Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anneke Lönnroth och Jarkko Lehmus. Foto Mirka Kleemola

Anneke Lönnroth och Jarkko Lehmus. Foto Mirka Kleemola

Premiärdansare firade 50 år på scenen med nytt dansverk

HELSINGFORS: En ljuvlig Karin Månsdotter (Anneke Lönnroth) sitter i mitten av scenen; hon är skör och skön. Gestalten är som ett stilleben, den ljusgrönaktiga dräktens plisserade fåll formar en ring runt dansaren. En blomma färdig att plockas.

Orkestern finns på vänstersidan av scenen, en musikant traskar långsamt förbi rampen till sin plats och spelar samtidigt – det är flöjtspelaren med ett eget solo. Denna början är som skapt för att föra publiken in i berättelsen som skall utan avbrott vara i en dryg timmes tid. Denna stämning, den skapar känsla för epoken.  

Ett verk behöver inte alltid vara fullt av teknisk briljans för att imponera. Detta dansverk av Aku Ahjolinna är charmerande på grund av sin stämning, karaktär och uppläggning och också på grund av valda dansare och musiker.

I Åbo ligger Karin Månsdotter begravd – hon som kom från enkla förhållanden och trots det blev maka åt Kung Erik och 1567 drottning av Sverige för en kort tid. Hennes liv var fullt av oväntade händelser, mycket lycka och kanske ännu mer sorg och motgångar. Hon födde fyra barn av vilka två levde och blev vuxna. Av denna intressanta historia ville Aku Ahjolinna skapa en dansberättelse. 

Anneke Lönnroth gör Karin Måndotters roll med utstrålning, känsla och gediget kunnande. Hennes dans har ett flöde och hon var solistdansaren som på Nationaloperan även gjorde en oförglömlig Tatjana i baletten Onegin. Bland annat. Anneke berättar för Dansportalen att hon helt gick känslomässigt in i Karins roll och att detta dansprojekt blev en större upplevelse än vad hon först tänkt.

Denna gång och här har hon som partner Jarkko Lehmus i Kung Eriks roll, en stark dansare med bakgrund i modern dans. Denna sak inverkade också hur koreografin och samarbetet mellan aktörerna blev ett positivt sådant, fick vi höra av henne. Inga tåspetsskor i detta pars dans. Den är mjuk och präglad av yttersta känslighet hela verket igenom.

För att framhålla det andra parets, Hertig Johans och Katarina Jagellonicas roller, dansar sistnämnda (Anastasia Dunets) med tåspetsskor. Uppvuxen vid ett hov kan Katarina etiketten och är insatt i intrigerna och maktutövningen som gäller för att nå egna mål. Anastasia Dunets från Nationalbaletten är utbildad i S:t Petersburg på Vaganovainstitutet och kan sitt drama, i ansiktet syns varje tankebyte hos rollkaraktären.

Anastasia Dunets, Aku Ahjolinna och Jarkko Niininen som Hertig Johan. Foto Mirka Kleemola

Anastasia Dunets, Aku Ahjolinna och Jarkko Niininen som Hertig Johan. Foto Mirka Kleemola

Hertig Johans roll dansas av Jarkko Niininen, också han med solistkarriär från operan. Hans utstuderade linjer matchar med partnerns: de är ett stiligt par, Anastasia och Jarkko. De dansar preciserat och tolkar sina roller på det sättet att de ingalunda hamnar i skymundan av verkets första par. 

Musikern Elina Mustonen är ledaren för sin renässansorkester, och hon har också valt musiken till baletten. Den är från 1600-talet och attraherar en del av oss starkt. Här både spelar och dansar Elina med – allt med kunnande, känsla och glans. Hon är hovdamen som attraherar Erik finnan Karin är där. Hon dansar hovdans med Erik: i bakgrunden ses bondflickan Karin som smygtittar och imiterar.

Elinas hovdam stegar fram även senare och tar hand om Karins och Eriks förstfödda barn. Vältänkt och passar in i dramat. Bakom alla händelser är librettot av Annina Enckell. Kostymerna skapade Carmela Wager, och ljusinsättningen gjordes av Timo Alhanen. Arbetsgruppen lyckades och det blev en drama

Jubilaren och verkets koreograf Aku Ahjolinna själv då: i dramat är han berättaren, som i början för oss in i händelserna, han är biskopen och vigselförrättaren, och krönaren, och hans rollfigur följer förändringarna i hovlivet. När det behövs vänder denna gestalt kappan.

Akus ståtliga gestalt har setts vid operan sedan 60-talet. Han dansade som solist och gjorde en del fina och även exotiska rolltolkningar, bl.a. som kanen Girei i baletten Fontänen i Batshisarai, och i klassikern Svansjön prins Sigfried. Efter pensioneringen vid operan började han med att skapa koreografier för teatrar och balettskolor. Aku – en ståtlig balettdansare med en lång solistkarriär på Finlands Nationalopera, och efteråt som koreograf redan i ett par årtionden.

Aku berättar för oss att han är extra attraherad av den levande orkestern och ville placera den på scenen. Han upplevde att detta arbete blev en enorm utmaning, att få allt i balans men han kunde efteråt vara nöjd, allt gick fint. Han fick välkommen och bra hjälp av repetitören Kirsi Aromaa, hon med bakgrund från en del stiligt dansade ballerinaroller vid Nationalbaletten. 

Aku Ahjolinna och gruppen hoppas att föreställningen kunde även ges t.ex. i Åbo slott där Karin Månsdotter ligger begravd. Vi som lyssnar på honom efter den sista föreställningen tycker detsamma, en annan publik skulle också få uppleva detta förkroppsligad  – en glimt till Svenska Riketd historia, gemensam för Sverige och Finland.

Karin Månsdotter sågs tre gånger på Aleksandersteatern, och vissa av oss såg mer än bara en föreställning. Teatern i sin tur är huset där Operan fanns i årtionden före det nya huset blev färdligt 1993. Det var i detta hus som Aku Ahjolinna uppträdde under sin aktiva dansarkarriär. 

Överraskningsnumret med Tero Saarinen. Foto Mirka Kleemola

Överraskningsnumret med Tero Saarinen. Foto Mirka Kleemola

Jubileumsföreställningen hade en extra programpunkt; Tero Saarinen ville hedra sin balettlärare med att själv uppträda, och genom detta blev föreställningen extra festlig. Tero fick börja med sin Man in a room koreograferad av Carolyn Carlson. I slutet av det fina numret målade han på en duk. När han kompletterade linjerna kunde vi se budskapet: AKU.

Ett tal följde, ett informationsrikt och elegant sådant, passande till evenemanget. Därefter en extra paus, publiken skulle få vänta på Karin Månsdotter längre fram. När föreställningen väl är över är applåderna långa och det blir stående ovationer för Aku Ahjolinna, man hedrar hela hans karriär.

Anita Jokela
3 dec 2013


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil