Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julia: Mariko Kida och Romeo: Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt

Julia: Mariko Kida och Romeo: Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt

Julia & Romeo av Mats Ek:
Vi tror på deras kärlek, på kraften, leken och lyckan

STOCKHOLM: Det är Julias perspektiv som lyfts fram i nytolkningen av Shakespeares klassiker. Mats Ek låter sin publik reflektera kring företeelser som makt och uppror, de små mot de stora. Shakespeares bärande konflikt med den unga oskyddade förälskelsen i en brutal miljö finns där liksom kärlek, hat och svartsjuka. Vem kan vinna?

Mats Eks konstnärliga språk är som alltid både abstrakt och berättande. En spontan känsla infinner sig vid urpremiären av Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm; verket känns väldigt Mats Ek, nästan lite ”gamla Cullberg”.

I programbladet står att läsa Mats Eks egen kommentar till risken att bli alltför rörelsetypisk: ”Jag försöker ständigt, mer eller mindre lyckat, att sparka mig bort ifrån det som ser ut som Mats Ek och öppna mig inför det som är verkets egen röst, att bli dess tjänare.” Denna intention går som en båge genom Julia & Romeo och lyckas efter viss tvekan till slut nå oanade höjder i styckets huvudtema; kärlekens överlägsna kraft.

Den förbjudna men oemotståndliga kärleken gör denna Julia, virtuost tolkad i både teknisk och uttrycksfull briljans av en strålande Mariko Kida i kortklippt hår och gul klänning, till en ung, kvinnlig rebell. En liten men stark och lekfull tonåring som vet att hon inte får, men som med stor aptit på livet gör som hon vill ändå. Julia gör uppror mot överheten, familjen, som vill gifta bort henne med ett bra parti enligt patriarkal konvention.

Vi befinner oss i en stad i uppror. Stadens furste, rörande dansad av den nu 70-årige Niklas Ek, tvingas gripa in. Romeos gäng driver omkring på stadens gator och halkar in på familjen Capulets pompösa vårfest. Där möter Romeo Julia och ömsesidig kärlek uppstår. Ett möte uppmärksammat endast av amman och Tybalt, familjens stridslystna ungtupp. Julia ger sig hän åt sin kompromisslösa kärlek till Romeo som skänker henne kraft, livsglädje och mod.

Det är egentligen först när detta sker, när kärlekens kraft som tydligt tema visar sig i Julias och Romeos finstämda pas de deux mot slutet av första akten, som verklig nerv och känsla infinner sig i föreställningen. Innerligheten mellan de unga älskande är så ömsint tolkad av Mariko Kida och Anthony Lomuljo, dansen så lätt och direkt i sitt uttryck, att resten av historien bleknar något och nästan känns lite otymplig.

Mariko Kida och Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt

Jérome Marchand som Romeos kompis och vapendragare Mercutio gör dock många härliga krumsprång som kollektivets svarta får och med stor charm och exakt komik skapar han också behållning i första akten.

Koreografin i andra akten har generellt mer av liv och lust över sig. Tonen sätts direkt i inledningen med den 58-åriga Ana Laguna i toppform i rollen som amman; komisk, dramatisk och framför allt dansant. Amman skojar fräckt med de unga männen i Romeos gäng innan hon, iförd gul cykelhjälm, helt sonika skjutsar Romeo tillbaka till Julia på en segway. Amman står för den mänskliga värmen. Hon är den till vilken Julia anförtror sig, den som ser ungdomarnas kärlek och den enda som vågar ifrågasätta Julias pappa.

I andra akten utspelas maktkamp och sönderslitande gatustrider. Våld föder våld och Romeo och kompisen Benvolio, charmerande skickligt dansad av Hokuto Kodama, hämnas i vilt raseri bäste vännen Mercutios död genom att slå ihjäl rivalen Tybalt. Marie Lindqvist i rollen som mamman, uttrycker övertygande och med stor konstnärlig integritet sin förtvivlan över Tybalts död, en återhållen sorg som gränsar till vansinne.

Dramatiken är stor som sig bör men det som dröjer sig kvar och gör den här uppsättningen till något alldeles extra är helt klart karaktärerna Julia och Romeo. I andra aktens långa pas de deux med de unga älskande, känslosamt sårbara i estetiskt enkla underkläder, lyfter hela föreställningen till en ny dimension och man frågar sig om kärlek på scen någonsin uttryckts så vackert, ärligt och med så stor närhet.

Anna Laguna gör en stark tolkning av amman. Foto Gert Weigelt

Anna Laguna gör en stark tolkning av amman. Foto Gert Weigelt

Mats Eks koreografi och dansarnas erfarna, finstämda temperament blir en oerhört lyckad enhet. Kärlekshistorien vibrerar av äkthet och det konstnärliga språket lämnar här inget mer att önska. Vi tror på deras kärlek, på kraften, leken och lyckan.

Att Julia inte får sin Romeo utan tvingas gifta sig med den av familjen utsedde Paris, har väl aldrig känts grymmare. Generationskonflikten aldrig hopplösare, de vuxnas svek aldrig större. Men Julia vägrar. Hennes vilja är orubblig, hennes ungdomliga uppror konsekvent, hon vägrar kompromissa.

Den ibland rätt krångliga döden är här genialiskt löst och slutscenen, i vilken vänner och fiender till slut möts i något som måste ses som en gemensam, tystlåten demonstration av solidaritet, för fred och frihet, är något av det vackraste och mest berörande jag sett på en balettscen.

Johannes Öhmans intention som konstnärlig ledare är att vid sidan av den historiska, klassiska repertoaren bidra till att nya originalverk skapas direkt för Kungliga Balettens dansare. I Julia & Romeo och i samarbetet med Mats Ek uppstår verkligen något nytt, ett möte mellan sekler av tradition och nutid.

En ny dimension av modern balett där budskapet är att det lilla kan förmå spränga det stora. Ibland segrar kärleken, om än till priset av sin egen undergång. Kärlek som frigör början till förändring.

Julia & Romeo
är Mats Eks första stora helaftonsverk sedan Törnrosa som gjordes för Hamburgbaletten 1996.

Koreografi: Mats Ek
Musik: Pjotr Tjajkovskij, i urval av Mats Ek, bearbetad av Anders Högstedt.
Scenografi och kostym: Magdalena Åberg
Ljus: Linus Fellbom

Anna Lafvas
26 maj 2013


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil