Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eve Andre-Tuga i Snövit och de sju dvärgarna. Foto Harry Rospu

Eve Andre-Tuga i Snövit och de sju dvärgarna. Foto Harry Rospu

Estoniateatern har haft jubileum –
Baletten fyllde 95 år och operahuset 100

TALLINN: I den hundraåriga byggnaden dansar baletten ett omfattande program med både klassiska succéverk och moderna koreografier. Hela året 2013 blev ett jubileum men i september var det dags att fira stort för hela teatern med både balett och opera.

Man kunde visa upp ett ansikte med full tro på framtiden, och uppträdde i den stora salongen och ute i det gröna. Evenemangen samlade stora mängder intresserad publik, trogna vänner och nya bekanta för artisterna. Baletten visade sig i fyra galaföreställningar i tre städer förutom i Tallinn.

Det viktigaste under året var de många föreställningarna för varje smak att välja på. Estonias balett medverkar även i operetter vilka är mycket populära. Dessa liksom balett och opera samlar publik från långa avstånd, med bussar och färjor till Tallinn. Det är inte ovanligt med stora grupper från huvudstadsregionen i södra Finland eller bussar från de största städerna i Estland.

Det dansas i Tallinn med fräsch ungdomlig energi och glädje, alla veckodagar utom på måndagar, och det är ständigt något på gång. 

Då baletten inte uppträder på den egna scenen reser man runt eller gör konstformen bekant för ny publik genom att ordna jippon för bebisar, skolbarn och även för vuxna.

Gruppens gästspel har också funnit vägen bl.a. till Venedig, Hongkong och Macao. I Venedig på La Fenice-teatern spelades Nötknäpparen in för TV i december 2012, och har visats nyligen på Mezzokanalen. På våren kom baletten från Operan i Minsk på visit till Estonia och dess artister i sin tur åkte samtidigt till Vitrysslands huvudstad för att i sin tur gästspela där.

Vitali Nikolajev och Marika Muiste i Rosalinde. Foto Harry Rospu

Vitali Nikolajev och Marika Muiste i Rosalinde. Foto Harry Rospu

Till de senaste nyheterna hör framgångar med krävande och kända större verk såsom Manon och Bajadären, och en ny helaftonsbalett av balettchefen Thomas Edur med namnet Modigliani – The Cursed Artist.

Ensemblen ger till och med flera helaftonsbaletter samtidigt såsom klassikern Svansjön – i Estland lika populär som i Helsingfors eller Stockholm. Ett litet kompani måste göra det – ha många verk på repertoaren samtidigt – vilket är ansträngande och det kräver sitt, förklarar Age Oks för Dansportalens läsare. Hon – känd även internationellt under namnet Agnes Oaks och, tillsammans med maken Thomas Edur, med stor karriär vid Nationalbaletten i England bakom sig– är numera Thomas Edurs assistent och repetitör.

Som besökare går det bra att planera på det sättet att man ser mycket av utbudet på en gång. Detta har jag gjort, och på den senaste tiden har jag sett Manon, Nötknäpparen, Rosalinde, Sylfiden, Snövit och de sju dvärgarna och en balettafton med Den andra symfonin (av Schumann) och andra akten av Svansjön, samt en annan afton med Othello och Who Cares. På de moderna kvällarna står vanligtvis två dansverk på programmet.

Förrän allt står klart…
Estonias byggnad har två uppbyggnader på taket, högt uppe, och den ena rymmer den största övningssalen. Hiss finns inte på den här sidan, och stegen är många. På en tidig morgon skall kroppen bli vaken och tänjas för de krävande uppgifterna med föreställning på kvällen eller inför dagens många övningstimmar inför kommande roller på scenen.

Det är männens tur att göra sin klass, de koncentrerar sig och jobbar hårt, svettas ymnigt. Det är frågan om hårt arbete, och verktyget är ju endast den egna kroppen. Hur allvarligt artisterna tar sin träning syns senare på scenen.

Denna morgon finns även några av de kvinnliga solisterna i samma studio där stämningen är nästan sakral. I det gamla huset från 1913 finns två större träningssalar, och hela balettgruppen delas så att alla får sin plats, turvis i de båda utrymmena.

Viktor Fedortshenko, en erfaren balettmästare, visar stegen: man är övertygad om att han kan sitt då han dansat i sina unga år på samma teater. Han rättar varsamt och ger råd till dansarna.

Alena Shkatula och Maksim Tšukarjov i Manon. Foto Harry Ropsu

Alena Shkatula och Maksim Tšukarjov i Manon. Foto Harry Ropsu

Dansarna och repertoaren
Det tekniska kunnandet stiger i och med att ett balettkompani dansar krävande koreografier. En sådan är den dramatiska baletten Manon av Kenneth MacMillan.

Solistdansaren Alena Shkatula sågs göra en av sina mest lyckade rolltolkningar med partnern Maksim Tjukarjov. Hon har bra basteknik och Manons roll var säkert en intressant utmaning.

Shkatula och Tjukarjov har dansat tillsammans i många baletter och i vissa ögonblick har jag saknat mera engagemang hos dem. Det räcker inte med att utföra stegen och se vacker ut. I Rosalinde tycktes nu Shkatula njuta av att vara komedienne: hon drar på för fullt igenom den ledande rollen i denna Strauss muntra glädjekälla, som kanske är bättre känd under namnet Läderlappen. Ett verk i den stora publikens smak.

En annan skicklig dansare – Marika Muiste i kammarjungfruns roll – glänste fullt ut även hon. Damerna spelade underbart ihop. Muiste (just nu mammaledig) är alltid stark, noggrann och engagerad i det hon gör.

Detsamma kan man säga om den erfarna och fina solisten Eve Andre, på sin plats i alla de roller som hon uppträtt i, t ex som Desdemona i Otello.

Jag har beundrat Eve Andre också i titelrollen i den trevliga dansberättelsen Snövit och de sju dvärgarna: en glad och charmerande ung tjej som har roligt på scenen, vilket även gäller dvärgarna. Beundrade henne också i Andra Symfonin i Uwe Scholz koreografi.

I Rosalinde märks även Vitali Nikolajevs rollprestation som en rolig Alfredo med sin violin (se trailern). En säker och, numera mer än tidigare, uttrycksfull Anatoli Arhangelskij har fått ställa upp oftare på sistone som partner till Shkatula.

Sergei Upkin har en gedigen teknik och har setts i många roller såväl i hemlandet som tidigare också i Tyskland. Väldigt engagerad även han i sina uppgifter, också i träningssalen, där man ofta ser vilka dansare som faktiskt jobbar och då också går framåt. Som Romeo såg jag honom allra först, då med sin Julia, Luana Georg. Hon med sina mjuka linjer och fridfulla närvaro är redan sedan länge en av de bärande krafterna i balettkompaniet.

Nanae Maruyama i La Bayadère. Foto Harry Rospu

Nanae Maruyama i La Bayadère. Foto Harry Rospu

Det finns många fina dansare i ensemblen. En del av dansarna är utländska, flera från Storbritannien och från Italien, och dessa ger en viss prägel och en glimt av sin egen kultur till gruppen. Av de dansare som jag sett uppträda får nu bara inte alla plats i denna artikel den här gången. Men baletten förnyar sig och nya solister får prova på sina möjligheter.

Nämnas kan Nanae Maruyama som med Sergei Upkin som en säker partner uppträdde lyckat i Bajadären. Hon har tidigare gjort några mindre solistroller, och hennes vackra sofistikerade dans har man inte kunnat undgå att lägga märke till i raden av kårdamer heller. Triinu Leppik är en annan dam som fått nya solistuppdrag.

Repetitörerna gör bra jobb
Jag är imponerad av att se hur teaterns repetitörer arbetar, att få iaktta hur fint och varsamt de tar hand om sina dansare, och hur dessa sedan gör bra ifrån sig.

 Jag har en angenäm minnesbild av en lyckad coaching med repetitören Tatjana Laid i träningssalen. Hon jobbade med Svetlana Danilova som skulle delta i en balettävling i ukrainska Kiev. Det blev framgång och ett andrapris för henne – och senare mer krävande uppgifter i baletten.

Heidi Kopti, Triinu Leppik, Marika Muiste i Askungen. Foto Harry Ropsu

Heidi Kopti, Triinu Leppik, Marika Muiste i Askungen. Foto Harry Ropsu

Marina Kesler som till ganska nyligen var dansare vid Estoniateatern är nu repetitör och koreograf. Förutom den tidigare nämnda Othello har hon nykoreograferat berättelsen om Askungen med det trevliga estniska namnet Tuhkatriinu. En fräsch tolkning av den gamla sagan av bröderna Grimm. Trevliga och fascinerande scener med fantasifulla rollfigurer i mycket modern anda. Rekommenderas för barn.

Anita Jokela
27 jan 2014


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil