Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jonas Kåge är konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition/Stora Daldansen sedan 2012. Foto PlayBillArts

Jonas Kåge är konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition/Stora Daldansen sedan 2012. Foto PlayBillArts

Jonas Kåge, entusiastisk tävlingsledare i Falun

Sedan två år är Jonas Kåge konstnärlig ledare för den nordisk-baltiska balettävlingen i Falun efter att initiativtagaren till Stora Daldansen, Sirkka-Liisa Forslund hastigt avled 2011.

Tävlingen anordnades i år för tjugosjätte gången sedan starten i Mora. Sedan 2010 är tävlingen förlagd till Falun och Faluteatern, där man har en riktig scen och professionell teaterteknik.

Jonas Kåge kommer från en känd svensk konstnärsfamilj och fick sin dansarutbildning vid Operans Balettelevskola i Stockholm. Efter en framgångsik karriärstart på Stockholmsoperan har han varit en internationell solist och premiärdansare i Stuttgart, Genève, Zürich, London och New York med många gästspel världen över.  

Han har varit balettchef vid Malmö Stadsteater 1987-95 och vid Ballet West i Salt Lake City, USA , 1997-2006.

Deborah Dobson under en Masterclass. Foto Mia Spange

Deborah Dobson under en Masterclass. Foto Mia Spange

Jonas Kåges hustru Denorah Dobson är också dansare till professionen och numera balettpedagog. Hon är också masterclass-lärare för Stora Daldansen.

Dansportalen träffade Jonas Kåge direkt efter finalen på balettävlingen i Falun.

Jonas Kåge är du nöjd?
Ja, jag tycker att det har gått jättebra, det är alltid nervöst, det är ju en tävling och man vet aldrig hur det ska gå, men det gick jättebra och alla gjorde väldigt bra ifrån sig.

Vad har varit mest körigt?
Det är ju en ganska stor organisation det här, man tänker inte alltid på det. Jag har ju tagit över här efter Sirkka-Liisa Forslund, det är mitt andra år i år, och vi har en ny crew och det är mycket som ska komma på plats, Det är gästartister som ska inbjudas och komma hit, och blir någon sjuk, som i år, då måste man hitta ersättare. Det är ständiga överraskningar, men det får man ta. Har man jobbat inom teatern så vet man ju hur det är. Det blir litet brandkårsutryckningar ibland.

Du har varit balettchef i många år och på flera ställen så du har erfarenheter.
Ja, det är aldrig en lugn stund, men det har varit väldigt spännande måste jag säga. Det är mycket pyssel med alla deltagarna. Deras musik och vad dom ska dansa och så vidare – det är full rulle.
Men vi är glada att vi kan bibehålla Sirkka-Liisa Forslunds vision och fullfölja den tanke de hade. Vi jobbar vidare och varje år kanske hittar på någon liten ändring eller ny vinkel som kan göra upplevelsen starkare.

Vad är ditt bästa minne från det här året?
Jag skulle vilja säga så här: man träffar ju många nya människor, kollegor, ledare, lärare och coacher som kommer hit och vi har sammanträden över gränserna, mellan Norden och de Baltiska staterna där vi får pratas vid och ha en dialog tillsammans. Vi tar upp litet av varje på bordet, vad vi kan göra bättre, men också prat i allmänhet om dans, balett och annat och borta från våra hembaser. Det är alltid mycket givande.

Hur är kontakterna med de baltiska staterna? Lettland och Litauen som inte var med i år till exempel.
De var inte med i år, men det brukar komma deltagare från båda de länderna.

Vad är det som har fått dig att ta över det här arbetet, vilken är drivkraften?
Jag bor här i Dalarna, utanför Rättvik, och när Sirkka-Liisa sorgligt nog gick bort, så frågade man om jag var intresserad av att ta över i framtiden, och jag tänkte att det är en logisk tanke. Jag har tittat på tävlingarna under många år och då tänkt att: man kanske kunde göra vissa saker litet annorlunda här och där, men det viktigaste är att tävlingen får fortleva. Nu koncentrerar vi oss bara på Nordic Baltic-tävlingen, men sedan kanske vi kan titta på ett större festivalbegrepp litet framöver.

Hur länge är du bunden framöver?
Det är bara i år, vi har inga långa kontrakt här –  men jag fortsätter. Nu börjar man få de rätta kontakterna och jag har börjat få litet idéer om hur man kanske kan lyfta ribban litet grand, nå litet högre kvalitéer här och där. Det år intressant även om det är mycket jobb, jag har en hel del annat som jag gör också.

Har du några nyheter klara inför nästa år?
Nja, jag funderar på själva juryarbetet och vad som ska dansas, Man kan nog rensa upp det där och få litet effektivare juryarbete med hänseende till vad som dansas så att man klart kan avgöra deltagarnas kapacitet. Också för dansarna själva, så att de får arbeta med verk som är gedigna – det är väldigt viktigt. Några större utsvävningar blir det nog inte den närmaste tiden, men just de här kvalitetsfrågorna är viktiga. Då kan tävlingen få högre status och bli mer omtalad – och då kanske många tänker att den tävlingen borde jag nog delta i.

Är du med i planeringen av Daldansen utöver själva tävlingen?
Det är en del av den ursprungliga festivaltanken – att man anordnar en professionell föreställning i samband med tävlingen. Den är ju ingen egentlig balettföreställning och då vill man ge publiken en ytterligare upplevelse med en riktig dansföreställning – i år är det Norrdans som framträder i Falun på söndagen den 12 maj.

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg vann seniortävlingen. Här som Giselle. Foto Mia Spange

Ida Anneli Kallanvaara från Göteborg vann seniortävlingen. Här som Giselle. Foto Mia Spange

Vad är ditt bästa minne från det här året?
Jag skulle vilja säga så här: man träffar många nya människor, kollegor, ledare, lärare och coacher som kommer hit och vi har sammanträden över gränserna, mellan Norden och de Baltska staterna där vi får pratas vid och ha en dialog tillsammans. Vi tar upp litet av varje på bordet, vad vi kan göra bättre, men också prat i allmänhet om dans, balett och annat och borta från våra hembaser. Det är alltid mycket givande.

Hur är kontakterna med de baltiska staterna? Lettland och Litauen var inte med i år.
De var inte med i år, men det brukar komma deltagare från båda de länderna.

Vad är det som har fått dig att ta över det här arbetet, vilken är drivkraften?
Jag bor här i Dalarna, utanför Rättvik, och när Sirkka-Liisa sorgligt nog gick bort, så frågade man om jag var intresserad av att ta över i framtiden, och jag tänkte att det är ju en logisk tanke. Jag har tittat på tävlingarna under många år och då tänkt att man kanske kunde göra vissa saker litet annorlunda här och där, men det viktigaste är att tävlingen får fortleva. Nu koncentrerar vi oss bara på Nordic Baltic-tävlingen, men sedan kanske vi kan titta på ett större festivalbegrepp litet framöver.

Hur länge är du bunden framöver?
Det är bara i år, vi har inga långa kontrakt här –  men jag fortsätter. Nu börjar man få de rätta kontakterna och jag har börjat få litet idéer om hur man kanske kan lyfta ribban litet grand, nå litet högre kvalitéer här och där. Det år intressant även om det är mycket jobb, jag har ju en hel del annat som jag gör också.

Har du några nyheter klara inför nästa år?
Nja, jag funderar på själva juryarbetet och vad som ska dansas, Man kan nog rensa upp det där och få litet effektivare juryarbete med hänseende till vad som dansas så att man klart kan avgöra deltagarnas kapacitet. Också för dansarna själva, att de får arbeta med verk som är gedigna – det är väldigt viktigt. Några större utsvävningar blir det nog inte den närmaste tiden, men just de här kvalitetsfrågorna är viktiga. Då kan tävlingen få högre status och bli mer omtalad – och då kanske många tänker att den tävlingen borde jag nog delta i.

Är du med i planeringen av Daldansen utöver själva tävlingen?
Det är en del av den ursprungliga festivaltanken – att man anordnar en professionell föreställning i samband med tävlingen. Den är ingen egentlig balettföreställning och då vill man ge publiken en ytterligare upplevelse med en riktig dansföreställning – i år är det Norrdans som framträder här i Falun på söndagen 12 maj.

Anders Jörlén
13 maj 2013

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil