Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ellen Kjellberg intervjuas av Dansportalens Anders Jörlén. Foto Cristian Hillbom

Ellen Kjellberg intervjuas av Dansportalens Anders Jörlén. Foto Cristian Hillbom

Ellen Kjellberg, norsk professor i dans

OSLO: Ellen Kjellberg har dansat hela sitt liv. 1963 började hon som 15-åring vid Den Norske Opera där hon blev kvar som dansare, solist och så småningom prima ballerina. Hon gjorde sin sista föreställning 1982 med baletten Sylvia med Vladimir Gelvan som partner.

En skada gjorde att hon slutade som aktiv dansare och sedan dess har Ellen Kjellberg ägnat sitt yrkesliv åt att föra sin konst vidare till nya generationer av dansare. Ellen är nu professor i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo, men till sommaren drar hon sig tillbaka till en välförtjänt tillvaro som pensionär.

Ellen Kjellberg, du är professor i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo.
Vi är tre lärare på balettlinjen: Tania Rodriguez, Zoltan Szolnoki och jag själv och jag blev utnämnd till professor för en del år sedan. Jag slutade vid Nationalbaletten 1983 men har faktiskt undervisat sedan 1981, då jag fick en skada. Jag hade opererat en fot och gick på rehabilitering, vilket gjorde att jag fick möjlighet att undervisa vid Statens Ballettskola som senare ingick i paraplyorganisationen Konsthögskolan.

2003 flyttade hela Konsthögskolan in i den gamla segelduksfanriken på Grünerløkka i Oslo. Då förkastade vi hela den gamla studieplanen och upprättade en helt ny utbildning för klassiska balettdansare. Vi försoker hela tiden att göra den bättre och vi ser nu att det ger ett klart bättre resultat.

Samtidigt levererar Ballettskolen ved den Norske Opera og Balett elever på en mycket högre nivå, men vi tar också in studenter utifrån till exempel från Göteborg, som har varit en god leverantör av studenter, Vi har också studenter från till exempel Japan som kommer för fortbildning.

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg i Tender Hooks vid tävlingen i Falun. Foto Mia Spange

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg i Tender Hooks vid tävlingen i Falun. Foto Mia Spange

Göteborg ligger ju litet närmare Oslo än Stockholm, så det inverkar väl?
Jag vet inte om det är en tillfällighet, men Klara Mårtensson från Göteborg har det gått mycket bra för och hon har nu en plats i Nationalbaletten. Ida Anneli Kallenvaara, som tävlar här i Falun, har också fått en plats i Nationalbaletten till hösten.

Vi har också Kajsa Bodebeck som kommer från Göteborg och är med i finalen här i Falun, och vi får fler nya studenter därifrån från nästa skolår.

Att det har gått bra för dem lockar fler, och jag tror att både studenterna och deras föräldrar känner att Oslo är ett bra ställe att vara på. Vi har små klasser, Ida Anneli går med fem andra, och på så vis får alla en väldigt bra coaching – ibland en lärare med en ensam elev – som man kanske inte får om man är i en större klass.

Utöver de fasta lärarna har vi ett tätt samarbete med Nationalbaletten och båda de biträdande balettcheferna, Richard Suttie, en ledande premiärdansare som gick i pension förra året, och Jahn Magnus Johansen, en norrman som var Principal Dancer vid holländska nationalbaletten, undervisar hos oss en gång i veckan. Den ene undervisar i Pas de deux-teknik och den andre ger vanliga träningsklasser. Ballerinan Maiko Nishino undervisar ofta lördagsklasserna och Christopher Kettner som är balettmästare har ofta kommit och arbetat med pojkarna.

Det har glädjande nog blivit ett otroligt fint samarbete med Nationalbaletten. Våra elever får från i år lära sig repertoar hos baletten och de tar morgonskola med dansarna där i perioder. I år hade vi tre studenter med i Balanchines Symfoni i C, en var med i Nötknäpparen och en var med på de flesta repetitionerna till Tjajkovkijs andra pianokonsert (Balanchine, tidigare kallad Ballet Imperial).

Kajsa Lovisa Bodebeck och Syvert Lorenz Garcia dansade ur Törnrosa i Finalen i Falun. Foto Mia Spange

Kajsa Bodebeck och Syvert Lorenz Garcia dansade ur Törnrosa i Falutävlingens final. Foto Mia Spange

Samarbetet skall utökas i en ännu fastare form så att våra tredjeårsstudenter, förutom att ta klass med Nationalbaletten, varje år får vara med vid deras repetitioner och, om de är tillräckligt bra, kanske de får vara med i föreställningarna.

Det är fantastiskt, för de får inspiration från kompaniet och dansarna, de får scenerfarenhet och de blir tryggare i scenrummet. De lär också känna dem som arbetar på Operan och de lär sig koderna som gäller för arbetet där, vilket är svårt att förmedla på skolan.

Var det naturligt för dig att börja undervisa när du fick den där skadan?
Nej, det var det faktiskt inte, jag var relativt ung, bara 32 år, och trodde jag skulle hålla på och dansa länge än, Men skadan kom väldigt plötsligt och då blev jag erbjuden att vikariera på Statens Baletthögskole för Anne Borg, som var både stor dansare och ledare för Nationalbaletten i två perioder. Då tänkte jag att det vill jag gärna göra medan jag går på rehabilitering, så jag tog det erbjudandet.

Jag fick senare också erbjudande från balettskolan vid Operan, som samarbetade med Fagerborg gymnasiums balettlinje, att ge balettlektioner, så det gjorde jag parallellt tills jag blev fast anställd vid Statens Balletthögskola – nu Balletthögskolan /Konsthögskolan i Oslo – och senare fick en professur där.

Ellen Kjellberg i Nötknäpparen 1975 (kor: Vainonen).  Foto Karsten Bundgaard

Ellen Kjellberg i Nötknäpparen 1975 (kor: Vainonen). Foto Karsten Bundgaard

Har du gått danspedagogutbildning separst?
Nej! Jag är faktiskt en av de väldigt få som inte gjort det. Jag har gått på många kurser, som även behandlade det pedagogiska. Efter mer än trettio år som balettpedagog så har jag fått stor erfarenhet och känner en större trygghet i det jag tror på inom undervisningen och det arbete jag gör på på Konsthögskolan.

Vi har ett otroligt fint samarbete mellan oss tre pedagoger och utbildningsledaren Toini Kristensen vid skolan där vi har inspirerande och konstruktiva diskussioner om både pedagogik och repertoar. Vi stakar ut vägen vidare, vi tar upp alla de problem vi har och vi talar om vad vi kan göra bättre och hur vi kan underlätta för eleverna.

Vi har också haft ett tätt samarbete med Canadian National Ballet School i Toronto. Det inleddes av Knut Breder och har senare utvidgats till nordiska balettseminarier med pedagoger från Kanada och elever från Norge, Sverige, Finland och Island, där man tagit upp allt det nya inom undervisningen.

Det är en väldigt spännande resa jag fått göra som pedagog och i samarbete med unga dansare på en hög nivå, och hur man tillrättalägger för var och en av dem. Jag hade lärt känna hur min egen kropp fungerar, men alla är vi olika och den största förändringen var nog att se på andra kroppar och lära mig ta vara på dem och utveckla dem.

Jag har lärt mig enormt mycket av de unga och av mina kollegor och möjligheten att kunna få ta med sig den ballast man samlat som dansare under 20 år och omforma den för andra och på ett annat sätt.

Så har det varit i hundratals år, att man har fört sina erfarenheter vidare till nästa generation. Men vad som hänt de senaste 20-30 åren är att baletten har haft en enorm utveckling, både tekniskt och till formen.

Om jag hade sovit en törnrosasömn i trettio år — det är trettio år sedan jag slutade dansa – och någon hade väckt mig idag och bett mig undervisa, hade det inte gått. Det har skett så otroligt mycket inom alternativ träning, konditionsträning, rörelseträning och rätt och slätt hur man arbetar med kroppen rent anatomiskt.

Ellen Kjellberg och Victor Rona i Allegro Brillante 1977 (kor: Balanchine). Foto Karsten Bundgaard

Ellen Kjellberg och Victor Rona i Allegro Brillante 1977 (kor: Balanchine). Foto Karsten Bundgaard

Vad skall du göra nu när du avgår som dansprofessor i sommar? Jag ska göra mycket av det jag inte fått göra tillräckligt av tidigare. Jag har fått förfrågningar om jag vill arbeta litet längre och i litet andra former och det har jag sagt ja till, men det vill jag bestämma själv över, Om jag kan bidra till att göra något för norsk balett, så säger jag ja, men det skall inte bli för mycket.

Jag har också blivit mormor, så jag ska ha en härlig tid framöver med mitt lilla barnbarn!

Anders Jörlén
21 maj 2013


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil