Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Verkmästaren Mikael Mattysek, kostymteknikern Stina Vesamäki, mezzosopranen Marianne Eklöf, hornisten Ayman Al Fakir, premiärdansaren Nadja Sellrup, massören Pirjo Lehmussalmi, och dansaren Daniel Norgren-Jensen medvarkar alla i TV-serien Livet på Operan. Foto SVT

Verkmästaren Mikael Mattysek, kostymteknikern Stina Vesamäki, mezzosopranen Marianne Eklöf, hornisten Ayman Al Fakir, premiärdansaren Nadja Sellrup, massören Pirjo Lehmussalmi, och dansaren Daniel Norgren-Jensen medvarkar alla i TV-serien Livet på Operan. Foto SVT

Nadja Sellrup: att dansa med kameran inpå livet

STOCKHOLM: TV-serien Livet på Operan har blivit en succé. 300 000 tittare för tredje avsnittet, två avsnitt återstår. Under cirka fem månader vårsäsongen 2012 följde ett team från Strix Television olika grupper inom den stora teatern, som har cirka 600 anställda och sysselsätter totalt cirka 1000 personer under året.

Som tittare får man följa dansare, sångsolister, körsångare, kostymmakare, scentekniker, musiker, ja alla personalgrupperna. Det är unikt att få en så heltäckande bild av arbetet som ligger bakom de färdiga produktioner som publiken får möta från premiären och framåt.

Serien skildrar arbetet bakom ett antal nyuppsättningar på Kungliga Operan. Bland dem baletterna Törnrosa, Giselle och Mats Eks Julia och Romeo, två stora klassiker som står på repertoaren och en nytolkad klassiker. På operasidan är det Turandot och Peter Grimes som hittills varit föremål för reportagen.

En av de dansare som förekommer genomgående i serien är premiärdansaren Nadja Sellrup. som Dansportalen träffat.

Nadja Sellrup i andra akten av Giselle. Foto Carl Thorborg

Nadja Sellrup i andra akten av Giselle. Foto Carl Thorborg

Nadja, hur var det att hela tiden ha en kamera i släptåg?
Det var litet blandat, ibland tyckte man att dom jagade en hela tiden, andra tider höll dom på med annat, så jag såg dom inte på någon vecka eller mer.  Det är också en avvägning hur privat man ska vara.

Vi har ju sagt OK till att bli filmade, men ibland kändes det lite för nära inpå, när de vill fråga om allt in i minsta detalj. Jag har ju mitt eget sätt att arbeta och kanske små egenheter, som man vill behålla för sig själv.

I efterhand kan jag tycka att det är kul att se – det är ganska nyttigt att se sig litet utifrån. När det sen ska visas på TV är det en annan sak. Nu har dom ju filmat mycket mer än det som visas i TV. Det lär finnas material till två hela långfilmer.

Filmarna har ju inte så stor kännedom om hur vi arbetar, de kommer ju från filmvärlden. Själv måste man tänka efter när man ska svara på frågor som man inte brukar få. Det är ganska nyttigt att tänka: hur gör vi i det ena fallet eller det andra – och varför gör vi just så?

Det är ganska självbejakande och man får nya tankar om vad som fungerar: 'det där var bra, det ska jag tänka på nästa gång'. Man lär sig att tänka mer aktivt på det man gör. Det har varit litet självanalytiskt också.

Det fanns tillfällen då det filmades under pågårnde föreställning och man kom ut i kulissen svettig och flämtande efter andan och fick en kamera rätt i ansiktet. Då hände det någon gång att jag satte upp handen och sa: Backa! Man behöver ju hämta sig för att gå in på scenen minuten efteråt.

Det kunde också bli litet stressigt ibland i balettsalen, när vi arbetade med Makarova där till exempel.

Man har ju kallat henne för demonkoreograf, stämmer det?
Gjorde dom det? Det har jag missat. Hon är ju väldigt krävande och hon kan vara ganska rak i sina kommentarer. Hon är ju uppvuxen i den ryska skolan och har alltid ställt stora krav på sig själv, men när jag kände att hon kanske vaknat på fel sida, bestämde jag att jag inte skulle låta mig påverkas utan jobba på och göra mitt bästa.

Hon var ändå rätt lugn när det gällde mig och jag höll tillbaka och sa till exempel: hur vill ni att jag ska göra då? Hon kände nog också att jag visste vad jag gjorde och inte tog åt mig av det negativa. Det gällde kanske också för henne att leva upp till sitt rykte. Rykten sprids ju alltid om de stora stjärnorna och det gäller att leva upp till dem ibland

Nadja Sellrupp dansade Törnrosa mot gästsolisten från Stuttgart Friedemann Vogel. Foto Hans Nilsson

Nadja Sellrupp dansade Törnrosa mot gästsolisten från Stuttgart Friedemann Vogel. Foto Hans Nilsson

Du arbetade ju också med Törnrosa som inledde TV-serien. Där jobbade du med Marcia Haydée, en annan stor stjärna och koreograf. Hur var det?
Det var väldigt stor skillnad. Det var intressant att arbeta med dem båda under samma säsong. Mer olika kan man nog inte vara som individer.

Marcia gick in med en helt annan stil. Båda har en stor kärlek till konsten och vill få ut det bästa av dansarna med helt olika metoder.

Vem som var bättre av dem kan jag inte svara på. Olika människor reagerar olika på hur de behandlas, en del kanske behöver en spark i baken, en annan en klapp på axeln.

Det är så kul att få chansen att jobba med dessa stora konstnärer innan de försvinner från konstarten. Jag ville vara så öppen och flexibel som möjligt och få ut det bästa av situationen.

Marcia kunde vara mycket uppmuntrande och gav mig stora friheter med tolkningen. Jag sa att det var första gången jag gjorde den rollen och kunde hon inte säga litet mer hur det skulle vara. "But it's all good, just go on" svarade hon, men det är ju litet läskigt att få det ansvaret, samtidigt som det är fantastiskt att få så stor frihet.

Då fick man lita på att hon var uppriktig, för det är svårt att bara lita på sitt eget omdöme. Man ser sig ju inte utifrån som hon.

Makarova var faktiskt likadan. Hon sa till exempel: 'Du är så pass erfaren att du vet hur du ska göra, dansa det du känner är bäst för dig. Nu ska du bara dansa!' Så jag fick faktiskt frihet att forma rollen själv.

Hur har baletten i övrigt reagerat på den här TV-satsningen, har det varit mycken irritation eller är alla nöjda?
De flesta är nog väldigt nöjda med hur vi har porträtterats. Man tycker det är kul att folk får se vilken seriös arbetsplats det är här på Operan. Man kan nog förvånas över hur hårt och fysiskt arbetet är. Sedan får vi se hur det hela sammanfattas i sista avsnittet om ett par veckor. Ibland kan man tycka att man klippt bort för mycket och det blir litet avhugget. Men när alla ska skildras måste det kanske bli så.

Vilka har då gjort den här serien?
Dansportalen ringde Strix television och talade med redaktören Julia Malmvall som berättar att Strix utvecklingsavdelning haft idén till programmet i ungefär tre år.

Julia Malmvall säger vidare: "Producenten Camilla Ramel Laubscher och alla medarbetare är glada över den generösa inställningen från Operan och den goda tillgänglighet de fått till operahuset. Filmade gjorde vi i etapper under perioden januari till maj 2012."

Julia berättar också att så gott som alla som arbetat med projektet numera är riktiga operafantaster.

Anders Jörlén
17 sep 2013


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil