.

Övriga pristagare:
Sae Maeda, Japan – stipendium 2
Precious Adams, USA – stipendium 3
David Fernando Navarro Yudes, Spanien – stipendium 4
Garegin Pogossian., Frankrike – stipendium 5
Mikio Kato, Japan – stipendium 6

Dessutom utdelades pris för bästa samtida dans till Precious Adams och publikens pris till David Fernando Navarro Yudes.

Anders Jörlén
4 feb 2014


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil