Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pontus Lidberg i Snö. Foto Petrus Sjövik

Pontus Lidberg i Snö. Foto Petrus Sjövik

Två Våroffer: Obönhörlig koncentration, Lyrisk fantasi

STOCKHOLM: En orättvis betraktelse.

Hur jämför man en koala och en känguru? En wombat och en numbat? Man kan börja med att placera dem bredvid varandra.

Och hur jämför man två verk som har som gemensam nämnare att de skapades till Stravinskijs Våroffer och sammanfördes i ett program på Dansens Hus?

Här kommer Dansportalens orättvisa betraktelse.
Aftonen börjar med uruppförandet av Jeanette Langerts Våroffer. Efter examen från mimlinjen 1989 och koreografutbildningen på Danshögskolan 2006 har hon de senaste åren skapat ungefär ett koreografiskt verk per år, med Bente Lykke Møller som ständig medarbetare för scenografi och kostym. 2011 var ett lyckosamt år för Jeanette Langert: då tilldelades hon tre stora stipendier, bland annat Birgit Cullberg-stipendiet.

Våroffer börjar med att en stor pendel svänger från taket. Den stannar snabbt. På golvet under den ligger en man på mage med fötterna mot publiken.

Urpremiären av Våroffer för hundra år sedan blev en av scenkonstens stora skandalsuccéer. Nuförtiden är det inte lätt att chockera, inte att vara nyskapande heller, men koreografen överraskar. Hennes verk börjar i lång tystnad. Mannen lyfter på baken, högre och högre, och sträcker ut benen i vid vinkel. Detta på en scen ovanliga, för att inte säga unika, perspektivet på manligheten varieras med smärre vridningar.

Med musikens början reser sig mannen och överraskningarna fortsätter. Basfråga: Hur ska en ensam dansare kunna motsvara eller ta upp kampen med musiken? Koreografen har här valt koncentrationens väg: enskilda kroppsdelar.

Dan Langeborg i Våroffer av Jeanette Langert. Foto Johan Engberg

Dan Langeborg i Våroffer av Jeanette Langert. Foto Johan Engberg

Dan Langeborg är beundransvärd i sitt långa solo. Han har fantastiska fötter som han kan sträcka så att de börjar likna frågetecken. Med armarna ofta sträckta högt ovanför huvudet står han i långa sekvenser på ett ben och låter det andra ensamt arbeta. Det koreografiska hantverket antar här en undersökande karaktär, som under ett förstoringsglas. De muskulösa benen är onekligen ett intressant blickfång.

I en för verket unik sekvens intar Langeborg en benposition med drag av en vågrät klammer. Med små, små fotrörelser förflyttar han klammern i en kvartscirkel bort från från scenens mitt, under pendeln, där han annars befinner sig under praktiskt hela verket. Koncentrationen på valda scendelar är lika stor som den på valda kroppsdelar.

Tillbaka under pendeln fattar mannens händer tag i pendeln som visar sig bestå av en cirkel som hänger i en stav. Den geometriska formen återkommer i några av tauteringarna på mannens kropp. Hans kostym inskränker sig till små underbenkläder och ett litet, vitt höftskynke. Han balanserar högt på tå, i korta moment hänger han i pendelns hängande cirkel.

Till sprängkraften i musikens avslutning börjar mannen röra sig framåt på scenen, med myrsmå steg. Men då rör sig övriga delar kroppen desto mer. I en konstant tilltagande frenesi, till en början som bubblande av vårsav, till slut skakar och skälver mannen, driven som av övermänsklig kraft. Slutet? Tystnad, stillhet – men mannen dör inte. Han står upp.

Ur Snö. Foto Petrus Sjövik

Ur Snö. Foto Petrus Sjövik

Snö
Efter utbildning på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm började Pontus Lidberg dansa med Kungliga baletten 1996. Redan 2000 presenterade han sin första koreografi på en workshop. Han framstod omedelbart som ett stort löfte. Alla förhoppningar har infriats. Numera är han internationellt verksam och har haft storartade framgångar, framför allt i USA, där han vunnit priser för både koreografier och dansfilmer. Han framstår som frenetiskt verksam och har överösts med utmärkelser och arbetsstipendier. Snö uruppfördes för en knapp månad sedan på Norrlandsoperan i Umeå, där Lidberg 2010 skapade verket Warriors.

I Snö har koreografen till ett av 1900-talets mest explosiva musikverk gjort ett val som nog måste betecknas som modigt: att skapa rörelser som kontrasterar mot musiken. Rörelsesekvenserna är långa och svepande, och de innehåller många vändningar och snurrar. Hans lyriska fantasi är mycket stor. Styckets titel syftar på scenografin. Snön faller vackert, med något avbrott av snöstorm. Där vinner naturens krafter.

I verket medverkar en dam och tre herrar – koreografen själv är en av dem – och en docka. Med en stil som uppenbarligen påverkats av japansk dockteater och scenkonst manipulerar dansarna denna docka. Iklädda ansiktstäckande masker har de ansvar för enskilda kroppsdelar i dockan som visar sig ha ungefär samma leder som en människa. Dockans rörelsemönster är också förträffligt genomarbetat.

I vissa scener uppträder dansarna i ljusa ansiktsmasker, i vissa bär de ingen mask alls. Det finns storartade enskildheter i Snö, men jag undrar vart dramaturgin tog vägen, eller helheten. Detta spel med masker avslutas med en demaskering. En överraskning, visst. En överraskande stillsam sådan.

Ur Snö. Eoto Petrus Sjövik

Ur Snö. Eoto Petrus Sjövik

Betraktelsen
En man ville genomföra ett objektivt prov. Han ställde upp en sköldpadda, en orm, en bofink och en hund framför ett träd, tog fram sitt protokoll och sade: "Den som klättrar snabbast upp i trädet är bäst."

Här gäller jämförelsen då, i mina ögon, koncentration eller kontraster.

Jag tycker bestämt det ser ut som att Jeanette Langert har nått sitt mål. Koncentrationen framstår som obönhörlig, konsekvent till maximum. Koreografin lyckas på samma gång vara både avskalad och dynamisk. Dessutom finns det en logik i början och slut. Scenografin verkar genomförd ända ner i mannens kroppsmålningar.

Jag tycker samtidigt att det verkar som om Pontus Lidberg har nått målet för sitt modiga, eller kanske till och med våghalsiga projekt: att skapa kontraster till musiken. Hans svepande, jag frestas nästan säga mjuka sekvenser är mycket tilltalande. Men jag undrar som sagt hur det gick med berättandet.

I ett avseende är min bedömning tveklös. Dan Langeborg är en storartad artist som ensam i 40 minuter brottas med den storslagna musiken och behärskar hela spelplatsen. Han är utbildad vid Svenska balettskolan i Stockholm och Balettakademin i Göteborg. Sedan 2007 är han dansare i GöteborgsOperans balettkompani. Innan han kom dit dansade han i två år med Nytt Dansk Danse Teater, där han medverkade i verk av Tim Rushton, Jens Bjerregaard och Martin Tulinius. Mannen med de fantastiska fötterna: Jag drömmer om att se honom hoppa.

Anmärkning
Tystnad på en scen är ett ömtåligt redskap. Det är inte acceptabelt att tystnad i en teaterbyggnad saboteras av patrullerade stenhårda klackar. Nån jävla ordning skall det vara också i ett teaterhus.

Peter Bohlin
19 okt 2013


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil