Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Ur Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Baletten som Tjajkovskij aldrig skrev

STOCKHOLM: Mats Ek har valt att använda musik av Pjotr Tjajkovskij till sin balett Julia och Romeo. Han säger att han tror att Tjajkovskij ville skriva en balett på temat, men inte hann göra det.

Mats säger också att han frågat Tjajkovskij om lov att få använda hans musik, och tonsättaren har svarat: JA!

Pjotr Tjajkovskij (1840-93)

Pjotr Tjajkovskij (1840-93)

Vid ett samtal inför Operans Balettklubb berättade kompositören och musikern Anders Högstedt samt pianisten och balettrepetitören Anna Buchenhorst om arbetet med att sammanställa partituret och repetitionsprocessen.

Anders Högstedt, vad är din bakgrund?
Jag är tubaist från grunden, utbildad på Musikhögskolan här i Stockholm och även i Paris. Jag har faktiskt varit tubaist här på Operan också.

Jag har arbetat en hel del som orkestermusiker, men jag har hela tiden skrivit musik och arbetat mycket med arrangemang. Det svällde ut och jag blev mer och mer anlitad som arrangör i olika sammanhang.

På senare år har jag arbetat mycket med opera, för Folkoperan till exempel, och även med filmmusik.

Nu fick du en lista på en massa musik av Mats Ek. Sedan har du arbetat med att få till ett partitur som kan fungera som ett sammanhängande stycke. Hur har det gått till?
Ja, det började för ungefär ett år sen när jag träffade Mats för första gången. Då hade han plockat fram en massa CD-skivor som han hade lyssnat på och gått igenom i stort sett all orkestermusik som Tjajkovskij hade skrivit överhuvudtaget.

Han hade valt musik från i huvudsak sju olika verk. Det är dels en orkesterfantasi som heter Stormen, sen har vi Pianokonsert nummer 1, första satsen, där Anna Buchenhorst är solist. Sedan Orkestersvit nummer 1 och 3, Femte symfonin och Capriccio Italien.

Det är även ett stycke som heter Ödet som också är en symfonisk fantasi, kan man säga, och en symfoni som heter Manfred som inte är spelad så ofta i Sverige. Den utgör en stor del av slutet av baletten och är mycket dramatisk vilket passade till det sceniska.

Så finns det också litet andra småstycken, bl.a. en sats ur en stråkkvartett. Ja, nu tror jag att jag fick med allt.

Vad innebär det då, för det är ju inte hela stycken med pauser mellan utan de vävs ihop också?
Mats Ek hade valt ut bitar ur de här styckena som skulle användas, och i vissa fall är de här småbitarna något omkastade så att det passar till hans koreografi. Min uppgift var för det första att identifiera de här bitarna i originalpartituren och sedan att göra någon slags helhet.

Mats har bara lyssnat och antecknat tidsangivelser. Jag har letat fram de här ställena och gjort ett schema över hur de skulle kunna sättas ihop. Efter det så har jag börjat jobba med att få till skarvarna mellan de olika styckena.

Vissa av dem ska omärkligt hänga ihop, det måste man fixa till. Det kan vara så att man ändrar instrumentationen litet, litet grann precis i skarven – eller ändrar litet i harmoniken till exempel...

Men det är i stort sett Tjajkovskijs instrumentation?
Ja, absolut. Det finns några få undantag från det och det är bland annat i stråkkvartett-satsen som är orkestrerad för fler stråkar så att det ska stämma med det övriga.

Har du gjort sådant här förut?
Inte riktigt i den här skalan och aldrig för balett faktiskt. Jag har jobbat ganska mycket med opera men inte med balett.

Anna Buchenhorst. Foto Unn Tiba

Anna Buchenhorst. Foto Unn Tiba

Anna Buchenhorst, du spelar för repetitionerna – spelar du då hela verket, eller spelar du bara pianodelarna?
Det har blivit så att jag har bara spelat pianodelen – den här pianokonserten – när vi har repeterat och det andra har Mats repeterat med band, eftersom han ville höra orkesterklangen.

Vi pianister hade också väldigt mycket att göra den här säsongen med både Törnrosa och mycket annat som repeterades med piano och i flera salar samtidigt. Därför började Mats repetera med band, men just pianokonserten ville han repetera med piano. Då spelade jag pianostämman förstås, men ibland måste man fylla på med litet av orkestersatsen också, för att förstå hela musikflödet.

Du är ju van att spela till baletten på träning. Vad är svårigheten när du även är pianosolist i föreställningen?
Det är ett utmanande verk, det är en väldigt svår pianokonsert. Tekniskt finns det många utmaningar, men det är helt fantastiskt att få spela den med orkestern och höra den stora klangen – höra hur orkestern lyssnar in mig och hur dansarna följer musiken. Det är en väldigt mäktig upplevelse.

Har du spelat med orkestern i balettsammanhang tidigare?
Ja, jag har bland annat spelat Poulencs dubbelkonsert till en balett av Christopher Hampson som heter just Double Concerto.

Jag har också spelat Sjostakovitjs första pianokonsert till baletten Colours och i baletten Before Nightfall var det Martimus konsert för två orkestrar, piano och puka. Krzysztof Pastor hade gjort en balett till Bachs Goldbergvariationer, så det har varit en hel del.

Arbetar du även utanför Operan?
Ja, jag är heltidsanställd av baletten, men jag gör också cirka tjugofem konserter om året som pianosolist.

Anders Högstedt, när man har repeterat med band, hur blir det då när orkestern kommer in? Låter det exakt likadant?
Det kommer att låta väldigt likt men inte exakt. Vi har en mycket fin rysk dirigent, Alexander Polianichko, som har god erfarenhet av Tjajkovskij.

Har det varit ett givande arbete för dig eller är det mera ett slit?
Det har varit väldigt givande och roligt men det har varit slitsamt också. Det är ett väldigt stort partitur. Det är mycket musik.

Hur lång är föreställningen ungefär?
Första akten strax över än en timme och andra akten strax under en timme. Partituret är väl på, tror jag, 400 sidor eller något sådant. Varenda not ska ju skrivas in i det. Sen har jag ju dessutom gjort orkesterstämmorna och allting så det är ett stort arbete.

Hur lång tid har det tagit?
Jag började för ungefär ett år sedan. Då har jag inte jobbat enbart med det här förstås, men arbetet har pågått under ett år.

Mercutios roll rymmer både dramatik och humor. Här Jerome Marchand i rollen. Foto Gert Weigelt

Mercutios roll rymmer både dramatik och humor. Här Jerome Marchand i rollen. Foto Gert Weigelt

Anna Buchenhorst, hur länge har du jobbat med den här musiken?
Det är ganska exakt ett år sedan Mats frågade mig.

Var det i första hand för pianokonserten?
Ja. Men man övar på den och så lägger man ner den några veckor. Sedan har det varit mer intensivt det senaste halvåret.

Hur mycket av ditt eget temperament får du lägga in?
Hur mycket som helst, tror jag. Men baletten är koreograferad till en inspelning av Martha Argerich, som i och för sig har mycket temperament, och hon har ett rasande tempo. Det är ett oktavställe som är så välkänt för hon spelar det så otroligt snabbt – om man googlar på youtube så kommer hennes inspelning upp – och det är den inspelningen som Mats har valt.

Du har fått träna mycket på den?
Ja, det stället har jag fått träna extra mycket på.

Vilken är annars din favoritmusik, vilken typ av musik spelar du helst?
Jag är kanske litet grand av en överlevare för att jag tycker mest om det som jag spelar just nu.

Det är väl ganska vanligt i och för sig. Är det något som du absolut inte vill spela?
Nej. Några favoriter jag spelar ofta är Chopin, Mozart och Bach. De är kanske de tre största. Men jag tycker också väldigt mycket om modern musik. Jag har nyligen gjort en hel del av John Cage. Han var en person som jobbade mycket med dansare också.

Med Merce Cunningham i första hand?
Precis. Jag har bl.a. spelat in In the landscape som är ett väldigt vackert stycke, ganska minimalistiskt, ganska mycket som Satie.

Anders Högstedt, har du någon favoritmusik?
Jag tycker också om både gammalt och nytt. Tjajkovskij förstås, men också Brahms, Schumann och Mozart och Britten – det är ju Brittenår i år.

Daria Ivanova som Rosalinda och Anthony Lomuljo som Romeo. Foto Gert Weigelt

Daria Ivanova som Rosalinda och Anthony Lomuljo som Romeo. Foto Gert Weigelt

Anna Buchenhorst, hur är det att jobba med Mats Ek? Är han krävande?
Jag tycker att det har varit väldigt spännande, just med de musikaliska anvisningarna, för att man är van att få höra att det finns två tempi i balett: 'för fort' och 'för långsamt'. Eller så kan det vara bara ett tempo och det är 'fel'.

När det gäller Mats Ek så berättar han mycket om karaktärerna – vad som är Julias karaktär till exempel, hon har mycket krut i sig. Och sedan att amman kommer in till den här pianokonserten och hon har en vårdande karaktär och det ska höras i musiken – men först litet vresig och butter.

När sedan Paris introduceras som Julias tilltänkte är det en händelse som är någonting ganska positivt. Det kommer in en fin man i familjen och alltså ska det inte gå för långsamt. Mats förklarar bakgrunden litet psykologiskt och varför man kan höja tempot en liten aning, till exempel.

Vad jag vet så är nästan alla dansare som arbetat med Mats Ek helt "sålda", för han är just som du säger, han kräver mycket men han talar om varför och hur och jobbar tills han får det han vill ha.
Ja, han är väldigt klar över vad han vill ha för resultat.

Andera Högstedt, är det också din erfarenhet av att jobba med Mats Ek?
Ja, det är väldigt positivt. Det som slog mig är att han är så otroligt musikalisk och det märks mycket väl att han valt rätt stycken till det han har avsett att gestalta. Han har också tänkt ut i förväg hur de här bitarna ska passa ihop, även musikaliskt. Det har varit väldigt skönt för mig att känna en trygghet i hans koncept och förarbete.

Han förstår vad som krävs för att det ska passa ihop?
Ja, jag tror det.

(Publikfråga:)
Har du behövt göra våld på musiken, ändra tonarter till exempel?
Nej, jag har inte behövt göra någonting sådant med något helt stycke. Men just i skarvarna mellan de olika bitarna så kan det finnas vissa manipulationer för att det ska sitta ihop.

Mats har ju haft vissa idéer om små förändringar i klangen och orkestreringen. Bland annat i Manfred-symfonin som avslutar verket, där finns det i originalversionen en orgel med i orkestern. Den ville inte Mats ha där för att den skulle inte passa karaktärsmässigt till det han hade tänkt sig på scenen. Så den har jag tagit bort.

Måste man ersätta den med något annat då?
Den är ersatt med litet annat. Det är ett exempel på att Mats har haft åsikter om detaljer i olika stycken. Överhuvudtaget har Mats varit så klar med vad han ville ha, så samarbetet har varit förvånansvärt problemfritt.

Musiken till Julia och Romeo
Musiken är hämtad ur olika verk av Pjotr Tjajkovskij:
Ödet, symfonisk dikt i c-moll (1868)
Stormen, symfonisk fantasi i f-moll (1873)
Pianokonsert nr 1 i b-moll op. 23 (1875)
Orkestersvit nr 1 i D-dur (1879)
Capriccio Italien i A-dur, för orkester (1880)
Orkestersvit nummer 3 i G-dur (1884)
Manfred, symfoni i h-moll (1885)
Symfoni nr 5 i e-moll (1888)
samt en av hans stråkkvartetter

Anders Jörlén
28  maj 2013



  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil