Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Pontus Lidberg i Snö. Foto Petrus Sjövik

Pontus Lidberg i Snö. Foto Petrus Sjövik

Två Våroffer: Obönhörlig koncentration, Lyrisk fantasi

STOCKHOLM: En orättvis betraktelse.

Hur jämför man en koala och en känguru? En wombat och en numbat? Man kan börja med att placera dem bredvid varandra.

Och hur jämför man två verk som har som gemensam nämnare att de skapades till Stravinskijs Våroffer och sammanfördes i ett program på Dansens Hus?

Här kommer Dansportalens orättvisa betraktelse.
Aftonen börjar med uruppförandet av Jeanette Langerts Våroffer. Efter examen från mimlinjen 1989 och koreografutbildningen på Danshögskolan 2006 har hon de senaste åren skapat ungefär ett koreografiskt verk per år, med Bente Lykke Møller som ständig medarbetare för scenografi och kostym. 2011 var ett lyckosamt år för Jeanette Langert: då tilldelades hon tre stora stipendier, bland annat Birgit Cullberg-stipendiet.

Våroffer börjar med att en stor pendel svänger från taket. Den stannar snabbt. På golvet under den ligger en man på mage med fötterna mot publiken.

Urpremiären av Våroffer för hundra år sedan blev en av scenkonstens stora skandalsuccéer. Nuförtiden är det inte lätt att chockera, inte att vara nyskapande heller, men koreografen överraskar. Hennes verk börjar i lång tystnad. Mannen lyfter på baken, högre och högre, och sträcker ut benen i vid vinkel. Detta på en scen ovanliga, för att inte säga unika, perspektivet på manligheten varieras med smärre vridningar.

Med musikens början reser sig mannen och överraskningarna fortsätter. Basfråga: Hur ska en ensam dansare kunna motsvara eller ta upp kampen med musiken? Koreografen har här valt koncentrationens väg: enskilda kroppsdelar.

Dan Langeborg i Våroffer av Jeanette Langert. Foto Johan Engberg

Dan Langeborg i Våroffer av Jeanette Langert. Foto Johan Engberg

Dan Langeborg är beundransvärd i sitt långa solo. Han har fantastiska fötter som han kan sträcka så att de börjar likna frågetecken. Med armarna ofta sträckta högt ovanför huvudet står han i långa sekvenser på ett ben och låter det andra ensamt arbeta. Det koreografiska hantverket antar här en undersökande karaktär, som under ett förstoringsglas. De muskulösa benen är onekligen ett intressant blickfång.

I en för verket unik sekvens intar Langeborg en benposition med drag av en vågrät klammer. Med små, små fotrörelser förflyttar han klammern i en kvartscirkel bort från från scenens mitt, under pendeln, där han annars befinner sig under praktiskt hela verket. Koncentrationen på valda scendelar är lika stor som den på valda kroppsdelar.

Tillbaka under pendeln fattar mannens händer tag i pendeln som visar sig bestå av en cirkel som hänger i en stav. Den geometriska formen återkommer i några av tauteringarna på mannens kropp. Hans kostym inskränker sig till små underbenkläder och ett litet, vitt höftskynke. Han balanserar högt på tå, i korta moment hänger han i pendelns hängande cirkel.

Till sprängkraften i musikens avslutning börjar mannen röra sig framåt på scenen, med myrsmå steg. Men då rör sig övriga delar kroppen desto mer. I en konstant tilltagande frenesi, till en början som bubblande av vårsav, till slut skakar och skälver mannen, driven som av övermänsklig kraft. Slutet? Tystnad, stillhet – men mannen dör inte. Han står upp.

Ur Snö. Foto Petrus Sjövik

Ur Snö. Foto Petrus Sjövik

Snö
Efter utbildning på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm började Pontus Lidberg dansa med Kungliga baletten 1996. Redan 2000 presenterade han sin första koreografi på en workshop. Han framstod omedelbart som ett stort löfte. Alla förhoppningar har infriats. Numera är han internationellt verksam och har haft storartade framgångar, framför allt i USA, där han vunnit priser för både koreografier och dansfilmer. Han framstår som frenetiskt verksam och har överösts med utmärkelser och arbetsstipendier. Snö uruppfördes för en knapp månad sedan på Norrlandsoperan i Umeå, där Lidberg 2010 skapade verket Warriors.

I Snö har koreografen till ett av 1900-talets mest explosiva musikverk gjort ett val som nog måste betecknas som modigt: att skapa rörelser som kontrasterar mot musiken. Rörelsesekvenserna är långa och svepande, och de innehåller många vändningar och snurrar. Hans lyriska fantasi är mycket stor. Styckets titel syftar på scenografin. Snön faller vackert, med något avbrott av snöstorm. Där vinner naturens krafter.

I verket medverkar en dam och tre herrar – koreografen själv är en av dem – och en docka. Med en stil som uppenbarligen påverkats av japansk dockteater och scenkonst manipulerar dansarna denna docka. Iklädda ansiktstäckande masker har de ansvar för enskilda kroppsdelar i dockan som visar sig ha ungefär samma leder som en människa. Dockans rörelsemönster är också förträffligt genomarbetat.

I vissa scener uppträder dansarna i ljusa ansiktsmasker, i vissa bär de ingen mask alls. Det finns storartade enskildheter i Snö, men jag undrar vart dramaturgin tog vägen, eller helheten. Detta spel med masker avslutas med en demaskering. En överraskning, visst. En överraskande stillsam sådan.

Ur Snö. Eoto Petrus Sjövik

Ur Snö. Eoto Petrus Sjövik

Betraktelsen
En man ville genomföra ett objektivt prov. Han ställde upp en sköldpadda, en orm, en bofink och en hund framför ett träd, tog fram sitt protokoll och sade: "Den som klättrar snabbast upp i trädet är bäst."

Här gäller jämförelsen då, i mina ögon, koncentration eller kontraster.

Jag tycker bestämt det ser ut som att Jeanette Langert har nått sitt mål. Koncentrationen framstår som obönhörlig, konsekvent till maximum. Koreografin lyckas på samma gång vara både avskalad och dynamisk. Dessutom finns det en logik i början och slut. Scenografin verkar genomförd ända ner i mannens kroppsmålningar.

Jag tycker samtidigt att det verkar som om Pontus Lidberg har nått målet för sitt modiga, eller kanske till och med våghalsiga projekt: att skapa kontraster till musiken. Hans svepande, jag frestas nästan säga mjuka sekvenser är mycket tilltalande. Men jag undrar som sagt hur det gick med berättandet.

I ett avseende är min bedömning tveklös. Dan Langeborg är en storartad artist som ensam i 40 minuter brottas med den storslagna musiken och behärskar hela spelplatsen. Han är utbildad vid Svenska balettskolan i Stockholm och Balettakademin i Göteborg. Sedan 2007 är han dansare i GöteborgsOperans balettkompani. Innan han kom dit dansade han i två år med Nytt Dansk Danse Teater, där han medverkade i verk av Tim Rushton, Jens Bjerregaard och Martin Tulinius. Mannen med de fantastiska fötterna: Jag drömmer om att se honom hoppa.

Anmärkning
Tystnad på en scen är ett ömtåligt redskap. Det är inte acceptabelt att tystnad i en teaterbyggnad saboteras av patrullerade stenhårda klackar. Nån jävla ordning skall det vara också i ett teaterhus.

Peter Bohlin
19 okt 2013


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil