Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stephane Bullion, Bruno Bouché, Simon Valastro och Adrien Couvez i 4 Figures dans une Piece. Foto Petri Laitinen

Stephane Bullion, Bruno Bouch, Simon Valastro, Adrien Couvez i 4 Figures . . . Foto Petri Laitinen

Sommardans med kärlekstema i Kuopio 2013

KUOPIO: Den fyrtiofjärde festivalen Kuopio Tanssii ja Soi – Kuopio dansar – med temat LOVE – KÄRLEK, dansades i en veckas tid, ledd stilfullt och professionellt av verksamhetsledaren Anna Pitkänen och av danskonstnären Jorma Uotinen, som  ansvarade för det konstnärliga, dvs. val av program, kurser och seminarier.

Festivalens sammansättning är numera ofta en mycket lyckad kombination, så också i år. Den lilla stadens alla resurser och förmågor inom området har utnyttjats. Detta gäller såväl byggnader som människor och hela infrastrukturen.

Jorma Uotinen presenterade invigningsprogrammet. Foto Petri Laitinen

Jorma Uotinen vid invigningen. Foto Petri Laitinen

För staden är dansveckan i Kuopio också en viktig höjdpunkt under året och skapar goodwill för hela området.

Även dansintresset har ökat genom åren. Till exempel ges numera danslärarutbildning på yrkeshögskolan Savonia.

Detta med temat kärlek syns tydligt på programhäftet: pärmens illustration visar en ung dam och hennes kavaljer – i en fantasifull utformning med röda rosor omkring och en ljusblå himmel ovanför, något stiliserat och ändå lite gammaldags.

Främst visas det modern dans i Kuopio. Det valda konceptet är bra och programmets utbud har redan i åratal hittat sin publik. För stora klassiska balettverk finns det ingen riktigt passande scen.

En del av åskådarna kommer från annat håll i landet och från andra länder. Ofta deltar de, såsom även ortsborna, samtidigt i kurser vilka finns av alla de slag: från Master Class i balett, elementär baletträning för vuxna män, bollywood och yoga till ”jam” i det fria för barn i åldersklassen 4-6 år.

Musikhuset är främsta platsen
Det stora huset där en mängd aktörer – bland annat en filial av Sibelius-Akademin – har sin hemvist fungerar bra och är trivsamt. Här finns stadens största auditorium med en större scen – huvudplatsen för verksamheten under dansveckan – samt lunchrestaurang och café med utsikt mot en stor och ljus hall, där en del evenemang kan anordnas.

Där hände det saker hela dagen igenom med start kl. 13.00. Olika dansgrupper och -skolor presenterade sig även på denna plats där tillträdet var gratis.

Rikt utbud
"Programmet är krävande – förutom för dansarna också för publiken" förklarar Jorma Uotinen vid det första mötet för pressfolk, och fortsätter att syftet är att bjuda på program i världsklass. Denna gång alltså extra kärleksfullt.

Verken som skall visas har temat inbyggt i någon form: kärleksförhållanden i vidare mening, eller möten individer emellan – kanske om att ta ansvar för en medmänniska.

Den här sortens problematik kunde man se speciellt i de sena föreställningarna, som gavs kl. 21.00 varje kväll i den skola som under senaste tiden fått utgöra scenen för Kuopio stadsteater (så länge dess egen byggnad står under renovering).

Nationalbaletten i bastuscenen ur Snödrottningen. Foto Petri Laitinen

Nationalbaletten i bastuscenen ur Snödrottningen. Foto Petri Laitinen

Nationalbalettens sommarturné inledde dansveckan
Passagerarhamnen var den plats där det allra först hände något, om vi bortser från att viss kursverksamhet redan hade startat på annat håll. En mycket glad och positiv Jorma Uotinen öppnade evenemanget som samlat en stor skara stadsbor i alla åldrar.

De visste redan, med erfarenhet från de många åren då Jorma varit konstnärlig ledare för dansveckan, att det lönar sig att komma, och det kostade ju ingenting att se detta, alla evenemangen på torget var gratis.

Det var alltså fullpackat framför utescenen vid hamnen där Nationaloperans dansare skulle uppträda och samtidigt öppna Dansveckan.

Ett underhållande och varierat program
Inledningsvis sågs bastuscenen ur Kenneth Greves Snödrottningen: underhållande, något att trivas med och fullpackat med manlig energi. En säker publikfavorit, också här.

Som andra nummer sågs en fräsch skapelse med namnet Collection of Endings (En samling slut) med Linda Haakana, Emmi Pennanen och Johan Pakkanen i koreografi av dansaren vid Nationalbaletten, Emrecan Tanis. Den följdes av ett för de flesta bekant pas de deux ur zigenarscenen i Don Quijote med Anna Sariola och Eemu Äikiö.

I rask takt dansades  Anandah Kononen´s La Banda Sonora, en trevlig och rytmisk glädjekälla; tre damer (Linda Haakana, Mai Komori och Terhi Räsänen) klädda i kostymer som presenterar olika musikinstrument – i tåspetskor så klart också  detta.

När programmet närmade sig slutet visade alla dansarna sig på scenen i en mycket fartfylld koreografi med det träffande namnet Fotosoppa, gjord av dansaren Sara Saviola.

Då den sakkunniga speakern Timo Sokura frågade publiken om den önskade se ännu mer, så ville man förstås det, och ett extranummer hade man förvisso i bagaget.

Ur Ouverture av José Martinez. Foto Petri Laitinen

Ur Ouverture av José Martinez. Foto Petri Laitinen

Incidence Chorégraphique
En av festivalens mest kända grupper kom från operan i Paris: ett antal dansare som bildar en fristående grupp under ledning av Bruno Bouché visade sig i sex koreografier. Gruppen hade haft otur, en dansare blev skadad och man var tvungen att redan före första kvällen byta program.

Man började med en fartfylld koreografi i två delar för åtta dansare med namnet Ouverture (2009) av José Martinez –  före detta étoile i Paris och nu balettchef i Madrid. Ögat vilade skönt i denna dansens turer, och genast var man övertygad om att så här skall det se ut – dansarnas kunnande var uppenbart.

Lite senare på kvällen skulle man kunna övertygas av dansarnas artistiska egenskaper, främst dock männens denna gång.

Som andra nummer sågs Akathisie (2003) av Nicholas Paul, till musik av Bach för en manlig dansare, Stéphane Bullion. Det harmoniskt uppbyggda adagiot skapade en andaktsfull atmosfär till dansarens kamp i sina rörelser. (Anm: Akatisi är en medicinsk beteckning för en oförmåga att sitta stilla.)

Bless – ainsi soit-il (Välsignelsen – så skedde den – 2010) av gruppens ledare Bruno Bouché var övertygande, den också – en Jakobs brottning med en ängel. De två männen, Aurélien Houette och Erwan Le Roux, visade sig i en intensiv duell, och engagerade åskådarna i fajten.

Ändå: efteråt frågar jag en ung dam bredvid mig vilken av männen hon mest tittade på, och hon försäkrar det som jag själv märkte: osökt väljer man att mera följa änglagestaltens rörelser, med vältränad bar överkropp och i vita byxor, medan ”Jakob” klädd i svart inte verkar lika stilig. Numret passade bra i kvällens helhet.

Aurélien Houette som Ängeln och Erwan Le Roux som Jakob i Bless. Foto Petri Laitinen

En variation ur William Forsythes mycket kända elektriska In the Middle Somewhat Elevated (1987) var ursprungligen inte med i programmet men vi hade turen att efter pausen få se detta fina nummer – sprakande effektivt, kunnigt och precist av Aurélia Bellet och Yann Saiz. Deras kunnande och dynamik imponerade, de var helt fantastiska. Man önskade bara att hela stycket (28 minuter) hade dansats, och kanske som avslutning av kvällen.

Det blev i stället den lite dystrare men nästan hypnotiska 4 Figures dans une Piece (Ett stycke för fyra personer – 2011) av Nicolas Paul. Eftersom golvet i det sistnämnda blir något nedsmutsat med kritor, med vilka de fyra dansarna ritar in sig i var sin ruta, var den valda ordninsgsföljden kanske även praktisk.

Något besviken kunde man kanske bli över sammansättningen av programmet, men man var ändå nöjd över att ha fått se allt som denna grupp hade att bjuda på. Slutresultat: ett starkt plus!

Anita Jokela
8 juli 2013


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil