Artiklar från 2008 – till idag
Öppningsscenen i Exposition and the Body. Foto Markus Gårder
STOCKHOLM: Örjan Andersson och Jo Strømgren är två av Nordens framgångsrikaste koreografer både hemma och internationellt.
Den ene är svensk den andre norsk. "Men jag har en svensk far" säger Jo och fortsätter "vi är i samma åldersgrupp ock känner varandra ganska väl, men det är första gången vi arbetat på samma teater samtidigt."
Gaité Suédoise – Herrarna svärmar kring Ulrika Eleonora. Foto Markus Gårder
Jo Stømgren gästade Operans Balettklubb dagarna före premiären av programmet The Emperor på Kungliga Operan och båda koreograferna framträdde vid balettchefens introduktionsträff en timme före premiären.
"Det är första gången jag är på Operan" säger Jo Strømgren "och det är spännande att arbeta med en för mig helt ny ensemble. Kungliga Baletten är ju ett traditionsrikt kompani som har en stark bakgrund i den klassiska baletten, så när jag nu arbetar med dem utgår jag ifrån den tekniken. Nar jag arbetar med ett mer renodlat modernt kompani, så blir också koreografin modern."
"Svenskarna är ett festande folk, man tar de stora helgerna och det nationella firandet som anledning för att ställa till med fest. Johannes Öhman föreslog mig att göra ett verk om det svenska kungahuset och det anslöt till festkonceptet."
"Jag valde Jacques Offenbachs balettmusik till Gaité Parisienne på grund av dess uppsluppna feststämning – varför inte en Gaité Suédoise? Örjans val av Beethoven hade jag aldrig gjort. Jag ser fram emot att se hur han hanterar det."
"Jag är själv rojalist och tycker det är fint att vi bor i Skandinavien och i monarkier och dessutom var flera av kungarna mina kungar också, när Norge var i union med Sverige. Min utgångspunkt är mer en drift med människorna kring kungahuset, de som gärna vill sola sig i dess glans. Det är en lättsam parodi som ändå ger något att tänka på när man går därifrån."
Jo Stømgren har även gjort scenografi och ljussättning medan Gregje van Balen gjort kostymerna.
Vid klubbmötet i Operans Balettklubb visade solisterna Sarah Jane Medley och Jerôme Marchand ett vackert pas de deux ur baletten. De spelar två tjänare vid festen och utgör en kontrast till den lössläppta noblessen.
Jerôme Marchand och Sarah Jane Medley i Gaité Suédoise. Foto Markus Gårder
Örjan Andersson har gått andra vägen. Han har gjort en mer abstrakt modern koreografi med Beethovens Kejsarkonsert som musikalisk bas. Apropå Jos tidigare uttalande säger han "jag skulle inte kunna välja en musik som Gaité Parisienne, det blir spännande att se vad Jo har gjort av den".
Örjans verk bär namnet Exposition and the Body (ungefär: Utläggning och kroppen). "Jag utgår alltid från kroppen och rörelsen i mina koreografier. Jag hade redan innan bestämt mig för att arbeta med musik av Beethoven, det är inte första gången jag gör det. Nu blev det Kejsarkonserten" ("Vilket hat gett namnet till hela föreställningen, då det måste redovisas i spelplanen långt i förväg", inflikar Johannes Öhman).
Exposition and the body: Hokuto Kodama, Clyde Emanuel Archer, Hugo Therkelson. Foto Markus Gårder
Scenografin, har gjorts av gruppen SUTODA och kostymerna av Nina Sandström växlar mellan kroppsnära svart och sidenglänsande festkläder. Pianosolist är Teres Löf.
Örjan Andersson kommer till repetitionerna med en mängd idéer som han presenterar för dansarna och sedan arbetar de tillsammans ut rörelseschemat. Ett samspel mellan koreograf och dansare. Jo Strømgren däremot har tänkt ut allt i förväg och ger materialet till dansarna, som förverkligar hans intentioner. Det blir en danskväll med två helt skilda uttryck.
"Jag ville presentera två litet längre verk i den här balettkvällen!" säger Johannes Öhman. "Vanligen brukar en balettafton bestå av tre korta stycken med två pauser emellan, jag ville ge publiken lite mer omfattande verk och jag vet att dessa båda har kapacitet att göra det."
Anders Jörlén
28 jan 2014
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision