Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Brigitte Lefèvre i Kungliga Operans Balettsal. Foto Bosse Johansson, Kungliga Operan

Brigitte Lefèvre i Kungliga Operans Balettsal. Foto Bosse Johansson, Kungliga Operan

Något Parispubliken måste få chansen att uppleva

STOCKHOLM: Parisoperans balettchef Brigitte Lefèvre är på ett sällsynt besök i Stockholm. Och det är Mats Ek och hans nya verk Julia och Romeo som är orsaken till att Operans balettchef Johannes Öhman är värd för besöket.

Dansportalen fick ett samtal med Madame Lefèvre på balettchefens rum, högst upp i Operahuset.

Julia och Romeo ska ges som gästspel på Parisoperan i januari 2015 – det är lång framförhållning på en operascen. Mats Ek har även tidigare arbetat med Parisoperans balett.

Ana Laguna som Julias amma. Foto Gert Weigelt

Ana Laguna som Julias amma. Foto Gert Weigelt

"Mats Ek har satt upp Giselle hos oss på Parisoperan", säger Madame Lefèvre.

"Jag känner sedan länge till hans konstnärliga karriär. När jag tillträdde som balettchef i Paris var det med glädje jag såg att man redan hade bestämt att Mats Ek skulle sätta upp Giselle – jag tyckte det var en mycket god idé. Jag kunde då följa arbetet med uppsättningen."
 
"Jag kände inte Mats Ek personligen innan – men däremot Ana Laguna och Ivan Auzely i Cullbergbaletten. Giselle blev en stor framgång och jag frågade genast Mats om han vill skapa något nytt för oss."

"Han föreslog L'Appartement (Lägenhet) som blev en jättesuccé. Det var fantastiskt!"

"Efter det ville jag gärna ge publiken i Paris något mer av Mats. Då kom jag att minnas en upplevelse när jag var yngre och såg Bernardas Hus på Théâtre de la Ville, där Ana medverkade."

"Jag anser att bland repertoaren av klassiker och moderna verk finns det stora verk som inte getts på länge och som man gärna vill återse. Och Mats accepterade att sätta upp Bernarda för oss, men han föreslog också ett verk han skapat för Nederlands Dans Theater, Une Sorte de... (Ett slags...). Jag tyckte det var ett bra förslag som passade väl tillsammans med Bernarda."

"Vi hade ett lyckat samarbete, inte bara när det gällde hans verk, utan även när det gäller Mats arbete med dansarna. Han ställer krav både rörande det fysiska, det psykologiska och det dramatiska. Även om han är väldigt 'svensk', mycket rättfram, är han så uttrycksfull i sin dans."

"Man säger att han lugnat ner sig nu för tiden – tvärtom – han rör sig som om han vore 20 år, och när dansarna ser honom blir de väldigt stimulerade. Han är mycket, mycket älskad av dansarna i Paris och inte bara där – överallt."

"Mats tillhör de koreografer och teatermänniskor för vilka teatern ät livsviktig – det är ett slags mani, i själva verket. Han har också det rätta djupet. Sen har Ana och Lena (Wennergren-Juras) som inte finns med oss längre, och som jag tyckte mycket om, också betytt mycket. Ana lägger hela sin själ i arbetet med att förmedla Mats intentioner."

Brigitte Lefèvre och Johannes Öhman. Foto C Hillbom

Brigitte Lefèvre och Johannes Öhman. Foto C Hillbom

"Nu gäller det vår inbjudan till Kungliga Baletten i Stockholm, som är ett historiskt balettkompani, ett bland världens stora kompanier. Jag är mycket glad över Johannes Öhmans utnämning till balettchef – vi känner varandra sedan tidigare – och jag är imponerad av kvaliteten i hans repertoarval, av hans omdöme och hans smak och hans arbete för kompaniets bästa – han tillhör inte dem som arbetar för att framhäva sig själva", säger Brigitte Lefèvre.
 
"Kungliga Baletten, dess chef, Mats Ek och en nytolkning av det odödliga temat Julia och Romeo – allt tillsammans är något som publiken förtjänar chansen att få uppleva. Det är därför jag är här – men allt är ju redan beslutat. Som artist är det en plikt att älska sitt arbete och att ha förväntningar."

"Något som är intressant är att Mats Ek har kommit med den formidabla idén att Parisoperans balett ska ta upp Birgit Cullbergs Fröken Julie – för första gången. Så i slutet av februari 2014 har vi premiär i Paris."

"Man talar nu för tiden så mycket om överföring och det blir en form av överföring när han nu sätter upp Julie, men också en samverkan av teman, som jag finner både mänskligt och artistiskt intressant."

"Jag känner till Birgit Cullberg, hennes personlighet, hennes styrka och hela hennes familj och jag vill ställa det mot en annan kvinnlig koreograf, Agnes de Mille, och hennes balett Fall River Legend. Kanske litet riskabelt, det är två mycket starka, mycket dramatiska världar som ställs mot varandra, men jag vill visa publiken hur kvinnor behandlar dessa teman. Lite av min feministiska sida!"

Ni slutar som balettchef nästa år, är det här er sista produktion?
"Jag slutar i november 2014 – på min mans födelsedag – det blir min present till honom. Det är min egen vilja och mitt eget beslut. Jag tycker, helt seriöst, att jag har gjort vad jag kunnat – naturligtvis kommer tankar om att jag skulle gjort så. eller kunde ha gjort saker annorlunda – så är det alltid."

"Men jag har arbetat mycket hårt, sett oerhört mycket och älskat det lika mycket. Jag är mycket nöjd – men nu inser jag att jag också är litet ledsen."

"Man är ett led i en kedja från gamle Noverre till exempel, som verkade för 300 år sedan, men man gör så gott man kan och lämnar stafetten vidare. Min sista produktion blir nu inte Fröken Julieprogrammet. Jag har nämligen beställt en ny balett av min efterträdare Benjamin Millepied."

"Det är redan två år sedan jag frågade om han ville skapa Daphnis och Chloë för Paris och han sade ja. Nu tror man att det var en förberedelse för att han skulle efterträda mig, men det var det inte tal om då. Det är bara ett lustigt sammanträffande."

"Även säsongen därefter är det bestämt att vi ska ha Julia och Romeo, Två cigaretter av Pina Bausch och två andra nyskapade verk. Det är min planering, men jag kommer inte att vara kvar då. Man måste ju planera framåt två-tre år, men man måste också lämna utrymme för överraskningar."

Ni har ju haft ett liknande mål som Johannes Öhman: att ge det bästa av det klassiska och det nya, moderna. Anser ni att ni har lyckats?
"Det är inte jag som har lyckats, det är Parisoperan som har lyckats! Visst har jag fått en del kritik, men man måste veta vad man vill. Och man måste arbeta mycket för att lyckas, Både med det samtida och det klassiska, annars skulle utvecklingen stanna."

"Både Parisoperans balett och Kungliga baletten är starka kompanier som publiken vill komma och se, men inte hela tiden bara det samma, man måste som chef, som artist, som dansare ha ett öppet sinne annars blir baletten bara historia", avslutar Brigitte Lefèvre.

Anders Jörlén
30 okt 2013


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil