Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Våroffer i rekonstruktion av Millicent Hodson och Kenneth Archer. Fot Mariinskijteatern

Våroffer i rekonstruktion av Millicent Hodson och Kenneth Archer. Foto Mariinskijteatern

Mariinskij II invigd med pompa och ståt

S:t PETERSBURG: Den 2 maj 2013 invigdes ett nytt operahus, gemenligen kallat Mariinskij II, bredvid  den "gamla" Mariinskijteatern. Invigningsgalan visades i juni på TV-kanalen mezzo. Galan var storslagen, imponerande och festlig.

Själva teatern är jättelik, orkesterdiket väldigt. Urvalet var välgjort, innehållsrikt och överraskande. Tempot var genomgående högt. Teater- och orkesterchefen Velerij Gergiev dirigerade.

Galan inleddes med balettmusik i form av utdrag ur Prokofjevs Romeo och Julia. I det omedelbart följande avsnittet ur Léon Minkus La Bayadère dansade teaterns kår inledningen till den vita scen som brukar kallas 'Skuggornas rike'.

Galan innehöll många vackra dansstycken av bl. a. Fokin, Balanchine, Neumeier, Roland Petit och Alberto Alonzo (Carmen Suite).

Under galan visades flitigt teaterns tekniska faciliteter. Ett svart golv kan förvandlas till ett vitt inför sittande publik genom att golvet helt enkelt skjuts i sidled. Då kan artister och scenografi redan befinna sig på plats.

I utdraget ur Våroffer kom denna funktion till unik användning. Dansen började med Millicent Hodsons och Kenneth Archers storslagna rekonstruktion av Nijinskijs koreografi. Efter en stund sköts dansarna dansande åt sidan samtidigt som en annan uppsättning, av Sasha Waltz, gled in på scenen. Under en stund kunde publiken alltså se de två versionerna parallellt på scenen!

Våroffer i koreografi av Sascha Waltz. Foto Mariinskijteatern

Våroffer i koreografi av Sascha Waltz. Foto Mariinskijteatern

Programmet var välmatat och borde rimligen ges ut på dvd. Alla genrer medverkade, från dansande och sjungande ungdomar till teaterns största stjärnor, och internationella toppartister som Placido Domingo och Anna Netrebko, född i Ryssland, men numera också österrikisk medborgare. Av teaterns stora dansstjärnor sågs Jekaterina Kondaurova, Uljana Lopatkina, Diana Vishneva, Olga Esina, Vladimir Sjkljarov i avsnitt ur den digra repertoaren.

Anna Netrebko tillägnades galans vackraste hyllning, till den duett (Là ci darem la mano) ur Don Giovanni där förföraren försöker locka med sig den vackra Zerlina till sitt slott. Där kom i tur och ordning hela fyra sjungande friare, med allt större buketter med röda rosor (till slut en hel vagn!) och framförde sina inbjudningar. En femte friare blev Placido Domingo, som för tillfället intagit dirigentens plats och en sjätte blev Valerij Gergiev, som rusat upp på scenen!

I galans avslutande körscen, med alla medverkande på scenen, visade man också hur scengolvet kan höjas upp i avsatser till en gradäng.

Under applådtacket utbröt plötsligt ett unisont 'Happy Birthday to You'. Det visade sig att mästerdirigenten Gergiev invigningsdagen fyllde 60! En dag att minnas.

I eftertexterna angavs bland annat norsk och finsk television som samarbetspartners, men inte svensk. Underlåtenhet av genant slag.

Ganla och nya Mariinskijteatern. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects

Ganla och nya Mariinskijteatern. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects

Mariinskijteatern i S:t Petersburg
Teatern är en av de mest berömda och framgångsrika  teatrarna i världen. Grundad redan 1783 har den sedan 1860 huserat i sin ljusgröna byggnad vid nuvarande Teatertorget, ritad av Alberto Cavos. Den har genomlevt både tsarregimen och sovjetepoken med i stort sett kontinuerlig verksamhet.

Efter åratal av planering, två arkitekttävlingar, ändrade planer och många stadsbildsmässiga diskussioner samt cirka 4,9 miljarder kronor, står nu teaterns andra stora scen färdig att ta emot publiken. Den gamla 1800-talsteatern har redan tidigare kompletterats med en fristående modern konsertsalsbyggnad (2006) och de tre huvudscenerna utgör nu en enastående möjlighet att variera och modernisera repertoaren.

Valerij Gergiev tog först kontakt med arkitekten Eric Owen Moss från Kalifornien, men hans hypermoderna glasbyggnad ansågs inte förenlig med Leningrads välbevarade och relativt låga centrumbebyggelse, så en arkitekturtävling utlystes.

Tävlingen vanns 2003 av fransmannen Dominique Perrault, som bland annat ritat det nya nationalbiblioteket i Paris. Hans förslag kröntes av en svart marmorkupol klädd med guldskimrande glas. I folkmun fick den namnet guldpotatisen och kritiserades hårt.

När det sedan visade sig att S:t Petersburgs leriga mark inte skulle bära den nya byggnaden stoppades bygget. och en ny arkitekturtävling anordnades. Vinnare den här gången blev Diamond Schmitt Architects i Toronto, Kanada med Torontos Four Season's Centre for the Arts som främsta referens.

Mariinskij II, som den nya teatern kallas, ligger direkt bakom den gamla operabyggnaden, skild åt endast av den smala Kryukovkanalen. En inglasad bro förbinder de båda husen. Byggnaden liknar i uppbyggnad sina grannar, men är en helt modern konstruktion med en gjuten stomme i sex våningar över gatunivån och mycket glas i rytmiserande storlekar och växlande former.

Salongen från scenen. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects.

Salongen från scenen. Foto Tim Griffith c/o Diamond Schmitt Architects.

Rymmer 2 000 åskådare
Den stora salongen rymmer upp till 2 000 personer och har den klassiska hästskoformen med tre balkonger (rader). Interiören domineras av polerade bokpaneler i varm guldbrun färgton. Stolarna är klädda i ljusblått tyg från Danish Art Weaving i Tylstrup norr om Ålborg. Utöver huvudscenen rymmer teatern flera mindre lokaler där mindre förställningar, konserter, föredrag och andra arrangemang kan anordnas.

På taket finns en amfiteater med vidsträckt utsikt över S:t Petersburg. Den rymmer upp till 200 personer och kommer att spela en viktig roll vid stadens årliga försommarfestival 'Vita nätter¨.

För dem som arbetar i huset finns moderna repetitions- och verkstadslokaler anpassade för såväl opera som balett och orkesterrepetitioner. Invigningsfestligheterna inleddes lämpligt nog den 1 maj – kvällen före den officiella invigningsgalan – inför mer än 399 av teaterns trognaste medarbetare från alla avdelningar, människor som arbetat där i decennier. Vidare inbjöds representanter för 23 veteranorganisationer och anställda vid stadens museer och kulturinstitutioner liksom alla de som deltagit i byggnadsprocessen.

Balettsäsongen på Mariinskijteatern fortsätter fram till och med den 8 augusti – om ni skulle ha vägarna förbi!

PeterBohlin
Anders Jörlén

24 juni 2013


  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil