Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pontus Lidberg i Snö. Foto Petrus Sjövik

Pontus Lidberg i Snö. Foto Petrus Sjövik

Två Våroffer: Obönhörlig koncentration, Lyrisk fantasi

STOCKHOLM: En orättvis betraktelse.

Hur jämför man en koala och en känguru? En wombat och en numbat? Man kan börja med att placera dem bredvid varandra.

Och hur jämför man två verk som har som gemensam nämnare att de skapades till Stravinskijs Våroffer och sammanfördes i ett program på Dansens Hus?

Här kommer Dansportalens orättvisa betraktelse.
Aftonen börjar med uruppförandet av Jeanette Langerts Våroffer. Efter examen från mimlinjen 1989 och koreografutbildningen på Danshögskolan 2006 har hon de senaste åren skapat ungefär ett koreografiskt verk per år, med Bente Lykke Møller som ständig medarbetare för scenografi och kostym. 2011 var ett lyckosamt år för Jeanette Langert: då tilldelades hon tre stora stipendier, bland annat Birgit Cullberg-stipendiet.

Våroffer börjar med att en stor pendel svänger från taket. Den stannar snabbt. På golvet under den ligger en man på mage med fötterna mot publiken.

Urpremiären av Våroffer för hundra år sedan blev en av scenkonstens stora skandalsuccéer. Nuförtiden är det inte lätt att chockera, inte att vara nyskapande heller, men koreografen överraskar. Hennes verk börjar i lång tystnad. Mannen lyfter på baken, högre och högre, och sträcker ut benen i vid vinkel. Detta på en scen ovanliga, för att inte säga unika, perspektivet på manligheten varieras med smärre vridningar.

Med musikens början reser sig mannen och överraskningarna fortsätter. Basfråga: Hur ska en ensam dansare kunna motsvara eller ta upp kampen med musiken? Koreografen har här valt koncentrationens väg: enskilda kroppsdelar.

Dan Langeborg i Våroffer av Jeanette Langert. Foto Johan Engberg

Dan Langeborg i Våroffer av Jeanette Langert. Foto Johan Engberg

Dan Langeborg är beundransvärd i sitt långa solo. Han har fantastiska fötter som han kan sträcka så att de börjar likna frågetecken. Med armarna ofta sträckta högt ovanför huvudet står han i långa sekvenser på ett ben och låter det andra ensamt arbeta. Det koreografiska hantverket antar här en undersökande karaktär, som under ett förstoringsglas. De muskulösa benen är onekligen ett intressant blickfång.

I en för verket unik sekvens intar Langeborg en benposition med drag av en vågrät klammer. Med små, små fotrörelser förflyttar han klammern i en kvartscirkel bort från från scenens mitt, under pendeln, där han annars befinner sig under praktiskt hela verket. Koncentrationen på valda scendelar är lika stor som den på valda kroppsdelar.

Tillbaka under pendeln fattar mannens händer tag i pendeln som visar sig bestå av en cirkel som hänger i en stav. Den geometriska formen återkommer i några av tauteringarna på mannens kropp. Hans kostym inskränker sig till små underbenkläder och ett litet, vitt höftskynke. Han balanserar högt på tå, i korta moment hänger han i pendelns hängande cirkel.

Till sprängkraften i musikens avslutning börjar mannen röra sig framåt på scenen, med myrsmå steg. Men då rör sig övriga delar kroppen desto mer. I en konstant tilltagande frenesi, till en början som bubblande av vårsav, till slut skakar och skälver mannen, driven som av övermänsklig kraft. Slutet? Tystnad, stillhet – men mannen dör inte. Han står upp.

Ur Snö. Foto Petrus Sjövik

Ur Snö. Foto Petrus Sjövik

Snö
Efter utbildning på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm började Pontus Lidberg dansa med Kungliga baletten 1996. Redan 2000 presenterade han sin första koreografi på en workshop. Han framstod omedelbart som ett stort löfte. Alla förhoppningar har infriats. Numera är han internationellt verksam och har haft storartade framgångar, framför allt i USA, där han vunnit priser för både koreografier och dansfilmer. Han framstår som frenetiskt verksam och har överösts med utmärkelser och arbetsstipendier. Snö uruppfördes för en knapp månad sedan på Norrlandsoperan i Umeå, där Lidberg 2010 skapade verket Warriors.

I Snö har koreografen till ett av 1900-talets mest explosiva musikverk gjort ett val som nog måste betecknas som modigt: att skapa rörelser som kontrasterar mot musiken. Rörelsesekvenserna är långa och svepande, och de innehåller många vändningar och snurrar. Hans lyriska fantasi är mycket stor. Styckets titel syftar på scenografin. Snön faller vackert, med något avbrott av snöstorm. Där vinner naturens krafter.

I verket medverkar en dam och tre herrar – koreografen själv är en av dem – och en docka. Med en stil som uppenbarligen påverkats av japansk dockteater och scenkonst manipulerar dansarna denna docka. Iklädda ansiktstäckande masker har de ansvar för enskilda kroppsdelar i dockan som visar sig ha ungefär samma leder som en människa. Dockans rörelsemönster är också förträffligt genomarbetat.

I vissa scener uppträder dansarna i ljusa ansiktsmasker, i vissa bär de ingen mask alls. Det finns storartade enskildheter i Snö, men jag undrar vart dramaturgin tog vägen, eller helheten. Detta spel med masker avslutas med en demaskering. En överraskning, visst. En överraskande stillsam sådan.

Ur Snö. Eoto Petrus Sjövik

Ur Snö. Eoto Petrus Sjövik

Betraktelsen
En man ville genomföra ett objektivt prov. Han ställde upp en sköldpadda, en orm, en bofink och en hund framför ett träd, tog fram sitt protokoll och sade: "Den som klättrar snabbast upp i trädet är bäst."

Här gäller jämförelsen då, i mina ögon, koncentration eller kontraster.

Jag tycker bestämt det ser ut som att Jeanette Langert har nått sitt mål. Koncentrationen framstår som obönhörlig, konsekvent till maximum. Koreografin lyckas på samma gång vara både avskalad och dynamisk. Dessutom finns det en logik i början och slut. Scenografin verkar genomförd ända ner i mannens kroppsmålningar.

Jag tycker samtidigt att det verkar som om Pontus Lidberg har nått målet för sitt modiga, eller kanske till och med våghalsiga projekt: att skapa kontraster till musiken. Hans svepande, jag frestas nästan säga mjuka sekvenser är mycket tilltalande. Men jag undrar som sagt hur det gick med berättandet.

I ett avseende är min bedömning tveklös. Dan Langeborg är en storartad artist som ensam i 40 minuter brottas med den storslagna musiken och behärskar hela spelplatsen. Han är utbildad vid Svenska balettskolan i Stockholm och Balettakademin i Göteborg. Sedan 2007 är han dansare i GöteborgsOperans balettkompani. Innan han kom dit dansade han i två år med Nytt Dansk Danse Teater, där han medverkade i verk av Tim Rushton, Jens Bjerregaard och Martin Tulinius. Mannen med de fantastiska fötterna: Jag drömmer om att se honom hoppa.

Anmärkning
Tystnad på en scen är ett ömtåligt redskap. Det är inte acceptabelt att tystnad i en teaterbyggnad saboteras av patrullerade stenhårda klackar. Nån jävla ordning skall det vara också i ett teaterhus.

Peter Bohlin
19 okt 2013


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil