Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stephane Bullion, Bruno Bouché, Simon Valastro och Adrien Couvez i 4 Figures dans une Piece. Foto Petri Laitinen

Stephane Bullion, Bruno Bouch, Simon Valastro, Adrien Couvez i 4 Figures . . . Foto Petri Laitinen

Sommardans med kärlekstema i Kuopio 2013

KUOPIO: Den fyrtiofjärde festivalen Kuopio Tanssii ja Soi – Kuopio dansar – med temat LOVE – KÄRLEK, dansades i en veckas tid, ledd stilfullt och professionellt av verksamhetsledaren Anna Pitkänen och av danskonstnären Jorma Uotinen, som  ansvarade för det konstnärliga, dvs. val av program, kurser och seminarier.

Festivalens sammansättning är numera ofta en mycket lyckad kombination, så också i år. Den lilla stadens alla resurser och förmågor inom området har utnyttjats. Detta gäller såväl byggnader som människor och hela infrastrukturen.

Jorma Uotinen presenterade invigningsprogrammet. Foto Petri Laitinen

Jorma Uotinen vid invigningen. Foto Petri Laitinen

För staden är dansveckan i Kuopio också en viktig höjdpunkt under året och skapar goodwill för hela området.

Även dansintresset har ökat genom åren. Till exempel ges numera danslärarutbildning på yrkeshögskolan Savonia.

Detta med temat kärlek syns tydligt på programhäftet: pärmens illustration visar en ung dam och hennes kavaljer – i en fantasifull utformning med röda rosor omkring och en ljusblå himmel ovanför, något stiliserat och ändå lite gammaldags.

Främst visas det modern dans i Kuopio. Det valda konceptet är bra och programmets utbud har redan i åratal hittat sin publik. För stora klassiska balettverk finns det ingen riktigt passande scen.

En del av åskådarna kommer från annat håll i landet och från andra länder. Ofta deltar de, såsom även ortsborna, samtidigt i kurser vilka finns av alla de slag: från Master Class i balett, elementär baletträning för vuxna män, bollywood och yoga till ”jam” i det fria för barn i åldersklassen 4-6 år.

Musikhuset är främsta platsen
Det stora huset där en mängd aktörer – bland annat en filial av Sibelius-Akademin – har sin hemvist fungerar bra och är trivsamt. Här finns stadens största auditorium med en större scen – huvudplatsen för verksamheten under dansveckan – samt lunchrestaurang och café med utsikt mot en stor och ljus hall, där en del evenemang kan anordnas.

Där hände det saker hela dagen igenom med start kl. 13.00. Olika dansgrupper och -skolor presenterade sig även på denna plats där tillträdet var gratis.

Rikt utbud
"Programmet är krävande – förutom för dansarna också för publiken" förklarar Jorma Uotinen vid det första mötet för pressfolk, och fortsätter att syftet är att bjuda på program i världsklass. Denna gång alltså extra kärleksfullt.

Verken som skall visas har temat inbyggt i någon form: kärleksförhållanden i vidare mening, eller möten individer emellan – kanske om att ta ansvar för en medmänniska.

Den här sortens problematik kunde man se speciellt i de sena föreställningarna, som gavs kl. 21.00 varje kväll i den skola som under senaste tiden fått utgöra scenen för Kuopio stadsteater (så länge dess egen byggnad står under renovering).

Nationalbaletten i bastuscenen ur Snödrottningen. Foto Petri Laitinen

Nationalbaletten i bastuscenen ur Snödrottningen. Foto Petri Laitinen

Nationalbalettens sommarturné inledde dansveckan
Passagerarhamnen var den plats där det allra först hände något, om vi bortser från att viss kursverksamhet redan hade startat på annat håll. En mycket glad och positiv Jorma Uotinen öppnade evenemanget som samlat en stor skara stadsbor i alla åldrar.

De visste redan, med erfarenhet från de många åren då Jorma varit konstnärlig ledare för dansveckan, att det lönar sig att komma, och det kostade ju ingenting att se detta, alla evenemangen på torget var gratis.

Det var alltså fullpackat framför utescenen vid hamnen där Nationaloperans dansare skulle uppträda och samtidigt öppna Dansveckan.

Ett underhållande och varierat program
Inledningsvis sågs bastuscenen ur Kenneth Greves Snödrottningen: underhållande, något att trivas med och fullpackat med manlig energi. En säker publikfavorit, också här.

Som andra nummer sågs en fräsch skapelse med namnet Collection of Endings (En samling slut) med Linda Haakana, Emmi Pennanen och Johan Pakkanen i koreografi av dansaren vid Nationalbaletten, Emrecan Tanis. Den följdes av ett för de flesta bekant pas de deux ur zigenarscenen i Don Quijote med Anna Sariola och Eemu Äikiö.

I rask takt dansades  Anandah Kononen´s La Banda Sonora, en trevlig och rytmisk glädjekälla; tre damer (Linda Haakana, Mai Komori och Terhi Räsänen) klädda i kostymer som presenterar olika musikinstrument – i tåspetskor så klart också  detta.

När programmet närmade sig slutet visade alla dansarna sig på scenen i en mycket fartfylld koreografi med det träffande namnet Fotosoppa, gjord av dansaren Sara Saviola.

Då den sakkunniga speakern Timo Sokura frågade publiken om den önskade se ännu mer, så ville man förstås det, och ett extranummer hade man förvisso i bagaget.

Ur Ouverture av José Martinez. Foto Petri Laitinen

Ur Ouverture av José Martinez. Foto Petri Laitinen

Incidence Chorégraphique
En av festivalens mest kända grupper kom från operan i Paris: ett antal dansare som bildar en fristående grupp under ledning av Bruno Bouché visade sig i sex koreografier. Gruppen hade haft otur, en dansare blev skadad och man var tvungen att redan före första kvällen byta program.

Man började med en fartfylld koreografi i två delar för åtta dansare med namnet Ouverture (2009) av José Martinez –  före detta étoile i Paris och nu balettchef i Madrid. Ögat vilade skönt i denna dansens turer, och genast var man övertygad om att så här skall det se ut – dansarnas kunnande var uppenbart.

Lite senare på kvällen skulle man kunna övertygas av dansarnas artistiska egenskaper, främst dock männens denna gång.

Som andra nummer sågs Akathisie (2003) av Nicholas Paul, till musik av Bach för en manlig dansare, Stéphane Bullion. Det harmoniskt uppbyggda adagiot skapade en andaktsfull atmosfär till dansarens kamp i sina rörelser. (Anm: Akatisi är en medicinsk beteckning för en oförmåga att sitta stilla.)

Bless – ainsi soit-il (Välsignelsen – så skedde den – 2010) av gruppens ledare Bruno Bouché var övertygande, den också – en Jakobs brottning med en ängel. De två männen, Aurélien Houette och Erwan Le Roux, visade sig i en intensiv duell, och engagerade åskådarna i fajten.

Ändå: efteråt frågar jag en ung dam bredvid mig vilken av männen hon mest tittade på, och hon försäkrar det som jag själv märkte: osökt väljer man att mera följa änglagestaltens rörelser, med vältränad bar överkropp och i vita byxor, medan ”Jakob” klädd i svart inte verkar lika stilig. Numret passade bra i kvällens helhet.

Aurélien Houette som Ängeln och Erwan Le Roux som Jakob i Bless. Foto Petri Laitinen

En variation ur William Forsythes mycket kända elektriska In the Middle Somewhat Elevated (1987) var ursprungligen inte med i programmet men vi hade turen att efter pausen få se detta fina nummer – sprakande effektivt, kunnigt och precist av Aurélia Bellet och Yann Saiz. Deras kunnande och dynamik imponerade, de var helt fantastiska. Man önskade bara att hela stycket (28 minuter) hade dansats, och kanske som avslutning av kvällen.

Det blev i stället den lite dystrare men nästan hypnotiska 4 Figures dans une Piece (Ett stycke för fyra personer – 2011) av Nicolas Paul. Eftersom golvet i det sistnämnda blir något nedsmutsat med kritor, med vilka de fyra dansarna ritar in sig i var sin ruta, var den valda ordninsgsföljden kanske även praktisk.

Något besviken kunde man kanske bli över sammansättningen av programmet, men man var ändå nöjd över att ha fått se allt som denna grupp hade att bjuda på. Slutresultat: ett starkt plus!

Anita Jokela
8 juli 2013


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil