Artiklar från 2008 – till idag
Själva teatern är jättelik, orkesterdiket väldigt. Urvalet var välgjort, innehållsrikt och överraskande. Tempot var genomgående högt. Teater- och orkesterchefen Velerij Gergiev dirigerade.
Galan innehöll många vackra dansstycken av bl. a. Fokin, Balanchine, Neumeier, Roland Petit och Alberto Alonzo (Carmen Suite).
Under galan visades flitigt teaterns tekniska faciliteter. Ett svart golv kan förvandlas till ett vitt inför sittande publik genom att golvet helt enkelt skjuts i sidled. Då kan artister och scenografi redan befinna sig på plats.
I utdraget ur Våroffer kom denna funktion till unik användning. Dansen började med Millicent Hodsons och Kenneth Archers storslagna rekonstruktion av Nijinskijs koreografi. Efter en stund sköts dansarna dansande åt sidan samtidigt som en annan uppsättning, av Sasha Waltz, gled in på scenen. Under en stund kunde publiken alltså se de två versionerna parallellt på scenen!
Programmet var välmatat och borde rimligen ges ut på dvd. Alla genrer medverkade, från dansande och sjungande ungdomar till teaterns största stjärnor, och internationella toppartister som Placido Domingo och Anna Netrebko, född i Ryssland, men numera också österrikisk medborgare. Av teaterns stora dansstjärnor sågs Jekaterina Kondaurova, Uljana Lopatkina, Diana Vishneva, Olga Esina, Vladimir Sjkljarov i avsnitt ur den digra repertoaren.
Anna Netrebko tillägnades galans vackraste hyllning, till den duett (Là ci darem la mano) ur Don Giovanni där förföraren försöker locka med sig den vackra Zerlina till sitt slott. Där kom i tur och ordning hela fyra sjungande friare, med allt större buketter med röda rosor (till slut en hel vagn!) och framförde sina inbjudningar. En femte friare blev Placido Domingo, som för tillfället intagit dirigentens plats och en sjätte blev Valerij Gergiev, som rusat upp på scenen!
I galans avslutande körscen, med alla medverkande på scenen, visade man också hur scengolvet kan höjas upp i avsatser till en gradäng.
Under applådtacket utbröt plötsligt ett unisont 'Happy Birthday to You'. Det visade sig att mästerdirigenten Gergiev invigningsdagen fyllde 60! En dag att minnas.
I eftertexterna angavs bland annat norsk och finsk television som samarbetspartners, men inte svensk. Underlåtenhet av genant slag.
Efter åratal av planering, två arkitekttävlingar, ändrade planer och många stadsbildsmässiga diskussioner samt cirka 4,9 miljarder kronor, står nu teaterns andra stora scen färdig att ta emot publiken. Den gamla 1800-talsteatern har redan tidigare kompletterats med en fristående modern konsertsalsbyggnad (2006) och de tre huvudscenerna utgör nu en enastående möjlighet att variera och modernisera repertoaren.
Valerij Gergiev tog först kontakt med arkitekten Eric Owen Moss från Kalifornien, men hans hypermoderna glasbyggnad ansågs inte förenlig med Leningrads välbevarade och relativt låga centrumbebyggelse, så en arkitekturtävling utlystes.
Tävlingen vanns 2003 av fransmannen Dominique Perrault, som bland annat ritat det nya nationalbiblioteket i Paris. Hans förslag kröntes av en svart marmorkupol klädd med guldskimrande glas. I folkmun fick den namnet guldpotatisen och kritiserades hårt.
När det sedan visade sig att S:t Petersburgs leriga mark inte skulle bära den nya byggnaden stoppades bygget. och en ny arkitekturtävling anordnades. Vinnare den här gången blev Diamond Schmitt Architects i Toronto, Kanada med Torontos Four Season's Centre for the Arts som främsta referens.
Mariinskij II, som den nya teatern kallas, ligger direkt bakom den gamla operabyggnaden, skild åt endast av den smala Kryukovkanalen. En inglasad bro förbinder de båda husen. Byggnaden liknar i uppbyggnad sina grannar, men är en helt modern konstruktion med en gjuten stomme i sex våningar över gatunivån och mycket glas i rytmiserande storlekar och växlande former.
Rymmer 2 000 åskådare
Den stora salongen rymmer upp till 2 000 personer och har den klassiska hästskoformen med tre balkonger (rader). Interiören domineras av polerade bokpaneler i varm guldbrun färgton. Stolarna är klädda i ljusblått tyg från Danish Art Weaving i Tylstrup norr om Ålborg. Utöver huvudscenen rymmer teatern flera mindre lokaler där mindre förställningar, konserter, föredrag och andra arrangemang kan anordnas.
På taket finns en amfiteater med vidsträckt utsikt över S:t Petersburg. Den rymmer upp till 200 personer och kommer att spela en viktig roll vid stadens årliga försommarfestival 'Vita nätter¨.
För dem som arbetar i huset finns moderna repetitions- och verkstadslokaler anpassade för såväl opera som balett och orkesterrepetitioner. Invigningsfestligheterna inleddes lämpligt nog den 1 maj – kvällen före den officiella invigningsgalan – inför mer än 399 av teaterns trognaste medarbetare från alla avdelningar, människor som arbetat där i decennier. Vidare inbjöds representanter för 23 veteranorganisationer och anställda vid stadens museer och kulturinstitutioner liksom alla de som deltagit i byggnadsprocessen.
Balettsäsongen på Mariinskijteatern fortsätter fram till och med den 8 augusti – om ni skulle ha vägarna förbi!
PeterBohlin
Anders Jörlén
24 juni 2013
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision