Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stephane Bullion, Bruno Bouché, Simon Valastro och Adrien Couvez i 4 Figures dans une Piece. Foto Petri Laitinen

Stephane Bullion, Bruno Bouch, Simon Valastro, Adrien Couvez i 4 Figures . . . Foto Petri Laitinen

Sommardans med kärlekstema i Kuopio 2013

KUOPIO: Den fyrtiofjärde festivalen Kuopio Tanssii ja Soi – Kuopio dansar – med temat LOVE – KÄRLEK, dansades i en veckas tid, ledd stilfullt och professionellt av verksamhetsledaren Anna Pitkänen och av danskonstnären Jorma Uotinen, som  ansvarade för det konstnärliga, dvs. val av program, kurser och seminarier.

Festivalens sammansättning är numera ofta en mycket lyckad kombination, så också i år. Den lilla stadens alla resurser och förmågor inom området har utnyttjats. Detta gäller såväl byggnader som människor och hela infrastrukturen.

Jorma Uotinen presenterade invigningsprogrammet. Foto Petri Laitinen

Jorma Uotinen vid invigningen. Foto Petri Laitinen

För staden är dansveckan i Kuopio också en viktig höjdpunkt under året och skapar goodwill för hela området.

Även dansintresset har ökat genom åren. Till exempel ges numera danslärarutbildning på yrkeshögskolan Savonia.

Detta med temat kärlek syns tydligt på programhäftet: pärmens illustration visar en ung dam och hennes kavaljer – i en fantasifull utformning med röda rosor omkring och en ljusblå himmel ovanför, något stiliserat och ändå lite gammaldags.

Främst visas det modern dans i Kuopio. Det valda konceptet är bra och programmets utbud har redan i åratal hittat sin publik. För stora klassiska balettverk finns det ingen riktigt passande scen.

En del av åskådarna kommer från annat håll i landet och från andra länder. Ofta deltar de, såsom även ortsborna, samtidigt i kurser vilka finns av alla de slag: från Master Class i balett, elementär baletträning för vuxna män, bollywood och yoga till ”jam” i det fria för barn i åldersklassen 4-6 år.

Musikhuset är främsta platsen
Det stora huset där en mängd aktörer – bland annat en filial av Sibelius-Akademin – har sin hemvist fungerar bra och är trivsamt. Här finns stadens största auditorium med en större scen – huvudplatsen för verksamheten under dansveckan – samt lunchrestaurang och café med utsikt mot en stor och ljus hall, där en del evenemang kan anordnas.

Där hände det saker hela dagen igenom med start kl. 13.00. Olika dansgrupper och -skolor presenterade sig även på denna plats där tillträdet var gratis.

Rikt utbud
"Programmet är krävande – förutom för dansarna också för publiken" förklarar Jorma Uotinen vid det första mötet för pressfolk, och fortsätter att syftet är att bjuda på program i världsklass. Denna gång alltså extra kärleksfullt.

Verken som skall visas har temat inbyggt i någon form: kärleksförhållanden i vidare mening, eller möten individer emellan – kanske om att ta ansvar för en medmänniska.

Den här sortens problematik kunde man se speciellt i de sena föreställningarna, som gavs kl. 21.00 varje kväll i den skola som under senaste tiden fått utgöra scenen för Kuopio stadsteater (så länge dess egen byggnad står under renovering).

Nationalbaletten i bastuscenen ur Snödrottningen. Foto Petri Laitinen

Nationalbaletten i bastuscenen ur Snödrottningen. Foto Petri Laitinen

Nationalbalettens sommarturné inledde dansveckan
Passagerarhamnen var den plats där det allra först hände något, om vi bortser från att viss kursverksamhet redan hade startat på annat håll. En mycket glad och positiv Jorma Uotinen öppnade evenemanget som samlat en stor skara stadsbor i alla åldrar.

De visste redan, med erfarenhet från de många åren då Jorma varit konstnärlig ledare för dansveckan, att det lönar sig att komma, och det kostade ju ingenting att se detta, alla evenemangen på torget var gratis.

Det var alltså fullpackat framför utescenen vid hamnen där Nationaloperans dansare skulle uppträda och samtidigt öppna Dansveckan.

Ett underhållande och varierat program
Inledningsvis sågs bastuscenen ur Kenneth Greves Snödrottningen: underhållande, något att trivas med och fullpackat med manlig energi. En säker publikfavorit, också här.

Som andra nummer sågs en fräsch skapelse med namnet Collection of Endings (En samling slut) med Linda Haakana, Emmi Pennanen och Johan Pakkanen i koreografi av dansaren vid Nationalbaletten, Emrecan Tanis. Den följdes av ett för de flesta bekant pas de deux ur zigenarscenen i Don Quijote med Anna Sariola och Eemu Äikiö.

I rask takt dansades  Anandah Kononen´s La Banda Sonora, en trevlig och rytmisk glädjekälla; tre damer (Linda Haakana, Mai Komori och Terhi Räsänen) klädda i kostymer som presenterar olika musikinstrument – i tåspetskor så klart också  detta.

När programmet närmade sig slutet visade alla dansarna sig på scenen i en mycket fartfylld koreografi med det träffande namnet Fotosoppa, gjord av dansaren Sara Saviola.

Då den sakkunniga speakern Timo Sokura frågade publiken om den önskade se ännu mer, så ville man förstås det, och ett extranummer hade man förvisso i bagaget.

Ur Ouverture av José Martinez. Foto Petri Laitinen

Ur Ouverture av José Martinez. Foto Petri Laitinen

Incidence Chorégraphique
En av festivalens mest kända grupper kom från operan i Paris: ett antal dansare som bildar en fristående grupp under ledning av Bruno Bouché visade sig i sex koreografier. Gruppen hade haft otur, en dansare blev skadad och man var tvungen att redan före första kvällen byta program.

Man började med en fartfylld koreografi i två delar för åtta dansare med namnet Ouverture (2009) av José Martinez –  före detta étoile i Paris och nu balettchef i Madrid. Ögat vilade skönt i denna dansens turer, och genast var man övertygad om att så här skall det se ut – dansarnas kunnande var uppenbart.

Lite senare på kvällen skulle man kunna övertygas av dansarnas artistiska egenskaper, främst dock männens denna gång.

Som andra nummer sågs Akathisie (2003) av Nicholas Paul, till musik av Bach för en manlig dansare, Stéphane Bullion. Det harmoniskt uppbyggda adagiot skapade en andaktsfull atmosfär till dansarens kamp i sina rörelser. (Anm: Akatisi är en medicinsk beteckning för en oförmåga att sitta stilla.)

Bless – ainsi soit-il (Välsignelsen – så skedde den – 2010) av gruppens ledare Bruno Bouché var övertygande, den också – en Jakobs brottning med en ängel. De två männen, Aurélien Houette och Erwan Le Roux, visade sig i en intensiv duell, och engagerade åskådarna i fajten.

Ändå: efteråt frågar jag en ung dam bredvid mig vilken av männen hon mest tittade på, och hon försäkrar det som jag själv märkte: osökt väljer man att mera följa änglagestaltens rörelser, med vältränad bar överkropp och i vita byxor, medan ”Jakob” klädd i svart inte verkar lika stilig. Numret passade bra i kvällens helhet.

Aurélien Houette som Ängeln och Erwan Le Roux som Jakob i Bless. Foto Petri Laitinen

En variation ur William Forsythes mycket kända elektriska In the Middle Somewhat Elevated (1987) var ursprungligen inte med i programmet men vi hade turen att efter pausen få se detta fina nummer – sprakande effektivt, kunnigt och precist av Aurélia Bellet och Yann Saiz. Deras kunnande och dynamik imponerade, de var helt fantastiska. Man önskade bara att hela stycket (28 minuter) hade dansats, och kanske som avslutning av kvällen.

Det blev i stället den lite dystrare men nästan hypnotiska 4 Figures dans une Piece (Ett stycke för fyra personer – 2011) av Nicolas Paul. Eftersom golvet i det sistnämnda blir något nedsmutsat med kritor, med vilka de fyra dansarna ritar in sig i var sin ruta, var den valda ordninsgsföljden kanske även praktisk.

Något besviken kunde man kanske bli över sammansättningen av programmet, men man var ändå nöjd över att ha fått se allt som denna grupp hade att bjuda på. Slutresultat: ett starkt plus!

Anita Jokela
8 juli 2013


  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil