Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jonas Kåge är konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition/Stora Daldansen sedan 2012. Foto PlayBillArts

Jonas Kåge är konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition/Stora Daldansen sedan 2012. Foto PlayBillArts

Jonas Kåge, entusiastisk tävlingsledare i Falun

Sedan två år är Jonas Kåge konstnärlig ledare för den nordisk-baltiska balettävlingen i Falun efter att initiativtagaren till Stora Daldansen, Sirkka-Liisa Forslund hastigt avled 2011.

Tävlingen anordnades i år för tjugosjätte gången sedan starten i Mora. Sedan 2010 är tävlingen förlagd till Falun och Faluteatern, där man har en riktig scen och professionell teaterteknik.

Jonas Kåge kommer från en känd svensk konstnärsfamilj och fick sin dansarutbildning vid Operans Balettelevskola i Stockholm. Efter en framgångsik karriärstart på Stockholmsoperan har han varit en internationell solist och premiärdansare i Stuttgart, Genève, Zürich, London och New York med många gästspel världen över.  

Han har varit balettchef vid Malmö Stadsteater 1987-95 och vid Ballet West i Salt Lake City, USA , 1997-2006.

Deborah Dobson under en Masterclass. Foto Mia Spange

Deborah Dobson under en Masterclass. Foto Mia Spange

Jonas Kåges hustru Denorah Dobson är också dansare till professionen och numera balettpedagog. Hon är också masterclass-lärare för Stora Daldansen.

Dansportalen träffade Jonas Kåge direkt efter finalen på balettävlingen i Falun.

Jonas Kåge är du nöjd?
Ja, jag tycker att det har gått jättebra, det är alltid nervöst, det är ju en tävling och man vet aldrig hur det ska gå, men det gick jättebra och alla gjorde väldigt bra ifrån sig.

Vad har varit mest körigt?
Det är ju en ganska stor organisation det här, man tänker inte alltid på det. Jag har ju tagit över här efter Sirkka-Liisa Forslund, det är mitt andra år i år, och vi har en ny crew och det är mycket som ska komma på plats, Det är gästartister som ska inbjudas och komma hit, och blir någon sjuk, som i år, då måste man hitta ersättare. Det är ständiga överraskningar, men det får man ta. Har man jobbat inom teatern så vet man ju hur det är. Det blir litet brandkårsutryckningar ibland.

Du har varit balettchef i många år och på flera ställen så du har erfarenheter.
Ja, det är aldrig en lugn stund, men det har varit väldigt spännande måste jag säga. Det är mycket pyssel med alla deltagarna. Deras musik och vad dom ska dansa och så vidare – det är full rulle.
Men vi är glada att vi kan bibehålla Sirkka-Liisa Forslunds vision och fullfölja den tanke de hade. Vi jobbar vidare och varje år kanske hittar på någon liten ändring eller ny vinkel som kan göra upplevelsen starkare.

Vad är ditt bästa minne från det här året?
Jag skulle vilja säga så här: man träffar ju många nya människor, kollegor, ledare, lärare och coacher som kommer hit och vi har sammanträden över gränserna, mellan Norden och de Baltiska staterna där vi får pratas vid och ha en dialog tillsammans. Vi tar upp litet av varje på bordet, vad vi kan göra bättre, men också prat i allmänhet om dans, balett och annat och borta från våra hembaser. Det är alltid mycket givande.

Hur är kontakterna med de baltiska staterna? Lettland och Litauen som inte var med i år till exempel.
De var inte med i år, men det brukar komma deltagare från båda de länderna.

Vad är det som har fått dig att ta över det här arbetet, vilken är drivkraften?
Jag bor här i Dalarna, utanför Rättvik, och när Sirkka-Liisa sorgligt nog gick bort, så frågade man om jag var intresserad av att ta över i framtiden, och jag tänkte att det är en logisk tanke. Jag har tittat på tävlingarna under många år och då tänkt att: man kanske kunde göra vissa saker litet annorlunda här och där, men det viktigaste är att tävlingen får fortleva. Nu koncentrerar vi oss bara på Nordic Baltic-tävlingen, men sedan kanske vi kan titta på ett större festivalbegrepp litet framöver.

Hur länge är du bunden framöver?
Det är bara i år, vi har inga långa kontrakt här –  men jag fortsätter. Nu börjar man få de rätta kontakterna och jag har börjat få litet idéer om hur man kanske kan lyfta ribban litet grand, nå litet högre kvalitéer här och där. Det år intressant även om det är mycket jobb, jag har en hel del annat som jag gör också.

Har du några nyheter klara inför nästa år?
Nja, jag funderar på själva juryarbetet och vad som ska dansas, Man kan nog rensa upp det där och få litet effektivare juryarbete med hänseende till vad som dansas så att man klart kan avgöra deltagarnas kapacitet. Också för dansarna själva, så att de får arbeta med verk som är gedigna – det är väldigt viktigt. Några större utsvävningar blir det nog inte den närmaste tiden, men just de här kvalitetsfrågorna är viktiga. Då kan tävlingen få högre status och bli mer omtalad – och då kanske många tänker att den tävlingen borde jag nog delta i.

Är du med i planeringen av Daldansen utöver själva tävlingen?
Det är en del av den ursprungliga festivaltanken – att man anordnar en professionell föreställning i samband med tävlingen. Den är ju ingen egentlig balettföreställning och då vill man ge publiken en ytterligare upplevelse med en riktig dansföreställning – i år är det Norrdans som framträder i Falun på söndagen den 12 maj.

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg vann seniortävlingen. Här som Giselle. Foto Mia Spange

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg vann seniortävlingen. Här som Giselle. Foto Mia Spange

Vad är ditt bästa minne från det här året?
Jag skulle vilja säga så här: man träffar många nya människor, kollegor, ledare, lärare och coacher som kommer hit och vi har sammanträden över gränserna, mellan Norden och de Baltska staterna där vi får pratas vid och ha en dialog tillsammans. Vi tar upp litet av varje på bordet, vad vi kan göra bättre, men också prat i allmänhet om dans, balett och annat och borta från våra hembaser. Det är alltid mycket givande.

Hur är kontakterna med de baltiska staterna? Lettland och Litauen var inte med i år.
De var inte med i år, men det brukar komma deltagare från båda de länderna.

Vad är det som har fått dig att ta över det här arbetet, vilken är drivkraften?
Jag bor här i Dalarna, utanför Rättvik, och när Sirkka-Liisa sorgligt nog gick bort, så frågade man om jag var intresserad av att ta över i framtiden, och jag tänkte att det är ju en logisk tanke. Jag har tittat på tävlingarna under många år och då tänkt att man kanske kunde göra vissa saker litet annorlunda här och där, men det viktigaste är att tävlingen får fortleva. Nu koncentrerar vi oss bara på Nordic Baltic-tävlingen, men sedan kanske vi kan titta på ett större festivalbegrepp litet framöver.

Hur länge är du bunden framöver?
Det är bara i år, vi har inga långa kontrakt här –  men jag fortsätter. Nu börjar man få de rätta kontakterna och jag har börjat få litet idéer om hur man kanske kan lyfta ribban litet grand, nå litet högre kvalitéer här och där. Det år intressant även om det är mycket jobb, jag har ju en hel del annat som jag gör också.

Har du några nyheter klara inför nästa år?
Nja, jag funderar på själva juryarbetet och vad som ska dansas, Man kan nog rensa upp det där och få litet effektivare juryarbete med hänseende till vad som dansas så att man klart kan avgöra deltagarnas kapacitet. Också för dansarna själva, att de får arbeta med verk som är gedigna – det är väldigt viktigt. Några större utsvävningar blir det nog inte den närmaste tiden, men just de här kvalitetsfrågorna är viktiga. Då kan tävlingen få högre status och bli mer omtalad – och då kanske många tänker att den tävlingen borde jag nog delta i.

Är du med i planeringen av Daldansen utöver själva tävlingen?
Det är en del av den ursprungliga festivaltanken – att man anordnar en professionell föreställning i samband med tävlingen. Den är ingen egentlig balettföreställning och då vill man ge publiken en ytterligare upplevelse med en riktig dansföreställning – i år är det Norrdans som framträder här i Falun på söndagen 12 maj.

Anders Jörlén
13 maj 2013

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil