Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Brigitte Lefèvre i Kungliga Operans Balettsal. Foto Bosse Johansson, Kungliga Operan

Brigitte Lefèvre i Kungliga Operans Balettsal. Foto Bosse Johansson, Kungliga Operan

Något Parispubliken måste få chansen att uppleva

STOCKHOLM: Parisoperans balettchef Brigitte Lefèvre är på ett sällsynt besök i Stockholm. Och det är Mats Ek och hans nya verk Julia och Romeo som är orsaken till att Operans balettchef Johannes Öhman är värd för besöket.

Dansportalen fick ett samtal med Madame Lefèvre på balettchefens rum, högst upp i Operahuset.

Julia och Romeo ska ges som gästspel på Parisoperan i januari 2015 – det är lång framförhållning på en operascen. Mats Ek har även tidigare arbetat med Parisoperans balett.

Ana Laguna som Julias amma. Foto Gert Weigelt

Ana Laguna som Julias amma. Foto Gert Weigelt

"Mats Ek har satt upp Giselle hos oss på Parisoperan", säger Madame Lefèvre.

"Jag känner sedan länge till hans konstnärliga karriär. När jag tillträdde som balettchef i Paris var det med glädje jag såg att man redan hade bestämt att Mats Ek skulle sätta upp Giselle – jag tyckte det var en mycket god idé. Jag kunde då följa arbetet med uppsättningen."
 
"Jag kände inte Mats Ek personligen innan – men däremot Ana Laguna och Ivan Auzely i Cullbergbaletten. Giselle blev en stor framgång och jag frågade genast Mats om han vill skapa något nytt för oss."

"Han föreslog L'Appartement (Lägenhet) som blev en jättesuccé. Det var fantastiskt!"

"Efter det ville jag gärna ge publiken i Paris något mer av Mats. Då kom jag att minnas en upplevelse när jag var yngre och såg Bernardas Hus på Théâtre de la Ville, där Ana medverkade."

"Jag anser att bland repertoaren av klassiker och moderna verk finns det stora verk som inte getts på länge och som man gärna vill återse. Och Mats accepterade att sätta upp Bernarda för oss, men han föreslog också ett verk han skapat för Nederlands Dans Theater, Une Sorte de... (Ett slags...). Jag tyckte det var ett bra förslag som passade väl tillsammans med Bernarda."

"Vi hade ett lyckat samarbete, inte bara när det gällde hans verk, utan även när det gäller Mats arbete med dansarna. Han ställer krav både rörande det fysiska, det psykologiska och det dramatiska. Även om han är väldigt 'svensk', mycket rättfram, är han så uttrycksfull i sin dans."

"Man säger att han lugnat ner sig nu för tiden – tvärtom – han rör sig som om han vore 20 år, och när dansarna ser honom blir de väldigt stimulerade. Han är mycket, mycket älskad av dansarna i Paris och inte bara där – överallt."

"Mats tillhör de koreografer och teatermänniskor för vilka teatern ät livsviktig – det är ett slags mani, i själva verket. Han har också det rätta djupet. Sen har Ana och Lena (Wennergren-Juras) som inte finns med oss längre, och som jag tyckte mycket om, också betytt mycket. Ana lägger hela sin själ i arbetet med att förmedla Mats intentioner."

Brigitte Lefèvre och Johannes Öhman. Foto C Hillbom

Brigitte Lefèvre och Johannes Öhman. Foto C Hillbom

"Nu gäller det vår inbjudan till Kungliga Baletten i Stockholm, som är ett historiskt balettkompani, ett bland världens stora kompanier. Jag är mycket glad över Johannes Öhmans utnämning till balettchef – vi känner varandra sedan tidigare – och jag är imponerad av kvaliteten i hans repertoarval, av hans omdöme och hans smak och hans arbete för kompaniets bästa – han tillhör inte dem som arbetar för att framhäva sig själva", säger Brigitte Lefèvre.
 
"Kungliga Baletten, dess chef, Mats Ek och en nytolkning av det odödliga temat Julia och Romeo – allt tillsammans är något som publiken förtjänar chansen att få uppleva. Det är därför jag är här – men allt är ju redan beslutat. Som artist är det en plikt att älska sitt arbete och att ha förväntningar."

"Något som är intressant är att Mats Ek har kommit med den formidabla idén att Parisoperans balett ska ta upp Birgit Cullbergs Fröken Julie – för första gången. Så i slutet av februari 2014 har vi premiär i Paris."

"Man talar nu för tiden så mycket om överföring och det blir en form av överföring när han nu sätter upp Julie, men också en samverkan av teman, som jag finner både mänskligt och artistiskt intressant."

"Jag känner till Birgit Cullberg, hennes personlighet, hennes styrka och hela hennes familj och jag vill ställa det mot en annan kvinnlig koreograf, Agnes de Mille, och hennes balett Fall River Legend. Kanske litet riskabelt, det är två mycket starka, mycket dramatiska världar som ställs mot varandra, men jag vill visa publiken hur kvinnor behandlar dessa teman. Lite av min feministiska sida!"

Ni slutar som balettchef nästa år, är det här er sista produktion?
"Jag slutar i november 2014 – på min mans födelsedag – det blir min present till honom. Det är min egen vilja och mitt eget beslut. Jag tycker, helt seriöst, att jag har gjort vad jag kunnat – naturligtvis kommer tankar om att jag skulle gjort så. eller kunde ha gjort saker annorlunda – så är det alltid."

"Men jag har arbetat mycket hårt, sett oerhört mycket och älskat det lika mycket. Jag är mycket nöjd – men nu inser jag att jag också är litet ledsen."

"Man är ett led i en kedja från gamle Noverre till exempel, som verkade för 300 år sedan, men man gör så gott man kan och lämnar stafetten vidare. Min sista produktion blir nu inte Fröken Julieprogrammet. Jag har nämligen beställt en ny balett av min efterträdare Benjamin Millepied."

"Det är redan två år sedan jag frågade om han ville skapa Daphnis och Chloë för Paris och han sade ja. Nu tror man att det var en förberedelse för att han skulle efterträda mig, men det var det inte tal om då. Det är bara ett lustigt sammanträffande."

"Även säsongen därefter är det bestämt att vi ska ha Julia och Romeo, Två cigaretter av Pina Bausch och två andra nyskapade verk. Det är min planering, men jag kommer inte att vara kvar då. Man måste ju planera framåt två-tre år, men man måste också lämna utrymme för överraskningar."

Ni har ju haft ett liknande mål som Johannes Öhman: att ge det bästa av det klassiska och det nya, moderna. Anser ni att ni har lyckats?
"Det är inte jag som har lyckats, det är Parisoperan som har lyckats! Visst har jag fått en del kritik, men man måste veta vad man vill. Och man måste arbeta mycket för att lyckas, Både med det samtida och det klassiska, annars skulle utvecklingen stanna."

"Både Parisoperans balett och Kungliga baletten är starka kompanier som publiken vill komma och se, men inte hela tiden bara det samma, man måste som chef, som artist, som dansare ha ett öppet sinne annars blir baletten bara historia", avslutar Brigitte Lefèvre.

Anders Jörlén
30 okt 2013


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil