Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Våroffer i rekonstruktion av Millicent Hodson och Kenneth Archer. Fot Mariinskijteatern

Våroffer i rekonstruktion av Millicent Hodson och Kenneth Archer. Foto Mariinskijteatern

Mariinskij II invigd med pompa och ståt

S:t PETERSBURG: Den 2 maj 2013 invigdes ett nytt operahus, gemenligen kallat Mariinskij II, bredvid  den "gamla" Mariinskijteatern. Invigningsgalan visades i juni på TV-kanalen mezzo. Galan var storslagen, imponerande och festlig.

Själva teatern är jättelik, orkesterdiket väldigt. Urvalet var välgjort, innehållsrikt och överraskande. Tempot var genomgående högt. Teater- och orkesterchefen Velerij Gergiev dirigerade.

Galan inleddes med balettmusik i form av utdrag ur Prokofjevs Romeo och Julia. I det omedelbart följande avsnittet ur Léon Minkus La Bayadère dansade teaterns kår inledningen till den vita scen som brukar kallas 'Skuggornas rike'.

Galan innehöll många vackra dansstycken av bl. a. Fokin, Balanchine, Neumeier, Roland Petit och Alberto Alonzo (Carmen Suite).

Under galan visades flitigt teaterns tekniska faciliteter. Ett svart golv kan förvandlas till ett vitt inför sittande publik genom att golvet helt enkelt skjuts i sidled. Då kan artister och scenografi redan befinna sig på plats.

I utdraget ur Våroffer kom denna funktion till unik användning. Dansen började med Millicent Hodsons och Kenneth Archers storslagna rekonstruktion av Nijinskijs koreografi. Efter en stund sköts dansarna dansande åt sidan samtidigt som en annan uppsättning, av Sasha Waltz, gled in på scenen. Under en stund kunde publiken alltså se de två versionerna parallellt på scenen!

Våroffer i koreografi av Sascha Waltz. Foto Mariinskijteatern

Våroffer i koreografi av Sascha Waltz. Foto Mariinskijteatern

Programmet var välmatat och borde rimligen ges ut på dvd. Alla genrer medverkade, från dansande och sjungande ungdomar till teaterns största stjärnor, och internationella toppartister som Placido Domingo och Anna Netrebko, född i Ryssland, men numera också österrikisk medborgare. Av teaterns stora dansstjärnor sågs Jekaterina Kondaurova, Uljana Lopatkina, Diana Vishneva, Olga Esina, Vladimir Sjkljarov i avsnitt ur den digra repertoaren.

Anna Netrebko tillägnades galans vackraste hyllning, till den duett (Là ci darem la mano) ur Don Giovanni där förföraren försöker locka med sig den vackra Zerlina till sitt slott. Där kom i tur och ordning hela fyra sjungande friare, med allt större buketter med röda rosor (till slut en hel vagn!) och framförde sina inbjudningar. En femte friare blev Placido Domingo, som för tillfället intagit dirigentens plats och en sjätte blev Valerij Gergiev, som rusat upp på scenen!

I galans avslutande körscen, med alla medverkande på scenen, visade man också hur scengolvet kan höjas upp i avsatser till en gradäng.

Under applådtacket utbröt plötsligt ett unisont 'Happy Birthday to You'. Det visade sig att mästerdirigenten Gergiev invigningsdagen fyllde 60! En dag att minnas.

I eftertexterna angavs bland annat norsk och finsk television som samarbetspartners, men inte svensk. Underlåtenhet av genant slag.

Ganla och nya Mariinskijteatern. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects

Ganla och nya Mariinskijteatern. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects

Mariinskijteatern i S:t Petersburg
Teatern är en av de mest berömda och framgångsrika  teatrarna i världen. Grundad redan 1783 har den sedan 1860 huserat i sin ljusgröna byggnad vid nuvarande Teatertorget, ritad av Alberto Cavos. Den har genomlevt både tsarregimen och sovjetepoken med i stort sett kontinuerlig verksamhet.

Efter åratal av planering, två arkitekttävlingar, ändrade planer och många stadsbildsmässiga diskussioner samt cirka 4,9 miljarder kronor, står nu teaterns andra stora scen färdig att ta emot publiken. Den gamla 1800-talsteatern har redan tidigare kompletterats med en fristående modern konsertsalsbyggnad (2006) och de tre huvudscenerna utgör nu en enastående möjlighet att variera och modernisera repertoaren.

Valerij Gergiev tog först kontakt med arkitekten Eric Owen Moss från Kalifornien, men hans hypermoderna glasbyggnad ansågs inte förenlig med Leningrads välbevarade och relativt låga centrumbebyggelse, så en arkitekturtävling utlystes.

Tävlingen vanns 2003 av fransmannen Dominique Perrault, som bland annat ritat det nya nationalbiblioteket i Paris. Hans förslag kröntes av en svart marmorkupol klädd med guldskimrande glas. I folkmun fick den namnet guldpotatisen och kritiserades hårt.

När det sedan visade sig att S:t Petersburgs leriga mark inte skulle bära den nya byggnaden stoppades bygget. och en ny arkitekturtävling anordnades. Vinnare den här gången blev Diamond Schmitt Architects i Toronto, Kanada med Torontos Four Season's Centre for the Arts som främsta referens.

Mariinskij II, som den nya teatern kallas, ligger direkt bakom den gamla operabyggnaden, skild åt endast av den smala Kryukovkanalen. En inglasad bro förbinder de båda husen. Byggnaden liknar i uppbyggnad sina grannar, men är en helt modern konstruktion med en gjuten stomme i sex våningar över gatunivån och mycket glas i rytmiserande storlekar och växlande former.

Salongen från scenen. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects.

Salongen från scenen. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects.

Rymmer 2 000 åskådare
Den stora salongen rymmer upp till 2 000 personer och har den klassiska hästskoformen med tre balkonger (rader). Interiören domineras av polerade bokpaneler i varm guldbrun färgton. Stolarna är klädda i ljusblått tyg från Danish Art Weaving i Tylstrup norr om Ålborg. Utöver huvudscenen rymmer teatern flera mindre lokaler där mindre förställningar, konserter, föredrag och andra arrangemang kan anordnas.

På taket finns en amfiteater med vidsträckt utsikt över S:t Petersburg. Den rymmer upp till 200 personer och kommer att spela en viktig roll vid stadens årliga försommarfestival 'Vita nätter¨.

För dem som arbetar i huset finns moderna repetitions- och verkstadslokaler anpassade för såväl opera som balett och orkesterrepetitioner. Invigningsfestligheterna inleddes lämpligt nog den 1 maj – kvällen före den officiella invigningsgalan – inför mer än 399 av teaterns trognaste medarbetare från alla avdelningar, människor som arbetat där i decennier. Vidare inbjöds representanter för 23 veteranorganisationer och anställda vid stadens museer och kulturinstitutioner liksom alla de som deltagit i byggnadsprocessen.

Balettsäsongen på Mariinskijteatern fortsätter fram till och med den 8 augusti – om ni skulle ha vägarna förbi!

PeterBohlin
Anders Jörlén

24 juni 2013


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil